Varsikengät

New Balancella oli aikoinaan tossuja 6E leveyteen asti, tosin ne olivat pääosin krikettikenkiä intialaisille.

Oma jalka myö leveä. Koitin talvella Fischerin mononvalintasovellusta, jossa jalka kuvataan paperin päällä ja se kertoo sitten oikean koon. Useista yrityksistä huolimatta se sovellus ei tuntenut jalkaani jalaksi, ei kyllä tarjonnut muitakaan vaihtoehtoja.
Sulla on näköjään puolta numeroa pahempi ongelma kuin minulla. Itsellä kun on nilkat ja pohkeet suht ohkaset, niin tahtoo olla hankalaa löytää sellanen varsikenkä, mikä olisi varreltaan sopivan tiukka. Kun joutuu ostamaan leveyden takia isot kengät, niin tahtoo sitten olla seuraava ongelma se, että hölkkäsee varresta vaikka on tuplasukalla. Paras ratkaisu on ollut reilusti isot kengät ja niihin sitten huopavuori, sillä saa parhaiten soviteltua kengät jalkaan. Ja ei se huopavuori lopen kalvottomassa nahkakengässä kuuma ole kesällä.
 
https://www.lundhags.com/en/footwea...sories/footwear-care/lundhags-leather-grease/
Tätä on tullut nyt tämän vuoden aikana laitettua kalvottomiin popoihin, onhan siinä tervaa inakin hajuksi asti ;) Ja näyttää se hyvin tekevän kengät saumoista vedenpitäväksi.

Varmasti hyvä rasva tuokin.

Tuli mieleeni vielä lukkarinapulaisen öljystä, että öljy on se, jolla on helpoin herättää "kuollut" ja korppuuntunut nahka eloon. Useita ohuita käsittelyjä, lämmittämistä, ja yhtäkkiä joku 1920-luvun poisheitettäväksi luultu nahkajuttu onkin kuin uusi.

Ne jotka entisöivät amerikanrautoja, joskus turhaan heittävät Cadillacin nahkasisustuksen pois ja uusivat jollain keinojutulla. Sohvanahkan elvytykseen olisi nimittäin kyllä keinoja, ja ne ovat Marseillen saippua ja öljy.
 
Varmasti hyvä rasva tuokin.

Tuli mieleeni vielä lukkarinapulaisen öljystä, että öljy on se, jolla on helpoin herättää "kuollut" ja korppuuntunut nahka eloon. Useita ohuita käsittelyjä, lämmittämistä, ja yhtäkkiä joku 1920-luvun poisheitettäväksi luultu nahkajuttu onkin kuin uusi.

Ne jotka entisöivät amerikanrautoja, joskus turhaan heittävät Cadillacin nahkasisustuksen pois ja uusivat jollain keinojutulla. Sohvanahkan elvytykseen olisi nimittäin kyllä keinoja, ja ne ovat Marseillen saippua ja öljy.
Juu, öljyllä sain vanhat intin mannesaappaatkin pehmosiksi taas.
Itse olen auton penkit pyyhkinyt pari kertaa vuodessa mehiläisvaha pohjaiselle kenkärasvalla, pysyy Vowwon penkit aivan erilailla pehmosina.
 
Tampereen luontokaupassa myydään Peelon tilan omaa kehitelmää "Vanhan ajan nahkarasva", jossa on kasvirasvoja, tervaa ja mehiläisvahaa. Siitä ei kyllä minulla ole mitään kokemusta. Mahdollisesti tuote on kiinnostava, mutta se on pieni purkki kympin sitten.

Halvassa "Tallipojan valjasrasvassa", jota lekassa ja monessa paikassa myydään, on vaseliinia.

Nahan paras kaveri on minunkin mielestäni öljy. Tosin pehmeiden nahkojen kanssa se voi joidenkin mielestä tehdä liian vetelää, eli jo valmiiksi pehmeään nahkatakkiin en laittaisi, mutta koviin saappaisiin kyllä.
Nimenomaan eläinperäinen öljy, esim. minkkiöljy. Mehiläisvaha toimii myös, mutta sillä on vaikeuksia imeytyä joihinkin nahkoihin. Tervan ainoa tarkoitus taas on lisätä vedenpitävyyttä, mutta nahkaa se ei hoida. Sillä saa nahkasta kumia, ainakin vähäksi aikaa.

Nahka voidaan parkita ja kuivattaa tietylle jäykkyysasteelle, mutta tosiasia on se, että jäykkyyden määrittelee lopulta vain nahkan paksuus. Kaikki nahkat venyvät ja muuttuvat löysiksi ja notkeiksi jos niille antaa eläinperäisiä rasvoja.

