Venäjän asevoimien ja turvallisuuselinten suorittamat provokaatiot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/6d3435ab-59e1-4b00-b965-3bc83a64e6e1_ul.shtml

Sotalaiva ja öljytankkeri törmänneet Norjassa, suuri pelastusoperaatio käynnissä
article_clock.svg
Tänään klo 8:05 (muokattu klo 8:13)
Ainakin seitsemän ihmistä on loukkaantunut.

9c02fd0f0eed3b586e0966db91459a904b77c51346ddef68e3ba1eca6c5cf181.jpg

9c02fd0f0eed3b586e0966db91459a904b77c51346ddef68e3ba1eca6c5cf181.jpg

Norjan laivaston fregatti KNM Helge Ingstad menetti ohjattavuutensa lähellä öljy- ja kaasuterminaalia ja törmäsi tankkeriin.


Norjan laivaston fregatti KNM Helge Ingstad törmäsi tankkeriin torstaina aamulla neljältä paikallista aikaa. Fregatti on saanut vuodon, kertovat paikalliset pelastusviranomaiset.
Fregatin miehistöstä seitsemän on loukkaantunut, kertoo Norjan yleisradioyhtiö NRK.
Törmäys tapahtui Bergenin pohjoispuolella Statoilin öljy- ja kaasuterminaalin lähellä.
– Fregatti menetti ohjattavuutensa ja kontrollin ja ajoi päin Sola TS -nimistä tankkeria, kertoo pelastusta johtava Eirik Valle NRK:lle.
– Fregatilla oli yhteensä 137 henkilöä ja heistä 127 on nyt evakuoitu. 10 ihmistä jäi alukselle kontrolloimaan sitä, kertoo Valle.

8130a54def288650a536d64b2e279d7234d3f14a29b1e2f729594bd7456443ac.jpg

8130a54def288650a536d64b2e279d7234d3f14a29b1e2f729594bd7456443ac.jpg

Vuonna 2017 rakennettu öljytankkeri Sola TS on 250 metriä pitkä. Marine Traffic
Öljyvahingoista ei ole tietoa
Tankkerissa on 23 hengen miehistö ja he ovat kaikki kunnossa. Lisää pelastushenkilökuntaa on matkalla paikalle, kertoo Valle.
Paikallisen poliisin mukaan enää ei ole vaaraa siitä, että tankkeri vuotaisi tai uppoaisi. Mahdollisista öljyvuodoista ei ole tässä vaiheessa tietoa.
Paikalla on jo useita hinaajia ja myös kaksi pelastushelikopteria.
Fregatti Helge Ingstad on osa Naton merellisiä valmiusjoukkoja.
Pekka Numminen
[email protected]








Ei välttämättä liity Venäjän suorittamiin operaatioihin, mutta koska Venäjä on röyhkeä ja mm. suoritti ohjusten koeammuntoja trident juncture harjoitusalueen läheisyydessä, en epäilisi vaikka kyseessä olisi elektronista häirintää. Tuo ohjattavuuden ja kontrollin menetys kuulostaa siltä että syy voi olla häirintä tai vika järjestelmissä tai sitten ihan vaan sääolosuhteiden aiheuttamaa, viimeinen tuskin on todennäköisin vaihtoehto.

Mikäli paljastuisi että EWtä on harjoitettu, olisi aikamoinen paukku NATOn ja Venäjän suhteille
 
Ohjattavuuden ja kontrollin menetys on merenkulkutermi joka tarkoittaa sitä, että alus ei enää tottele ohjausta.
 
Aika hurjaa olisi jos elso-hyökkäyksellä olisi pistetty ohjausjärjestelmä pois pelistä. Kyllä siinä on melkoinen tietoturva-aukko jäänyt jos se on mahdollista. Joku muu vika tai puhdas inhimillinen erehdys on todennäköisempi selitys (vrt. jenkkien viimeaikaiset kolaroinnit).
Ysärinähän norskeilta upposi fregatti karilleajon seurauksena.

