Venäjällä panostetaan nyt rajan läheiseen tieverkkoon
Etelä-Karjalan pohjoisosan kohdalla Venäjän puolella tehdään nyt vauhdilla uutta tienpintaa. Kaakkois-Suomen ely-keskuksen tiejohtajan mukaan teiden laatuun on nyt panostettu kovasti.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tiejohtaja Antti Rinta-Porkkunen oli tyytyväinen näkemäänsä vieraillessaan Venäjällä.
- Kävimme Hiitolan suunnalla ja siellä on jo noin 10 kilometrin tieosuus lähes valmis. Tie näytti siltä, että nyt tehdään hyvällä laatutasolla, sanoo Rinta-Porkkunen.
Hiitolasta pohjoiseen parannetaan ja hieman muutetaan valtatien linjausta. Rinta-Porkkusen mukaan venäläisillä on tavoitteena jatkaa pohjoiseen Lahdenpohjan suuntaan.
- Seuraava noin 15 kilometrin tieosuus valmistunee ensi vuoden aikana. Lahdenpohjassa ollaan varmaan vuoden 2015 aikana, arvioi Rinta-Porkkunen.
Ovatko tiehankkeet askel rajanylityspaikan kansainvälistymiseen?
Lahdenpohja on Parikkalan tilapäisestä rajanylityspaikasta noin 30 kilometrin päässä. Venäjällä parannetaan samalla myös tieosuus rajalta Lahdenpohjaan.
- Mikäli tiehankkeet jatkuvat samalla vauhdilla, uskon, että iso valtatie on uusittu tämän vuosikymmenen aikana Sortavalaan asti, Rinta-Porkkunen sanoo.
Venäjän puolella tehtävät tiekorjaukset antavat Parikkalan alueelle lisää toiveita rajanylityspaikan kansainvälistämisestä.
Parikkala valmis, rajavartiosto varoittaa hätäilemästä
Parikkalan kunnanjohtaja Ari Berg on yllättynyt rajan takana tehtävistä teidenparannushankkeista
- Ne tuntuvat hyviltä. Olen positiivisesti yllättynyt, millä tarmolla siellä tehdään teitä ja ennen kaikkea näiden hankkeiden suuruus on yllättänyt, Berg myöntää.
Hänen mukaansa Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistymiseen liittyvä periaatepäätös pitäisi saada jo tämän hallituksen aikana. Rajavartiosto kuitenkin toppuuttelee uuden rajanylityspaikan suunnittelijoita.
Parikkalassa tiistaina järjestetyssä rajaseminaarissa todellisuudesta muistutti Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja eversti Tero Kaakinen.
- Jarrumiehiä tässä ei olla, mutta kansainvälisellä rajanylityspaikalla on hintansa. Se pitää hyvin valmistella ja poliittiset päätökset tarvitaan hankkeen pohjalle.
Eversti Kaakinen muistutti myös, että edullisinta veronmaksajan kannalta on kasvattaa jo olevia rajanylityspaikkoja.
- Edullisempaa on tehdä lisäkaistoja, kuin rakentaa kokonaan uutta rajanylityspaikkaa korpialueelle, Suomen ja Venäjän rajalle.