Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Suomessa on ajoittain ja paikoittain laittoman pitkät hoitojonot; vanhustenhoito on aliresursoitua ja joskus epäinhimillistä, nuorten pahoinvointi lisääntyy ja psykiatriseen hoitoon pääsee monesti liian myöhään. Miksi Puumalainen ja kumppanit eivät puutu näihin epäkohtiin ihmisoikeusnäkökulmasta? Miksi ei tehdä punnintaa siltä pohjalta, että tulijavyöry todennäköisesti romahduttaa nykyisenkin SOTE-järjestelmän? Missä vaiheessa on tehty päätös, että jokaisen rajan yli töppösensä tyrkänneen on päästävä loppuiäkseen suomalaisten elätettäväksi? En usko että nykyisen järjestelmän kannatus on kovin suurta. Toimiiko demokratia tietyissä asioissa vain, jos kansa on oikeamielistä (kröhm.. pakkoruotsi)?

Mietitään hetki, mitä voisi seurata siitä, että meiltä löytyisi kapteeni Kaarna, joka sanoisi munat turpeessa täriseville kanssapoliitikoille, että mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa ja laitetaan raja määräajaksi totaalisesti säppiin. Sumutteita ja koiria kehiin, jälkimmäisiä monet kehitysmaalaiset pelkäävät kuollakseen. Vaikka joku sitkeä saattaisikin päästä läpi, useimpien sisu menisi kaulaan ja venäjäkin saattaisi kyllästyä. Sanokoon Puumalainen ja muut kansan valitsemattomat kanslerit mitä tahansa. EU:n hyvesignalointiverkostot ja kotimaan veronikahonkasalot eittämättä paheksuisivat, mutta mitä sitten? Miksi meidän pitää olla aina kieli pitkällä isompiin päin? Itään päin kumartamisen refleksi on saatu melko hyvin tässä parin vuoden aikana taltutettua, mutta jospa laajennettaisiin sitä siihen, ettei haeta hyväksyntää olemalla mallioppilas nykyisessä viiteryhmässämme ihan aina. Varsinkaan silloin, kun laki ja sopimukset eivät ole kohtuus ja kun rajanaapurina oleva militaristinen diktatuuri suorittaa vihamielisia operaatioita meitä vastaan. Oikeusvaltioperiaate ei voi olla täysin joustamaton silloin, kun vastassa on roistovaltio, joka nimenomaan hyödyntää sitä pistimensä läpimenokohtana.

Jos Suomi tästä geopoliittisesta myrskystä selviää, on sen ollut pakko osoittaa kovuutta. Meidän jälkeemme tulevat polvet lukevat epäuskoisina historiaansa tästä ajasta esimerkkinä maailmanhalausideologian pehmittämistä antautujista.
 
Viimeksi muokattu:
Jäänyt paljon viestejä väliin, joten ehkä tätä on jo ihmetelty

- Hallitus valmisteli lain, laki kävi perustuslakivaliokunnassa, joka hyväksyi sen
- Eduskunta hyväksyi lain
- Tuli tarkalleen lain tarkoittama tilanne, jossa sitä olisi pitänyt soveltaa

Mikä tässä jäi epäselväksi, hallitus? Miksi piti sekoittaa puumalainen asiaan?

Millä natsoilla puumalainen käveli perustuslakivaliokunnan kannan yli?

Sellaisilla jotka taisivat sopia Orpolle hyväksi tekosyyksi.

Yleensähän lakia tulkitessa kaivetaan myös mietintöjä ja perusteluita lain tai sen muutoksen säätämisestä. Niissä on mainittu millaisia ongelmia lakimuutoksella tarkalleen on tarkoitus ratkaista ja kuinka lain kuuluu toimia. Niitä ei silti käytetty, vaan käytettiin Puumalaista.
 
Jos edellisen hallituksen aikana olisi tullut vastaava tilanne, ei rajojen sulkemisesta olisi edes keskusteltu. Suurempi huolenaihe olisi ollut uusien vastaanottokeskusten perustaminen.

Siis juuri tämä ja tässä tunnekuohuja täynnä olevassa keskustelussa tämä pakkaa usein unohtumaan
(ei sillä, minuakin suorastaan vituttaa kuinka vaikeaa tuon itärajan täyssulku voi olla vaikka olemme hybridihyökkäyksen/vaikuttamisen kohteena).

