Uutisia Venäjältä

Katselin Flightradar24 äsken ja vastaavalla etäisyyksillä lentää ainakin datan mukaan useita koneita.
Teansponderilla ei merkitystä, koska molemmat osapuolet tiesivät toisistaan.

Lentää toki, niillä on kuitenkin käytössään ns. transponderit ja automaattiset tunnistimet jotka varoittavat mm. törmäysvaarasta. Venäläisillä olisi ollut mahdollista lentää muualla kuin kv. matkustajakoneiden lentokäytävillä. Ymmärrettävästi venäläisten tarkoituksena oli häiritä siviilikoneiden lentoja.

Tuo nyt on sitä ns. ryssän touhua..vaikka voissa paistaisi.
 
Lentää toki, niillä on kuitenkin käytössään ns. transponderit ja automaattiset tunnistimet jotka varoittavat mm. törmäysvaarasta. Venäläisillä olisi ollut mahdollista lentää muualla kuin kv. matkustajakoneiden lentokäytävillä. Ymmärrettävästi venäläisten tarkoituksena oli häiritä siviilikoneiden lentoja.

Tuo nyt on sitä ns. ryssän touhua..vaikka voissa paistaisi.
Tämä pitää kyllä paikkaansa. Kiusantekoa. Kohdistaisivat nämä mielummin Ruotsin valtion ilma-aluksiin eikä siviilikoneisiin.
 
Islannin lennonjohto varoitti ja ryssät todennäköisesti näkivät koneet tutkaltaan. Halusivat aiheuttaa ärtyneensuolen oireyhtymiä NK tavaratalon ravintolassa lounastaville hienohelmoille lukiessaan Iwatchista uutisia.

Se on hyvä, että Islannin lennonjohto näki. On hyvin mahdollista, että Tupolevin tutkalla ei huomaa. Siihen ei vaadita kuin sopivasti risteävät lentosuunnat. Enkä ole varma, millainen tutka Tupolevilla edes on. Matkustajakoneissa on tutka, mutta lähinnä säätä varten.

Muoks. Eli, kuten jo sanoin, ei tarvitse liioitella. Mutta vaarallista on asiaa myöskin vähätellä.
 
Muoks. Eli, kuten jo sanoin, ei tarvitse liioitella. Mutta vaarallista on asiaa myöskin vähätellä.
Ensin Venäjä-lapsi kiukutteli maailmalle "Minäkin olen supervalta!". Sitten se yritti kokeilla viedä Ukrainan karkit. Maailma ei pitänyt tästä ja laittoi Venäjän viikkorahat jäähylle. Nyt Venäjä koettelee rajojaan, ja tutkii mistä tulee sanomista ja mistä ei.
 
Aikamoista lenkkiä tekevät, kun kerran spanjurit oli havainneet koneet merellä. Kent tietää, vaikka ilmassa tankattaisivat.
 
Harjoittelun ohessa voi kerätä myös tiedustelutietoja.

Nyt saatiin sitten ainakin vahvistus miten hyvin islannin ja norjan välistä ilmatilaa pystytään valvomaan ja mukavasti vahvistettiin samasta lähteestä, että NATO:n ilmapuolustus huomasi käännöksen espanjan rannikolla.

Ehkä seuraavaksi pitäisi lentää vaikka sveitsiläisen koneen kanssa samassa ruudussa, niin saadaan kaikki sotilaallisesti liittoutumattomat maat huutamaan kansainvälistä tranponderien käyttöpakkoa.
 
Venäläisillä olisi ollut mahdollista lentää muualla kuin kv. matkustajakoneiden lentokäytävillä. Ymmärrettävästi venäläisten tarkoituksena oli häiritä siviilikoneiden lentoja.
Miten tarkkaan ottaen lentäisit Espanjan seudulta oletettavasti jonnekin Murmanskiin tms. joutumatta matkan varrella leikkaamaan esimerkiksi Islannin ja Ruotsin välillä kulkevien lentokäytäviä (käytännössä niiden yli tai ali)?

