Justin Case
Eversti
No nyt risahti vuoden vanhoista Sieviläisistä toinenkin pohja,on se nyt helvatti,pannuun menivät eikä uusia tule,minä tallustan hamaan loppuun SA sotasaappaissa,se mikä nykyaikana vituttaa eniten on se kun mikään ei KESTÄ.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No nyt risahti vuoden vanhoista Sieviläisistä toinenkin pohja,on se nyt helvatti,pannuun menivät eikä uusia tule,minä tallustan hamaan loppuun SA sotasaappaissa,se mikä nykyaikana vituttaa eniten on se kun mikään ei KESTÄ.
Jep, mulla on työkäytössä yhden ihan PV:n tarjoamat varsikengät, kukaan ei tunnu varmuudella tietävän onko niissä kalvoa vai ei, mutta todennäköisesti ne ovat kalvottomat.Nahka saappaat pitää vettä kyllä,rasva on se ihmeaine..ja metsässä minäkin työtä teen..
Jep, mulla on työkäytössä yhden ihan PV:n tarjoamat varsikengät, kukaan ei tunnu varmuudella tietävän onko niissä kalvoa vai ei, mutta todennäköisesti ne ovat kalvottomat.
Tuntuvat pitävän vettä kumisaappaan lailla loputtomasti vaikka tallaisi nilkkoja myöten märässä suossa tuntikaupalla.
Veikkaan että salaisuus on laadukas nahka ja se että kenkä näyttää olevan tehty niin ettei siinä ole esim. jalkateräosassa ensimmäistäkään ommeltua tai muutakaan saumaa, saumoistahan vettä pitävät vaatteet ja varusteet yleensä alkavat vuotamaan.
Rasvaa kun vielä muistaa käytellä joskus, niin tähän päivään mennessä eivät ole vuotaneet vaikka on ollut käyttöä ihan konkreettisesti märässä suossa tarpomisesta alkaen.
minä tallustan hamaan loppuun SA sotasaappaissa,se mikä nykyaikana vituttaa eniten on se kun mikään ei KESTÄ.
Itse hain muutaman parin SA-kaupasta kun Hämeessä poikkesin,käyttämättömiä,niinkuin uusia,yhdet käytössä,loput kaapissa,huolsin kaappiin varastoimani saappaat myös,eipä tarvii enää saappaita ostaa,nuo kestää mun elämän.
Sait minut juuri äsken ostamaan käyttämättömät SA-nahkasaappaat. Vaihdan ensi kesän ajosaappaiden mallin kestävään supisuomalaiseen nostalgiaan.
Tämä on ihan sivupolku varsikenkäketjussa, mutta tämän verran nyt aina voi...
Miksi SA-nahkasaapas?
Pohja on nahkaa, johon on ommeltu kuminen kulutuspinta. Lisäkumin liimaaminen onnistuu jo kököltäkin suutarilta ja ammattilainen vaihtaa koko pohjankin. Tosin tuskin koskaan tarvitsee. Varrethan kestävät vuosikymmeniä vaikka mitä käyttöä.
Varusteleka mainosti aikanaan käytettyjä ylijäämäsaappaita hirtehisesti:
Nahka on kotoisin todennäköisesti suomalaisesta eläimestä, ja täällähän noi elukatkin ovat aina olleet vähän laadukkaampia kuin ulukolaisten mailla. Istuvuus saappaassa on suunniteltu jalkarättiyhteensopivaksi, toisin sanoen nämä ovat aika reilun kokoiset, kyllä mahtuu sukkaakin siis. Saappaassa on ns. monopohja ja se onkin täysin yhteensopiva perinteisiin eräsiteisiin jos vaikka lähtee hiihtelemään.
![]()
Varmaan kannattaa niihinkin hommata FX2-pohjalliset. Ei silloin ennen nuori jalka tarvinnut, mutta nyt voivat olla jo mukavat.
Suutarien paljon käyttämä rasva.
Mikä siinä on etten tajua tuota mehiläisvahan käyttöä saapasrasvan joukossa..mehiläisvahaa käsittelen melko paljon mutta en vaan tajua,rasva rasvana ja mehiläisvaha muuhun käyttöön tai takaisin pesään.
Niitä voi katsella Oulun, Hämeenlinnan tai Jyväskylän SA-kaupasta tai Millogin huutokaupasta Tampereella. Lekan erä loppui aikapäiviä. Tiedän yhden paikan, jossa on muutama pari käyttämättömiä. Haluatko yv:llä?
Kelläs suutarilla teetätit nämä?Yllättävän harva 'suutari' suostuu nykyään vetämään puolipohjia kunnolla kiinni eli esim. intin saappaiden kohdalla läpiompelemaan (niin on myös intin varikkosuutarit ne vetäneet, kuten jo jaetuista, mutta uudelleen pohjatuista saappaista näkee).
'Liima kyllä kestää'. Vitut kestä, nämä nykyiset nahka- tahi kumiliimat eivät kestä mitään, vaan hieman kosteutta, niin irtoavat. Ne myrkyt jota nuo armeijan varikkosuutarit ovat käyttäneet, tuntuisivat olevan vähän kovempaa kamaa.
Puhumattakaan puunaulatuista. Ei puhettakaan että yksikään liiketoimintaa harjoittava sunnuntaisuutari rupeaisi nahkaisia puolipohjia vetämään puunauloilla.
Kannattaa siis ottaa se suutarinlesti kauniisti omaan käteen, muuten saattaa kenkien pitkäikäisyys jäädä haaveeksi.
Jos ei välitä yhteensopivuudesta siteen kanssa, niin silloinhan noihin voi vetää ommeltavat tai ruuvattavat Vibramin tai Itshiden 'commando' -tyyliset pohjat, joissa on iso ja korkea kuvio ja ne kestävät erittäin pitkään.
Katso liite: 26623
EU:han puuhaili jotain kuminhajoamisdirektiiviä ympäristönsuojelutarkoituksessa. Kumin pitäisi siis hajoata tietyn ajan kuluttua.
Mitähän sille kävi? Sellainen suunniteltu hajoaminenhan olisi täyttä myrkkyä pitkäikäiseksi suunnitelluille kumipohjille.
Ympäristönäkökohdista katsoen polyuretaani on vissiin sitten parasta ekoa, koska se murenee joka tapauksessa muutamassa vuodessa.