Varusmiesten kunto laskee, paino nousee

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En epäile varusmiesten kunnon heikkenemistä ja kehopositiivisuutta, mutta kyllä asenteellakin on merkitystä.

Näinköhän nuo mukavuudenhaluiset nykynuoret viitsivät piiskata itseään, kun alkaa tuntua "ikävältä".

Kyllä, nuoriso ei vaan jaksa yrittää. Kyseessä ei mitenkään voi olla se, että nuoret vain ovat todella paskassa kunnossa. Nuoriso on pilalla.

Itse ainakin juoksin Cooperin lähemmän toistakymmenta kertaa peruskoulussa, ja tasan kahdesti intissä. Kyllä ne intin molemmat Coopperit nyt vaan oli _niin_ paljon raskaammat juosta kuin ne 15 edellistä....

Koululiikunta on rikki Suomessa liikunnan motivaation lisäämisen suhteen. Ensi töikseen pitäisi kestää se että himoliikkujien vanhempien mielet pahoitetaan kun siirrytään siihen että heidän pikkuisiltaan viedään mahdollisuudet loistaa liikunnan tunneilta kun keskitytään siihen että kaikki löytävät mukavan tavan liikkua ja motivaatiot siihen. Ei keskitytä siihen, että koulut kerää koulujenvälisissä kunniaa voittamalla. Vaan kasvattamalla liikunnalliseen elämäntapaan orientoituneita ihmisiä.

Koululiikunta ja Intin liikuntakasvatus on molemmat tasan samalla tavalla rikki. Pyritään tunkemaan sitä nelikulmaista palikkaa pyöreään reikään.

Tuo väite vanhempien / koulujen kilpailullisuudesta on minusta hieman kaukaa haettu. Mielestäni suurin ongelma on se lähtötasojen ero ja siitä kumpuavat ongelmat. Samoin myös vanhempien mahdollisuudet panostaa lapsiinsa. Onhan se ihan eri juttu luistella oikein teroitetuilla hokkareilla, kuin jostain koulun varaston nurkasta kaivetuilla luistimilla, jotka eivät ole ikinä nähneetkään teroituskonetta, ja ovat ainakin pari kokoa liian isot.

Sitten jos mennään junnu-urheiluun, niin allekirjoitan tuon voitonhalun ja "kunnian" tavoittelemisen 100%.

Itse haluaisinkin että Suomessa siirryttäisiin sellaiseen liikunnan opetuksen / kasvatuksen malliin, jossa eri lajeja opetellaan ja kokeillaan aina pari viikkoa ja sitten siirrytään seuraavaan lajiin. Ideana siis se, että jokaiselle löydettäisiin joku mieluisa laji mitä harrastaa.
Toki tämä nyt ei tule ikinä toteutumaan koska "tasaravoisuuden toteutuminen" ja muut todellisen elämän ongelmat kuten raha.
 
Tämä viesti pitää edelleen paikkansa. Toki minusta näyttää että ongelmaan ollaan ehkä herätty, ja asioille ollaan tekemässä jotain.

Ongelmana on kuitenkin myös se, että koululaisten välillä on aivan uskomattomia tasoeroja. Osa on pelannut ja saanut valmennusta lätkään (ja/tai muita mailapeleihin) heti kävelemään opittuaan, ja osa pääsee koskemaan mailaan ensimmäistä kertaa koulussa. Kuinkahan kivaa vaikka se salibandyn pelaaminen on, kun ohjeistus on tasoa "Tässä on maila, tuo on pallo ja se pitäisi lyödä tuonne maaliin?" ja toiset ovat jo puolivälissä sitä 10 000 tuntiaan?

Kun kaikki eivät voi pelata koko ajan, pääsevät nämä aloittelijat lähinnä lämmittämään vaihtopenkkiä. Ei siinä ihan hirveästi tule hiki, kun katselee itseään parempien pelaavan. Ja jos sattumalta pääsee kentälle, niin tuskin tulet edes koskemaan pelivälineeseen, jolloin motivaatiokin on sitten varmasti kohdallaan.

Sama pätee myös yksilölajeihin. Vaikea on alkaa suorittaa, jos opastus on tasoa "Kyllä sun pitäis tää osata." Uimisen perusteita vielä taidetaan opettaa koulussa, mutta melkein kaikki muu näyttää jääneen pois.


Ongelma vielä korostuu kun tilat, mahdollisuudet ja valvojat ovat vähissä.

