Valko-Venäjä

Tämä olisi ehdottomasti viisainta mitä voisimme tehdä! Täysi ralli päälle pojat!!
Voisimme lisäksi aseistaa ja tukea taloudellisesti kaikkia putlerin vastaisia eli Demokraattisia voimia kuten iSlamilaisia separatistiliikeitä ja romuttaa putlerin talouden sanomalla irti kaikki sopparit ja sulkemalla raja! Perkele ajettas amerikan-spyker poikittain puomille ja lähetettäs perään vielä 50 cal terveisiä perseestä maasta poistuville ryssille!!111 Tykistöiskuja? Tuskin maltan oottaa että päästään läpinäkyvillä f35 suihkareilla pommittaan kaikenlaisia kohteita ryssissä!

:facepalm:
Dumaju što zdes natšinajet pahnut mahorkoi :cautious:
 
Dumaju što zdes natšinajet pahnut mahorkoi :cautious:

On ikävää huomata, miten paljon Suomestakin löytyy hännystelijöitä ja puolustelijoita Lukashenkolle ja Putinille. Jos jopa maanpuolustusteemainen foorumikin oikein kuhisee näitä Bäckmanin hengenheimolaisia, niin niitä täytyy pesiä muuallakin yhteiskunnassa runsaasti.
 
Onkohan nyt niin että muuten vähän takaraiteelle jäänyt Valko-Venäjän keskeneräinen, jopa kuihtumassa ollut vallankumous on puhallettu täyteen liekkiin Lukashenkon toimesta?

Ainakin media on liekeissä ja sanktiot uudella levelillä.
 
Tässä oli nähdäkseni kolminkertainen ”kannustin” Ryanairin pilotille kääntyä Minskiin: 1) Minskin lennonjohto ilmoittaa pommiuhasta ja käskee laskeutumaan Minskiin
2) Aseistettu MiG-29 tulee siivelle ja tod. näk. toistaa radiolla lennonjohdon kehoituksen kääntyä Minskiin
3) Mikäli tämäkään ei olisi tehonnut, niin Ryanairin lennolla oli kolme KGB-agenttia, jotka tarvittaessa olisivat voineet tehostaa käskyä kääntyä Minskiin esim. kaappaamalla koneen, ottamalla lentoemännän panttivangiksi, aloittamalla joukkotappelun matkustamossa, tms. Tätä kolmatta kannustinta ilmeisesti ei tarvittu, mutta mikäli agentit tekivät olemassa olonsa tiettäväksi lentokoneen henkilökunnalle, on se voinut jo itsessään riittää kapteenin päätökseen lentää Minskiin. Itse spekuloin, että mikäli kone olisi poistunut Valko-Venäjän ilmatilasta kääntymättä Minskiin, olisi tämä toiminut triggerinä näille agenteille yrittää koneen haltuun ottoa ennen Vilnaan laskeutumista.

EDIT: Voi toki olla, että KGB-agenttien tehtävänä oli vain varmistua, että operaation kohden varmasti myös nousee koneeseen ja täysin varma tästä ei voi olla, ellei itse nouse samaan koneeseen.
 
mikäli agentit tekivät olemassa olonsa tiettäväksi lentokoneen henkilökunnalle, on se voinut jo itsessään riittää kapteenin päätökseen lentää Minskiin.
Veikkaan että tilanne kokonaisuutena oli uusi kenelle tahansa lentäjälle. Voin kuvitella että tuollaisessa valitsee sitten sen tien, missä on vähiten vaaraa koko matkustamolle.
Ei kai sen suurempaa .
.
 
Tässä oli nähdäkseni kolminkertainen ”kannustin” Ryanairin pilotille kääntyä Minskiin: 1) Minskin lennonjohto ilmoittaa pommiuhasta ja käskee laskeutumaan Minskiin
2) Aseistettu MiG-29 tulee siivelle ja tod. näk. toistaa radiolla lennonjohdon kehoituksen kääntyä Minskiin
3) Mikäli tämäkään ei olisi tehonnut, niin Ryanairin lennolla oli kolme KGB-agenttia, jotka tarvittaessa olisivat voineet tehostaa käskyä kääntyä Minskiin esim. kaappaamalla koneen, ottamalla lentoemännän panttivangiksi, aloittamalla joukkotappelun matkustamossa, tms. Tätä kolmatta kannustinta ilmeisesti ei tarvittu, mutta mikäli agentit tekivät olemassa olonsa tiettäväksi lentokoneen henkilökunnalle, on se voinut jo itsessään riittää kapteenin päätökseen lentää Minskiin. Itse spekuloin, että mikäli kone olisi poistunut Valko-Venäjän ilmatilasta kääntymättä Minskiin, olisi tämä toiminut triggerinä näille agenteille yrittää koneen haltuun ottoa ennen Vilnaan laskeutumista.

