Varsikengät

Eikös tuo Haix ole ihan hyvä vaihtoehto Meindlille?
 
Meindlin kengät on tarkoitettu lähinnä paksun lompakon omaaville ihmisille. Parit army prot omistaneena voi sanoa että gorekalvon kesto on luokattoman huono.

-09 kosovosta kotiutuessa tarttui noi reissusta matkaan 50€:llä, pakettiin kuului tosin muitakin rättejä. Sen jälkeen olleet käytössä syksyisin ja talvisin metsällä. Mitään ongelmia vedenpitävyyden tai muunkaan kannalta ei minulla ole ollut. Aivan hemmetin hyvät kengät ovat olleet.
 
Itelläni ollut nyt nuo uudet jalaksen maiharit ja olen kyllä niihin tyytyväinen. Kestää vettä eikä ainakaan itselläni hierrä. Ovat myös yllättävän kevyet.
Toiset jalakset jo menossa.
 
Millaisia maihareita sivuvetoketjulla suosittelisitte talvikäyttää, joissa olisi vielä pitävä pohja liukkaalle? onko sellaisia olemassa?
 
Jalaksen maiharit. Turvajalkinepuolelta löytyy montakin mallia. Ominaisuudet samat kuin näissä "sotakengissä".
 
Voi olla totta Gore-kalvon osalta, mutta kestävämpiä ja laadukkaammin tehtyjä kenkiä/vaelluskenkiä saa hakea, pitkään.

250e hintaan suomessa ainakin itse odottaisin kalvojen kestävän hieman pidempää kuin takuuajan yli, joka on kalvolla vuosi. Edullisempaan hintaan saa kyllä kestävämpiä kenkiä, esim. Haixilta.

Kahdet uudet meindlit kestivät yhteensä n.2v "työkäyttöä", ekat hajosivat 11kk jälkeen, ja takuuna saadut uudet kengät n.14kk jälkeen, kun takuu ei enään ollut voimassa.

Samassa käytössä olleet haixit on kestäny 2-3 vuotta, ennenkuin ne kirjaimellisesti kuluvat puhki.
 
250e hintaan suomessa ainakin itse odottaisin kalvojen kestävän hieman pidempää kuin takuuajan yli, joka on kalvolla vuosi. Edullisempaan hintaan saa kyllä kestävämpiä kenkiä, esim. Haixilta.

Kahdet uudet meindlit kestivät yhteensä n.2v "työkäyttöä", ekat hajosivat 11kk jälkeen, ja takuuna saadut uudet kengät n.14kk jälkeen, kun takuu ei enään ollut voimassa.

Samassa käytössä olleet haixit on kestäny 2-3 vuotta, ennenkuin ne kirjaimellisesti kuluvat puhki.

Uskon tuon olevan mahdollista Gore-kalvon osalta, mutta jos käytössä saa 2:ssa vuodessa itse kengän hajoamaan, täytyy olla jo tosi rankkaa käyttöä.
Mulla itselläni on n. 10 vuotta vanhat Meindl islandit ja 4:s talvi alkaa Meindl Wagrain GTX kengillä, molemmat arkikäytössä, enkä ole laadukkaampia ja kestävämpiä kokenut.
Gore-kalvot noista tosin voi hajota jo aikaisemmin. Tosin, kyllä muutkin merkit varmaan osaa tehdä hyviä, kestäviä kenkiä.
 
Army prossa itselläni petti kalvo molemmissa tapauksissa oikean jalan buutsista, ekan ja tokan nauhakujan välisestä kohdasta. Itse veikkaan että polvillaan, tai "korpossa" oleminen on myrkkyä kalvolle, koska siinähän on luonnollinen "taitekohta", josta kalvo petti.

Haix airpowereista kului muutamassa vuodessa ko. Kohdasta kangas puhki, jonka jälkeen sitten kalvokin petti. Haixeja tuli tosin pidettyä huomattavasti enemmän jalassa, koska army prot on sisäkäytössä ja kesäisin turhan hiostavat sekä jäykät, joten army prot olivat metsäkengät.

Nyt on haix ksk3000:set jalassa, ihan ok buutsit, mitä nyt ovat aika raskaat ja hiostavat, eli ei parhaat ns. Toimistohommissa.
 
Yhdet Haix Rangerit kävelin hajalle. Äärimmäisen mukavat kengät mutta nahka oli liian pehmeää metsästyskäyttöön.
 
