Varsikengät

Kelläs suutarilla teetätit nämä?
Kuvan varastin tuolta http://www.warrelics.eu/forum/uniforms/itshide-commando-sole-boots-579482/ .
Kyseinen pulju valmistaa edelleen samoja pohjia: https://www.itshide.com/commando .
Vibram - joka muistaakseni kehitti tuon pohjakuvion ensin - valmistaa täysin identtisiä.

Itselläni on Vibramin vastaavat pohjat muutamissa kengissä (mm. Bundeswehrin taistelujalkineissa mallia 2000), mutta ommeltuina. Suutari joka ne ompeli, on jo siirtynyt seuraavaan maailmaan.
En ole vielä lähialueilta löytänyt (toista) suutaria, joka suostuisi esim. noita ommeltavia kumipohjia vetämään, puhumattakaan että näillä olisi kyseisiä pohjia omasta takaa.

Jostain tuollainen 'ihme' ilmeisesti kuitenkin vielä löytyy: http://www.keikari.com/blogi/commando-sole/ .
Ihmettelen tosin miksi noita kantoja ei ole naulattu tai ruuvattu. Tai sitten ne on peitetty.
 
Yllättävän harva 'suutari' suostuu nykyään vetämään puolipohjia kunnolla kiinni eli esim. intin saappaiden kohdalla läpiompelemaan (niin on myös intin varikkosuutarit ne vetäneet, kuten jo jaetuista, mutta uudelleen pohjatuista saappaista näkee).

'Liima kyllä kestää'. Vitut kestä, nämä nykyiset nahka- tahi kumiliimat eivät kestä mitään, vaan hieman kosteutta, niin irtoavat. Ne myrkyt jota nuo armeijan varikkosuutarit ovat käyttäneet, tuntuisivat olevan vähän kovempaa kamaa.

Puhumattakaan puunaulatuista. Ei puhettakaan että yksikään liiketoimintaa harjoittava sunnuntaisuutari rupeaisi nahkaisia puolipohjia vetämään puunauloilla.
Kannattaa siis ottaa se suutarinlesti kauniisti omaan käteen, muuten saattaa kenkien pitkäikäisyys jäädä haaveeksi.

Jos ei välitä yhteensopivuudesta siteen kanssa, niin silloinhan noihin voi vetää ommeltavat tai ruuvattavat Vibramin tai Itshiden 'commando' -tyyliset pohjat, joissa on iso ja korkea kuvio ja ne kestävät erittäin pitkään.

Katso liite: 26623

EU:han puuhaili jotain kuminhajoamisdirektiiviä ympäristönsuojelutarkoituksessa. Kumin pitäisi siis hajoata tietyn ajan kuluttua.
Mitähän sille kävi? Sellainen suunniteltu hajoaminenhan olisi täyttä myrkkyä pitkäikäiseksi suunnitelluille kumipohjille.
Ympäristönäkökohdista katsoen polyuretaani on vissiin sitten parasta ekoa, koska se murenee joka tapauksessa muutamassa vuodessa.

Mulla on suutari, joka tekee vieläkin nahasta vaikka ihmisen. Kun vain ei koskaan lopettaisi.
 
Alpina Trapper on hyvä kenkä ainakin omalle jalalle, eikä ole edes liukas talvella.

Mustanaamion rinnalla paras yleismaihari kohtuuhinnalla. Laadultaan oikein hyvä kenkä. Sovittelin sitä joskus lekassa. Jos kulkisin paljon kovissa kivikoissa, joita Norjan ja Itävallan vuorilta jo löytää, haluaisin juuri tuon kengän. Samat mukavat ominaisuudet tulevat varmaan esiin myös asvaltilla. Mutta lesti eri sopinut minulle ihan hansikkaana, valitettavasti.