Kun koulussa lähinnä hinkataan muutamaa opettajalle helpointa lajia, minkään tason perusteita ei opeteta ja vanhemmilla ei ole resursseja antaa kokeilla tai harrastaa lajeja, niin lopputulos on tämä. On halvempaa ja helpompaa vain ostaa se pleikkari ja antaa lapsen pelaa sitä. Vielä kun kavereitakin kiinnostaa enemmän pelata videopelejä, kuin urheilla, niin terve menoa kunto.

Ja sitten jos mukulat keksivät jotain omaehtoista kivaa, kuten skeittauksen, parkourin tms. niin sitten itketään joukolla turuilla ja toreilla miten tuollainen toiminta pitäisi ehdottomasti kieltää, kun se häiritsee eläkeläisten ja palkansaajien elämää ja murentaa rauhan ja elämänlaadun.

Joukkuejaot ja vaihtopenkit jos jätetään täysin oppilaiden keskinäiselle vastuulle, niin voi hyvää päivää. Omalla yläasteella oli kylmästi jako kahteen(/kolmeen/neljään), mahdollisesti siihen päälle sitten yksittäisiä vaihtoja joukkueiden kesken, jos toiseen kerääntyi monta lajin harrastajaa ja toiseen pelkkiä amatöörejä. (Sama opettaja kyllä muuten myös punnerrutti kollektiivisena rangaistuksena pariin otteeseen, nykyäänhän sitä ei kai tee edes laskuvarjojääkärit.) Aika paljon siis ilmeisesti kiinni yksittäisestä opettajasta, kuten myös tekniikoiden opettaminen ja heikompien liikkujien kannustaminen. Lukiossa tuntui olevan tuota jälkimmäistäkin.

Tuo tekniikoiden opettaminen on kyllä sellainen, että siihen saisi panostaa. Sain tietää vasta yläasteella jossakin lyhyessä sprinttijuoksussa, että juoksen täysin väärin. En muista, alkoivatko vierestä seuranneet kaverit vai tuloksia kirjaava opettaja ihmetellä, mutta silloin minulle valkeni, että juostessa ei tulla alas kantapäälle, vaan sen pitäisi tapahtua päkiöiden varassa. No, vähän myöhäistä lähteä omaksumaan oikeaa tekniikkaa vuosikaudet käytetyn tilalle teini-iässä, vaikka uudella tekniikalla sainkin heti nopeamman ajan, kun uusin suorituksen.

Kyllä, nuoriso ei vaan jaksa yrittää. Kyseessä ei mitenkään voi olla se, että nuoret vain ovat todella paskassa kunnossa. Nuoriso on pilalla.

Itse ainakin juoksin Cooperin lähemmän toistakymmenta kertaa peruskoulussa, ja tasan kahdesti intissä. Kyllä ne intin molemmat Coopperit nyt vaan oli _niin_ paljon raskaammat juosta kuin ne 15 edellistä....



Koululiikunta ja Intin liikuntakasvatus on molemmat tasan samalla tavalla rikki. Pyritään tunkemaan sitä nelikulmaista palikkaa pyöreään reikään.

Tuo väite vanhempien / koulujen kilpailullisuudesta on minusta hieman kaukaa haettu. Mielestäni suurin ongelma on se lähtötasojen ero ja siitä kumpuavat ongelmat. Samoin myös vanhempien mahdollisuudet panostaa lapsiinsa. Onhan se ihan eri juttu luistella oikein teroitetuilla hokkareilla, kuin jostain koulun varaston nurkasta kaivetuilla luistimilla, jotka eivät ole ikinä nähneetkään teroituskonetta, ja ovat ainakin pari kokoa liian isot.

Sitten jos mennään junnu-urheiluun, niin allekirjoitan tuon voitonhalun ja "kunnian" tavoittelemisen 100%.

Itse haluaisinkin että Suomessa siirryttäisiin sellaiseen liikunnan opetuksen / kasvatuksen malliin, jossa eri lajeja opetellaan ja kokeillaan aina pari viikkoa ja sitten siirrytään seuraavaan lajiin. Ideana siis se, että jokaiselle löydettäisiin joku mieluisa laji mitä harrastaa.
Toki tämä nyt ei tule ikinä toteutumaan koska "tasaravoisuuden toteutuminen" ja muut todellisen elämän ongelmat kuten raha.

Juuri tuollaista tutustumistahan peruskoulut tekevät. Toki kalliit lajit jäävät vähemmälle.