EDIT: Voi toki olla, että KGB-agenttien tehtävänä oli vain varmistua, että operaation kohden varmasti myös nousee koneeseen ja täysin varma tästä ei voi olla, ellei itse nouse samaan koneeseen.
Kyseessä oli siis valtioterrorismi ja sotavoimalla uhkaaminen ja kohdistui siviililentoliikenteeseen. Mielestäni Valko-Venäjän ilmatilan kautta ei kannata matkustaa, koska merkittävä turvallisuusuhka ja riskitaso erittäin korkea.
 
Veikkaan että tilanne kokonaisuutena oli uusi kenelle tahansa lentäjälle. Voin kuvitella että tuollaisessa valitsee sitten sen tien, missä on vähiten vaaraa koko matkustamolle.
Ei kai sen suurempaa .
.
Jossain osui silmään että vastaava olisi sattunut kerran aiemmin, 65 vuotta sitten. En hoksannut että jutussa olisi mainittu missä...
 
Sitä tosin mietin; mitä olisi tapahtunut jos Ryanairin kone olisi sen pari minuuttia vielä jatkanut suuntaansa ... siis aivan teoreettisena ajatuksena.
Tuskinpa Mig olisi aloittanut ammuskelemaan, ja olihan siellä ilmeisesti sisälläkin "omia" henkilöitä (meinasin toksisesti mennä kirjoittamaan 'miehiä' .. ). Joten kone olisi saapunut Liettuan ilmatilaan ja hävittäjä joutunut poistumaan - tuskin se nyt sentään hyökkää Nato-maan ilmatilaan ahdistelemaan EU:n Shengen-alueen sisälentoa, joka on reitillään ja laskeutumassa.
Ja kuinka pitkään oli konetta ahdisteltu, ennenkuin se - ehkä lopulta - päätyi muuttamaan kurssiaan;
Oliko kone ollut yhteydessä lentoyhtiöön, oliko se lähettänyt hätäviestin (siihenhän kyllä olisi aihetta - pommiuhka ja hävittäjä ahdistamassa);
Jos oli (miksi ei olisi ollut ?), oliko jotain prosesseja käynnissä sinä aikana kun kone lensi vielä reitillään kohti Vilnaa.. oliko Nato hävittäjät hälytetty, oliko Ryanair tai muu taho ollut yhteydessä V-V:n viranomaisiin, entä Hamasiin (jos V-V on ilmoittanut epäilevänsä että Hamas on laittanut eurooppalaiseen matkustajakoneeseen pommin ... luulisi sen kiinnostavan myös Hamasia);
Tiesikö miehistö/lentoyhtiö siitä, että koneessa oli ihmisiä, jotka joutuvat välittömään hengenvaaraan, jos Minskiin laskeudutaan;
- Onko se asia jolla on tai olisi pitänyt olla merkitystä .. ja oliko sillä;
Mikä oli arvio uhkan todellisuudesta - julkisuudessa olevan tiedottamisen perusteella - ja koneen liikehdinnän - näyttäisi siltä, että koneen henkilökunta ei olisi uskonut V-V:n lennonjohdon tai koneessa olleiden henkilöiden ilmoitukseen pommiuhkasta;
Mitä sanktioita koneen kapteeni ja lentoyhtiö saavat, jos jättävät toimimatta sen valtion viranomaisten määräysten mukaan, jonka ilmatilassa lentävät;
Syyt jotka puoltavat lentämistä suoraan ja laskeutumista Vilnaanhan ovat melkolailla kiistattomat, siinäkin tapauksessa että pommiuhka olisi ollut todellinen.
Tässähän se kysymys on... valitettavasti Ryanairilla on irlantilaisena halpalentoyhtiönä selkeät protokollat tälläiseenkin tilanteeseen, ja matkan jatkaminen NATO:n ilmatilaan ei kuulu niihin.
Lähinnä vakuutukset diktatoivat tämän, koska koneet eivät ole Ryanairin omaisuutta, vaan leasing-yhtiön.
Lisäksi henkilökunnan vakuutukset, ja matkustajien. Siis IATA:n alla.
Yhtiöllä ei todellakaan ole tasetta ruveta korvaamaan hengenmenetyksiä jos jotain menee pieleen, eikä sopimuksellista oikeutta ottaa mitään riskejä itse matkustaja-aluksen suhteen.
 
