Varastaako joku aseen?

Vänskä

Kapteeni
BAN
Mika Muranen vei pyssyn, Neuvostoliitto oli kaatunut ja kulkijoita oli..... Muistaako kukaan kuinka typerää oli, että esim. Haminassa (RUK) oppilaat päivystivät illalla/yöllä ovella puupampun kanssa. Todellisuudessa tuo ei olisi estänyt yhtään varkautta, jos joku todella olisi halunnut. Ehkä nämä hoidetaan nykyään paremmin...
 
Mika Muranen vei pyssyn, Neuvostoliitto oli kaatunut ja kulkijoita oli..... Muistaako kukaan kuinka typerää oli, että esim. Haminassa (RUK) oppilaat päivystivät illalla/yöllä ovella puupampun kanssa. Todellisuudessa tuo ei olisi estänyt yhtään varkautta, jos joku todella olisi halunnut. Ehkä nämä hoidetaan nykyään paremmin...
Siis jollekkin jaettiin vielä pamppu?

Meikäläisellä oli pöytälamppu kolmen metrin johdolla.

Jos joku miettii, miksi niin vaarallinen väline uskallettiin luovuttaa allekirjoittaneelle, voin valottaa (hehheh) ettei lamppuun luovutettu kovia valaisuvälineitä. Se siis pysyi pimeänä joka ainoa vartiovuoro.
 
Mika Muranen vei pyssyn, Neuvostoliitto oli kaatunut ja kulkijoita oli..... Muistaako kukaan kuinka typerää oli, että esim. Haminassa (RUK) oppilaat päivystivät illalla/yöllä ovella puupampun kanssa. Todellisuudessa tuo ei olisi estänyt yhtään varkautta, jos joku todella olisi halunnut. Ehkä nämä hoidetaan nykyään paremmin...

Jos en nyt ihan väärin muista, niin Muranen palasi ensimmäisenä miehenä viikonloppulomalta. Kyseisen patterin käytännön mukaan, hän alkoi toimia yksikön päivystäjä ja päivystäjällä oli lukitussa telineessä rynnäkkökivääri ja täysi lipas. Otti aseen sekä patruunat ja lähti tekemään historiaa.

Päivystäjien aseet niin tuliaseet kuin patukatkin taitaa olla jo historiaa.

Aseitakin on alettu yhä enemmän säilyttämään erillisessä asehuoneessa.
 
No meidän kohdalla, hetki Murasen jälkeen, vahdimme (Hamina) ovilla juurikin puupatukoiden kanssa.
 
Itse olin intissä juurikin Murasen tapahtumien aikaan. Sitten Hyrylässä Aukissa ollessani sieltä keikattiin rynkyt suljetusta kassusta. Kummasti muuttui aseiden säilytyskulttuuri puolessa vuodessa ;)
 
Itse olin intissä juurikin Murasen tapahtumien aikaan. Sitten Hyrylässä Aukissa ollessani sieltä keikattiin rynkyt suljetusta kassusta. Kummasti muuttui aseiden säilytyskulttuuri puolessa vuodessa ;)
Itse olin myøs spol-Aukissa Parolassa samaan aikaan, seuraava viikko harjoiteltiin pieteetilla henkilon etsintaa... meilla oli yksi tavallistakin kuluneempi FN High Power joka oli palveluturvallisuussyista hitsattu umpeen, upoteltiin sita erilaisiin suonsilmakkeisiin ja kylla ne SPOL-koirat (siis ne kuonokkaat ja viiksekkaat :)) ne loysi aina ilman mitaan isompia ongelmia... siita nousee jynssaamisesta huolimatta aina jotain oliko kreosoottioljy-helmia pintaan, jotka koira kylla siella maastossa haarukoi.
Pitais pistaa puun latvaan, oli ajatuksena silloin jo harkinnassa...

Eikos toi Muranen ollut sittenkin varsijousen kanssa liikenteessa myohemmin samana yona, mitahan sille RK:lle tapahtui?
 
Itse olin myøs spol-Aukissa Parolassa samaan aikaan, seuraava viikko harjoiteltiin pieteetilla henkilon etsintaa... meilla oli yksi tavallistakin kuluneempi FN High Power joka oli palveluturvallisuussyista hitsattu umpeen, upoteltiin sita erilaisin suonsilmakkeisiin ja kylla ne SPOL-koirat (siis ne kuonokkaat ja viiksekkaat :)) ne loysi aina ilman mitaan isompia ongelmia... siita nousee jynssaamisesta huolimatta aina jotain oliko kreosoottioljy-helmia pintaan, jotka koira kylla siella maastossa haarukoi.
Pitais pistaa puun latvaan, oli ajatuksena silloin jo harkinnassa...

Eikos toi Muranen ollut sittenkin varsijousen kanssa liikenteessa myohemmin smana yona, mitahan sille RK:lle tapahtui?

Muistaakseni Muranen ammuskeli varsijousellakin. Monialaosaaja siis.
 
