Varsikengät

Jalaksen Fantomeilla mennään täälläkin, on kyllä hyvä ja käyttömukava jalkine. Fantom-pari on ollut käytössä nyt kohta neljä vuotta, aluksi työkäytössä ja nyt pelkästään vapaa-ajan ulkoilu/metsäjalkineina. Saa nähdä mitenkä kauan kalvot jaksavat pysyä kunnossa. Mitään jokapäiväistä kuratallaamista noilla ei ole tehty, joten elinikää on sillä tavalla saatu eteenpäin.

Joku täysnahkainen mallikin, esim. norskitaistelijan kenkä voisi olla kyllä seuraava hankinta maiharipuolelta.
 
Testasin Sievin M/05 -maihareita. Koska kengät olivat tuliterät, kokeilu käsitti 36 vuorokautta koulutustehtäviä ne jalassa, jotta mahdollinen uutuusjäykkyys ei vaikuttaisi enää näkemykseen. Kävelyä etupäässä asfaltilla, rakennetulla alueella ja kangasmaastossa, juoksua maalitilanteissa. Pitkää marssia ei ollut. Lähinnä käyttö oli siis se, että kenkä jalassa elettiin useampi viikonloppu yötä päivää.

Hoito: aito hyvälaatuinen saapasrasva, harjaus. 9 vrk:n jälkeen kosmeettinen plankkaus kiillokkeella (PV-mönjä).

Omilla toimilla voi vaikuttaa kengän toimivuuteen: Kenkä vaatii kunnolliset pohjalliset. Siis todella kunnolliset. Sukkavalinnan on oltava oikea. Mikään ohut liukkarisukka ei tietenkään käy. Lämpimällä kelillä hyvälaatuinen vaellussukka, kylmällä saapassukka tavallisen puhtaan ja ehjän sukan päälle.

Johtopäätökset: kenkä on kohtuullisen luja perusmaihari, joka ei sovi ihmisen jalalle. En usko, että on kehdossa keinunut sellaista heppua, jonka jalka sopii tuohon muottiin. Yhtä hyvin voisi laittaa pakinkannet jalkaan, siis jos ne olisivat tarpeeksi isot ja nahkaa. Pohjalliset ja oikeat sukkavalinnat pitävät jalat kunnossa puolikevyessä käytössä, kun tällaista osaamista on, mutta lesti on silti vakavasti ongelmainen. Kenkä pyrkii hieromaan nilkkoja riippumatta kiristysten optimoinnista. Kengissä yleensä ratkaisevaa käyttömukavuuden kannalta on pohja, mutta tässä on onnistuttu tunaroimaan sivusuuntakin kaksi tuumaa pohjan yläpuolelta eli nyt ovat vaarassa jalkapohjan ja kantapään lisäksi myös akilles ja nilkkaluun päälliset ihonosat.

Menen polvilleni ja lausun viisi isämeitää sen kunniaksi, ettei minun ole koskaan tarvinnut marssia tuolla kengällä. On käsittämätöntä, että jalkine on palveluskäytössä kymmenillä tuhansilla nuorila joka vuosi. Jalkine on kiistaton terveysriski verrattuna M/91-kenkään, jossa siinäkin oli puutteensa.
 
Testasin Sievin M/05 -maihareita. Koska kengät olivat tuliterät, kokeilu käsitti 36 vuorokautta koulutustehtäviä ne jalassa, jotta mahdollinen uutuusjäykkyys ei vaikuttaisi enää näkemykseen. Kävelyä etupäässä asfaltilla, rakennetulla alueella ja kangasmaastossa, juoksua maalitilanteissa. Pitkää marssia ei ollut. Lähinnä käyttö oli siis se, että kenkä jalassa elettiin useampi viikonloppu yötä päivää.

Hoito: aito hyvälaatuinen saapasrasva, harjaus. 9 vrk:n jälkeen kosmeettinen plankkaus kiillokkeella (PV-mönjä).

Omilla toimilla voi vaikuttaa kengän toimivuuteen: Kenkä vaatii kunnolliset pohjalliset. Siis todella kunnolliset. Sukkavalinnan on oltava oikea. Mikään ohut liukkarisukka ei tietenkään käy. Lämpimällä kelillä hyvälaatuinen vaellussukka, kylmällä saapassukka tavallisen puhtaan ja ehjän sukan päälle.