Tässä oli nähdäkseni kolminkertainen ”kannustin” Ryanairin pilotille kääntyä Minskiin: 1) Minskin lennonjohto ilmoittaa pommiuhasta ja käskee laskeutumaan Minskiin
2) Aseistettu MiG-29 tulee siivelle ja tod. näk. toistaa radiolla lennonjohdon kehoituksen kääntyä Minskiin
3) Mikäli tämäkään ei olisi tehonnut, niin Ryanairin lennolla oli kolme KGB-agenttia, jotka tarvittaessa olisivat voineet tehostaa käskyä kääntyä Minskiin esim. kaappaamalla koneen, ottamalla lentoemännän panttivangiksi, aloittamalla joukkotappelun matkustamossa, tms. Tätä kolmatta kannustinta ilmeisesti ei tarvittu, mutta mikäli agentit tekivät olemassa olonsa tiettäväksi lentokoneen henkilökunnalle, on se voinut jo itsessään riittää kapteenin päätökseen lentää Minskiin. Itse spekuloin, että mikäli kone olisi poistunut Valko-Venäjän ilmatilasta kääntymättä Minskiin, olisi tämä toiminut triggerinä näille agenteille yrittää koneen haltuun ottoa ennen Vilnaan laskeutumista.

EDIT: Voi toki olla, että KGB-agenttien tehtävänä oli vain varmistua, että operaation kohden varmasti myös nousee koneeseen ja täysin varma tästä ei voi olla, ellei itse nouse samaan koneeseen.

Jotenkin epäilen, että agenteilla olisi ollut kykyä tunkeutua ohjaamoon ja ottaa kone hallintaansa. Vaikka Kreikasta(?) lähdettiinkin, niin kai sielläkin tehdään turvatarkastukset räjähteiden varalta? Fyysisellä voimalla ja palokirveellä taas ei ohjaamon turvaovesta mennä läpi, ei ihan nopeasti. Sehän valitettavasti nähtiin joitakin vuosia sitten Germanwingsillä.

Lisäys: Näin post-9/11 aikoina yritys tunkeutua matkustamoon on ylipäätään varsin hasardi. Tänä päivänä on yleisesti tiedossa, että epämääräinen miesporukka tunkeutumassa ohjaamoon tietää varmaa kuolemaa kaikille koneessa oleville.
 
Typerä ja tympeä näytelmä. On tuo oppositiojahti kyllä näköjään mennyt vähän pitkälle ja onko toiminta mennyt Lukan ihon alle....siltä näyttää.

Eikun bannia vaan VVn lentoasemille ja ilmatilan käytölle.
Tuollaisella bännillä ei ole mitään virkaa...Lukashenko ja V-V:n rikollisjohto nauraa siitä itsensä kipeäksi..

Kun Valko-Venäjä on kiistatta syyllistynyt valtiojohtoiseen terrorismiin ja tekoon joka kohdistuu kansainväliseen lentoliikenteeseen ja yhteisesti sovittuihin sääntöihin pitää seurauksena olla toimia joilla tällainen rikollisuus estetään. Jotain tällaista on ilmeisesti tulossa.

Minimissään rangaistusten tulee olla jotain tämän kaltaista:
1. Valko-Venäjä tulee erottaa kansainvälisestä ilmailujärjestöstä (IATA). Lisäksi tulee Valko-Venäläisiltä lentokoneilta kieltää pääsy kaikkien muiden maiden maiden ilmatilaan.
- jos jokin toinen valtio hyväksyy Valko-Venäjän lentokoneiden pääsyn ilmtilaansa, vastaavab rangaistuksen tulee kohdistua myös ko. maiden lentoyhtiöihin.
- eli, kun ei voida estää niin lentäköön rikollisvaltion koneet muiden rikollisvaltioiden ilmatilassa, mutta muualle niiden pääsy tulee olla kielletty.