Silti olen melko varma siitä, että edellinen vasemmistohallitus ei olisi taatusti laittanut tuonkaan vertaa itärajaa kiinni minä tämä hallitus on tähän mennessä. Ja tämä hallitus taas pyrkii nimen omaan sulkemaan koko itärajan.
Edellisten vihreiden sisäministereiden mukaan sehän olisi ollut jopa mahdotonta.
No nyt meillä on hallitus ja varsinkin sisäministeri joka laittaisi itärajan kiinni.

Se nyt vain sattui ainakin toistaiseksi stoppaamaan apulaisoikeuskanslerin erikoiseen näkökantaan ja vissiin rajalainkin liian monimutkaiseen tulkinongelmaan.
 
Minkähän takia ja kenen toimesta Puumalaisen kieltävä linjaus piti tuoda julkisuuteen? Ei tällaisia pitäisi julkisesti märehtiä. Prosesseissa on vähän kehitettävää.
Salaliittoteoria seuraa. Kokoomus haki asemia tulevia AY-taistoja varten. Niissäkin on vastassa sama virsi: hallituksen toimet laittomia. Hallitus voi nyt kuitata sen ryssän ulinana. Petaavat peliä sitä kierrosta varten, josta oikeasti välittävät.
 
Onko sillä suurtakin seksuaalista merkitystä, montako rajanylityspaikkaa on auki :poop:

Kyllä ryssää ja tulijoita on ihan hyvä juoksuttaa pohjoisemmaksi, juoksuttamisella saadaan pelattua vähän lisäaikaa esterakentamiselle ja painetta pois etelästä isoimpien kaupunkien alueilta korpeen. Etelässä tiheämmän tieverkon/asutuksen ympäristössä maaston kautta on huomattavasti helpompi laittaa painetta Suomen rajalla kuin pohjoisen korvessa, jos täyssulkuun asti joskus vielä päästään. Toivotaan vielä mahdollisemman paksuja hankia rajoja tukemaan etelää myöten.

Tästä plussat viranomaisille, ainut ettei toiminta vaikuta nyt kauhean suunnitelmalliselta ns. pelimiehen touhulta vaan puhtaasti kv-laista huolissaan olevan apulaisoikeuskanslerin pillin mukaan hyppäämiseltä :facepalm:

ps. se artikkeli ryssän puolelta pohjoisesta missä kaupungin pormestari vakuutteli tilanteen olevan ryssällä hallussa ja kommenttikentien täyttyessä vihaisista perusryssien avautumisista, oli kuin hunajaa korville. Jouksuttamalla mustaa miestä pohjoisen pikkukaupungit täyteen saadaan vähän verenpaineita nousemaan sielläkin puolella rajaa(y) Etelässä tuollaiset määrät hukkuu isoissa kaupungeissa massaan eikä aiheuta mitään köhimistä ryssien keskuudessa. Kiusa se on pienikin kiusa, kun tälle linjalle kerran lähdettiin:salut:
 
Viimeksi muokattu:
Kun rajanylityspaikat suljetaan, alkaa masinointi metsien läpi, korpirajaahan riittää. Kompassit on Venäjällä halpoja ja niin pois päin. Siitä tulee yhdenlainen sekasotku.


Puolassa raja-aidatkin ovat vähän toista tekoa kuin Suomessa: 20220630_Zapora_na_granicy_z_Białorusią_to_wyraz_naszej_skuteczności_i_przewidywalności_004.jpgdownload (4).jpgpoland-belarus-border-l.jpg

Suomen pilottiaita:raja-aita.jpg
 

Rajaa on käytännössä mahdoton sulkea: ”Ei ole tiskiä, mutta onhan siellä rajavalvojia valvomassa”​

Oikeusoppineet muistuttavat, että suljetultakin rajanylityspaikalta voi päästä turvapaikkaprosessiin. Venäjän puolelta rajaa Suomi ei voi pelastaa ketään.

MITÄ koko itärajan sulkeminen käytännössä tarkoittaa, ja saisiko näin järeä toimenpide turvapaikanhakijoiden tulon loppumaan?

Entä kenellä olisi vastuu turvapaikanhakijoista, jos he jäisivät jumiin rajan taakse?

Itärajan rajoitustoimiin liittyy monia avoimia kysymyksiä, joihin vastaaminen ei ole helppoa.

HS kertoi tiistaina, että hallituksella on pyrkimys sulkea itäraja kokonaan turvapaikanhakijoilta. Tällä hetkellä turvapaikan hakeminen itärajalla on rajattu Vartiuksen ja Sallan rajanylityspaikoille.

Apulaisoikeuskansleri kuitenkin torppasi suunnitelman. Sen mukaan hallituksen esityksessä ei turvattu riittävästi mahdollisuuksia hakea turvapaikkaa.

