Venäjän asevoimien ja turvallisuuselinten suorittamat provokaatiot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vlad
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ties vaikka jenkki kipparilla olisi havannalaiset loppuneet puulaatikosta ja päätti ottaa yhteyttä tuttuun venäläiseen kippariin. Nuo venäläiset fregatit ovat tuttu näky Kuubassa joten tämä teoria saattaa pitää kutinsa.
 
Ylimmästä kuvasta näkee että venäläinen alus on ollut samalla kurssilla mutta sitten kiihdyttänyt tälle leikkaavalla kurssille. :LOL:

Ihan piruttani täytyi perehtyä aiheeseen kun on tullut merellä liikuttua. Siteeraukset säännöksistä:

13. OvertakingNotwithstanding anything contained in the Rules ... ... an overtaking vessel must keep out of the way of the vessel being overtaken. "Overtaking" means approaching another vessel at more than 22.5 degrees abaft[18] her beam, i.e., so that at night, the overtaking vessel would see only the stern light and neither of the sidelights of the vessel being overtaken.[11][page needed] Note that the opening words of this rule make clear that this rule overrides all other rules.

15. Crossing situationsWhen two power-driven vessels are crossing, the vessel which has the other on the starboard side must give way and avoid crossing ahead of her.[11][page needed] The saying is "If to starboard red appear, 'tis your duty to keep clear".[19] "...Act as judgement says is proper: port or starboard, back or stop her."

16. The give-way vesselThe give-way vessel must take early and substantial action to keep well clear.[11][page needed]

17. The stand-on vesselThe stand-on vessel shall maintain her course and speed, but she may take action to avoid collision if it becomes clear that the give-way vessel is not taking appropriate action, or when so close that collision can no longer be avoided by the actions of the give-way vessel alone. In a crossing situation, the stand-on vessel should avoid turning to port even if the give-way vessel is not taking appropriate action. These options for the stand-on vessel do not relieve the give-way vessel of her obligations under the rules.[11][page needed

Kuvan 1 perusteella jenkki on Overtaking vessel. Ja joka tapauksessa pykälän 15 mukaan väistämisvelvollisuus on selvä koska jenkki on board-side vessel. Se on sitten eri asia manöveerattinko tuohon tilanteeseen tahallaan. Joko venakko väänsi itsensä tahallaan tuohon asemaan tai jenkki leikkasi piruttaan kurssin. Todennäköisesti molempia. Nämä on näitä isojen poikien helvetin tyhmiä pelejä.
 
Ihan piruttani täytyi perehtyä aiheeseen kun on tullut merellä liikuttua. Siteeraukset säännöksistä:

13. OvertakingNotwithstanding anything contained in the Rules ... ... an overtaking vessel must keep out of the way of the vessel being overtaken. "Overtaking" means approaching another vessel at more than 22.5 degrees abaft[18] her beam, i.e., so that at night, the overtaking vessel would see only the stern light and neither of the sidelights of the vessel being overtaken.[11][page needed] Note that the opening words of this rule make clear that this rule overrides all other rules.

15. Crossing situationsWhen two power-driven vessels are crossing, the vessel which has the other on the starboard side must give way and avoid crossing ahead of her.[11][page needed] The saying is "If to starboard red appear, 'tis your duty to keep clear".[19] "...Act as judgement says is proper: port or starboard, back or stop her."

16. The give-way vesselThe give-way vessel must take early and substantial action to keep well clear.[11][page needed]

17. The stand-on vesselThe stand-on vessel shall maintain her course and speed, but she may take action to avoid collision if it becomes clear that the give-way vessel is not taking appropriate action, or when so close that collision can no longer be avoided by the actions of the give-way vessel alone. In a crossing situation, the stand-on vessel should avoid turning to port even if the give-way vessel is not taking appropriate action. These options for the stand-on vessel do not relieve the give-way vessel of her obligations under the rules.[11][page needed

Kuvan 1 perusteella jenkki on Overtaking vessel. Ja joka tapauksessa pykälän 15 mukaan väistämisvelvollisuus on selvä koska jenkki on board-side vessel. Se on sitten eri asia manöveerattinko tuohon tilanteeseen tahallaan. Joko venakko väänsi itsensä tahallaan tuohon asemaan tai jenkki leikkasi piruttaan kurssin. Todennäköisesti molempia. Nämä on näitä isojen poikien helvetin tyhmiä pelejä.

Nuo kurssit näkyy kuvassa ja sekin että ryssä kiihdyttää täysillä "full speed" toisin kuin jenkki joka ajaa "steady course" ja selvästi "cruise speed".

30517
 
15. Crossing situationsWhen two power-driven vessels are crossing, the vessel which has the other on the starboard side must give way and avoid crossing ahead of her.[11][page needed] The saying is "If to starboard red appear, 'tis your duty to keep clear".[19] "...Act as judgement says is proper: port or starboard, back or stop her."