(muokattu oikeinkirjoitusta)
 
Viimeksi muokattu:
Msutanaamion rinnalla paras yleismaihari kohtuuhinnalla. Laadultaan oikein hyvä kenkä. Sovittelin sitä joskus lekassa. Jos kulkisin paljon kovissa kivikoissa, joita Norjan ja Itävallan vuorilta jo löytää, haluaisin juuri tuon kengän. Samat mukavat ominaisuudet tulevat varmaan esiin myös asvaltilla. Mutta lesti eri sopinut minulle ihan hansikkaana, valitettavasti.

Niin se on ihmisen jalka ja tottumukset erilaisia :D Itselle tuo Trapper oli liian lötkö, muuten oli ihan ok kenkänä, yksi pari oli käytössä taisi kestää vajaan vuoden ennenkuin tuli vedet sisälle. Pohjien pitävyyden suhteen olen hieman eri mieltä joidenkin kommentoijien kanssa, ainakin omissa oli omaan makuun liian liukkaat pohjat. Kenkinä kuitenkin keskivertoa paremmat, tarpeeksi leveä lesti, hyvä istuvuus jne. Ja kestävyyttäkään en moiti, ei minulla ole kalvokengät juuri tuon pitempää koskaan kestäneet, nuo mun metsäreissut kuluttaa kenkiä siihen mallin, että se kesto on 1-2 vuotta.
 
Tällä ja toisessa langassa ollut puhetta Haixien liukkaudesta. Itselläni P3:t ja ovat pakatulla lumella kyllä aivan tajuttoman liukkaat. Arkikengisksi talvella niistä siis ei ole, mutta metsähommissa taas ne toimivat ihan hyvin talvellakin. Itselläni on aika kapea jalka ja istuvuus niissä aivan täydellinen. Varsinkin pidän jykevästä nilkkatuesta mitä lötköissä nahkamaihareissa aina pimeässä metsässä kaipasin.
 
Niin se on ihmisen jalka ja tottumukset erilaisia :D Itselle tuo Trapper oli liian lötkö, muuten oli ihan ok kenkänä, yksi pari oli käytössä taisi kestää vajaan vuoden ennenkuin tuli vedet sisälle. Pohjien pitävyyden suhteen olen hieman eri mieltä joidenkin kommentoijien kanssa, ainakin omissa oli omaan makuun liian liukkaat pohjat. Kenkinä kuitenkin keskivertoa paremmat, tarpeeksi leveä lesti, hyvä istuvuus jne. Ja kestävyyttäkään en moiti, ei minulla ole kalvokengät juuri tuon pitempää koskaan kestäneet, nuo mun metsäreissut kuluttaa kenkiä siihen mallin, että se kesto on 1-2 vuotta.

Mä en nyt muista, miksi se ei sopinut minulle, mutta jotain asennossa meni pieleen. Siis koko seisoma-asennossa. Oliko kanta liian ylhäällä vai mikä siinä oli, en muista. Mustanaamion kuitenkin valitsin taas juuri sillä reissulla.
 
Tällä ja toisessa langassa ollut puhetta Haixien liukkaudesta. Itselläni P3:t ja ovat pakatulla lumella kyllä aivan tajuttoman liukkaat. Arkikengisksi talvella niistä siis ei ole, mutta metsähommissa taas ne toimivat ihan hyvin talvellakin. Itselläni on aika kapea jalka ja istuvuus niissä aivan täydellinen. Varsinkin pidän jykevästä nilkkatuesta mitä lötköissä nahkamaihareissa aina pimeässä metsässä kaipasin.

Meillä huomattiin Haixeissa huomattavia eroja kun lähes kaikilla oli omat. Pro R pohjallinen luisti merkittävästi, Black Eagle taas huomattavasti vähemmän. Pro R kesti kuitenkin paljon enemmän kulutusta paksumman kärjen vuoksi kuin Black Eagle.
 
On ollut Salomon 4d gtx forcet kuukauden.
Hyvin sopii näille keleille. Kyllä nämä on armeijan jälkeen parhaat kenkäni.