Johtopäätökset: kenkä on kohtuullisen luja perusmaihari, joka ei sovi ihmisen jalalle. En usko, että on kehdossa keinunut sellaista heppua, jonka jalka sopii tuohon muottiin. Yhtä hyvin voisi laittaa pakinkannet jalkaan, siis jos ne olisivat tarpeeksi isot ja nahkaa. Pohjalliset ja oikeat sukkavalinnat pitävät jalat kunnossa puolikevyessä käytössä, kun tällaista osaamista on, mutta lesti on silti vakavasti ongelmainen. Kenkä pyrkii hieromaan nilkkoja riippumatta kiristysten optimoinnista. Kengissä yleensä ratkaisevaa käyttömukavuuden kannalta on pohja, mutta tässä on onnistuttu tunaroimaan sivusuuntakin kaksi tuumaa pohjan yläpuolelta eli nyt ovat vaarassa jalkapohjan ja kantapään lisäksi myös akilles ja nilkkaluun päälliset ihonosat.

Menen polvilleni ja lausun viisi isämeitää sen kunniaksi, ettei minun ole koskaan tarvinnut marssia tuolla kengällä. On käsittämätöntä, että jalkine on palveluskäytössä kymmenillä tuhansilla nuorila joka vuosi. Jalkine on kiistaton terveysriski verrattuna M/91-kenkään, jossa siinäkin oli puutteensa.
Täytyy kompata. M/91-kenkä parempi, ei tullut koskaan rakkuloita ja Sievin M/05 -maihareita pidin kokeilun vuoksi tänä vuonna yhden viikonlopun, niin useita hiertymiä ja rakkuloita ..omat sukat auttoivat huomattavasti kun laittoi vaan kahdet päällekäin. Jatkossa suosin kyllä omia maihareita ;)
 
Täytyy kompata. M/91-kenkä parempi, ei tullut koskaan rakkuloita ja Sievin M/05 -maihareita pidin kokeilun vuoksi tänä vuonna yhden viikonlopun, niin useita hiertymiä ja rakkuloita ..omat sukat auttoivat huomattavasti kun laittoi vaan kahdet päällekäin. Jatkossa suosin kyllä omia maihareita ;)

Samoilla linjoilla olen edellä kirjoittaneiden kanssa. Maakuntakomppaniaan liittymisen jälkeen oli kyllä omien maihareiden hankinta listalla niin korkealla ettei asiaa tarvinnut edes harkita, vaan kengät meni tilaukseen heti sen jälkeen kun M/05 kenkulit jalasta sai pois. Ja heti perään sai kyytiä palloreppu varaston perukoille ja omahankinta versio tilalle...

Itse olen pitänyt Haixin kengistä (siviilikäytössä P9:sit ja maakk touhuihin mustina pro r:t kun P9:sit olivat hieman totuttua mustaa vaaleampaa sävyä...), ja nyt on Alpinan Trapperit hankittuina kylmemmille keleille. Haixeista nuo P9:sit tuntuvat jalassa ehkä aavistuksen mukavammilta, ilmeisesti en olekkaan niin lättäjalkainen, kuin oletin noita leveämmällä lestillä olevia hankkiessani.
 
Johtopäätökset: kenkä on kohtuullisen luja perusmaihari, joka ei sovi ihmisen jalalle.
Tämä on jännä ilmiö. Muistan itse VM-ajalta kun useammalla kaverilla oli ongelmia juuri Sievin nollavitosten kanssa. Yhdellä kaverilla ne ongelmat olivat semmoset 2e-kolikoiden kokoiset läntit joista nahka oli lähtenyt ihan tosissaan veke. Neuvoin kavereita pyytämään varusvarastolta Jalaksen kenkiä tilalle, ja tämä taisi poikkeuksetta auttaa. Itsekin huomasin, että Sievit oli jotenkin paljon epäinhimillisemmän tuntuiset kuin Jalakset, eikä ne Jalaksenkaan avaruussaappaat mitkään hirmu ketterät ja hienostuneet ole.
 
I have seen the light!!! Minä koin jonkin asteisen herätyksen ostettuani kesällä Lapin reissulle Varustelekasta linkin mukaiset Salomon Quest 4D GTX Forces-lenkkari-maiharihybridit.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/salomon-quest-4d-gtx-forces-mustat/32105
Kesäkelissä sama kuin olisi vedellyt pitkin jänkhää lenkkareilla paitsi että nilkka hyvin tuettuna. Nyt syksyllä pitänyt niitä metsästäessä ja vesi pysyy poissa eikä edes esim koko päivä kyseiset kengät jalassa kulkien jalka ole illalla "kuin lihis höyrystimestä". Kestävyyden uskon olevan noiden heikkous vaikka niissä ei mitään rikki ole mennytkään tai olisivat kuluneet. Ovat vaan niin paljon kevyemmät kuin perus keskivertovarsikenkä että siksi oletan että aiemmin tulee tunnit täyteen. Eivät ehkä umpihankeen parhaat kengät mutta sitä varten Meindelin alppikengät joissa tarkenee ja vähän korkeampi varsi (+ varmaan nelinkertainen paino). Vaikka nuo hajoisi parin vuoden aktiivisen harrastuskäytön jälkeen niin epäilen että ostan 199 normihintaisina samanlaiset toiset (etenkin jotain tarjouskamppista väijyen). Noilla oikeasti ottaa juoksuaskeliakin mielellään. Aiemmin ollut mm M91:stä, jenkkimaiharia, Meindlin normivaelluskenkää, San Marcon normivaelluskenkää ja Haixin Saksan intin maiharia. Suosittelen ainakin kokeilemaan Salomonin sotalenkkareita vilpittömästi ilman mitään sidosta kyseiseen lafkaan, ainakin minulle tuntuvat olevan passeli valinta.
 