Uskon tuon olevan mahdollista Gore-kalvon osalta, mutta jos käytössä saa 2:ssa vuodessa itse kengän hajoamaan, täytyy olla jo tosi rankkaa käyttöä.
Mulla itselläni on n. 10 vuotta vanhat Meindl islandit ja 4:s talvi alkaa Meindl Wagrain GTX kengillä, molemmat arkikäytössä, enkä ole laadukkaampia ja kestävämpiä kokenut.
Gore-kalvot noista tosin voi hajota jo aikaisemmin. Tosin, kyllä muutkin merkit varmaan osaa tehdä hyviä, kestäviä kenkiä.

Mulla meni Meidlin yhdet vaelluskengät reilussa vuodessa kävelykevottomaan kuntoon, pohja kului ja saumatkin alkoivat paikoitellen irvistämään, eikä kalvokaan enää vettä tietenkään pitänyt. Mutta ihan hyvät kengät noi oli, itsellä vaan tulee niin paljon kävelykilometreja (iso koira, kolme kertaa päivässä lenkillä, pitkät lenkit) että mitkään kengät ei tunnu kestävän vuotta pidempään, markettiulkoilukengät pahimmillaan vain pari kuukautta. Noi Mendlit kestivät siihen nähden ihan hyvin.

Ajattelin seuraavaksi kokeilla työkengän tapaisia, jospa ne kestäisivät. Vaikka alla olevan tyyppisiä (kaikissa noissa ei ole vedenpitävää kalvoa):

http://workingperson.com/timberland-pro-mens-99524-warrick-smelter-fr-eh-alloy-toe-boots.html
http://workingperson.com/timberland-pro-mens-endurance-52561-brown-steel-toe-boots.html
http://workingperson.com/timberland-pro-mens-brown-92671-boondock-eh-composite-toe-boots.html
http://workingperson.com/timberland-pro-mens-89628-boondock-eh-insulated-compsite-toe-boots.html
 
Ostin just pari kuukautta sitten ne Varustelekan markkinoimat Norjan armeijan maiharit. On ihan toimivat peruskengät ja täyttä nahkaa. Perusnahkaa sen olla pitää!
Edelliset oli sellaiset Saksan armeijan vanhan mallin hyppykengät, joissa se vaalea nahkainen sisävuori. Olipahan mukavat, mutta niitä ei saa täältä Suomesta ja sokkona ei nyt ole tullut harkittua netistä. Voishan sitä kyllä, koska ei se koko nyt niin kovasti pieleen mene. Saksassa ne on jotain € 80-120,- välillä.
 
Tunnustan, olen Meindl uskovainen.

Parhaimman varsikengät mitä itsellä on koskaan ollut niin ovat olleet Meindlit. Olivat viitisen vuotta lähestulkoon ainoat kengät millä tuli tallusteltua, kesät talvet. Tieten syksyllä kumppareita tuli jonkun verran käytettyä mutta muuten aina Meindlit jalassa. Joskus about kolmen vuoden käytön jälkeen jalkapöydän päällä olevaan goretex kalvoon tuli reikä, niinkuin niihin tuppaa tulemaan. Kalvo ei jousta niinkuin nahka niin sitä ei voi käytännössä välttää. Mutta ei se käyttöä haitannut, muisti rasvailla niin ihan ok meni. Jos käveli syksyisessä märässä metsässä niin iltapäivästä vasta alkoi jalkapöydän päällä tuntumaan hieman kosteutta. Monillahan jalka hikoileekin enemmän kuin rikkinäinen kalvo päästää vettä sisään. Käytin sitten kengät loppuun raksalla, pari vuotta kestivät vielä siellä minimaalisella hoidolla. En olisi halunnut luopua vieläkään mutta pohjat olivat kävelty(=lue kulutettu) loppuun. Ainoa moite on, että Meindlit maksaa.

Toiset hyvät kengät mitkä ovat jääneet positiivisesti mieleen olivat aikoinaan Varustelekan myymät Saksan armeijan varsikengät. Taisin maksaa omistani kolme kymppiä. En muista oliko kalvoja vaiko eikö mutta ihan hyvin vettä pitivät. Olivat jalalle varsin hyvät, ainoa moite oli se, että ne olivat hieman raskaan puoleiset. Siihen hintaan olivat varsin mainio ostos. Ovat vieläkin satunnaisessa käytössä.

Yhdet Jalaksen tekemät maiharitkin minulla on. Varustelekalla oli aikoinaan hyvä tarjous, Ruotsin poliisille M05 maihareista tehty versio, naulaanastumis/varvas suojalla ja sivuvetoketjulla. Jonkinlainen kalvokin noissa taisi olla. Kolmisen vuotta työkäyttöä ja ovat edelleen hengissä. Hyvät ovat olleet jalassa ja ainoa mikä on hajonnut niin on vetoketjujen vetimet. Ei ole ollut iso ongelma, ei nyt tieten pysty niin helposti riisumaan.