Kyllä, ryssä yritti saada jenkin väistämään syöksymällä tuolta takaa, jenkki päätti näyttää ettei väistä vaikka tulisi päin.

Pidän erittäin tärkeänä että jenkki ei väistä, nämä ovat pelejä mutta niissä testataan kanttia tosipaikkaa varten ja ryssille ei heikkoutta pidä näyttää koska he käyttävät sen aina hyväksi.
 
Kyllä, ryssä yritti saada jenkin väistämään syöksymällä tuolta takaa, jenkki päätti näyttää ettei väistä vaikka tulisi päin.

Pidän erittäin tärkeänä että jenkki ei väistä, nämä ovat pelejä mutta niissä testataan kanttia tosipaikkaa varten ja ryssille ei heikkoutta pidä näyttää koska he käyttävät sen aina hyväksi.

Poikien pelit ovat pelejä. Mutta se ei muuta sitä, että merenkulun sääntöjen mukaan jenkki oli väistämisvelvollinen. Se leikkasi suoraan toisen kurssin eteen ja ryssä oli tyyrpuurin halssilla. Sääntö on selkeä.

Tuollaiset pelit ovat 5-vuotiaiden lasten hiekkalaatikkoleikkejä. Niillä ei ole mitään merkitystä tosipaikassa. Molemmilta osapuolilta helvetin typerää pelleilyä. Tyypillistä "suurvaltojen" munanheiluttamista. Ryssä löi hönkää putkeen kuten aallosta näkee saadakseen tilanteen varmasti päälle ja jenkki leikkii "kovaa miestä". Molemmat ovat idiootteja.
 
Viimeksi muokattu:
Poikien pelit ovat pelejä. Mutta se ei muuta sitä, että merenkulun sääntöjen mukaan jenkki oli väistämisvelvollinen. Se leikkasi suoraan toisen kurssin eteen ja ryssä oli tyyrpuurin halssilla. Sääntö on selkeä.

Tuollaiset pelit ovat 5-vuotiaiden lasten hiekkalaatikkoleikkejä. Niillä ei ole mitään merkitystä tosipaikassa. Molemmilta osapuolilta helvetin typerää pelleilyä. Tyypillistä "suurvaltojen" munanheiluttamista.

En tunne noita sääntöjä mutta koskeeko tässäkin tilanteessa kun on sota-alusten ilmatoiminta päällä, samalla liikkeellä voisi teoriassa estää jopa koko tukialusosaston ilmatoiminnan.
Ja tunnetusti tukialuksia ei kukaan pääse kiilailu etäisyydelle.

USS Chancellorsville (CG-62) was attempting to recover a helicopter when it was approached by a Udaloy-class destroyer at about 11:45 a.m. local time, according to a Friday statement from 7th Fleet.

While Chancellorsville was recovering its helicopter on a steady course and speed when the Russian ship DD572 maneuvered from behind and to the right of Chancellorsville accelerated and closed to an unsafe distance of ~50-100 feet. This unsafe action forced Chancellorsville to execute all engines back full and to maneuver to avoid collision,” read the statement.

 
13. OvertakingNotwithstanding anything contained in the Rules ... ... an overtaking vessel must keep out of the way of the vessel being overtaken. "Overtaking" means approaching another vessel at more than 22.5 degrees abaft[18] her beam, i.e., so that at night, the overtaking vessel would see only the stern light and neither of the sidelights of the vessel being overtaken.[11][page needed] Note that the opening words of this rule make clear that this rule overrides all other rules.
Tässähän sitten jo siteerasit sitä, että sikäli kun venäläisalus tuli yli 22,5 astetta taaempaa kuin suoraan sivulta, niin venäläinen alus oli ohittava alus, jolloin sen pitäisi pysytellä poissa ohitettavan aluksen tieltä. Tuo kuva kyllä viittaa siihen, että venäläiset tulivat varsin takaviistosta, hyvinkin taaempaa kuin tuo 22,5 asteen vaatimus.
 
Tässähän sitten jo siteerasit sitä, että sikäli kun venäläisalus tuli yli 22,5 astetta taaempaa kuin suoraan sivulta, niin venäläinen alus oli ohittava alus, jolloin sen pitäisi pysytellä poissa ohitettavan aluksen tieltä. Tuo kuva kyllä viittaa siihen, että venäläiset tulivat varsin takaviistosta, hyvinkin taaempaa kuin tuo 22,5 asteen vaatimus.

Totta. Mutta tuossa kuvassa ei tapahdu ohitusta vaan ajolinjan leikkaus. Jenkki on koko ajan edellä ja leikkaa toisen suoran kurssin. Taas ruskialuksesta näkee perä- ja keula-aallosta että siellä lyödään täysillä hönkää pesään että saadaan tilanne aikaiseksi ja yritetään pakottaa jenkki muuttamaan kurssiaan.

Eli molemmat ovat mulkvisteja joiden täytyy leikkiä "kuka on tyhjällä merellä kovin kaveri" leikkejä.

