Varusteet, joita reserviläisen kannattaa hommata

RE: Mä en suolaa

Operator (po2) kirjoitti:
muita kuin vihollisia. Sorry et postasin.

Ei hätää. Hyvä huomiohan tuo oli. Meikäläistä vaan sieppaa suunnattomasti tuollainen. Yhteiskäytössä olevat pv:n varusteet ovat niitä samoja, joita jaettaisiin silloinkin kun on pikkuisen enemmän pelissä. Jos joku sellaisen hukkaa niin silloin opetetaan kaksi sanaa: MATERIAALI ja VASTUU. Yleensä kerrasta oppii ja alkaa tavarat pysymään tallessa, jotta oma ja loppukädessä yksikön toiminta ei häiriinny. Jos taas joku pyrkii meidän kaikkien verovaroin kustantamaa varustusta hävärin jälkeen myymään omalla hyödyllä vielä eteenpäin, niin siinä menee raja. Samaten suolaan sellaisen nilkin, joka tuosta pyrkii senttiäkään hyötymään.

Ylipäänsä tekee mieleni vetää solmuun sellaiset kaverit jotka ehdoin tahdoin tuhoavat omaa varustustaan "koska se ei ole omaa".
 
RE: Mä en suolaa

setämies kirjoitti:
Operator (po2) kirjoitti:
muita kuin vihollisia. Sorry et postasin.

Ei hätää. Hyvä huomiohan tuo oli. Meikäläistä vaan sieppaa suunnattomasti tuollainen. Yhteiskäytössä olevat pv:n varusteet ovat niitä samoja, joita jaettaisiin silloinkin kun on pikkuisen enemmän pelissä. Jos joku sellaisen hukkaa niin silloin opetetaan kaksi sanaa: MATERIAALI ja VASTUU. Yleensä kerrasta oppii ja alkaa tavarat pysymään tallessa, jotta oma ja loppukädessä yksikön toiminta ei häiriinny. Jos taas joku pyrkii meidän kaikkien verovaroin kustantamaa varustusta hävärin jälkeen myymään omalla hyödyllä vielä eteenpäin, niin siinä menee raja. Samaten suolaan sellaisen nilkin, joka tuosta pyrkii senttiäkään hyötymään.

Ylipäänsä tekee mieleni vetää solmuun sellaiset kaverit jotka ehdoin tahdoin tuhoavat omaa varustustaan "koska se ei ole omaa".


Sä puhut niinkuin sulle on puhuttu varusmiehenä.. Ja puhut kaikesta faktana.
Ajatteleppas että ne rytkyt on vaan työvaatteita joillekkin.
Toki ymmärrän, että aiheuttaa reserviläisillä kiihkoa ja kiukkua kun noita uusia apinavaatteita ei saa ostaa mistään.

Eikä toi omistusoikeus juttu pidä paikkaansa. Mä olen saanut muutamalta reissulta
ihan omaksi aavikkopuvun yms yms.. Ja kyllä ne on ihan kirjanpidosta poistettu eli ei oo kuittitavaraa enään.
Tosin merkitys mulle 0 luokkaa kun saan nauttia isoa palkkaa 55v asti varusvaraston pukemana. Kaikki tällä foorumilla eivät ole ressuja tahi varuspoikia.

Yst terv. Aurink sunnuntaita viranhoidon merkeissä.

ps. Se on yksi sana: MATERIAALIVASTUU :-/
 
Sillai... Onko herra skapparin olo nyt hyvä? Onhan kahvi riittävän kuumaa ja tyyny hyvin siellä selän takana? :a-laugh:

Meikäläistä v*tuttaa ylipäänsä kaikki varusteiden kaltoinkohtelu. Ammattilainen pärjää vähällä, kunhan hoitaa omat varusteensa. Kolhoosivarusteiden kanssa ongelmaksi tulee, että eteenpäin siirtyvät kalut ovat lähes poikkeuksetta huonolla hoidolla, koska "eihän tämä ole meikäläisen" -ajattelumalli jyllää. Yleensä edellämainitun ajatusmaailman omaaville sankareille saa opettaa materiaalivastuunkin kahdessa osassa. Olen varma, että olet itsekkin törmännyt tähän. Tämä ajatusmalli valitettavasti näkyy myös muualla kuin PV:n leivissä.

Kyllä siinä olet oikeassa, että ei se varustekierto ihan noin mustavalkoista ole.

Ps. Tervetuloa foorumille myös sinne!
 
Valonvahvistin kiinnostaa. Mitä suosittelette 200-400€ hintahaarukassa. Tekeekö näillä käytännössä jotain, saako sillä hinnalla mitään järkevää?
 
