Varsikengät

Meinaan heittää kumisaappaat helevetiin ja ostan varsikengät sensijaan.
Mulla on kaks vaihtoehtoa, Härkilä tai Viking, onko joku teistä testannu nee?

2808.jpg



1638.jpg

Mulla on Viking Hunter High GTX:t Hyvät kengät, kestänett pitempään kuin Haixit/Alpinat. Suhteellisen jäykät pohjat, mutta pahaseen maastoon oikein hyvät. Käy kokeilemassa jalkaasi, siinä sen vasta tietää.
 
Meinaan heittää kumisaappaat helevetiin ja ostan varsikengät sensijaan.
Mulla on kaks vaihtoehtoa, Härkilä tai Viking, onko joku teistä testannu nee?

2808.jpg



1638.jpg


En suosittele korkeavartisia maihareita metsästyskengiksi, vaikka on kuinka komeat & päheät, eikä kenkä hörppää suon yms kosteikon ylityksessä.


Ei vaan korkeavartiset maihari malliset metsästyskengät ikinä jousta nilkasta tarpeeksi, minkä vuoksi askellus muuttuu kantapää painotteiseksi "töpöttämiseksi" ja auta armias jos on yhtään ylipainoa, niin tuhoat kantapäät korkeavartisilla maihareilla ja kantapäät painuvat sisään ja paranevat hirvijahdin jäljiltä todella, todella hitaasti noin , 4-6kk kuluessa.

Eli valinta tulee tehdä niin ,että on sekä lyhytvartiset maiharit sekä laadukkaat kumpparit metsästyskengiksi.

Itse ostin sikakalliit Halti Comodo korkeavartiset gore-tex (dry-max) maiharit metsästyskengiksi yli 15v sitten. Kengät ovat lämpimät, laadukkaat ja todella kestävät, mutta jos painoindeksi on yhtään yli 25, niin kenkiä pystyy käyttämään ainoastaan hilloja ja karpaloita marjastaessa suolla.
 
Olin kokeilemassa Viking, nee sopiii ihan hyvin, oikeat slim fit kengät, vaikka ne painaa 1045 gramma niin nee tuntuu paljon kevyempi kuin saappat

Kumisaapaat ei toimi , jalka liikuu ja ne painaa, kompastuu paljon
 
En suosittele korkeavartisia maihareita metsästyskengiksi, vaikka on kuinka komeat & päheät, eikä kenkä hörppää suon yms kosteikon ylityksessä.


Ei vaan korkeavartiset maihari malliset metsästyskengät ikinä jousta nilkasta tarpeeksi, minkä vuoksi askellus muuttuu kantapää painotteiseksi "töpöttämiseksi" ja auta armias jos on yhtään ylipainoa, niin tuhoat kantapäät korkeavartisilla maihareilla ja kantapäät painuvat sisään ja paranevat hirvijahdin jäljiltä todella, todella hitaasti noin , 4-6kk kuluessa.

Eli valinta tulee tehdä niin ,että on sekä lyhytvartiset maiharit sekä laadukkaat kumpparit metsästyskengiksi.

Itse ostin sikakalliit Halti Comodo korkeavartiset gore-tex (dry-max) maiharit metsästyskengiksi yli 15v sitten. Kengät ovat lämpimät, laadukkaat ja todella kestävät, mutta jos painoindeksi on yhtään yli 25, niin kenkiä pystyy käyttämään ainoastaan hilloja ja karpaloita marjastaessa suolla.
Makuasia sanoi koira kun muniaan nuoli ;)
Se mikä yhdelle sopii, niin toiselle taas ei. Ei noita Vikingejä tule pidettyä kuin syksyllä, kesälle aivan liian kuumat. Omaan jalkaan kumpparit on suht syvältä, eli suurin osa vuodesta mennään uusimman version M05 maiharilla, pitää vettä ihan tarpeeksi kun osaa lankata kengät oikein.
 