I have seen the light!!! Minä koin jonkin asteisen herätyksen ostettuani kesällä Lapin reissulle Varustelekasta linkin mukaiset Salomon Quest 4D GTX Forces-lenkkari-maiharihybridit.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/salomon-quest-4d-gtx-forces-mustat/32105
Kesäkelissä sama kuin olisi vedellyt pitkin jänkhää lenkkareilla paitsi että nilkka hyvin tuettuna. Nyt syksyllä pitänyt niitä metsästäessä ja vesi pysyy poissa eikä edes esim koko päivä kyseiset kengät jalassa kulkien jalka ole illalla "kuin lihis höyrystimestä". Kestävyyden uskon olevan noiden heikkous vaikka niissä ei mitään rikki ole mennytkään tai olisivat kuluneet. Ovat vaan niin paljon kevyemmät kuin perus keskivertovarsikenkä että siksi oletan että aiemmin tulee tunnit täyteen. Eivät ehkä umpihankeen parhaat kengät mutta sitä varten Meindelin alppikengät joissa tarkenee ja vähän korkeampi varsi (+ varmaan nelinkertainen paino). Vaikka nuo hajoisi parin vuoden aktiivisen harrastuskäytön jälkeen niin epäilen että ostan 199 normihintaisina samanlaiset toiset (etenkin jotain tarjouskamppista väijyen). Noilla oikeasti ottaa juoksuaskeliakin mielellään. Aiemmin ollut mm M91:stä, jenkkimaiharia, Meindlin normivaelluskenkää, San Marcon normivaelluskenkää ja Haixin Saksan intin maiharia. Suosittelen ainakin kokeilemaan Salomonin sotalenkkareita vilpittömästi ilman mitään sidosta kyseiseen lafkaan, ainakin minulle tuntuvat olevan passeli valinta.


Mulla on useita Salomonin kenkiä ja kaikki aivan loistavia, ainakin minun aika kapealle jalalle. Salomon osaa tehdä miellyttävän tuntuisia kenkiä jalalle, tosin kestävyydestä en osaa vielä sanoa.
Salomon on muistaakseni suomalaisomisteinen firma, Amerin kautta.
 
Tämä on jännä ilmiö. Muistan itse VM-ajalta kun useammalla kaverilla oli ongelmia juuri Sievin nollavitosten kanssa. Yhdellä kaverilla ne ongelmat olivat semmoset 2e-kolikoiden kokoiset läntit joista nahka oli lähtenyt ihan tosissaan veke. Neuvoin kavereita pyytämään varusvarastolta Jalaksen kenkiä tilalle, ja tämä taisi poikkeuksetta auttaa. Itsekin huomasin, että Sievit oli jotenkin paljon epäinhimillisemmän tuntuiset kuin Jalakset, eikä ne Jalaksenkaan avaruussaappaat mitkään hirmu ketterät ja hienostuneet ole.
Sievin M05 varsikenkien pohjat ovat merkittävästi kovempaa kumia ja siten myös huomattavasti kulutuskestävämmät, kuin Jalaksen vastaavissa. Sen huomaa ihan muutamalla kokeiluaskeleella, tai ihan jo sormin tunnustelemalla. Jalaksen kengät muotoutuivat myös ohuempinahkaisina selvästi nopeammin jalkaan.
Uusia Laitosjalkineen kenkiä ei ole tullut kokeiltua, olen kyllä harkinnut sellaisten hankkimista, koska omaan räpylääni on vaikea löytää riittävän leveälestisiä kenkiä (esim. Haixin leveälestisemmät mallitkin ovat liian kapeita).

