Uutisia Venäjältä

Laitan tuonkin vielä
282963-1579950939-big.jpg

Juustoista autoihin. Tämä malli on nk zhiguli "kopeika". Niitä sai ostaa tavallinen kansa, export malli oli laadukkampi ja kallimpi, mutta tämä mennyt iskusta kun pelttipurkki lyttyyn.
Tämä siis myös 90 luvun NL loppua.
https://charter97.org/ru/news/2020/1/25/363549/
Mainiittinko Neuvostoliitossa missään koskaan julki tuon auton oikeaa historiaa? Fiat 124, joka alkoi Fiatilla länsimarkkinoilla hapantua käsiin, mutta köyhissä maissa myi hyvin. Niinpä Fiat myi koko Torinon tuotantolinjansa Togliattin tehtaaksi. Niin, tehtaan nimi tulee italialaisesta kommunistista.
 
Viimeksi muokattu:
Mainiittinko Neuvostoliitossa missään koskaan julki tuon auton oikeaa historiaa? Fiat 124, joka alkoi Fiatilla länsimarkkinoilla hapantua käsiin, mutta köyhissä maissa myi hyvin. Niinpä Fiat myi koko Torinon tuotantolinjansa Togliattin tehtaaksi. Niin, tehtaan nimi tulee italialaisesta kommunistista.
On maininta. Tiedän vain että NL:n markinoille tehtiin aivan eri autot, kopeikaan, eka malliin kuului 2 versiota, vaikka metallikuoren paksuudesta ollaan eri mieltä, mutta importiin - ulkomaille tehtiin hyvät. Siksi 90-n luvun lopussa Venäjän kolmella erittäin köyhällä alueella sallittiin tuoda ne ulkomailta ilman tullimaksua, ja halukkaita oli. Sehän oli halvempi kun länimaiset autot ja kuulemma kulkeneet hyvin.
Sitten kopeikan jälkeen tehtiin 2 ja 3 malli, mutta neuvostoliitossa pilaattiin kaiken, mihin ne saivat koskea. Vain tämä eka sarja ulkomaille paras niistä.
 
En ole ennen kuullut termiä "Stalinin kanava". Ei sellaisesta taidettu koulun historiantunneilla puhua, eikä asia ole missään muuallakaan sattunut nousemaan esiin.
Ei enää katsottavissa mutta YLE;llä paljon sivistävää ohjelmaa.

 
Viimeksi muokattu:
Elettiin marraskuuta 1931 Neuvostoliitossa, ja kymmeniätuhansia vankeja oli saapunut Karjalan korpimaiden halki tavaravaunuissa Karhumäkeen (venäjäksi Medvežjegorsk).

Salaisen poliisin OGPU:n miesten vartioidessa vankijono laahusti eteenpäin kohti pientä Poventsan kaupunkia Äänisjärven rannalla. Stalin oli päättänyt, että Ääniseltä rakennettaisiin kanava asumattoman Karjalan läpi Vienanmerelle.

Käveltyään 32 kilometriä pakkotyöläiset – joukossa rikollisia, talonpoikia, poliittisia toisinajattelijoita ja Neuvostoliiton parhaita insinöörejä – saapuivat lopulta Poventsaan.

Vankeja varten ei ollut tehty minkäänlaisia valmisteluja, joten nälästä ja kylmästä hytisevät vangit saivat yöpyä kuopissa, jotka heidän oli itse kaivettava jäiseen maahan.


38877f35-7235-9166-ee9d-cc25b8c832e9


 
Elettiin marraskuuta 1931 Neuvostoliitossa, ja kymmeniätuhansia vankeja oli saapunut Karjalan korpimaiden halki tavaravaunuissa Karhumäkeen (venäjäksi Medvežjegorsk).

Salaisen poliisin OGPU:n miesten vartioidessa vankijono laahusti eteenpäin kohti pientä Poventsan kaupunkia Äänisjärven rannalla. Stalin oli päättänyt, että Ääniseltä rakennettaisiin kanava asumattoman Karjalan läpi Vienanmerelle.

Käveltyään 32 kilometriä pakkotyöläiset – joukossa rikollisia, talonpoikia, poliittisia toisinajattelijoita ja Neuvostoliiton parhaita insinöörejä – saapuivat lopulta Poventsaan.

Vankeja varten ei ollut tehty minkäänlaisia valmisteluja, joten nälästä ja kylmästä hytisevät vangit saivat yöpyä kuopissa, jotka heidän oli itse kaivettava jäiseen maahan.


38877f35-7235-9166-ee9d-cc25b8c832e9


Kaikki totta mutta tuo luku 50 000 uhria on aivan liian pieni. 500 000 vähintäin, ellei miljoona, jos lasketaan kaikki jotka selvisi hengessä juuri ja juuri ja kuolleet rakentamisen jälkeen, moni toisessa Gulagissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tavallaan kyllä ymmärän venäläisten himon ulkomaisiin elintarvikkeisiin. Venäjällä voi ihan tavallisesta teestäkin saada säteilymyrkytyksen.