Kansainvälinen lentosaarto:
2. Kaikki ulkopuolisten maiden lentoliikenne Valko-Venäjän ilmatilassa kielletään.
- lentoyhteudet Valko-Venäjälle ja sieltä pois kielletään..
- kieltoa rikkoneiden lentoyhtiöiden liikennöinti muiden kansainvälisen ilmailujärjestön (IATA:n) jäsenmaiden kohteisiin kielletään.

Edellä mainitun kaltaisten päätösten lisäksi tarvitaan muitakin "bännejä". Esimerkiksi:
- kaikki urheilu ja kulttuurisuhteet Valko-Venäjään katkaistaan. Muiden maiden eustajat eivät ota osaa tilaisuuksiin joihin osallistuu myös Lukashenkon johtaman hallinnon tukemia edustajia.
- kansainvälinen yhteisö tunnustaa Valko-Venäjän ulkomailla toimivan opposition hyväksymät edustajat em. kansainvälisiin kulttuuri ja urheilutilaisuuksiin, V-V:n punavalkoisen kansallislipun alaisuudessa.

3. Otetaan käytttöön monia muita kansainvälsen yhtyeisön saartotoimia jotka kohdistetaan nimenomaan Lukashenkon johtamaa rikollishallintoa vastaan.
- samalla hyväksytään ja kohdistetaan yhteistyötä V-V:n opposition edustajien hyväksymiin ja osoittamiin kohteisiin

5. Kaikki kansainvälset saartotoimet pidetään yksiselitteisesti voimassa siihen asti kunnen Valko-Venäjällä järjestetään vapaat vaalit ja niiden pohjalta maahan valitaan uusi johto sekä kansanväliset sitoumukset tunnustava hallinto.

6. Kansainvälsen yhteisön tulee toimia kaikkia niitä valtioiden rikollisesti toimivaa johtoa vastaan jotka rikkovat yhteisesti sovittuja pelisääntöjä.
- tässä tarkoitukseen voidaan käyttää kaikkia niitä keinoja joita kv. yhteislällä on käytössään..
- esimerkiksi itse allekirjoittamiaan sopimuksia vastaan rikkoneet rikollisvaltiot voidaan erottaa kaikista kv. organisaatuioista, mukaan lukien YK:n jäsennyydestä. Ainakin määräaikaisesti.

Sinällään kysymys ei ole sen erikoisemmasta toimesta kuin joskus aikoinaan käytettiin Etelä-Afrikan Apartheid-hallintoa vastaan.
- yksinkertaisesti, valtiojohtoista rikollisuutta ei voida hyväksyä kansainvälisessä yhteisöissä.
- eikä diktatuurivaltioiden suorittamaa rikollisuutta muuta yhteisöä ja omaa kansaansa kohtaan voida jättää tuomitsematta.

Ilman yhteisiä sääntöjä sekä rajoitustoimia tilanne tulee väistämättä kehittymään sellaiseksi että jossain vaiheessa (äärimmäisiltä) vastatoimilta ei voida enää valttyä..
 
Mä mietin vastatoimia siitä näkökulmasta, että niiden pitäisi osua VV:n johtoon mutta niin että eivät lähentäisi Valko-Venäjää ja Venäjää kyseenalaisella tavalla.

En ole keksinyt mitään.

Lisäksi mietityttää se, että Valko-Venäjän ilmatilan tyhjeneminen vähentänee siviililiikennettä Ukrainassa. Se taas helpottanee sellaisia Venäjän toimia, joihin liittyy tarve saada siviililiikenne pois Ukrainasta.

Vaikka sellaisia toimia ei tulisi, lisää niiden helpottuminen painetta.

Vaikea yhtälö.
 