Itse kävelin yhdet Jalakset puhki varusmiesaikanani, mutta Sievin kenkiä ei ihan noin vain käveltykään puhki. Jalaksella oli myös paremmat pohjalliset, niissä oli sellainen samanlainen tyyny kantapäävaimennuksena, kuin Jalaksen kalliimmissa ja erinomaisissa FX2-pohjallisissa, Sievillä taas kantapäävaimennuksena on geelityyny, joka ajan mittaan menee rikki heikentäen vaimennusta oleellisesti.
Jalaksen FX2-pohjallisilla Sievinkin kengistä tuli mielestäni ihan mukavat, ja kenkien leveä lesti oli juuri sopiva minulle.
 
Mulla on useita Salomonin kenkiä ja kaikki aivan loistavia, ainakin minun aika kapealle jalalle. Salomon osaa tehdä miellyttävän tuntuisia kenkiä jalalle, tosin kestävyydestä en osaa vielä sanoa.
Salomon on muistaakseni suomalaisomisteinen firma, Amerin kautta.
Minulla ollut iät ajat heidän laskettelukenkiä joskus kauan sitten ja vieläkin muistan että niissä oli paras lesti mitä vertasin aikanaan eri valmistajia. Minulla lyhyt ja leveä jalka jolle sopivat kanssa hyvin joten aika onnistuneet lestit jos meille molemmille osaavat kenkiä tehdä. Salomon oli ainakin ennen vahvasti ranskalainen, mutta google paljasti että omistaja tosiaan on kotimainen Amer.
 
Minä olen kävellyt rikki kahdet m/91:t ja kolmannet m/05:t on parhaillaan menossa ihan jokapäivänkenkänä arjessa, metsässä, töissä ja prätkällä. Ilmeisesti "väärin kävelty", kun niin paljon haukutaan, mutta tuenpa ainakin suomalaista kenkäteollisuutta.
 
I have seen the light!!! Minä koin jonkin asteisen herätyksen ostettuani kesällä Lapin reissulle Varustelekasta linkin mukaiset Salomon Quest 4D GTX Forces-lenkkari-maiharihybridit.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/salomon-quest-4d-gtx-forces-mustat/32105
Kesäkelissä sama kuin olisi vedellyt pitkin jänkhää lenkkareilla paitsi että nilkka hyvin tuettuna. Nyt syksyllä pitänyt niitä metsästäessä ja vesi pysyy poissa eikä edes esim koko päivä kyseiset kengät jalassa kulkien jalka ole illalla "kuin lihis höyrystimestä". Kestävyyden uskon olevan noiden heikkous vaikka niissä ei mitään rikki ole mennytkään tai olisivat kuluneet. Ovat vaan niin paljon kevyemmät kuin perus keskivertovarsikenkä että siksi oletan että aiemmin tulee tunnit täyteen. Eivät ehkä umpihankeen parhaat kengät mutta sitä varten Meindelin alppikengät joissa tarkenee ja vähän korkeampi varsi (+ varmaan nelinkertainen paino). Vaikka nuo hajoisi parin vuoden aktiivisen harrastuskäytön jälkeen niin epäilen että ostan 199 normihintaisina samanlaiset toiset (etenkin jotain tarjouskamppista väijyen). Noilla oikeasti ottaa juoksuaskeliakin mielellään. Aiemmin ollut mm M91:stä, jenkkimaiharia, Meindlin normivaelluskenkää, San Marcon normivaelluskenkää ja Haixin Saksan intin maiharia. Suosittelen ainakin kokeilemaan Salomonin sotalenkkareita vilpittömästi ilman mitään sidosta kyseiseen lafkaan, ainakin minulle tuntuvat olevan passeli valinta.
Haa! Vihdoin joku uskalsi foorumillekkin kirjoittaa. Kyselin aiemmin näistä kevytmaihareista kokemuksia muilta.
 
I have seen the light!!! Minä koin jonkin asteisen herätyksen ostettuani kesällä Lapin reissulle Varustelekasta linkin mukaiset Salomon Quest 4D GTX Forces-lenkkari-maiharihybridit.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/salomon-quest-4d-gtx-forces-mustat/32105
Kesäkelissä sama kuin olisi vedellyt pitkin jänkhää lenkkareilla paitsi että nilkka hyvin tuettuna. Nyt syksyllä pitänyt niitä metsästäessä ja vesi pysyy poissa eikä edes esim koko päivä kyseiset kengät jalassa kulkien jalka ole illalla "kuin lihis höyrystimestä". Kestävyyden uskon olevan noiden heikkous vaikka niissä ei mitään rikki ole mennytkään tai olisivat kuluneet. Ovat vaan niin paljon kevyemmät kuin perus keskivertovarsikenkä että siksi oletan että aiemmin tulee tunnit täyteen. Eivät ehkä umpihankeen parhaat kengät mutta sitä varten Meindelin alppikengät joissa tarkenee ja vähän korkeampi varsi (+ varmaan nelinkertainen paino). Vaikka nuo hajoisi parin vuoden aktiivisen harrastuskäytön jälkeen niin epäilen että ostan 199 normihintaisina samanlaiset toiset (etenkin jotain tarjouskamppista väijyen). Noilla oikeasti ottaa juoksuaskeliakin mielellään. Aiemmin ollut mm M91:stä, jenkkimaiharia, Meindlin normivaelluskenkää, San Marcon normivaelluskenkää ja Haixin Saksan intin maiharia. Suosittelen ainakin kokeilemaan Salomonin sotalenkkareita vilpittömästi ilman mitään sidosta kyseiseen lafkaan, ainakin minulle tuntuvat olevan passeli valinta.