Jokainenhan on varmasti huomannut, että jäykätkin nahkakengät muuttuvat kastuessaan lötköiksi. Sama asia tapahtuu rasvatessa, ainoastaan silloin rasva täyttää huokoset veden sijasta, mutta toisin kuin vesi, se rasva ei poistu siellä huokosista niin nopeasti.

Toisaalta se 'kasvirasva' voi tuossa peelolaisessa olla tosiasiassa jotain tervaksista, eikä esimerkiksi vaikka jotain pellavaöljyä.
 
Onko tietoa tämän entisajan saapasrasvan koostumuksesta? Muistutti kovasti puhdistettua vaseliinia, kun tätä joskus muistan ostaneeni. Tämä Viking taisi olla ennen yleisin rasvamerkki, ja noita purkkeja löytyy suuria määriä esimerkiksi armeijan vanhoilta leirialueilta.
 

Liitteet

  • 1564215295407.png
    1564215295407.png
    130.8 KB · Luettu: 10
Onko tietoa tämän entisajan saapasrasvan koostumuksesta? Muistutti kovasti puhdistettua vaseliinia, kun tätä joskus muistan ostaneeni. Tämä Viking taisi olla ennen yleisin rasvamerkki, ja noita purkkeja löytyy suuria määriä esimerkiksi armeijan vanhoilta leirialueilta.
;)
Minkkiöljy
Ei ole varma tieto, mutta sitä ne yleensä ovat.
 
Pitää korjata sen verran, että Töysän vahvanahkaisissa nahkasappaissa käytetty nahka saattaa olla sittenkin jonkin pinnoitteen saanut, koska hengittävyys on aika heikko. Hiostavat aika tavalla ja elukanrasva uppoaa huonosti.

Verrokkina armeijan nahkasaappaat Veljekset Åströmin valmistamina, joissa samoissa ilmasto-olosuhteissa, samoilla jalkaverhoilla sekä pohjallisilla ei hiosta ollenkaan ja joiden elukankuoreen häviää esim. Ekolin nahkaöljy kuin kooärrä Kolymaan.
 
Leka myi näitä
esti-40.pngesti-41.png

virolaisia varsikenkiä pari vuotta sitten, mutta ei myy näköjään enää. Valmistaja on ilmeisesti AIPI.

Saako näitä ostettua mistään?
 
Lyhyen testailun jälkeen nämä hardcore-entisajan tyyliset varsikengät tuntuvat parhaimmilta vuosikymmeniin jalassa. Norjan armeijan M77.
Siis oikeasti kerrankin kunnon leveä lesti, nautinto.
Varren leveyskin on sellainen, että kavion saa helposti sisään, eikä tarvitse pujottaa ja ährätä kuin tiukkaan sukkaan tunkisi jalkaa, nautinto.
Muutaman asteen pakkasella jäätiköllä kokeiltuna pohja ei vie nurin heti. Saa sitten nähdä miten kovemmilla pakkasilla pohja mahdollisesti kovettuu, mutta toistaiseksi näyttää hyvältä.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/norjalaiset-m77-varsikengat/25108

Poika otti Mustanaamiot käyttöön, joten piti uusia kalustoa.
Kyselepä aseveli @Fremen paikallisten kokemuksia intin varsikengistä. Varmaan kyllä haukkuvat patahulaksi :LOL: norski-intin huononnusosaston tuotteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku testannut nämä Jaliksen Jalas Fantom Drylock ?

 
Onko joku testannut nämä Jaliksen Jalas Fantom Drylock ?


Usealla kaverilla työkäytössä ja ovat tykänneet. Lesti verrannollinen jälkeen m05 maihareihin ja pohja pitää myös pakkasella, toisin kuin mun Haixs airpower pro R kengissä.
 
Usealla kaverilla työkäytössä ja ovat tykänneet. Lesti verrannollinen jälkeen m05 maihareihin ja pohja pitää myös pakkasella, toisin kuin mun Haixs airpower pro R kengissä.
Oki, meinaan ostaa uusia varsikenkiä kesäksi, koska mun Viking hunter on niin painavat (1130g kpl) niin uskotko sä että niitä voi käyttä tuntureilla?
 
Liian pehmeät pohjat tunturiin. Kun asut siellä länsinaapurissa niin osta Lundhagsit.
Olen aivan samaa mieltä. Pehmeässä maastossa hyvät ja kaupunkitepasteluun ihan parhautta. Pohjat ovat liian pehmeät ja taipuisat vaelluskäyttöön pahassa kivisessä maastossa.
Mun ensimmäiset Phantomit kestivät useamman vuoden ja olivat mun parhaat varsikengät ikinä. Toinen (2017?) pari ei istu yhtä hyvin jalkoihin jostain syystä.
 
Back
Top