Muistan videon muutaman vuoden takaa kun Venäjä asetti EU-elintarvikkeille tuontikiellon. Joku pietarilainen nainen osti kaupasta paikallista juustoa. Halusi päästä perille mistä aineista juusto oli valmistettu. Purki juuston paketistaan kadulle ja sytkärillä sytytti juustokimpaleen tuleen. Paloi rätisevästi iloisella liekillä. Elintarviketurvallisuus on kyllä huipussaan ryslandiassa. :rolleyes:
 
On maininta. Tiedän vain että NL:n markinoille tehtiin aivan eri autot, kopeikaan, eka malliin kuului 2 versiota, vaikka metallikuoren paksuudesta ollaan eri mieltä, mutta importiin - ulkomaille tehtiin hyvät. Siksi 90-n luvun lopussa Venäjän kolmella erittäin köyhällä alueella sallittiin tuoda ne ulkomailta ilman tullimaksua, ja halukkaita oli. Sehän oli halvempi kun länimaiset autot ja kuulemma kulkeneet hyvin.
Sitten kopeikan jälkeen tehtiin 2 ja 3 malli, mutta neuvostoliitossa pilaattiin kaiken, mihin ne saivat koskea. Vain tämä eka sarja ulkomaille paras niistä.

Tästä syystä ilmeisesti Ladasta puhutaan Venäjällä Zhigulina.
 
Jännä sinänsä että ollaan niin jumalattoman ylpeitä kaikesta venäläisestä ja ollaan niin maailman ykkösvaltioo joka suhteessa mutta edes omaa juustoo ei pysty syömään kuitenkaa :ROFLMAO: ei valkene maailmassa päivää että ymmärtäis isovenäläisen tajunnan virran...

Venäläisten kuluttajien ja yritysten epäluottamus omiin tuotteisiin on todella syvällä. Ja varmaan ihan hyvästä syystä.

Työhommien kautta tiedän firman jolla tuotantolaitoksia monessa maassa.

Kertovat että heidän venäjän tehtaan tuotanto priimaa, mutta paikalliset eivät huoli länsimaista tuotetta jos Made in Russia. Käytännössä Venäjän tehtaan tuotteet menevät Keski-Eurooppaan, ja vastaava määrä samanlaisia tuotteita tuodaan lännestä Venäjälle.
 
Tästä syystä ilmeisesti Ladasta puhutaan Venäjällä Zhigulina.
Näin on. Lähellä Toljattia on vuoristoalue Zhiguli, mutta sitten kun tehtiin eka import versio VAZ-2101:lle tuli olngelma - nimi zhiguli kuulosti kun zhigolo, joka tarkoittaa antisosialista elämä viettävä nuorimiestä, joten keksittiin nimen Lada.
En tiedä vaihdettiinko se heti eka importautoon.
 
Ex-neuvostokansalainen kertoilee minkälaista oli omistaa auto Neuvostoliitossa:


Tyypillä on myös oma kanava, kertoo muistoja minkälaista oli elää Neuvostoliitossa:

 
Tervejärkisiä ihmisiä jo oksettaa näiden pelleiden katselu. Joo, neukkula takaisin, sitä vaan:
Katso liite: 43284
v.1991 hotelli Centralnaja takapiha. Moskova, keskusta. Vuosia pesemättömät ikkunat, ruosteiset rikkinäiset kaltterit, kustut seinät, harmaata, likaista. Lojuvat laatikot ja muuta romua. Itse asiassa kaikki takapihat olivat siellä tuon näköisiä.

Katso liite: 43286
Ikarus bussien rinnalla näki LAZ rusteiset bussit, soljarkan löyhkä tuli sisään, takaistuin oli kuuma kun uuni. Ja taustalla tyylikkäitä onnellisia neuvoihmisiä.
Katso liite: 43287

Tämä puhuttaa myös, alkoholisti kussut alle, kaksi hyvinpukeutunutta naista istuu eikä moksiskaan, koska hänen kaltaisia kuuluin faunaan joka paikassa, miliisi kävelee ohi eikä huomaavinaan.
Eipäs olekaan tullut mieleen, että Venäjän sisällä voi kulkea vesiteitse Itämereltä Jäämerelle. Sitähän olisi siis ainakin periaatteessa mahdollista järjestää laivaristeily Suomen, Ruotsin ja Norjan ympäri...

Pienet on sulla piirit jos tämä tuli yllätyksenä. Eikö tuosta ole koulussa ollut mitään?
 
Maidanille kiitos kuvista. Ihanan nostalgisia ja syrjäisillä alueilla myös nykyaikaa. Minä olen nähnyt kaiken tuon ja paljon enemmän. Kivoja muistoja, varsinkin kun olin itse kaiken tuon paskan ja kurjuuden yläpuolella. Tiedän tarkkaan mitä sinä ole nähnyt ja mitä muistoja kannat. N. 95% tämän palstan lukijoista ei ole joutunut näkemään, kuulemaan ja haistamaan nevostoelämää. Minä olen, vaikkakin vain "ohikulkijana_.
 
Back
Top