Niin,
Ehkäpä kannattaa katsoa hieman tarkemmin, miten uutisia luetaan.
Liitteenä on venäläinen tutkimus massojen mediakäyttäytymisestä. Ja ennen kuin kukaan alkaa ä ä ä ä änkyttämään venäläisestä lainauksesta, siihen on pointti ja siitä myöhemmin.
https://www.uxmatters.com/mt/archiv...-what-why-when-and-how-people-read-online.php
Tutkimus kattaa median käytön sähköisten päätelaitteiden kautta, eikä kiikkustuolissa luettua paperiversiota.
Muutamia huomioita:
- Keskimäärin henkilö lukee uutisia/raportteja, jne 4 kertaa päivässä
- Aikaa käytetään yhteensä tunnin verran
- Kokonaisia julkaisuja luetaan keskimäärin 12 päivässä
Tärkeämpää, kuin tuo ylläoleva statistiikka on se, miten henkilö päätyy lukemaan uutista:
- 8% lukijoista menee suoraan median omalle sivulle lueskelemaan
- 48% päätyy lukemaan uutista sosiaalisen median kautta
- 25% seuraa Internetin linkkejä ja päätyy lukemaan uutista jonkun toisen sivuston kautta
- 3% on etsinyt tietoa ja käyttänyt Googlea ja muuta
- 12% on käyttänyt appseja, jotka kokoaa uutisia yhteen, päättää mitä näytetään ja tekee uutisille järjestyksen
Kaiken tuon ylläolevan voi summata niin, että noin 89% uutisista luetaan niin, että joku toinen on päättänyt sinun puolestasi, mitä sinun kannattaa lukea. Ja vain 3% uutisista luetaan niin, että henkilö on etsinyt tietoa aiheesta. Ja kaikessa saatavilla olevassa informaatiotulvassa, kokonaisten uutisten lukeminen on autettavat 12 päivässä. Tässä kohtaa pitäisi kellon päässä alkaa soida.
Kun tuon ylläolevan ottaa huomioon, niin massojen kannalta, ei ole merkittävää, mitä YLE, Iltasanomat, Hesari, CNN tai Fox kirjoittelee, koska kansalaiset enenevässä määrin päätyvät lukemaan jotain uutisia oman sosiaalisen median muodostaman kuplan kautta ja lukevat sitä, mitä muut peukuttaa. On hieman vanhakantaista hekumoida kommunistien hallinnoimasta mediasta, koska ne samat kommunistit eivät hallinnoi sitä henkilön omaa sosiaalisen median kuplaa. Mutta kuka sitä hallinnoi?
Ja nyt siihen venäläiseen tutkimukseen. Venäläinen kyllä tutkii ja tietää, miten länsimaissa kansa käyttäytyy ja miten sosiaalista mediaa, älypuhelimia, tabletteja ja tietokoneita käytetään. Venäjän intresseissä ei ole vaikuttaa suoraan johonkin suureen uutistaloon, koska on paljon helpompaa ja tehokkaampaa työstää mielipiteitä sen sosiaalisen median kuplan kautta. Uutistaloihin vaikuttaminen oli 70- luvun politiikkaa, ei nykypäivää.
Siinä miettimistä tähän päivään.
Simpauttaja