Nykyisin työkäytössä on Sievin jalkineen valmistamat, sivuvetoketjulla ja varvas/naulaanastumis suojilla. Goretex kalvokin löytyy. Puolisen vuotta ovat olleet käytössä ja eipä ole ollut vielä ihmeempiä valittamisen aiheita. Vetoketju on selkeästi jytympää tavaraa kuin Jalaksissa, ihan hyvät jalassa ja mukavat kävellä. Epäilisin, että eiköhän noilla mennä ongelmitta ainakin seuraavat parisen vuotta. Koetin katsoa firman sivuilta tarkkaa mallia mutta näyttää, että ihan tarkalleen ko. mallia ei ole enää valikoimissa.

Siviili jalkineiksi ostin vuosi sitten Hanwag merkkiset varsikengät. Olisin ostanut Meindlit mutta kaupoissa missä kävin ei ollut niitä ja tarvitsin jotkut vähän niinkuin asap ja nuo sitten ostin. Vaikuttavat suunnilleen Meindlin veroisilta mutta aikahan sen sitten näyttää. Ihan niin kovaa käyttöä nämä eivät kyllä näe mutta so far so good. Melko jäykäthän nuo tieten ovat ja eivät ainakaan kevyemmästä päästä(kuten Meindlitkin) mutta kestänevät sitten?

Eipä mulla muuta. Pienenä yleismielipiteenä voisi kait sanoa, että yleensä ihan halvimpia kenkiä ei kannata ostaa. Mieluimmin yhdet hyvät kuin useat huonot ja halvat.
 
Mulla on Meindl-kenkien lisäksi, kevyemmät vaelluskengät Hanwag Banks GTX ja ovat eritäin mukavat keveällä kantamuksella tai muuten vai luonnossa ja ulkona liikkumiseen.
Olen myös sitä mieltä, että hyviin kenkiin kannattaa satsata, sieltä se ihmisen hyvinvointi lähtee ja perusasiat ovat silloin kunnossa:)
 
Onko muuten kellään kokemuksia tuosta Varustelekan "Särmä Classic Tanker" bootsista?

Kysyn vain ihan sillä, että ei ole juuri tullut kohdalle tuon tyyppistä kenkää.
 
Meindl-mies olen minäkin. Käytössä on Islandit sekä BW-vuoristojääkärikengät. Nuo jääkäripopot ovat muuten kuin Islandit, mutta hieman lyhyemmällä varrella. Islandit ostin 7 vuotta sitten ja hyvin ovat palvelleet. Sileäksi kuluneet pohjat on uusittu kerran, mutta ajan myötä on vesitiiviys kärsinyt sen verran, että kohta on ostettava uudet.
 
Meindl-mies olen minäkin. Käytössä on Islandit sekä BW-vuoristojääkärikengät. Nuo jääkäripopot ovat muuten kuin Islandit, mutta hieman lyhyemmällä varrella. Islandit ostin 7 vuotta sitten ja hyvin ovat palvelleet. Sileäksi kuluneet pohjat on uusittu kerran, mutta ajan myötä on vesitiiviys kärsinyt sen verran, että kohta on ostettava uudet.

Missä Vibram-pohjien uusinta tehtiin ja paljonko kustansi? Onkohan noita pohjia ja osaamista joka suutarilla...?
 
Missä Vibram-pohjien uusinta tehtiin ja paljonko kustansi? Onkohan noita pohjia ja osaamista joka suutarilla...?
Lahdessa kauppakeskuksen (muistaakseni Karisma) suutarilla. Löysin ihan nettihaulla. Mainosti olevansa jonkinlainen virallinen Vibram-suutari ja kyllä se ne sinne liimasi. Hinta oli joitain kymppejä, en muista tarkemmin.
 
Haix Airpower Pro ja Jalas Fantom Drylock ovat molemmat kestäneet sekalaista käyttöä hyvin ja myös jalassa hyvät. Aamusta-iltaan -käyttöä tosin ei ole kuin sotavaltion hommissa, mutta harrasteissa ja patikoidessa sitäkin useammin. Jalkani tosin hikoilevat runsaasti, joten sukkien kanssa saa olla tarkkana.
 
Uudet haixin airpower p9:t pitää ostaa. Entiset kakkoslaadun bootsit meni 5vuoden jälkeen takuuseen muttei ollu antaa uusia tilalle. Sopiva koko oli loppunu.
 
Back
Top