Itse olin intissä juurikin Murasen tapahtumien aikaan. Sitten Hyrylässä Aukissa ollessani sieltä keikattiin rynkyt suljetusta kassusta. Kummasti muuttui aseiden säilytyskulttuuri puolessa vuodessa ;)

Mä olin jo reservissä, mutta kaveri oli spollarina Hyrylässä. Oli kuulemma vähän normaalia enemmän runtua sen rynkkyvarkauden takia. Tornihuhun mukaan vähän aiemmin oli yksi rk hukattu tahallaan metsään.
 
Mä olin jo reservissä, mutta kaveri oli spollarina Hyrylässä. Oli kuulemma vähän normaalia enemmän runtua sen rynkkyvarkauden takia. Tornihuhun mukaan vähän aiemmin oli yksi rk hukattu tahallaan metsään.
Oltiin tulossa viikonloppulomilta ja ihmeteltiin, että mikä piru nyt on kun tänne ei meinaa päästä millään :D Spolit oli ihan täpinöissä, piti kaivaa henkkarit portilla esille.
Runtua ne sai muutenkin, leikkivät pistooleilla vartiossa ja ilmestyi reikiä kopin kattoon ;)
 
Sen verran "hauskaa" vielä. RUK:n harkassa jääkärit tais vangita pioneerin ja vei herralta aseen vangitsemisen yhteydessä. Kyseessä talvinen pimeä aika ja pioneeri kertomaan omille kapiaisille, että minulta vietiin ase tuntemattomien toimesta.... Asia paukkui eteenpäin, niin että kaakkois-Suomen päivystävälle kenkulle meni asia. No nuoret miehet sai rangaistuksen, joka tänä päivänä varmaan olisi simputusta... Olin itse rivissä kuulemassa rangaistuksen en rangaistu. Olin tulenjohtuessa, joka joukkueeseen oli alistitettu.
 
Faktana n. 1 - 2 vuotta ennen Murasta Spolli ampui parhaan kaverinsa aivot pellolle, kun leikkivät pistooleilla (nuoret herrat olivat Pirkanmaalta). Sattui ja tapahtui.
 
Valitettavasti noin piti käydä ennemmin tai myöhemmin. Tämän puolen miehet kävivät paljon Lahden Hennalassa 80-luvulla armeijaansa. Siellä oli joku ihme systeemi, että aseet lukittiin omiin kaappeihin lomatarkastuksen aikana ja otettiin pois kun lomilta tultiin. No, kukaan ei valvonut, kävikö joku kaapillaan lomatarkastuksen jälkeen.
Mikä johti siihen, että putkikassi veti helposti rynkyn sisäänsä, ja sitten lomilla Corollalla ammuskelemaan hiekkakuopille rynkyllä. Kaksi ainakin vannoo näin tehneensä, ja tiedän vastaavasti niitä, jotka ovat ennen armeijaa ampuneet rynkyllä. Ihme ettei mitään sattunut.
Tuo tapa säilyttää rynkkyjä on jäänyt sitten jossain vaiheessa pois käytöstä, ilmeisistä syistä.
 
Oltiin tulossa viikonloppulomilta ja ihmeteltiin, että mikä piru nyt on kun tänne ei meinaa päästä millään :D Spolit oli ihan täpinöissä, piti kaivaa henkkarit portilla esille.
Runtua ne sai muutenkin, leikkivät pistooleilla vartiossa ja ilmestyi reikiä kopin kattoon ;)
Hæmeen Kasarmilla ilmestyi meitæ edeltavassa saapumiserassa reika otsaan... myøs spol-spedeilyt seurauksena (huom. vartiojoukkue, ei kaupunkijaakareita, ts. taistelujoukkoja kuten meikalaiset.
Helpolla paasi ukko silloin, esitutkinnan jalkeen jotain pienta ja sitten kotiin, vapautus ettei omat koirat puhe.
Se huhu (johon kylla uskoin..) etta siita Hameenlinnan haveri-kaverista olisi tullut everstin (Pspr: komentaja!) autonkuljettaja oli ihan bullshittiæ.
 
Sen verran "hauskaa" vielä. RUK:n harkassa jääkärit tais vangita pioneerin ja vei herralta aseen vangitsemisen yhteydessä. Kyseessä talvinen pimeä aika ja pioneeri kertomaan omille kapiaisille, että minulta vietiin ase tuntemattomien toimesta.... Asia paukkui eteenpäin, niin että kaakkois-Suomen päivystävälle kenkulle meni asia. No nuoret miehet sai rangaistuksen, joka tänä päivänä varmaan olisi simputusta... Olin itse rivissä kuulemassa rangaistuksen en rangaistu. Olin tulenjohtuessa, joka joukkueeseen oli alistitettu.
Otin minäkin yhdeltä hyökkääjältä konekiväärin. Sen jälkeen vanki seurasikin kiltisti perässä komentopaikalle :LOL:.
 
Jahah ei ollutkaan sitten ihan edeltava saapumisera, mutta siis H-linnan kasarmilla, tv-tuvassa? Sama tapaus veli @Vänskä?
 
Back
Top