Mutta eihän sitä tiedä, taannoinhan ranskikset väittivät että heillä jäi Syyriassa ohjusisku kesken venäläisfregatin "aggressiivisen elektronisen häirinnän" vuoksi.
 
Eikös näitä tankkerien ja sotalaivojen merkillisiä yhteentörmäyksiä sattunut enemmänkin tässä taannoin. Japani-korea-kiina akselilla?
Näin muistelen ja se on jännä että kaikki rahtilaivatörmäykset sattuvat lännen sota-alusten kanssa vaikka turvaväliä olisi.
 
Ja ihan foliona pidettiin kun kysäsin aegiksen kaatumista mustalla merellä suhoin hyökkäillessä ympärillä. :D
 
Eikös näitä tankkerien ja sotalaivojen merkillisiä yhteentörmäyksiä sattunut enemmänkin tässä taannoin. Japani-korea-kiina akselilla?
Näin muistelen ja se on jännä että kaikki rahtilaivatörmäykset sattuvat lännen sota-alusten kanssa vaikka turvaväliä olisi.

Ehkä itälaivastot eivät retostele törmäilyillään? :)
 
Eikös näitä tankkerien ja sotalaivojen merkillisiä yhteentörmäyksiä sattunut enemmänkin tässä taannoin. Japani-korea-kiina akselilla?
Näin muistelen ja se on jännä että kaikki rahtilaivatörmäykset sattuvat lännen sota-alusten kanssa vaikka turvaväliä olisi.
Olisko niin että ei ole enää kunnollista merimiesosasmista. Scettinot ruoris....


Edit. Tuli lainauksia liikaa..
 
Ja ihan foliona pidettiin kun kysäsin aegiksen kaatumista mustalla merellä suhoin hyökkäillessä ympärillä. :D

Se on eriasia..Rahtilaivoissa ei taida olla armeijatason suojausta. Kaukoidässähän se rahtilaiva teki omituisia liikkeitä. Vaikea ottaa todesta että laivassa on pelkkä ohjausvika jos se tyyliin vetäisee sota-aluksesta ohitse, sitten kaartaa uparit ja jahtaa sitä pitkinsatama allasta että jo on perkele kun ei meinaa osua..
 
Viimeksi muokattu:
Eikös laiva ole uponnut silloin, kun se lakkaa kellumasta. Julkisuudessa ei muistaakseni hehkutettu Sally Albatrossin uponneen. Niin se kuitenkin teki vaikka se lähes kokonaisuudessaan oli pinnan yläpuolella.

Muok Sivu oli 74

https://docplayer.fi/8051552-M-s-sally-albatrossin-pohjakosketus-porkkalan-edustalla.html

Katso liite: 25205
OT:ta, mutta tulin just tuona aamuna laivalla Tukholmasta Helsinkiin. Vasta rautatieasemalla kuulin, että olimme siis menneet tuon läheltä.
 
Miten tuo muuten näkyy GPS -laitteessa? Esim. eikös joissakin laitteissa näy sen signaalin tarkkuus, niin minkälaisena se näkyy häirinnän alaisena, vai sanooko kone, että "ei signaalia"?

Käytännössä joko blokataan koko signaali kohinalla yms. tai sitten spoofataan sijainti. Spoofaus heittää sijainnin huomaamatta väärään paikkaan. Raportoituja tapauksia löytyy mm. https://search.usa.gov/search?query=GPS+interference&op=GO&affiliate=dot-marad
edit
Äkkiseltään en löytänyt tietoa miten vaikuttaa tarkkuuteen... mutta esim tämän ( https://www.navtechgps.com/gps_jamming_and_spoofing_how_real_is_the_threat_to_your_business/ ) mukaan parempilaatuiset laiteet jättäisivät spoofatun signaalin huomioimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Voisikohan telakan uppoaminen ja gps-häirintä liittyä toisiinsa?
Jos vaikka telakan varavoima tai pätevät sähkömiehet on otettu häirintäoperaation käyttöön. Normaalisti sähkökatkoista olisi toivuttu mutta nyt ei varasuunnitelma toiminut.
 
Back
Top