Valonvahvistin kiinnostaa. Mitä suosittelette 200-400€ hintahaarukassa. Tekeekö näillä käytännössä jotain, saako sillä hinnalla mitään järkevää?

Varusteleka myy tällaista. Vaikuttaisi olevan kova setti:

https://www.varusteleka.fi/fi/product/puolalainen-ns-71-yonakolaite-kaytetty/28687


Jos jätetään irvailu vähemmälle niin ei tuolla taida kovin kummoista kalustoa saada. Paljon tyhjää parempaa kyllä. Itse olen kokeillut kaverin Anttilasta ostamaa halpismallia ja se oli omaan mitään ymmärtämättömään silmään yllättävän hyvä. Ei missään nimessä turha värkki vaikka Pv:n uusin teknologia on varmasti jotain ihan muuta.


Mainostetaan vielä loppuun Varustelekaa. Sieltä näköjään löytyy pari tuoreempaakin vaihtoehtoa. Esimerkiksi pääpantoineen etäisesti VV2000:a muistuttava laite hintaluokassasi. Jos jollain on niistä kokemuksia niin hän varmaan kertoo enemmän.


https://www.varusteleka.fi/fi/product/yukon-spartan-pimeanakolaite-paapannalla-1-x-24/16339

https://www.varusteleka.fi/fi/product/yukon-exelon-pimeanakolaite-3-x-50/16337
 
1) Kengät
Sitten kun kikkailut on kikkailtu niin sodassa löytyy kahdenlaisia joukkoja, jalkaväkeä ja niitä jotka toivoisivat olevansa jalkaväkeä. Jalkaväen tärkein työväline on persauksiin integroitu kuljetusjärjestelmä joka vaatii toimiakseen sopivat ja toimivat kengät. Perki:tä löytyy monenmoista varustetta mutta jus omiin jalkoihin sopivaksi kävellyt maiharit ovat turha toivo.

Ykköstason hifistelyä

2) Neljään vuodenaikaan sopivat alus/väliasut ja sukat

3) Makuupussi
Pitää kestää runtuakin Savotan pusseja eei riitä kuin harvoille ja valituille

4) Minimissään 40 litrainen kantolaite
Itselläni mukaan lähtisi luultavimmin vanha norjalainen satulareppu, kakkosvaihtoehtona 100-litrainen belgialainen PLCE rinkka siltä varalta että sissihommat iskee vanhalle, sen voi sitten iltapuhteina säätää omaan selkään sopivaksi

Eiköhän valtio käy hakemassa nuo pimeänäkölaitteet kuitille maahantuojilta ja jälleenmyyjiltä suoraan tarpeen tullen.
 
Eiköhän valtio käy hakemassa nuo pimeänäkölaitteet kuitille maahantuojilta ja jälleenmyyjiltä suoraan tarpeen tullen.

En valitettavasti usko että niitä maahantuojien ja jälleenmyyjien varastoista kovin paljoa löytyy - ja joukkojen tarve on huutava. Eivät tuppaa pitämään nykyään kummoisiakaan varastoja, sitoutuneen pääoman kulut, varaston kiertonopeus jne. Tämä on muuten huomattu myös Huoltovarmuuskeskuksessa.

Eli mielipiteenäni esitän, että kyllä kannattaa hommata oma pimeänäkökalusto jos vain pystyy, ja 200-400 Eur haarukassa saa jo ihan toimivia laitteita.

Lämpökamerat ovat sitten eri hintaluokassa, mikä on harmi, sillä ne 200-400 Eur hintaiset valonvahvarit vaativat kuitenkin jonkinlaista valoa jostain mitä vahvistaa - vaikka kuutamoa tai tähtiä tms - sillä jos on oikeasti pimeän pimeää, niillä ei näe mitään.

Omani maksoi 3v sitten luokkaa 250 Eur muistaakseni ja se on todella paljon tyhjää parempi, mutta ei loistava.
 
[sarcasm]Putkirinkkoja käytetty missään itseäänkunnioittavassa sotilasmahdissa enää vuosikymmeniin, nykyiset säkit ovat vain parikymmentä vuotta aikaansa jäljessä.[/sarcasm]

Putkirankainen ALICE oli jenkeillä ahkerassa käytössä vielä edellisten hiekkamaarähinöiden alussa, etenkin lentokoneesta tippuvilla joukoilla. Yksityisostoissa ranka on suosittu edelleen, sille on suunniteltu monia uusia reppuosia.
 