Mutta kengännauhojen pitävyyden kanssa olen taistellut. Kun poikkileikkaus on pyöreä ja kokoonpuristumaton niin mikään solmu ei voi pysyä. Aluksi ajattelin että nauhoja pitää pehmittää ja liotin niitä tulikuumassa vedessä. Kyllä pehmenivät, mutta tämä olikin virhe: nauhalukko ei pitänyt tuon jälkeen enää niin hyvin.

Nauhat sain pitävämmiksi seuraavasti: sekoitin lämpimään veteen paljon pesujauhetta ja upotin nauhojen yläosan sinne. Kun nauhat olivat varmasti imeneet itsensä täyteen niin nostin pois kuivumaan.
Tämän jälkeen pito on ollut parempi ja nauhat pysyy kiinni.
 
On ollut Salomon 4d gtx forcet kuukauden.
Hyvin sopii näille keleille. Kyllä nämä on armeijan jälkeen parhaat kenkäni.

Mutta kengännauhojen pitävyyden kanssa olen taistellut. Kun poikkileikkaus on pyöreä ja kokoonpuristumaton niin mikään solmu ei voi pysyä. Aluksi ajattelin että nauhoja pitää pehmittää ja liotin niitä tulikuumassa vedessä. Kyllä pehmenivät, mutta tämä olikin virhe: nauhalukko ei pitänyt tuon jälkeen enää niin hyvin.

Nauhat sain pitävämmiksi seuraavasti: sekoitin lämpimään veteen paljon pesujauhetta ja upotin nauhojen yläosan sinne. Kun nauhat olivat varmasti imeneet itsensä täyteen niin nostin pois kuivumaan.
Tämän jälkeen pito on ollut parempi ja nauhat pysyy kiinni.
Itse en saanut 3 versioissa ikinä pitämään sitä pikalukkoa, 4-5km jälkeen sai aina kiristää 4-5cm nauhoja. Ja pikkuhiljaa luistivat auki.
Ja Haixeissa on tosiaan hirveästi eri versioita, osa on ok, osa jopa hyviä, osa taas aivan karmeita.
 
Itse en saanut 3 versioissa ikinä pitämään sitä pikalukkoa, 4-5km jälkeen sai aina kiristää 4-5cm nauhoja. Ja pikkuhiljaa luistivat auki.
Ja Haixeissa on tosiaan hirveästi eri versioita, osa on ok, osa jopa hyviä, osa taas aivan karmeita.
Pikalukko on tässä mallissa ylhäältä laskien kolmas kiinnike. Sen pitävyyttä voi säätää myös nauhalogiikalla.

Valmistajan tarkoitus on ilmeisesti että ylhäältä laskien neljännestä tullaan saman puolen pikalukkoon.

Jos taas vie nauhan toisella puolella olevaan lukkoon niin pito on parempi koska nauhassa on jyrkkä mutka pikalukon kohdalla. Nauhat olivat minulla näin kun ostin kengät. Mutta lukon pito oli liiankin hyvä, joten vaihdoin nauhoituksen.

Edit: lauha nauhaksi
 
Viimeksi muokattu:
Pikalukko on tässä mallissa ylhäältä laskien kolmas kiinnike. Sen pitävyyttä voi säätää myös lauhalogiikalla.

Valmistajan tarkoitus on ilmeisesti että ylhäältä laskien neljännestä tullaan saman puolen pikalukkoon.

Jos taas vie nauhan toisella puolella olevaan lukkoon niin pito on parempi koska nauhassa on jyrkkä mutka. Nauhat olivat minulla näin kun ostin kengät. Mutta lukon pito oli liiankin hyvä, joten vaihdoin nauhoituksen.

lauhalogiikka? :unsure:
 
Juuri se. Jokaisen kiinnikkeen jälkeen pitää päätellä viedäänkö nauha seuraavaksi saman vai vastakkaisen puolen kiinnikkeeseen. Tämä ei ole aina itsestäänselvyys. :p

Taas tuli uutta täytettä henkilökohtaiseen sanakirjaan...
 