Tuo nyt on sitä ns. ryssän touhua..vaikka voissa paistaisi.
Tarkemmin ottaen tämä lienee tätä nykyaikaista informaatiosotaa. Vai mitä siitä pitäisi päätellä, että kun amerikkalaisten RC-135 vakoilukone teki ihan vastaavaa Swiss Airlinesin ja KLM:n reittilennoille Japanista Eurooppaan, niin Swiss airlinesin tiedottaja kertoi asian julkistamisen olevan Venäjän harjoittamaa propagandasotaa: Swiss Airlinesin edustajan mukaan kyseisessä tapauksessa kun ei ollut vaaraa, koska lentokoneilla oli noin 1 kilometri korkeuseroa, kun säännöissä vaadittu minimikorkeusero on sellaiset 300 metriä.

Joko Swiss Airlinesin edustaja puhui aikanaan palturia tai sitten ruotsalaiset vuorostaan suoltavat propagandaa. Tässä tapauksessahan korkeuseroksi mainittiin 2 km eli tuplasti tuon Swiss/KLM-tapauksen verran.

Se muuten on sinänsä huvittava kuriositeetti, että nettihaun mukaan yksikään merkittävä (ainakaan englanninkielinen) media ei aikanaan uutisoinut tuosta ilman transponderia lentäneen USA:n vakoilukoneen aiheuttamasta potentiaalisesta vaaratilanteesta. Kertoo aika hyvin siitä, missä mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Harjoittelun ohessa voi kerätä myös tiedustelutietoja.

Nyt saatiin sitten ainakin vahvistus miten hyvin islannin ja norjan välistä ilmatilaa pystytään valvomaan ja mukavasti vahvistettiin samasta lähteestä, että NATO:n ilmapuolustus huomasi käännöksen espanjan rannikolla.

Ehkä seuraavaksi pitäisi lentää vaikka sveitsiläisen koneen kanssa samassa ruudussa, niin saadaan kaikki sotilaallisesti liittoutumattomat maat huutamaan kansainvälistä tranponderien käyttöpakkoa.

Veikkaisin että venäläisten lentokoneiden ja muunkin sotakaluston liikkeet ovat tiedossa..kulkivatpa sitten missä tahansa. Niitä on kuitenkin varsin rajallinen määrä..

Näkisin että tässäkin on kysymys vain siitä että venäläiset haluavat luoda ongelmatekijän jota voidaan käyttää myöhemmin neuvotteluissa ja keskusteluissa jonkinlaisena vaihdantavälineenä. Se on aika tavanomaista menettelyä heidän puoleltaan. Siis luodaan itse ongelma ja myöhemmin sopivassa tilaisuudessa luvataan sen korjaamista, jos vastapuoli tekee jonkun muun myönnytyksen.

Tällaisia venäläiset ovat "syöttäneet" Suomelle joka käänteessä. Ja varmasti tekevät samaa kaikille muillekin. Ikävä oli se että presidentti Niinistökin imaisi tällaisen syötin koukkuineen.
 
Se muuten on sinänsä huvittava kuriositeetti, että nettihaun mukaan yksikään merkittävä (ainakaan englanninkielinen) media ei aikanaan uutisoinut tuosta ilman transponderia lentäneen USA:n vakoilukoneen aiheuttamasta potentiaalisesta vaaratilanteesta. Kertoo aika hyvin siitä, missä mennään.

Aika hyvin olet kaivanut esille tämän venäläisistä lähteistä syötetyn "tiedon". Joka tuli esille aivan kuin tilauksesta venäläisten koneiden aiheuttaman tapauksen vastapainoksi. Olisihan saman uutisen voinut referoida myös suoraan venäläisestä linkistä..
 
Tiedustelukoneet kenenkään puolella eivät yleensä käytä transponderia...jostain syystä. Venäläisten korvien välissä oleva ongelma on että eivät käytä transpondereita muutenkaan. Ja suorastaan hakevat hankaluuksia.

Tosin tuskin se kansanluonteen asenteen vuoksi heitä haittaa.
 