3) Mikäli tämäkään ei olisi tehonnut, niin Ryanairin lennolla oli kolme KGB-agenttia, jotka tarvittaessa olisivat voineet tehostaa käskyä kääntyä Minskiin esim. kaappaamalla koneen, ottamalla lentoemännän panttivangiksi, aloittamalla joukkotappelun matkustamossa, tms. Tätä kolmatta kannustinta ilmeisesti ei tarvittu, mutta mikäli agentit tekivät olemassa olonsa tiettäväksi lentokoneen henkilökunnalle, on se voinut jo itsessään riittää kapteenin päätökseen lentää Minskiin. Itse spekuloin, että mikäli kone olisi poistunut Valko-Venäjän ilmatilasta kääntymättä Minskiin, olisi tämä toiminut triggerinä näille agenteille yrittää koneen haltuun ottoa ennen Vilnaan laskeutumista.

EDIT: Voi toki olla, että KGB-agenttien tehtävänä oli vain varmistua, että operaation kohden varmasti myös nousee koneeseen ja täysin varma tästä ei voi olla, ellei itse nouse samaan koneeseen.
Agentti-touhuilla kun on kiva spekuloida, niin nämä agentit ovat voineet käyttäytyä (näytellä) lennolle tullessaan ja siellä ollessaan siten, että henkilökunta on kiinnittänyt heihin huomiota.

Hermostunut, verbaalisesti aggressiivinen tai muuten epäilyttävä käytös mahdollisesti huomiota herättävään ulkomuotoon on voinut kiinniittää tarkoituksella huomiota ja sitten myöhemmin lennonjohdon ilmoitus uppoaa kuin veitsi voihin. Vaikka pari hermostuneen oloista parrakasta tsetseeniä rukoilemassa kädet täristen ensimmäisen tunnin käytäväpaikalla, eivät ota kunnolla kontaktia henkilökuntaan edes puhuteltaessa jne. Jälkikäteen voi vedota vaikka lentopelkoon, mutta pommi-ilmoituksen tullessa henkilökunnalla alkaa äkkiä mielikuvitus tekemään peliliikkeitä.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Tuollaisella bännillä ei ole mitään virkaa...Lukashenko ja V-V:n rikollisjohto nauraa siitä itsensä kipeäksi..

Kun Valko-Venäjä on kiistatta syyllistynyt valtiojohtoiseen terrorismiin ja tekoon joka kohdistuu kansainväliseen lentoliikenteeseen ja yhteisesti sovittuihin sääntöihin pitää seurauksena olla toimia joilla tällainen rikollisuus estetään. Jotain tällaista on ilmeisesti tulossa.

Minimissään rangaistusten tulee olla jotain tämän kaltaista:
1. Valko-Venäjä tulee erottaa kansainvälisestä ilmailujärjestöstä (IATA). Lisäksi tulee Valko-Venäläisiltä lentokoneilta kieltää pääsy kaikkien muiden maiden maiden ilmatilaan.
- jos jokin toinen valtio hyväksyy Valko-Venäjän lentokoneiden pääsyn ilmtilaansa, vastaavab rangaistuksen tulee kohdistua myös ko. maiden lentoyhtiöihin.
- eli, kun ei voida estää niin lentäköön rikollisvaltion koneet muiden rikollisvaltioiden ilmatilassa, mutta muualle niiden pääsy tulee olla kielletty.

Kansainvälinen lentosaarto:
2. Kaikki ulkopuolisten maiden lentoliikenne Valko-Venäjän ilmatilassa kielletään.
- lentoyhteudet Valko-Venäjälle ja sieltä pois kielletään..
- kieltoa rikkoneiden lentoyhtiöiden liikennöinti muiden kansainvälisen ilmailujärjestön (IATA:n) jäsenmaiden kohteisiin kielletään.

Edellä mainitun kaltaisten päätösten lisäksi tarvitaan muitakin "bännejä". Esimerkiksi:
- kaikki urheilu ja kulttuurisuhteet Valko-Venäjään katkaistaan. Muiden maiden eustajat eivät ota osaa tilaisuuksiin joihin osallistuu myös Lukashenkon johtaman hallinnon tukemia edustajia.
- kansainvälinen yhteisö tunnustaa Valko-Venäjän ulkomailla toimivan opposition hyväksymät edustajat em. kansainvälisiin kulttuuri ja urheilutilaisuuksiin, V-V:n punavalkoisen kansallislipun alaisuudessa.