Pari viikkoa pesäpalloa, pari viikkoa jalkapalloa, pari viikkoa lentopalloa, pari viikkoa koripalloa, pari viikkoa uintia, pari viikkoa hiihtoa, pari viikkoa jääpalloa, pari viikkoa kuntopiiriä, pari viikkoa suunnistusta, pari viikkoa yleisurheilua, pari viikkoa sählyä, pari viikkoa kuntotestejä... Sitten alkaakin uusi kouluvuosi ja sama alusta. Plus vuotuisena aktiviteettipäivänä pääsee ehkä kerran peruskouluaikana laskettelurinteeseen, kerran Megazoneen ja kerran seinäkiipeilemään, mikäli jostakin saadaan rahat.

Isompana ongelmana pidän tasapäistämistä. Oppilas ei pääse harrastamaan sitä mieluista lajia koululiikuntana, vaan koululiikunta sytyttää kipinän lajiin vapaa-ajan harrastuksena, jos sytyttää. Koulussa oppilas tekee aina samaa kuin muutkin. Jos myönteisiä liikuntakokemuksia ja pysyviä liikuntaharrastuksia halutaan edistää, niin olisi ehkä syytä etsiä ja tukea oppilaan vahvuuksia eikä yrittää tunkea pesäpalloa kurkusta alas yhdeksää vuotta. Toki ymmärrän, että tietyt asiat halutaan opettaa kaikille (esim. uimataito, jonka pitäisi olla lukutaidon kaltainen kansalaistaito), mutta jotakin rajaa niiden vähemmän merkityksellisten liikuntamuotojen hinkkaamiseen, kiitos.

Kun koulujen koot ovat mitä ovat, niin opettajaresurssit tietysti sallivat hyvin vähän vaihtoehtoja. Pitäisi olla enemmän opettajia pienempien ryhmien opettamiseen, mutta rahaa opettajien palkkaamiseen ei ole. Yläasteella kyllä taisi joskus saada valita, meneekö hiihtämään vai luisteleeko kentällä, mutta aika harvassa ne valinnanmahdollisuudet olivat noin yleisesti ottaen. Tiedä sitten, mitä opetussuunnitelmakaan sanoo yhteen tai muutamaan lajiin keskittymisestä...

Raha on sikäli hassu juttu, että kukaan ei ajattele kokonaistaloudellisuutta. Muistelen kuulleeni uhkauksia luokalle jäämisestä, numeron tiputtamisesta ym. ongelmista useampaan kertaan, jos jokin jää suorittamatta puuttuvien varusteiden takia, ja kolhoosikalusto oli monien lajien kohdalla vähintäänkin puutteellista, jopa olematonta. En sitten tiedä, miten asiat hoidettiin oikeasti vähävaraisten kohdalla, mutta näin se oli yleisellä tasolla. No, vanhemmat osti kiltisti tarvittavat kamat Intersportista meikäläiselle, jota meno alkoi tympiä siinä iässä, kun alkoi ymmärtää rahan arvon. Jos oikein muistelen, niin porukoiden luona on ainakin yhdet sukset ja sauvat, muutama pari monoja, ainakin kolme paria hokkareita, kaksi jääkiekkokypärää ja yksi jääkiekkomaila - mitään en käyttänyt koululiikunnan ulkopuolella eikä ollut sisaruksiakaan, joille kierrättää. Toki nuo olivat pääasiassa hinnat alkaen -malleja, mutta tulee siinä ihan kivasti hintaa yhdelle liikuntakerralle siitä huolimatta. Järkyttävää haaskausta näin jälkikäteen ajatellen, kun miettii vaikkapa uimahallilipun hintaa... ja olisi varmasti jäänyt positiivisempia liikuntakokemuksia kömpelölle ja ylipainoiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, nuoriso ei vaan jaksa yrittää. Kyseessä ei mitenkään voi olla se, että nuoret vain ovat todella paskassa kunnossa. Nuoriso on pilalla.

Olen ositain samaa mieltä, mutta heitän palloa tästä myös meidän kasvattajien suuntaan. Oman pojan 16v kaveri on hyvä esimerkki tästä. Sai alkukesästä kevytmoottoripyörän, mutta ei koko kesänä rapayttänyt eväänsäkään sen suhteen että olisi hankkinut ajokortin, jolla ajaa laillisesti sitä pyöräänsä. Muutama kymmenen kilometriä ilman korttia omissa nurkissa ja se oli sitten siinä. Ei kesätöitä, ei mitään harrastuksia, yöt valvoen ja päivät nukkuen. Kun kysyin että mitä on kesällä tehnyt niin "Oon chillanu paskaksi" oli kommentti ja nauru päälle.