Miten tarkkaan ottaen lentäisit Espanjan seudulta oletettavasti jonnekin Murmanskiin tms. joutumatta matkan varrella leikkaamaan esimerkiksi Islannin ja Ruotsin välillä kulkevien lentokäytäviä (käytännössä niiden yli tai ali)?.

Juuri tuon risteävän reitin vuoksi venäläiskoneiden lentäminen matkustajakoneiden lentoväylällä ja niiden läheisyydessä kertoo provosoinnista. Normaalisti tapauksessa olisi kyseessä ollut sekä ajallinen että reittien kulkusuuntien mukainen eroavuus. Muutkin seikat huomioiden kyseessä ei ollut sattumalta aiheutunut tilanne.
 
Aika hyvin olet kaivanut esille tämän venäläisistä lähteistä syötetyn "tiedon". Joka tuli esille aivan kuin tilauksesta venäläisten koneiden aiheuttaman tapauksen vastapainoksi. Olisihan saman uutisen voinut referoida myös suoraan venäläisestä linkistä..
Et sitten huomannut, että tuo linkittämäni uutinen pääkohdiltaan nimenomaan EI pohjautunut venäläisten vaan Swiss Airlinesin tiedotukseen... Venäläisten versio (johon viitataan esimerkiksi tässä englanninkielisessä The Avionistin artikkelissa) tapahtumasta oli, että RC-135 lensi 33000 jalan korkeudessa transponderi suljettuna Swiss Airlinesin lentoreitille, ja venäläinen lennonjohto tämän vuoksi kehotti Swiss Airlinesin konetta laskemaan korkeuttaan välttääkseen vaaratilanteen. Se aiemminkin linkittämäni sveitsiläisen Blick-lehden uutinen kertoi Swiss Airlinesin edustajan todenneen, että venäläisten uutinen oli propagandaa: mitään vaaraa ei ollut, koska RC-135:n lentokorkeus oli 33500 jalkaa (10210 m) ja Swiss Airlinesin lentokorkeus 30000 jalkaa (9144 m) eli korkeusero oli riittävä.

Vaikken mikään ilmailun asiantuntija sinänsä olekaan, niin kuitenkin about 50 maassa on tulltu käytyä ja siinä sivussa esimerkiksi tullut lennettyä ainakin tusinan kertaa tapahtumapaikkana olleen japaninmeren yllä. Sikäli kun matkustajalle näytettävä lentokorkeusinformaatio pitää paikkansa, niin voisin väittää tavanomaisen pitkän matkan matkakorkeuden olevan juurikin tuossa 33000 jalan / 10000 metrin hujakoilla tai yli. 9000 metrin taso on tyypillisempi lyhyemmillä lennoilla ja lennon aika alku- tai loppuvaiheessa (Japanista lähtiessä tapahtumapaikkaan eli Venäjän rajan läheisyyteen asti on ehditty lentää jo suunnilleen tunti ja kruisailukorkeus saavutettu). EDIT: huvikseni kurkkasin loppuillan ratoksi Swiss Airlinesin lentohistoriaa Tokio-Zurich välillä. Tämänhetkisen reitin normaali lentokorkeus näyttäisi olevan japaninmerellä Venäjää lähestyttäessä 32000 jalkaa.

Josta siis päättelen, että koska Swiss Airlinesin esittämä tieto RC-135:n lentokorkeudesta täsmää lähes täysin venäläisten informaation kanssa ja toisaalta Swiss Airlinesin koneelle kerrottu lentokorkeus oli tavanomaista alhaisempi (elleivät sitten jostain syystä muuten vain lentänyt esim. Finnairia alempana), on venäläisten versio tapahtumista (Swiss Airlines joutunut erikseen alentamaan korkeuttaan välttääkseen vaaraa) ihan uskottava.
 
Viimeksi muokattu:
ULKOMAAT
Venäjä irtisanoi 163 000 poliisia ja siirsi kaikki Putinin omaan kaartiin
KASPERI SUMMANEN
5 tuntia ja 52 minuuttia sitten (päivitetty 5 tuntia ja 48 minuuttia sitten)
Presidentti Vladimir Putin on leikannut rajusti poliisien määrää Venäjällä.