3. Otetaan käytttöön monia muita kansainvälsen yhtyeisön saartotoimia jotka kohdistetaan nimenomaan Lukashenkon johtamaa rikollishallintoa vastaan.
- samalla hyväksytään ja kohdistetaan yhteistyötä V-V:n opposition edustajien hyväksymiin ja osoittamiin kohteisiin

5. Kaikki kansainvälset saartotoimet pidetään yksiselitteisesti voimassa siihen asti kunnen Valko-Venäjällä järjestetään vapaat vaalit ja niiden pohjalta maahan valitaan uusi johto sekä kansanväliset sitoumukset tunnustava hallinto.

6. Kansainvälsen yhteisön tulee toimia kaikkia niitä valtioiden rikollisesti toimivaa johtoa vastaan jotka rikkovat yhteisesti sovittuja pelisääntöjä.
- tässä tarkoitukseen voidaan käyttää kaikkia niitä keinoja joita kv. yhteislällä on käytössään..
- esimerkiksi itse allekirjoittamiaan sopimuksia vastaan rikkoneet rikollisvaltiot voidaan erottaa kaikista kv. organisaatuioista, mukaan lukien YK:n jäsennyydestä. Ainakin määräaikaisesti.

Sinällään kysymys ei ole sen erikoisemmasta toimesta kuin joskus aikoinaan käytettiin Etelä-Afrikan Apartheid-hallintoa vastaan.
- yksinkertaisesti, valtiojohtoista rikollisuutta ei voida hyväksyä kansainvälisessä yhteisöissä.
- eikä diktatuurivaltioiden suorittamaa rikollisuutta muuta yhteisöä ja omaa kansaansa kohtaan voida jättää tuomitsematta.

Ilman yhteisiä sääntöjä sekä rajoitustoimia tilanne tulee väistämättä kehittymään sellaiseksi että jossain vaiheessa (äärimmäisiltä) vastatoimilta ei voida enää valttyä..

Komea lista. On vaan kaikissa instansseissa sitä korruptiota sen verran, että lopputuloksena on yleensä haistapaskapäätöksiä ja -lausumia.

Yksi toivottava kohde olisi Valko-Venäjän kautta kulkeva kaasun siirto. Venttiilit kiinni. Liettua tosin saa osan Venäjältä ostamastaan kaasusta tuota kautta. Samalla menisi tukkoon Venäjän kaasun kulkeminen Kaliningradiin. Kollateraalia, ei voi mitään...:devilish: Ukrainan reitti Venäjän kaasulle länteen jäisi edelleen auki, tuskin haittaisi Ukrainaa.
 
Mietippä 911, ei ole lentokapteenin tehtävä miettiä politiikkaa tai laillisuusnäkökohtia. Ei hän voi edes tietää kaikkia taustalla olevia tekijöitä. On muitten viranomaisten (ICAO) tehtävä miettiä voiko jonnekin ilmatilaan lentää ja jos voi silloin noudatetaan ko lennonjohdon määräyksiä jos se suinkin on mahdollista. Tässä tapauksessa kapteeni toimi täysin oikein. Syyllinen on yksiselitteisesti Valko-Venäjän hallinto.

Edith. Poliittisten intohimojen hälventämiseksi tämä koneen kapteenin toiminnan miettiminen k annattaakin ajatella tapahtuneeksi esim jossain lähi-idässä (Saudi-Arabia, Jordania) ja kone menossa Israelin suuntaan.
Niin siis tarkoitukseni ei ollut arvostella lentokapteenin päätöstä, se oli varmasti oikea ja paras mahdollinen siinä tilanteessa mikä tuossa on ollut käynnissä. Ja on päivän selvää, että vastuussa on V-V ja sen johto. Sekä se, että kyseessä on häikäilemätön valtioterrori, joka ei saa jäädä rangaistuksetta.

Tarkoitukseni oli ymmärtää ja pohtia niitä tekijöitä, joiden perusteella hän joutui tämän päätöksen tekemään, mukaanlukien sitä milloin tuo tilanne mahdollisesti oli alkanut, mitä resursseja oli käytettävissä ja kuinka tämä prosessi eteni tuohon tilanteeseen. Tämä on käsittääkseni relevanttia ja jotta vastaavaan tilanteeseen (tätähän ei juurikaan ole ehkä osattu ajatella mahdolliseksi - siis valtioterrorismia jossa kaapataan matkustajakone omassa ilmatilassa) on olemassa mahdollisesti toimiva protokolla.