Tietysti makuasia mutta parhaimpia jalkineita mitä minulla ollut on nämä Töysän saappaat:
00444-8611.jpg

Kyllä niissä jalka liikkuu mutta 2-3 paria sukkia eikä koskaan mitään rakkoja tullut. Pisin yhtämittainen kävelymatka noilla oli 20km ilman mitään ongelmia. Lantio ja selkä oli kyllä loppu sen matkan jälkeen muttei jalat.
Kun tällaiset omistatte, niin minkäslainen kokomitoitus niissä on kokonumeroon nähden? Ainakin kumipohjaisissa jatsareissa se on sisäpohjan pituuden osalta ilmoitettua kokoa yksi suurempi, justiinsa kuten intin M/91 -varsikengissä (nahkasaappaat, seiskavitoset ja nollavitoset on oikean kokoiset; niistä esim. itselläni menee koko 44, mutta ysiykkösistä 43). Eli jos käytät tuoreehkoja Sievin tai Jalaksen pohjallisia, niin minkä kokoisia pohjallisia käytät ja minkä kokoisessa töysäläisessä?

Mutta sitten saman puljun nahkapohjaissa lapikkaissa koko onkin oikea eli 44 nahkapohjainen lapikas on sisämitaltaan sama kuin 44 kokoinen intin nahkasaapas, seiskavitonen tai nollavitonen tai vaikkapa Jalaksen Vanttomi.

Ja kun päästiin vauhtiin, niin Norjan armeijan M/77 -varsikengissä, oli valmistajana alkuperäinen Alfa Skofabrik tai sitten nykyinen virolainen alihankkija (joita leka myy), on samanlainen yhtä kokoa suurempi kokomitoitus sisäpohjan pituuden osalta, ihan kuten intin ysiykkösissä. Eli jos haluatte neljäneloset kengät, niin ottakaan neljäkolmoset. Tosin nauhakengissä se ei ehkä ole niin justiinsa, koska säätövara.

Jyrsii armotta tällaiset esoteeriset koot. Se että 'suomalainen ranskiskoko' on yleensä lestiltään huomattavasti leveämpi kuin muualla Euroopassa, on ihan ymmärrettävää, mutta jos sisäpohjan pituudetkin vippaa, niin johan on piru.

Mondopointhan - jossa ilmoitetaan jalan pituus ja leveys - olisi ihan helvetin hyvä, jos sitä käytettäisiin oikein. Esimerkiksi Saksan liittoarmeijan vanhempien varsikenkien (en muista oliko 77 vai 79) koko 285 (jalan pituus) 114 (sen levein kohta) on just kohdillaan, mutta saman armeijan uudemmissa taistelujalkineissa mallia 2000 on tehty ysiykköset ja sisäpohjan pituus on kokoa suurempi eli vanhat maiharit Mondopoint-kooltaan 285 kengät on noin neljäneloset, mutta kakstonniset neljävitoset.

Kolmannen valtakunnan ja Saksan demokraattisen tasavallan asevoimien kengissä käyttämä ulkopohjan pituus on kai järkevä sekin, ainakin se näiden kahden valtion sotakengissä on just samanlainen (koon 29[cm] Wehrmachtin miehistösaappaat on sisäpohjan pituudeltaan just samat kuin kansallisen kansanarmeijan miehistösaappaat ja päällystön [kaikki kansanpoliisin saappaat on näitä] kenttä- ja palvelussaappaat).
Näissäkin on tosin sitten leveyskoko, jonka sielunelämää en tunne.
 
Viimeksi muokattu:
Kävelin loppukevään SA-saappaissa ja nyt käytän niitä moottoripyörän kanssa ajosaappaina. Kun pyörät menevät reissussa parkkiin, kaverit vaappuvat kuin Iines Ankat tankilta kahvioon MP-kanooteissaan, ja se on maksimisuoritus. Minä voin samoilta jaloilta kipaista vaikka Rapolan vuorelle katsomaan, mikä meininki.

Olen aivan ihastunut laatuun ja monikäyttöisyyteen.
 
Kävelin loppukevään SA-saappaissa ja nyt käytän niitä moottoripyörän kanssa ajosaappaina. Kun pyörät menevät reissussa parkkiin, kaverit vaappuvat kuin Iines Ankat tankilta kahvioon MP-kanooteissaan, ja se on maksimisuoritus. Minä voin samoilta jaloilta kipaista vaikka Rapolan vuorelle katsomaan, mikä meininki.