Venäjän presidentti Vladimir Putin on allekirjoittanut määräyksen, jolla lainvalvontaviranomaisten määrä rajataan 904 881 henkilöön. Edellinen presidentin määräys rajasi henkilöstön noin 1,1 miljoonaan. Määräys astuu voimaan lokakuun alusta.

Asia ilmenee Venäjän valtion virallisesta tietokannasta. Siitä uutisoi tässä Meduza.

Määräys merkitsee 163 000 poliisiviranomaisen irtisanomista sisäministeriön alaisista tehtävistä. Mediatietojen mukaan kaikki siirretään kuitenkin Vladimir Putinin keväällä perustamaan kansalliskaartiin. Kaartia on tituleerattu mediassa ”presidentin yksityisarmeijaksi”.

400 000 miehen vahvuiseksi kaavailtu kaarti vastaa suoraan presidentille. Kaartia johtaa Putinin vanha lähipiiriläinen Viktor Zolotov. Hän on toiminut aiemmin muun presidentin henkivartiokaartin päällikkönä. Verkkouutiset kertoo asiasta lisää tässä.

Venäjän turvallisuus- ja lainvalvontavirastot ovat kovassa myllerryksessä. Kansalliskaartin perustamisen lisäksi Venäjä on hajottanut huumepoliisin ja maahanmuuttoviraston ja siirtänyt niiden virkailijat sisäministeriön alaisuuteen.

Hiljattain paljastui, että Venäjän tiedustelupalvelukenttä aiotaan palauttaa tilaan, joka muistuttaa pitkälti neuvostoajan KGB:tä. Uudistukset on venäläisen Kommersantin mukaan määrä toteuttaa ennen vuoden 2018 presidentinvaaleja.

Uudistusten keskiössä on uusi valtion turvallisuusministeriöksi kutsuttu elin, joka aiotaan perustaa nykyisen turvallisuuspalvelu FSB:n pohjalle.

Uuteen ”ministeriöön” liitetään myös nykyinen ulkomaantiedustelu SVR sekä valtaosa muun muassa päättäjien suojelusta vastaavasta turvallisuusvirasto FSO:sta.

Kommersantin mukaan kaiken turvallisuus- ja tiedustelutoiminnan keskittäminen saman katon alle ”palauttaa viraston asemaan, josta se nautti neuvostomuodossaan KGB:nä”.

Tällaisilla muutoksella valmistellaan aikaisempaakin vahvemman henkilökohtaisen johtajuuden korostamista. Kuten uutisessa sanottiin jo ennen tulossa olevia presidentinvaaleja. Käytännössä tämä ohjaa Venäjää kohden jonkinlaista uutta Putiniin liittyvän johtajuuden ideologiaa. Pysyvän johtajuuden henkilökulttia. Samanlaista kuin kommunismin aikana oli Lenin'in ja Stalin'in valtakausilla.

Muutaman vuoden päästä tulemme todennäköisesi näkemään Venäjän hallitsijan Putin Suuren patsaita kaupunkien keskeisillä paikoilla. Diktatuurit tapaavat henkilöityä johtajiinsa. Venäjällä on tästä jo pitkät perinteet..Miksi Putin olisi poikkeuksena?

Todennäköisesti tulossa on vielä lisää muutoksia. Diktatuuri tarvitsee vahvan johtajansa lisäksi myös selkeää ideologiaa. Veikkaanpa että Venäjällä tullaan palaamaan jonkinlaiseen jälkisosialismiin. Ei aivan samanlaiseen suljettuun kommunismiin joka vallitsi Neuvostoliiton aikakaudella. Mutta kuitenkin vahvaan keskushallinnon alaiseen valtaan.
Miksi muuten tarvittaisiin näin suuria muutoksia sekä samalla lisäyksiä sisäisen järjestysvallan koneistoon?

Entäpä jos Putin valmistautuu sisäiseen vallankumoukseen. Siis pelastaa talouskurimukseen joutuneen Venäjän.
Miten hän voisi sen tehdä?