Nyt tiedetään (tai ainakin julkisuuteen on saatettu) sellainen tieto, että lennonjohto ilmoitti koneessa olevan pommin räjähtävän mikäli se lähestyy Vilnaa. Tämähän selittää koneen kääntymisen juuri ennen kuin se saapuu Liettuan ilmatilaan. Tiedon mukaan kone olisi vielä tämänkin jälkeen harkinnut hetken.
Edelleen, onhan kapteeni vastuussa sekä miehistöstään, matkustajista ja koneesta.. ja hänen pitäisi tehdä päätös niillä välineillä mitkä on käytössä. Päätöksen perusteella hän arvioi siis riskin Liettuan ilmatilaan lentämisestä liian suureksi. Edelleen olen sitä mieltä, että kapteenin päätös on ollut oikea (tietenkin) - mutta tehty päätös asettaa kuitenkin sen hetkiselle tilanteelle puitteet ja käsityksen siitä mitkä olivat koneen kannalta ilmeiset ja realistiset vaihtoehdot.

Tästä lennonjohdon viestinnästä ainakin minulle syntyy sellainen kuva, että koneen kanssa on viestitty jo aiemmin, hävittäjä on lähetetty tukemaan tunnelmaa, KGB-heput on yrttäneet painostaa, ja viimekädessä sitten on annettu tieto, että jos sama lentosuunta jatkuu, niin kone räjähtää. Onhan tuo aika karua.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä VV:n touhu on mennyt sellaiseksi, että olisin valmis henkilökohtaisiin toimenpiteisiin. Mikäli EU, Nato, YK tai jokin muu demokraattisten valtioiden koalitio päättäisi lähettää miljoona + sotilasta palauttamaan demokratian Lukastaniin, niin lähtisin mielelläni mukaan vapaaehtoisena.
 
Komea lista. On vaan kaikissa instansseissa sitä korruptiota sen verran, että lopputuloksena on yleensä haistapaskapäätöksiä ja -lausumia.

Yksi toivottava kohde olisi Valko-Venäjän kautta kulkeva kaasun siirto. Venttiilit kiinni. Liettua tosin saa osan Venäjältä ostamastaan kaasusta tuota kautta. Samalla menisi tukkoon Venäjän kaasun kulkeminen Kaliningradiin. Kollateraalia, ei voi mitään...:devilish: Ukrainan reitti Venäjän kaasulle länteen jäisi edelleen auki, tuskin haittaisi Ukrainaa.
Näin varmasti on. En myöskään usko että vielä ollaan tilanteessa jossa ns. oikeusvaltiot lähtisivät sen suuremmin reagoimaan..Jotain pientä lisäkiusaa rosvovaltioille voidaan toki kehitellä. Sinällään ei ole välttämätöntä tarvetta äärimmäisiin painostuskeinoihin...hallinnollisesti täysin läpimädät, rikollisten johtamat, diktatuurit (käytännössä molemmat Venäjät) kurjistuvat aikaa myöten ihan omaan paskaansa. Ja, loppuviimeksi niiden merkitys ulkopuolisen maailman taloudelle ja/tai muullekaan yhteiskunnalliselle elämälle on käytännössä olematon..
- ehkä lukuunottamatta muutamia Venäjän rajanaapureita (entisiä imperiumin jäseniä) joissa ja joiden hallinnon ja talouden rakenteisiin Venäjän organisoima rikollisuus ja korruptio on vahvasti soluttautunut.

Se on ikävämpää että Venäjän diktatuurin ajautuminen yhä suljetummaksi ja syvemmälle rakenteelliseen rikollisuuteen aiheuttaa Suomelle erityistä uhkaa. Johtuen osaltaan myös omien poliitikkojemme munattomuudesta ja perinteisestä (jopa historiallisesta) hyväuskoisuudesta Venäjää kohtaan.