Mistä esimerkki moiseen, vaikka kaveripiiristä löytyy ihan reippaitakin tapauksia? No, vanhemmat eronneet, isä "miljonääri" ja maksanut sen verran reilua elatusapua, ettei äidin ole tarvinnut yli 10 vuoteen tehdä mitään vaan olla kotona, laittaa ruokaa, lipittää viiniä ja tapailla miehiä. Eipä anna jälkikasvullekaan kovin innostavaa esimerkkiä. Perheen vanhin poika sentään kävi 6 kk intin.
 
Viimeksi muokattu:
Järkyttävää haaskausta näin jälkikäteen ajatellen, kun miettii vaikkapa uimahallilipun hintaa... ja olisi varmasti jäänyt positiivisempia liikuntakokemuksia kömpelölle ja ylipainoiselle.
Meilläpäin koululiikunnan uinti oli kyllä ehkä se inhotuin laji kaikista. Tästä syystä ala-asteella siitä vapautui heti, kun pystyi uimaan sen kansallisen uimataitotestin 200 metriä, josta 50 metriä selällään (ja kun 3. luokalla tämän suoritti saman tien 3/4 ikäluokasta, loput ohjattiin kunnan uimakouluryhmään muiden koulujen osaamattomien kanssa). Yläasteella se tuli takaisin ja opettaja yritti opettaa eri tekniikoita. Lukion opettaja ei edes yrittänyt enää järjestää uintitunteja, koska kuten hän totesi, yli puolet kuitenkin lintsaisi niiltä.
 
Meilläpäin koululiikunnan uinti oli kyllä ehkä se inhotuin laji kaikista. Tästä syystä ala-asteella siitä vapautui heti, kun pystyi uimaan sen kansallisen uimataitotestin 200 metriä, josta 50 metriä selällään, ja lukion opettaja ei edes yrittänyt enää järjestää uintitunteja, koska kuten hän totesi, yli puolet kuitenkin lintsaisi niiltä.

Tuntuu ihmeelliseltä. Mikä siinä on niin kamalaa? Alastomuus?
 
Tätä mää en ole tajunnut jos joku ei osaa niin se pitää nimenomaaan oikein alleviivata se osaamattomuus että sen huomaa kaikki.

Melkoinen osa opettajakunnasta edustaa enemmän sitä: ei elämää, vaan koulua varten-koulukuntaa. Lehtorit ja lehtorinnat kun ehtivät leipääntyä virkatoimeensa, niin liikoja ei kannata odottaa. Ja jos työnantaja yrittää jotain keksiä, niin OAJn havukkaparvet tulevat ja iskevät kyntensä pitäjän sivistysjohtajaan, joka oppii yleensä kerrasta. Ja kun tuo opettajien ylin esimies on opetettu tavoille ja nöyryytetty pari kertaa huolella, niin aika vapaasti saapi opettajakunta puuhailla asioita miten tykkää.
 
Juuri tuollaista tutustumistahan peruskoulut tekevät. Toki kalliit lajit jäävät vähemmälle.

Pari viikkoa pesäpalloa, pari viikkoa jalkapalloa, pari viikkoa lentopalloa, pari viikkoa koripalloa, pari viikkoa uintia, pari viikkoa hiihtoa, pari viikkoa jääpalloa, pari viikkoa kuntopiiriä, pari viikkoa suunnistusta, pari viikkoa yleisurheilua, pari viikkoa sählyä, pari viikkoa kuntotestejä... Sitten alkaakin uusi kouluvuosi ja sama alusta. Plus vuotuisena aktiviteettipäivänä pääsee ehkä kerran peruskouluaikana laskettelurinteeseen, kerran Megazoneen ja kerran seinäkiipeilemään, mikäli jostakin saadaan rahat.

Erinomaista! Hyvä että tässä ollaan menty eteenpäin. Mukava kuulla iloisia uutisia!

Ymmärrän kyllä elämän realiteetit, ja sen millainen vaikutus edes yhden harrastetilan/paikan puuttumisella voi olla pakkaan. Ehkä omat kokemukset ja nykyiset havainnot menevät enemmän sitten tuon piikkiin, kun on väistöjä, saneerauksia yms. ongelmia, ja opettajat joutuvat soveltamaan.