Esimerkiksi niin että jonakin sopivana päivänä Putin ilmoittaa että kaikki Venäjän teollisuus ja yritykset kansallistetaan ja palautetaan valtion omistukseen. Oligarkit vangitaan ja myöhemmin heistä valikoidut Putinin luottokaverit pääsevät johtamaan tiettyjä osia uudelleen organisoitavista tehtaista,kaivoksista, jne. jne.

Putin puhuu televisiossa kuinka hän on henkilökohtaisesti joutunut ottamaan käsiinsä kaiken vallan Venäjällä. Pelastaakseen koko 140 miljoonan asukkaan maan ja kansalaiset, siitä talouden kurjuudesta jonka yksityiset oligarkki-roistot ovat aiheuttaneet yhdessä länsimaiden kanssa. Siis varastamalla kansalaisilta tehtaat, kaivokset, öljylähteet, pankit jne. Duuma on jo valmiiksi Putinin vallassa. Hän voi tehdä kaikki tarvittavat perustuslakimuutokset saman tien.

Kukapa tällaista vallanvaihtoa voisi vastustaa, kun Putinilla on suorassa vallassaan 1.5 miljoonan miehen, miliisien, järjestyskaartin, FSB:n, jne. muodostaman järjestysvalta. Venäjän kansa toivottaisi tällaisen muutoksen varmasti tervetulleeksi..aivan samalla tavalla kuin saksalaiset Hitlerin johtamat ruskeapaidat 1930-luvun Saksassa..

Jäädään odottelemaan..minkälaisia muutoksia Venäjällä vielä tapahtuukaan!
 
Et sitten huomannut, että tuo linkittämäni uutinen pääkohdiltaan nimenomaan EI pohjautunut venäläisten vaan Swiss Airlinesin tiedotukseen... Venäläisten versio (johon viitataan esimerkiksi tässä englanninkielisessä The Avionistin artikkelissa) tapahtumasta oli, että RC-135 lensi 33000 jalan korkeudessa transponderi suljettuna Swiss Airlinesin lentoreitille, ja venäläinen lennonjohto tämän vuoksi kehotti Swiss Airlinesin konetta laskemaan korkeuttaan välttääkseen vaaratilanteen. Se aiemminkin linkittämäni sveitsiläisen Blick-lehden uutinen kertoi Swiss Airlinesin edustajan todenneen, että venäläisten uutinen oli propagandaa: mitään vaaraa ei ollut, koska RC-135:n lentokorkeus oli 33500 jalkaa (9144 m) ja Swiss Airlinesin lentokorkeus 30000 jalkaa (10210 m) eli korkeusero oli riittävä.

Jompi kumpi näistä nyt hieman heittää..

Jos sveitsiläiset lensi korkeammalla kuin amerikkalaisten kone niin miksi lennonjohto olisi pyytänyt heitä laskemaan lentokorkeuttaan? Siinähän vaara olisi (ainakin teoriassa) vain lisääntynyt..

Toisaalta jos jos lentopinnoilla oli riittävästi eroa (ja myös lentoreitin risteämisessä/kohtaamisessa riittävästi myös ajallista erotusta) niin miksi siinä olisi ollut vaaraa? Varsinkin jos Swiss Air itse näin ilmoittaa..

Sitä en tiedä onko tällaista kohtaamista tapahtunut? En sitäkään oliko paikalla mitään amerikkalaiskonetta ja miten sen transponderit toimivat? Sveitsiläiset sanoivat ettei ollut mitään vaaratilannetta, mutta oliko kohtaamistakaan?
Venäläinen lennonjohto on ilmeisesti tulkinnut tilanteessa jotain? En tiedä mitä on tapahtunut, enkä luota mihinkään venäläisten ilmoituksiin. Mutta mahdollisesti venäläiset ovat halunneet tuoda esille sen että amerikkalaiset ovat lentäneet ilman transponderia..ehkäpä ikään kuin vastapainona heidän omille sotilaslennoilleen.
 
Jompi kumpi näistä nyt hieman heittää..