Mutta otin esimerkin vuoksi esille tuon kansainvälisen yhteisön yhtenäisen pakotepolitiikan Apartheid'ia vastaan. Sillä saatiin yhdenlainen diktatuuri (ja ydinasevaltio) mukautumaan oikeusvaltioperiaatteisiin.

Valko-Venäjän kautta kulkevan öljyputken sulkeminen olisi hyvä painostuskeino.. Jos pelattaisiin samoilla säännöillä kuin Venäjä tekee, niin putken sulkemisen voisi "bundlata" vangitun oppositiovaikuttajan ja ehkä muidenkin vangittujen kohtaloon.
- putki sekä öljytoimitukset länteen (ja Kaliningradiin) pidettäisiin suljettuina siihen asti kunnes vangitut opposition edustajat vapautetaan.
 
Lukašenka puhui keskiviikkona maan parlamentissa. Hänen mukaansa Valko-Venäjää kohtaan on ”hyökätty” ja sitä vastaan käydään ”hybridisotaa”.

– Kuten ennustimme, pahantahtoiset tahot kotimaassa ja ulkomailla ovat muuttaneet hyökkäystapaansa valtiotamme kohtaan. He ovat ylittäneet monia punaisia viivoja sekä rikkoneet järjen ja moraalin rajat, Lukašenka jyrisi.

”Punaisista viivoista” puhui hiljattain myös Venäjän presidentti Vladimir Putin, joka varoitti huhtikuisessa vuosipuheessaan länsimaita niiden ylittämisestä. Kreml tarkensi myöhemmin käsitteen viitanneen kaikenlaiseen Venäjän asioihin sekaantumiseen.



Lukašenkan valitsema ilmaus ei liene sattumaa, sillä hän sanoi parlamentille, että Valko-Venäjää käytettiin sunnuntaina ”testialustana” tulevalle hyökkäykselle Venäjää vastaan. Venäjä ja Valko-Venäjä ovat läheisiä liittolaisia muun muassa sotilaallisesti.

1000x-1.jpg
 
Lukašenka tasapainotteli pitkään Venäjän ja EU:n välimaastossa mutta levottomuuksien jälkeen Lukašenka putosi Putinin käteen kuin kypsä omena ja siitä se ei irti pääse ikinä.

Mielenkiintoista olisi tietää miten paljon Putin osallistui kuopan kaivamiseen. Venäjä on mukana opposition kurittamisessa, mutta mitä kaikkea on tapahtunut ennen sitä?

Esimerkiksi tämä oli hyvin mielenkiintoinen episodi juuri ennen vaaleja ja massamielenosoituksia...

Valko-Venäjällä nähtiin jälleen keskiviikkona kummallinen tapahtumasarja, kun Venäjään tiiviisti kytköksissä olevan maan valtiollinen media kertoi 33 venäläisen palkkasotilaan joukkopidätyksestä Minskin lähellä. Miesten vihjattiin joko aikoneen sotkeutua Valko-Venäjän vaaleihin tai olevan matkalla sotapesäkkeisiin tekemään ammattisotilaan työtään.

Valko-Venäjän presidentti Aleksandr Lukashenko vaati suurieleiseen tapaansa Venäjältä selitystä miesten oleskeluun maassa.



Joidenkin arvioiden mukaan Venäjän passeja kantaneiden palkkasoturien pidätys kertoisi aidosti Valko-Venäjän ja Venäjän välien heikkenemisestä. Yhtä mahdollista on, että maiden johtajat ja tiedustelupalvelut punoivat juonen varmistaakseen Lukashenkon voiton ja Venäjän vaikutusvallan jatkumisen.

Putin on kiero kuin korkkiruuvi ja likaisten temppujen mestari. Naapurimaiden ja aivan erityisesti Venäjän liittolaisten kannattaa olla hereillä ihan joka käänteessä tai käy todella huonosti.

Lukashenko-Putin-hockey-outfits-800x450.jpg


Lukašenka pysyy kovilla otteilla vallassa ainakin nimellisesti mutta tässä pelissä on vain yksi voittaja ja se ei todellakaan ole Lukašenka.

putin_barroso_wink.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ei olisi mikään ihme jos Putin onkin tukenut V-V:n oppositiota sopivasti, helpompi ohjata tapahtumia haluttuun suuntaan...:unsure:
 
Back
Top