Putkirankainen ALICE oli jenkeillä ahkerassa käytössä vielä edellisten hiekkamaarähinöiden alussa, etenkin lentokoneesta tippuvilla joukoilla. Yksityisostoissa ranka on suosittu edelleen, sille on suunniteltu monia uusia reppuosia.

Mulla on ALICE jahtireppuna, sain halvalla Varustelekasta taannoin. Yksi parhaita reppujani koskaan.
 
@wings Katso nyt ainakin, ettei vehkeessä ole ir-valaisinta, joka menee automaattisesti päälle kun laitteen käynnistää. Tai mieluummin kokonaan sellainen, jossa ei ole ir-valaisinta, niin et vahingossakaan paljasta laitteella omaa sijaintiasi.
 
Käyttökokemuksesi tuosta? Tuli äskettäin hankittua tuommoinen ja vaikuttaisi hyvältä ostokselta.
Toimii, mutta hankalampi pakata mukavasti kuin putkirinkka.
 
@wings Katso nyt ainakin, ettei vehkeessä ole ir-valaisinta, joka menee automaattisesti päälle kun laitteen käynnistää. Tai mieluummin kokonaan sellainen, jossa ei ole ir-valaisinta, niin et vahingossakaan paljasta laitteella omaa sijaintiasi.

Juu tietenkin IR käyttö paljastaa jos sotilashommia miettii. Ajattelin tuota lähinnä harrastekäyttöön mutta kun maailma on mennyt siihen suuntaaan mihin on voisi hyvä tällainen löytyä muutenkin. Valokuvaushommia harrastelen ja luonnossa liikun, joskus kohteiden kuvaamiseksi pitää mennä pimeässä odottelemaan korpeen niin saattaisi siinä toimia tällainen päähän kiinnitettävä malli. Ilmeisesti jotkut eläimet näkevät ainakin jonkin aallonpituuden IR koska riistakameran jossa on infrapunasalama yökuvausta varten vei ahma kyllästyttyään valon välähtämiseen. Oma silmä ei sitä nähnyt. Kamera löytyi ja oli ehjäkin, syyllinen näkyi kuvissa
 
Kyse voi olla myös kameran äänestä. Ollaanko päästy jo konseksukseen että reserviläisen kannattaa hommata oman varallisuuden puitteissa kaikki muu paitsi kokardi?
 
Niin, kunhan tietäisi minkä värisen kokardin? ;) Ja onhan noita hihanauhojakin käytetty :D Mutta mistäpä voisi hommata sellaisen virallisen punakeltaisen kangasleijonamerkin, joka on ommeltu päähineisiin?
 
IR-valaisinta käytetään samalla tavalla kuin paljaalle silmälle näkyvää valaisinta sotahommissa.
 
Ajattelin hommata 1 gen valonvahvistimen. Varmaan kannattaa hommata 1x että näkee kävellä? Tarkoitus olisi että vartiopaikalle tai partiointiin vois ottaa mukaan. Näkyvyys täytyisi olla ilman ir valoa noin 20 metriä, että voi suunnistaa ja liikkua ilman hirveetä meteliä. Onko yukon patrol 1x24 kellään kokemusta? 280 e sais myös pääpannan. Itse olen käyttänyt vv2000 ja jotain kiikarimallista pv:n ja maakk touhuissa. Tiedän että sille tasolle ei gen 1 päästä, mutta edes se, että näkee liikkua ja havainnoida edes vähän on hirmuinen etu. Onko sillä testivoittaja 3x50 yukonilla laadukkaampi kuva kuin tuolla 1x24?
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä varuste-ehdotuksia! Valonvahvistimista (Firman) on tosiaan etenkin täällä siltavahtiosastolla määrällisesti pulaa. Olen kyllä joka kerta sellaisen kanssa tehnyt tuttavuutta jos niitä on annettu käyttöön.

Kun täällä noita mieltymyksiä saa tuoda julki:
M/05 tiedustelijan liivi näyttäisi kätevältä ja Savotan LJK on OP + maun mukainen kätevä pikkureppu. Mahtuu jonkin verran tavaraa ja hilavitkuttimia mukaan.

Pikkureppu voisi olla tehtäväprofiilista riippuen sellainen assault pack -tyyppinen tai rennompaan puuhaan vaikka putkituoli-pilkkimalli. Jälkimmäistä olen käyttänyt pari vuosikymmentä. Pääasia, että reppu kulkee kätevästi mukana, sinne mahtuu sopivasti romua ja että sen kanssa voi liikkua hanikat kaakossa olipa se vauhdin todellisuus sitten mikä hyvänsä.
 
Back
Top