Varsikengät

Asiasta viidenteen, onko kellään kokemusta Sievin nastamekanismilla varustetuista kengistä? Esim:


Viime päivinä on taas ollut melkoiset pääkallokelit täälläpäin...
Miksi h€lvetissä talvikengässä on teräksinen kärki ja pohja, (miksei komposiittiset turvapohjat ja kärjet, niitäkin Sievillä on ), nehän on jäykät ja kylmät.
Tuon takia en ole ostanut vaikka kiinnostaisikin.
Sieviä kyllä käytän mutta v1tun liukkaita kaikki talvella.
Uskoisin kantanastojen riittävän ainakin "kanta-astujilla" Itsellä käytössä myös Devisys kantapään alle laitettavat liukuesteet ja en ole niiden kanssa koskaan liukastunut
edes jäisillä keleillä.
Tuo BOA nauhamekanismi on todella hyvä ja nopeakäyttöinen.
 
Onkos muuten kokemusta maihareista jotka eivät olisi pirun liukkaat talvella, vai ovatko liukuesteet ainoa vaihtoehto?
 
Onkos muuten kokemusta maihareista jotka eivät olisi pirun liukkaat talvella, vai ovatko liukuesteet ainoa vaihtoehto?
Itse kanssa vähänm etsiskellyt moisia. Ei oikein näytä löytyvän, vaelluskenkiä yms. löytyy mm. Vibram Arctic Grip pohjalla, muttei oikein militaarihenkisiä kenkiä. Ehkä tuollainen pohjamateriaali ei ole riittävän hyvä kestoltaan lämpimämmällä kivikkoisessa maastossa tai jotain.

Mutta jotain löytyy kuitenkin.


Danner Lookout Outsole featuring a FrostTrekker rubber compound for traction in cold weather, this slip-resistant outsole has a dynamic lug pattern for superior grip and maneuverability.

23827
 
Jos haluaa talvella pitävät kengät, on hankittava talvikengät erikseen. Itse en ole vielä löytänyt kenkiä jotka toimii kesällä ja talvella. Kaikki jäätyy pohjista -20c keleissä ja kuuluu vain klops klops.
Sama huomio. Ostin lundhagsin huskyt ja tykännyt. Kuomia myös käytän esimerkiksi ratapäivinä.
 
Jos haluaa talvella pitävät kengät, on hankittava talvikengät erikseen. Itse en ole vielä löytänyt kenkiä jotka toimii kesällä ja talvella. Kaikki jäätyy pohjista -20c keleissä ja kuuluu vain klops klops.
Jalaksen Hevy Duty 1378 hommasin talvimaihareiksi, yllättävän lämpimät mutta onnettomat kuivumaan teltassa vuoren takia. Kosteanakin oli todella lämmin jalalle.
Kesä/syys/kevät käytössä sitten Jalaksen vuorettomat Offroadit.
Oon tykästyny Jalaksiin, sopii minun jalkaan paremmin ja Sieviin verrattuna helpompi vetää jalkaan ja riisua autossakin.
 
Jalaksen Hevy Duty 1378 hommasin talvimaihareiksi, yllättävän lämpimät mutta onnettomat kuivumaan teltassa vuoren takia. Kosteanakin oli todella lämmin jalalle.
Kesä/syys/kevät käytössä sitten Jalaksen vuorettomat Offroadit.
Oon tykästyny Jalaksiin, sopii minun jalkaan paremmin ja Sieviin verrattuna helpompi vetää jalkaan ja riisua autossakin.
Vuorin, tuskin vuoren takia.
 
Miksi h€lvetissä talvikengässä on teräksinen kärki ja pohja, (miksei komposiittiset turvapohjat ja kärjet, niitäkin Sievillä on ), nehän on jäykät ja kylmät.
Tuon takia en ole ostanut vaikka kiinnostaisikin.
Sieviä kyllä käytän mutta v1tun liukkaita kaikki talvella.
Uskoisin kantanastojen riittävän ainakin "kanta-astujilla" Itsellä käytössä myös Devisys kantapään alle laitettavat liukuesteet ja en ole niiden kanssa koskaan liukastunut
edes jäisillä keleillä.
Tuo BOA nauhamekanismi on todella hyvä ja nopeakäyttöinen.

Mulla on BOA mekanismeja hajonnut maastopyöräkengissä kyllä aika mittava määrä. Vaihdoin takaisin perinteisiin nauhoihin.
 
On tullut aika päivittää vaelluskengät, ja pyytäisin raadilta kokemuksia ja suosituksia. M05 varsikengät löytyy, nyt haussa kevyempi kenkä metsään, mutta ulkonäön oltava sotilaallinen. Käyttötarkoitus kolmen (märemmän) vuodenajan yleisjalkine ja kevyt retkeily.

Spekseinä:
-väri musta
-varsi puolikorkea
-kalvo ja niin hyvä hengittävyys kuin mahdollista
-ei kamalan jäykkä vaan nimenomaan vaelluskenkämäinen

ja lopuksi

-hinnalla ei väliä. En olisi ikinä uskonut näin sanovani, mutta kintut ovat sellaisessa kunnossa että jos haluan enää koskaan kulkea metsäpoluilla, on satsattava laatuun. Monenlaiset vaivat ovat kasaantuneet.

Ja kotimaasta olisi saatava, ainakin kokeiltaviksi.

Onko näkemyksiä?
 
  • Tykkää
Reactions: EK
On tullut aika päivittää vaelluskengät, ja pyytäisin raadilta kokemuksia ja suosituksia. M05 varsikengät löytyy, nyt haussa kevyempi kenkä metsään, mutta ulkonäön oltava sotilaallinen. Käyttötarkoitus kolmen (märemmän) vuodenajan yleisjalkine ja kevyt retkeily.

