Hösseli kirjoitti:baikal kirjoitti:Vahvensin erittäin vähäsen. Miten kauan tuo MUUTOS ON mielestäsi JO kestänyt ja näkyykö siihen mitään päätä? Mistä tiedät, että maaginen 2016 olisi joku päämaali, jolloin saavutetaan TAVOITETILA? Tuo MUUTOS on näyttäytynyt vuosien mittaan kentälle siten, että ei siitä paljon viitsi enää edes kirjoittaa, jokainen tietää mitä tarkoitan.
Ikkunat ja ovet sulkeva, toisinajattelijat luotaan potkiva ja samoin ajattelevien yhteinen selkääntaputtelu ei lupaa mitään ihmeitä millekään organisaatiolle. Hommalle on löydettävä nykyisessä tilanteessa selkeä punainen lanka, joka voidaan rönkäistä avoimesti ilmoille, muuten tulevassa taloustilanteessa kyllä riittää paikkoja TORJUNTATAISTELUILLE määrärahoista.[/size]
Puolustushallinto on onnistunut jo suututtamaan mm. Eduskunnan puolustusvaliokunnasta muut kuin kokkarijäsenet, mikä ei varmasti hyvää tiedä. Asiasta oli vahvoja viitteitä mm. edellisessä Reserviläinen-lehdessä.
http://www.reservilainen.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=764
Itse olen tulkinnut asian niin, että Hägglundin kaudella koko paletti sekoitettiin perusteellisesti ja mopo pääsi pienen keulimisen jälkeen jo karkaamaan. Varsinainen alasajo/muutos kohti erittäin kevyttä sa-rakennetta on sitten käynnistetty Kaskealan komentajakaudella. Oletan linjauksena olevan yksinkertaisesti se, että Suomen odotetaan olevan suunnilleen vuonna 2020 NATOn jäsen, tai mukana muussa vastaavassa järjestelyssä ja järjestelmää ajetaan nyt täydellä höyryllä kohti tuota tavoitetilaa. Toiminta on siis tavoitteellista ja pitkäjänteiseen suunnitteluun perustuvaa, eli teoreettisessa tarkastelussa täysin järkevää.
Entä sitten, jos poliitikot eivät liitäkään Suomea NATOon, mutta systeemit on ajettu alas ja kalut hävitetty. Mitäs sitten tehdään, kun meillä ei ole sen paremmin järjestelmää kuin maanpuolustustahtoakaan?
Tavoitetila eli PAKKO? Kun pöhkö kansa ja päättäjät asetetaan tavoitetilassa seinän eteen ja aletaan sopiva peloittelu niin eiköhän anomus lähde liikenteeseen?
Niin, no Korkeaoja on sitä mieltä, että ensin katsotaan mikä on uhka ja millä siihen voidaan vastata? Sitten katsotaan paljonko on käytettävissä rahaa. Sitten katsotaan mitä rahalla saa ja mistä kannattaa hankkia ja mitä. Hän on kritisoinut kehittynyttä tilaa, missä ensin tingataan ja vinistään rahaa ja sitten aletaan katsoa mihin se käytetään. Ei maha mittää, Korkeaoja mielestäni on täysin oikeassa. Eli ensin miksi, millä rahalla ja millä kaluilla eikä niinpäin, että ensin rahaa rahaarahaa ja sitten pähkitään mitä sillä hankinnoidaan.