Tuossa on paljon asiaa ehdottomasti - mutta kaksi viimeistä lausetta kiistän...vielä tässä vaiheessa, mutta samaan hengenvetoon totean myös että nyt aletaan todella olemaan vedenjakajalla sen suhteen kuinka paljon pystytään venymään ja sopeutumaan ja silti olemaan uskottavia. Vielä puolustus on uskottava - mutta loputtomiin pienenevin resurssein sitä ei loputtomiin pystytä ylläpitämään.
Siinä mielessä poliitikot kyllä pakottavat ajatukset kääntymään NATO:n suuntaan myös niiden osalta, jotka eivät näe NATO:a nettoturvallisuuden tuojana - NATO kun velvoittaa jösenvaltion käyttävän tietyn määrän rahaa kansallisen puolustuksen kehittämiseen ja ylläpitoon..ja onhan se selvää, että se olisi varsinainen Jouluaatto jos puolustusbudjetti kohoaisi NATO-jäsenyyden edellyttämälle tasolle.
Olen täysin varma, että jos asia avattaisiin yleisölle reilusti ja rehellisesti, ilman
pelottelua ja venkulointia, suomalaiset olisivat valmiita maksamaan enemmän
puolustusmenoja kuin nyt. Olen tästä täysin varma. Se edellyttäisi reilun ja tosi-
tiedon jakamista asioista, se edellyttäisi sitä, että puolustusministeriksi pitäisi ko-
roittaa minkä tahansa pääpuolueen jykevä edustaja, joka panisi itsensä peliin kym-
pillä. Ja tuohon jos Ylipäällikkö antaisi sopivaa taustatukea, niin maksuhalukkuutta
löytyisi. Emme ole oikeasti niin köyhiä, ettemmekö kykenisi maksamaan siitä, että
voisimme osoittaa ns. lähiympäristölle sen, että haluamme hoitaa itsenäisesti tur-
vallisuutemme asiat, vapaasti ja jämerästi. Se olisi selvä osoitus myös reality
siitä, että meillä löytyy puolustustahtoa, olemme valmiita satsaamaan kansankun-
tana Asiaan.
Olen just samaa mieltä: olemme nyt vedenjakajalla. Ja minusta homma pitää
hoitaa niinkuin yllä kirjoitin. Maksetaan ja hoidetaan itse, eikä jätetä muiden va-
raan. Toistan: emme ole niin köyhiä, etteikö tuon vertaista rahaa löytyisi. Puhe on
kuitenkin 200-300 miljoonaa per vuosi lisäyksestä, se toisi kokonaan toisenlaisen
kehyksen, missä nyt ollaan.
Mikään pilipalihallitus tällaista ei saa aikaan. Kuuden puolueen hallitus ei näköjään
sovi Suomeen, siinä on liikaa vetoa joka suuntaan. Mitään suuria linjoja tuollainen
hallitus ei näköjään pysty vetämään. Erilaisia arvoja esitellään, siinäpä se anti.