Olen aivan ihastunut laatuun ja monikäyttöisyyteen.
Onko moposaappaat siis jäykät vai mikä pistää vaappumaan?

Intin nahkasaappaissa on kyllä laatueroa valmistajien kesken tai ainakin vuosikymmenten välillä. Kaikki Veljekset Åströmin valmistamat intin nahkasaappaat (niistä löytyy poikkeuksetta putiikin sarvieläinlogo; muiden valmistamissa intin saappaissa ei pakosti ole mitään tietoa valmistajasta) jotka olen nähnyt, ovat olleet erittäin hyvin tehtyjä (liukuhihnasaappaiksi), mutta jotkin tuoreemmat Sievin valmistamat on kyllä aika karuja, varsinkin viimeistelyn osalta: nahkapaloja leikattu teräviin kulmiin ja esim. vuorinahka roikkuu pitkälti reunasauman jälkeen.
Varsinkin ompeleet on Sievillä välillä jotain uskomatonta paskaa ja niin löysästi vedeltyjä, että mitkään rasvaukset tai kiillokkeiden laitot ei niitä tee edes etäisesti vedenpitäviksi.
 
Onko moposaappaat siis jäykät vai mikä pistää vaappumaan?

Ne ovat yleensä kovitettuja (mikä on järkevää kaatumisen ja kolareiden varalta) ja kanootti/buutsimallisia. Eivät kävelyyn ollenkaan. Olen ajanut myös Mustanaamioilla, mutta nauhat pitää paketoida hyvin silloin.

SA-saappaita teki monta putiikkia aikanaan. Sievi ja Jalas olivat monien joukossa. Mikä verstas oli KKK?
 
Mistäs nuo saappaiden valmistajat tunnistaa? Omistani olen yrittänyt tihrustaa, mutta tolkkua en ole saanut. Omat on ainakin niin tönkköä nahkaa, että ei pehmene vaikka tarjoilee nahkaöljyä harva se viikko :D
 
Mistäs nuo saappaiden valmistajat tunnistaa? Omistani olen yrittänyt tihrustaa, mutta tolkkua en ole saanut. Omat on ainakin niin tönkköä nahkaa, että ei pehmene vaikka tarjoilee nahkaöljyä harva se viikko :D

Paksua nahkaa. Ei tällaista nahkaa saa oikein missään valmistuotteessa.
 
Ne ovat yleensä kovitettuja (mikä on järkevää kaatumisen ja kolareiden varalta) ja kanootti/buutsimallisia. Eivät kävelyyn ollenkaan. Olen ajanut myös Mustanaamioilla, mutta nauhat pitää paketoida hyvin silloin.

SA-saappaita teki monta putiikkia aikanaan. Sievi ja Jalas olivat monien joukossa. Mikä verstas oli KKK?
Sellainen oli joskus, kuin Kankaanpään Kenkä Kolmio. En viedä valmistaako jotain, vai myykö vain.
 
Minulla on jalan koko millimetreissä 255 ja Töysän saappaissa käytän nro 41. Muistaakseni. En nyt mene vannomaan kun en enää muista ja kokolappu kulunut pois.
26cm antaa Töysän omalla kokolaskurilla tulokseksi nro 41.
 
Itse olen yhdet Viking Hunterit kävellyt lähes loppuun eikä ole kyllä pahaa sanottavaa. Äkkiseltään tuntuu jäykiltä ja raskailta mutta varsinkin louhikoissa mukavaa kun on tukevat. Kalvot on kestäneet hyvin. Ei ole rakoista ollut tietoakaan.Ikäni olen metsässä liikkunut ja monenlaista kenkää ollut jalassa.
Esim perinteistä nahkasaapasta ei nykyään pidetä minään vaikka se mielestäni on erittäin hyvä kenkä monenlaiseen olosuhteeseen. Toki jaloissa on eroja ja joidenkin jalat ei kestä esim kumisaapasta ollenkaan jne..
 
Back
Top