Jos sveitsiläiset lensi korkeammalla kuin amerikkalaisten kone niin miksi lennonjohto olisi pyytänyt heitä laskemaan lentokorkeuttaan? Siinähän vaara olisi (ainakin teoriassa) vain lisääntynyt..
Juu siinä tuli aluksi vahingossa kirjoitettua ne suluissa olleet metreiksi muutetut luvut väärinpäin. RC-135 oli 33500 jalkaa (10210 m) ja Swiss Airlinesin kone 30000 jalkaa (9144 m), korjasin tuon jo alkuperäiseen viestiin.

Sitä en tiedä onko tällaista kohtaamista tapahtunut? En sitäkään oliko paikalla mitään amerikkalaiskonetta ja miten sen transponderit toimivat? Sveitsiläiset sanoivat ettei ollut mitään vaaratilannetta, mutta oliko kohtaamistakaan?
Hakemani pointti sveitsiläiseen (eikä esim. venäläiseen) uutiseen viittaamisessa oli juurikin se, että siinä sveitsiläiset vahvistivat tapauksen todeksi: nuo yllämainitut korkeustiedot ovat nimenomaan Swiss Airlinesin edustajan ilmoittamia lukemia ja uutisessa koneen tyypiksikin vahvistettiin RC-135. Sveitsiläisten "kritiikki" venäläisten uutisointia kohtaan koski sitä, että sveitsiläisten mielestä tuo tapaus ei ollut vaarallinen. Mutta kuten tuossa hieman noista lentokorkeuksista päättelin, niin tarina siitä, että kone tosiaan joutui varotoimenpiteenä väistämään turhan lähelle sen normaalia lentorataa tulevaa amerikkalaisten vakoilukonetta, vaikuttaa uskottavalta. Uutisoinnissa vain pätee se, että kavereiden kommelluksia ei niin viitsitä levitellä, kun taas vihulaisten toimista revitellään kahtakin kauheampia otsikoita. Toki tämän nyt uutisoidun tapauksen jälkimainingeissa Islannin viranomaiset ovat antaneet lausunnon, ettei Venäjän koneiden käyttäytymisessä ollut mitään sääntöjen vastaista, mutta tällainen lausunto tuskin jaksaa laajemmin kiinnostaa länsimediaa. Googlen kääntämänä:
Russian military aircraft broke no rules when they fly directly to the Icelandic airliner last week, according Isavia. This is the second time this year observed with unknown air traffic control area of Iceland, which is similar to previous years.

Morning paper told today that two Russian military aircraft that marked itself and not the fly without having positioning means fully underway flew directly to the Icelandic airliner.

Guðni Sigurdsson, information Isavia, says no ban flights Russians on the international affiliation. Also, the distance between the aircraft in accordance with international rules. According to information from the State Department were in the range of 6,000 to 9,000 feet between aircraft in the air.

Overall, it is now four times this year that aircraft do not fly on schedule and do not give a location specifically for air traffic into Icelandic control area, according to drawn. Two sessions were recorded on February 17 and two on Thursday.

In previous times have been five in four days, in 2014 they were four in three days in 2013 and has six times been five days. Therefore the Guðni not be said that these trips have increased lately. He has not confirmed details of the planes were on the move in these cases.
 
Teansponderilla ei merkitystä, koska molemmat osapuolet tiesivät toisistaan.

Jep, ei käytännön merkitystä, mutta hyvä huomata että matkustajakone joutui kuulemaan pommareiden läsnäolosta lennonjohdolta. Ei ollut sellainen yleinen "kaikki tiesi että kaikki tietää" -tilanne. Härskihköä touhua.

Mitäs foorumin (enemmän) lainoppineet arvailee, antaako kv. pykälät mahdollisuutta rinnastaa sotilasilmailu ja siviili-ilmailu toisiinsa? Silloin voisi lätkäistä aimo sakot Moskovan maksamatta jätettäväksi. Olisi ainakin koomista jos Aeroflot alkaisi äristä Ilmavaivoille bisneksen häiritsemisestä. Ei mahdollista?
 
Back
Top