Spekseinä:
-väri musta
-varsi puolikorkea
-kalvo ja niin hyvä hengittävyys kuin mahdollista
-ei kamalan jäykkä vaan nimenomaan vaelluskenkämäinen

ja lopuksi

-hinnalla ei väliä. En olisi ikinä uskonut näin sanovani, mutta kintut ovat sellaisessa kunnossa että jos haluan enää koskaan kulkea metsäpoluilla, on satsattava laatuun. Monenlaiset vaivat ovat kasaantuneet.

Ja kotimaasta olisi saatava, ainakin kokeiltaviksi.

Onko näkemyksiä?
Aku Selvatica Tactical. Verrattuna esim. Salomonin XA Forcesiin paljon mukavammat (ei niin jäykät) käytössä. Olleet tosin vasta pari kuukautta Salomonien tilalla, joten pidempiaikaisesta kestävyydestä en osaa sanoa. Hyvin pitää vettä ja saa kotimaasta.
 
On tullut aika päivittää vaelluskengät, ja pyytäisin raadilta kokemuksia ja suosituksia. M05 varsikengät löytyy, nyt haussa kevyempi kenkä metsään, mutta ulkonäön oltava sotilaallinen. Käyttötarkoitus kolmen (märemmän) vuodenajan yleisjalkine ja kevyt retkeily.

Spekseinä:
-väri musta
-varsi puolikorkea
-kalvo ja niin hyvä hengittävyys kuin mahdollista
-ei kamalan jäykkä vaan nimenomaan vaelluskenkämäinen

ja lopuksi

-hinnalla ei väliä. En olisi ikinä uskonut näin sanovani, mutta kintut ovat sellaisessa kunnossa että jos haluan enää koskaan kulkea metsäpoluilla, on satsattava laatuun. Monenlaiset vaivat ovat kasaantuneet.

Ja kotimaasta olisi saatava, ainakin kokeiltaviksi.

Onko näkemyksiä?
Toiselle kenkien suositteleminen... Mutta tässä itselläni nyt kolmisen vuotta käytössä olleet, jotka vaikuttaisivat spekseiltään hakemiisi ehkä sopivan. https://www.vaeltajankauppa.fi/Haix-Black-Eagle-Tactical-20-GTX-mid
Samalla mallilla, varressa saatavissa kolme eri korkeutta.

Kestävyys itseni yllättänyt. Hyvällä tasolla siis. Tosin nykyisellään ei enää metsäilyä. Erinomaisen rullaavat ovat kävelyssä. Kevyet. Mikäli hinnalla merkitystä, Puolasta aikanaan olen edullisesti useammat tämäntyyppiset jalkineet ostanut.

Tuossa jotakin tietoa/"tietoa" https://www.policemag.com/600310/on-duty-with-haix-black-eagle-tactical-2-0-boots
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos suosituksesta. "AKUt" ovat uusi tuttavuus, Lowat olivat edelliset ja hyvin pelittivät kunnes tuli kilometrit täyteen. Haixeja harkinnut myös.

Pitänee poiketa Lekassa ja ottaa erikoispohjalliset mukaan. Juuri tultiin alas Sallan Pyhätunturilta missä käytiin puimassa nyrkkiä inhaan itänaapuriin päin, ja jalat huutavat hoosiannaa rakkakävelyn jälkeen :poop:Lähdin uhmalla varrettomissa Haglöfseissa ja jos yön selviän ilman panacodia niin se on jo voitto. Ikääntyminen on perseestä.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
 
Joo, tuo kanava on mielenkiintoinen.

 
Onko kellään kokemuksia eestiläisistä Samelin sotakengistä? Näyttäisi olevan heidän puolustusvoimien virallinen toimittaja. Valikoima on ainakin laaja:

 
Varmistin. Kyllä se ollut tämä https://armyworld.pl/main-eng.html kolmet parit olen 2-laatuisia tilannut. En tosin noista mitään virheitä löytänyt. Jäi arvoitukseksi, miksi olivat 2-laatuisia. Hinta noissa oli n. 1/3 Suomen hinnoista. Tilasin 2x goretexit, 1xnorminahalla. Kaikki nuo Haixia, kun ovat jo aiemmin itselleni hyviksi osoittautuneet.

Kaapista löytyy edelleen käytössä olevat, tosin hieman sisältä repsottavat yli 10-vuotta käytössä olleet Haixit.

Vaikea se olisi toiselle kenkiä suositella. Mutta jos tuota merkkiä haet, ongelmitta ovat omat 3x ostoa sujuneet.

Pahoittelut viiveestä. Harvakseltaan tänne tulee kirjoiteltua.
Miten olet saanut noita tilattua? Itselläni on vaikeuksia kun olettaa automaattisesti osoitteeksi Puola, olin asiasta yhteydessä tukeen, jotka vaihtoivat osoitteeksi Suomi mutta sitten automaattinen osto herjaa toimitustavan mukana. Paljonko toimitus Suomeen aikoinaan on maksanut?
 
Tulipa kengistä mieleen sellainen että jos joku etsii vedenpitäviä tennareita tai koriskenkiä syyskeleille, mutta kuitenkin katu-uskottavaan tyyliin sopivana, niin sellaisia löytää moottoripyörävarustekaupoista. Nykyään kun halutaan ajaa kesäkuumalla tennarit ja farkut jalassa mutta asiallisesti suojattuna.

Itsellä on tällaiset Furyganin koristossujen näköiset ajokengät joissa on nilkkasuojat ja vedenpitävä kalvo.


f015d6efee65577e91d5d111cc36ad0cb364ad07_2_PIA_201712_0_20a.png
 
Back
Top