Salomonilla oli ainakin joskus osaamista. Yhdet kengät ostin 1985 ja jätin ne vasta toistakymmentä vuotta myöhemmin. Mukavin jalassa koskaan ja kevyt jo silloinkin. Kuin tukeva lenkkari mutta pätevämpi. Kävin tunturissa useaan otteeseen niillä. Toinen samanlainen hinta-laatu-kohtaaminen minulla oli Haltin kanssa ajoittain vielä 1990-luvulla. Yhdet loppuunkäytetyt jätin miltei juhlallisuuksien kera roskalaatikkoon vuonna 2009 Kilpisjärvellä. Vaimo oli käskenyt jättää rakkaimmat mutta kuluneimmat kenkäni reissun päätteeksi sinne ja hankkia uudet. Niillä kengillä pelastin syksyisellä Saanajärvellä 15-vuotiaan vaeltajan, jonka jalat olivat hajonneet uusiin kenkiin. Annoin hänelle omat lopukkani ja tulin itse 11 viimeistä kilometriä paljain jaloin.

En tiedä, millaisia nämä uudet trekking-kengät sitten ovat laadultaan, mutta nekin näyttävät kevyiltä. Jos ei ole kosteaa, mikäs siinä.
 
Minulla ollut iät ajat heidän laskettelukenkiä joskus kauan sitten ja vieläkin muistan että niissä oli paras lesti mitä vertasin aikanaan eri valmistajia. Minulla lyhyt ja leveä jalka jolle sopivat kanssa hyvin joten aika onnistuneet lestit jos meille molemmille osaavat kenkiä tehdä. Salomon oli ainakin ennen vahvasti ranskalainen, mutta google paljasti että omistaja tosiaan on kotimainen Amer.


Suomalainen Amer omistaa myös toisen huippumerkin vaatetusalalta, nimittäin Arcteryx:in. Mulla on merkin kalvopuku (Theta AR), joka on huippu, tosin myös kallis.
 
Suomalainen Amer omistaa myös toisen huippumerkin vaatetusalalta, nimittäin Arcteryx:in. Mulla on merkin kalvopuku (Theta AR), joka on huippu, tosin myös kallis.
Tavallaan myös wearables kategorian laitteina pakko Amerista puhuttaessa mainita Suunto. Heidän rannetietokoneet vaan on hyviä, omani on kestänyt jo kohta lähemmäs 20 vuotta (Suunto Yachtsman).
 
Adidas GSG 9.7 ja Haix x21. Adidaksen kenkä on mukava ja kevyt ja sillä pärjään sukasta riippuen tuonne +5 asteen tienoille. Kestävyytä kanssa epäilen näillä kevyemmillä kengillä, mutta kun ne ovat olleet jalassa vasta muutamassa harjoituksessa, niin vaikea sanoa. Haixeja käytän sitten kun on kylmempää ja vaikeampaa maastoa tiedossa, niissä ainoa isompi miinus on tuo vanhemmiten liukas pohja.
 
Mulla on salomonin siviilimallin metsälenkarit. Pohjallinen mun piti vaihtaa pronaatio tuettuun ja noin vuoden päivittäusen käytön jälkeen pohja irtoaa molemmusta kengistä päkiänkohdalta. Kalvo pitää silti. Onneksi on 2v:n takuu niin pitäisi saada uudet tilalle.

Ihan kivat kevyessä käytössä vaan ei näillä juosta voi. tulevaisuuteen oon miettinyt salomonin speedcrosseja forces mallisena.
 
Jalaksen taistelijan kenkä toimi hankaamatta suoraan laatikosta otettuna.
Kuvittelin että niitä olisi pitänyt edes vähän ajaa sisään, mutta mitään hankaamista ei ilmennyt.
 
Back
Top