Mikä siinä on etten tajua tuota mehiläisvahan käyttöä saapasrasvan joukossa..mehiläisvahaa käsittelen melko paljon mutta en vaan tajua,rasva rasvana ja mehiläisvaha muuhun käyttöön tai takaisin pesään.

Mehiläisvaha hyvä, mutta ei ehkä yksinään. Mehiläisvahan ja tervan sekoitus tuntuu olevan hyvä, koska:

-Vaha imeytyy nahkaan paremmin
-Terva mahdollisesti parantaa nahan kestävyyttä
-Jalkahien haju, ainakin itsellä, on lähes hävinnyt ko. kengillä

Sopiva nökäre vahaa ja siihen tervaa kunnes vaaleanruskeasta aavistuksen tummempi (eli tervaa vain vähän).

Tätä menetelmää käytän varustelekan hyppymaihareihin, joissa on ommeltu pohja. Hyvänen aika, että on hyvä kenkä, mutta eivät enää valmista niitä ollenkaan.

Edit: Unohtui mainita, että mehiläisvaha ja terva reagoi keskenään jollain tavalla, koska sekoituksen haju on sellainen härski savukinkku. Häviää kuitenkin parissa päivässä.
 
Mehiläisvaha hyvä, mutta ei ehkä yksinään. Mehiläisvahan ja tervan sekoitus tuntuu olevan hyvä, koska:

-Vaha imeytyy nahkaan paremmin
-Terva mahdollisesti parantaa nahan kestävyyttä
-Jalkahien haju, ainakin itsellä, on lähes hävinnyt ko. kengillä

Sopiva nökäre vahaa ja siihen tervaa kunnes vaaleanruskeasta aavistuksen tummempi (eli tervaa vain vähän).

Tätä menetelmää käytän varustelekan hyppymaihareihin, joissa on ommeltu pohja. Hyvänen aika, että on hyvä kenkä, mutta eivät enää valmista niitä ollenkaan.

Edit: Unohtui mainita, että mehiläisvaha ja terva reagoi keskenään jollain tavalla, koska sekoituksen haju on sellainen härski savukinkku. Häviää kuitenkin parissa päivässä.
Mulla on jenkkilästä hankittua Kenetrekin vaha-öljyseosta. Paras kenkärasva maihareille mitä olen löytänyt. Mehiläisvahaa ja jotain kasviöljyjä pikkaisen. Ei tahmaa, imeytyy hyvin ja ei pehmennä nahkaa melkein ollenkaan (tärkeää buutseissa!). Lisäksi on kalvo- ja kumiystävällinen. Amazonista löytää.
 
Jouduin työkeikkojen takia hommaamaan turvakengät kun joudun jatkossa poikkeamaan myynti- tai mitoituskeikoilla erilaisilla uudis- ja peruskorjaustyömailla sekä Turun telakalla. Hämmästyin miten hyvin Jalaksen Offroadien pohjat pitävät jopa peilijäällä joissa ei lenkkarien kanssa kestäisi pystyssä edes postilaatikolle. Ehdoton valinta työmaan lisäksi ainakin koirankusetuskierroksille. Mulla oli edellisen kerran turvakengät joskus 90-luvulla ja ne olivat talvella aivan järkyttävän liukkaat kivikovan pohjamateriaalin takia. Niitä oli ilmeisesti tehty isältä pojalle -mentaliteetilla ja varmistettu ettei pohja taatusti kulu käytössä. Kovin turvalliset ne eivät olleet. Kyllä on kehitys kehittynyt!
 
  • Tykkää
Reactions: oml
Varustelekasta hankin Etelä-Karjalan Sotilasmarssia varten Bw:n ylijäämäpopot. Saas nähdä miten palvelee marssikäytössä. Huomenna aloitetaan koeajo.
 
Meinaan heittää kumisaappaat helevetiin ja ostan varsikengät sensijaan.
Mulla on kaks vaihtoehtoa, Härkilä tai Viking, onko joku teistä testannu nee?

2808.jpg



1638.jpg

 
Back
Top