Joukkuejaot ja vaihtopenkit jos jätetään täysin oppilaiden keskinäiselle vastuulle, niin voi hyvää päivää. Omalla yläasteella oli kylmästi jako kahteen(/kolmeen/neljään), mahdollisesti siihen päälle sitten yksittäisiä vaihtoja joukkueiden kesken, jos toiseen kerääntyi monta lajin harrastajaa ja toiseen pelkkiä amatöörejä. (Sama opettaja kyllä muuten myös punnerrutti kollektiivisena rangaistuksena pariin otteeseen, nykyäänhän sitä ei kai tee edes laskuvarjojääkärit.) Aika paljon siis ilmeisesti kiinni yksittäisestä opettajasta, kuten myös tekniikoiden opettaminen ja heikompien liikkujien kannustaminen. Lukiossa tuntui olevan tuota jälkimmäistäkin.

Ikävä kyllä tämä näyttää olevan enemmän poikkeus, kuin sääntö.

Toki jos on useampia ryhmiä joita valvoa tai muita resurssiongelmia, niin paha se on niitä ryhmiä edes millään tasolla manageroida. Hyvä jos onnistuu pitämään porukan jollain tasolla kasassa ja hengissä.

Erinomaista kuitenkin että tässä ollaan menossa oikeaan suuntaan. Tällaisen laivan kurssi ei kuitenkaan käänny ihan helpolla.
 
Kommentti väliin (henkisestä)kunnosta. Päättyi 2/20 erän eka viikon pitkä tst/ampumaharjoitus. Sotilaspastorin kanssa keskustelin niin monen monta tapausta missä on kehyksenä se että on jätetty ongelmat käsittelemättä tai hyssytelty pois kotona ja nyt kun on ”embrace the suck” paskomalla makkipakkiin kaatosateessa vähillä unilla päivän tetsauksen jälkeen, niin alkaa patovallit murtua ja huono olo tulla pintaan. Samoin se, että koska kaiken pitää olla kliffaa, chillii ja mukavaa mitä nuori ennen inttiä on ollut (elänyt pumpulissa) niin nyt harvempi asia on kivaa. Toki kouluttajan hommiin kuuluu se motivointi miksi vesisateessa marssiminen vain marssin harjoittelun takia palvelee suurempaa päämäärää..
 
Ymmärsinköhän nyt asian oikein? Siis joukkueen motivaatiota suorittaa alokaskauden koulutus kunnialla nostetaan lupaamalla 30-40 jampan joukosta 1-5 parhaalle mahdollisuus valita itselleen lyhin palvelus. Vai ainoastaan Cooperin parhaille? Kovin on omituiseksi mennyt, jos tällainen on yleistä. Eihän niitä 6 kk tehtäviä jossain Parolassa tai Kaartissa edes ole kun reilulle 5:lle alokkaalle 40 joukosta. Hyvä tai vähintään riittävä kunto oli ennen tärkeimpiä kriteereitä johtajavalintoihin. Sippaamisen partaalla ite häilyvä johtaja ei pysty motivoimaan joukkoaan mihinkään vaativampaan suoritukseen. Toisaalta veli @baikal raportoi ihan samansuuntaista.

Mitähän tähän sanoisi 2/20 aloittanut varusmiesjäsen @Niilola ?
Ainoa asia mitä olen kuullut, niin on se, että kärkitaistelijat (motivaatio, kunto ja halukkuus) pääsevät RUK:kiin helpoiten. Jos suoraan saan sanoa, niin kyllä PV saa jonkinlaista painetta aina siviilistä, jos mietitään tasa-arvoa ja muuta siihen sivuseikkojen hömpötyksiä, eli minusta tuntuu ainakin siltä, että näitä "kiintiöpaikkoja" varsinkin toiselle sukupuolelle aina on. Minun on muuten vaikea arvioida, koska olen itse lähes heikkokuntoisimmista joukkueiden seassa :D Osa on SM-tason heppuja ja todella motivoituneita, muut ovat harrastaneet muuten vain liikuntaa. Rehellisesti sanottanu, niin nykyään eniten vaikuttaa johtajavalintoihin se, että paljonko on äänessä, eli kyselee oppitunneilla, onko edes jollain tasolla hyväkuntoinen (riippuu yksiköstä) ja lisäksi halukkuus ja motivaatio.

Ja vielä kun kerran on saanut avautua tänne, niin välillä kyllä ärsyttää, että eletään PVssä jossain 1900-luvulla pienien asioiden suhteen.
 
Ja vielä kun kerran on saanut avautua tänne, niin välillä kyllä ärsyttää, että eletään PVssä jossain 1900-luvulla pienien asioiden suhteen.

Mitä tarkoitat tällä? Onko heittää esimerkkiä?
 
Back
Top