Molemmat pellet ovat leikkineet näitä leikkejä 70 vuotta aivan samoin kuin kaikki suurvallat ennen heitä Helvetin tyhmää mutta isot pojat tykkäävät näistä leikeistä.

Tässä vastaava esimerkki Turskasotien ajalta kun Britit ja islantilaiset leikkivät samoja idioottimaisia leikkejä.

 
30518
Olisiko vodkalla ollut jotakin osuutta asiaan? Jos ne riitaa olisivat olleet haastamassa niin tuskin kukaan olisi ollut aurinkoa ottamassa.
 
Pitää nyt kuitenkin muistaa että meriteiden säännöissä on ensisijaisesti kyseessä YHTEENTÖRMÄYKSEN VÄLTTÄMINEN. Tämä tarkoittaa sitä että teit mitä tahansa, sen pitää varmistaa että mikään ei törmää mihinkään eikä ainakaan oma alus. Väistämissäännöt (ja muut, esim signalointi) sitten antavat määräykset sille miten toimitaan jotta yhteentörmäystä ei tapahdu.

Jos toinen alus on päättänyt ajaa päälle, se voi sen tietyissä tilanteissa tehdä vaikka siten, että vastapuolella olisi periaatteessa väistämisvelvollisuus. Jos vaikkapa kauppalaiva haluaa ajaa purjeveneen päälle, niin aivan varmasti sen pystyy tekemään vaikka purkkarin periaatteessa pitääkin väistää kauppalaivaa. Mutta päälleajo se on siitä huolimatta, ja kauppalaivan syyllisyys on melkolailla selvä asia.

Kurssin vaihtaminen on tilanne jossa kääntäjän on varmistettava, että se ei aiheuta muulle meriliikenteelle vaaratilannetta. Jo tämä seikka asettaa venäläisaluksen vastuuseen. Lisäksi on todennäköistä, että ryssä tuli takaa ja on näin ollen ollut väistämisvelvollinen kyseisellä kurssilla, ja se että on tulemassa nopeampaa takaa ei mitenkään poista vastuuta huolehtia väistöstä siten, että jenkin ei tarvitse korjata kurssiaan. Siinä vaiheessa kun on ajettu rinnalle ja saatu tällä tempulla vastapuoli sääntöjä venyttämällä väistämisvelvolliseksi, on jo kyseessä harkittu tai harkitsematon törmäysyritys. Samojen meriteiden sääntöjen mukaan on tilanteessa kummankin osapuolen velvollisuus tehdä kaikki mahdollinen yhteentörmäyksen välttämiseksi.

"Kaikki mahdollinen" sisältää myös kaikkien merkinantovälineiden käyttämisen, joihin ihan siellä säännöissäkin on lueteltu mm. tykki. Tätähän muuten ryssät itse käyttivät tuossa jokunen vuosi sitten Välimerellä. Meriteiden sääntöjen mukaan amerikkalaiset siis olisivat voineet ampua tykillä varoituslauksen(-ia) kiinnittääksen venäläisten huomion vaaratilanteeseen.

Tosin siinä tilanteessa olisi ehkä kannattanut täräyttää joko etukannen AK-100:iin tai komentosiltaan pari osumaa - vaikka vahingossa.
 
Jatkan vielä :p ..
- Yhdysvaltojen laivaston edesottamuksiin liittyen, on aikamoinen riski ylipäänsä lähteä kokeilemaan heidän osaamistaan merenkulkutaidoissa. Jenkkien laivapäällystön sääntätulkinnat viimeaikojen onnettomuuksissa ovat karmeaa luettavaa ja jopa heidän oman kauppalaivastonsa päällystöllä on sanonta: if you see grey, you better start to pray
- videossa on mielenkiintoista että Vinogradovin kannella ollaan täysin lomatunnelmissa, yksi heppu nousee istumaan kesken auringonoton mutta jatkaa sitten lekottelelua. Tutkista näyttää käytössä olevan vain merenkulkututkat.
Siinä mielessä tuo kohtaaminen on siis ollut varsin rauhanomainen.
 
Nuo kurssit näkyy kuvassa ja sekin että ryssä kiihdyttää täysillä "full speed" toisin kuin jenkki joka ajaa "steady course" ja selvästi "cruise speed".

Katso liite: 30517

Aika ketterä alus venäläisillä. Padin näytöltä katsottuna vana tulee kyllä tuolta vasemmasta yläreunasta ja tuossa mutkan kohdalla pistetään liaää hanaa ja ehkä muutaman asteen kurssimuutos. Mutta joo, ihmeellistä itkemistä joka tapauksessa, jos uskottavuutta haetaan näillä leikeillä.
 
Tuo Venäjän hävittäjä on yksi niistä harvoista sotalaivoista joka käynyt laivastovierailulla Jenkeissä. Aika kaukana muuten oli Vladivostokista. Jos tuosta olisi tullut kolari, niin minne oltaisiin hinattu?
 
Back
Top