ONKIN epäselvää, miten toimittaisiin, jos hallitus onnistuisi tulevaisuudessa sulkemaan itärajan, mutta Venäjä jatkaisi silti turvapaikanhakijoiden masinoimista rajalle päästämättä heitä takaisin.

Sisäministeri Mari Rantanen (ps) on arvioinut, että sellaisessa tilanteessa, jossa turvapaikanhakijoita kertyy Venäjän puolelle Suomen rajaa, vastuu heistä on ensisijaisesti Venäjän viranomaisilla.

”Heillä on varmasti itselläänkin vastuu, että tulevatko he seisomaan Suomen rajan taakse”, Rantanen totesi terveisiin ja hyväkuntoisiin turvapaikanhakijoihin viitaten.

Myös eversti Matti Pitkäniitty Rajavartiolaitokselta on todennut, ettei ihmisten pakkautuminen rajan läheiselle alueelle ole Suomen rajaviranomaisten käsissä. Hänen mukaansa on Venäjän päätös, jos viranomaiset eivät päästä henkilöitä palaamaan vaikka he eivät pääsisi eteenpäin rajavyöhykkeeltä.

JOS rajaa ylittävä henkilö ilmaisee rajaviranomaiselle tarvitsevansa kansainvälistä suojelua, hänet täytyy ottaa turvapaikkaprosessiin.

Sen vuoksi Itä-Suomen yliopiston hyvinvointioikeuden ja ulkomaalaisoikeuden professori Eeva Nykänen näkee, että on melko epätodennäköistä, että ihmiset jäisivät täysin jumiin rajavyöhykkeelle.

”Kyllähän se niin on, että jos he pääsevät puheyhteyteen Suomen rajalla Suomen viranomaisten kanssa ja ilmaisevat olevansa kansainvälisen suojelun tarpeessa, viranomaisille syntyy velvoite toimia.”

Esimerkiksi lauantaina uutisoitiin neljästä turvapaikanhakijasta, jotka onnistuivat pääsemään estelaitteiden läpi Nuijamaan suljetulla rajanylityspaikalla. Tulijat hakivat kansainvälistä suojelua, joten heidät on siirretty turvapaikkaprosessiin.

Kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professori Martin Scheinin mukaan rajanylityspaikkojen sulkemiseen liittyykin epäselvyyksiä.

”Sulkeminen varmaankin tarkoittaa, että ei ole tiskiä, missä olisi valot päällä ja mihin saa tulla esittämään hakemuksensa, mutta onhan siellä rajavalvojia valvomassa rajanylityspaikkaa. Silloin se on avoin siinä mielessä, että valvoja voi havaita, kun joku tulee hakeakseen turvapaikkaa."

RAJAVARTIOLAITOKSEN rajaturvallisuusasiantuntijan Jouni Lahtisen mukaan suljettujen rajanylityspaikkojen esteet ja estelaitteet ulottuvat Suomen ja Venäjän väliselle rajalle asti. Esteiden tarkoitus on estää rajan ylittäminen Suomen puolelle, ei pelkästään pääsyä rajanylityspaikalle.

Miten toimittaisiin tilanteessa, jossa turvapaikanhakijat on päästetty Venäjän raja-asemalta eteenpäin Venäjän rajavyöhykkeelle, mutta hakijat eivät pääsekään esteiden yli Suomen puolelle?

Tällöin turvapaikanhakijat eivät pääsisi puheyhteyteen Suomen viranomaisten kanssa, jolloin he eivät myöskään voisi ilmaista hakevansa turvapaikkaa.

Scheininin mukaan Suomen rajavartioston toimivalta ei ulotu Suomen rajojen ulkopuolelle. Näin ollen Suomi syyllistyisi valtiona Venäjän suvereniteetin loukkaukseen, jos se kävisi hakemassa esteiden takaa Venäjän rajavyöhykkeelle jääneet turvapaikanhakijat.

Turvapaikanhakijan pitäisi siis olla Suomen rajojen sisällä, jotta suomalaiset viranomaiset voisivat auttaa heitä. Suomen ja Venäjän rajalla ei ole ei-kenenkään-maata vaan turvapaikanhakijat ovat joko Suomessa tai Venäjällä.

”Jos Suomen viranomaiset ovat voineet rakentaa johonkin esteitä, kyllä he voivat myös mennä samaan paikkaan hakemaan ihmisiä turvaan”, Shcheinin toteaa.

JOTTA turvapaikanhakijat eivät joutuisi jäämään pakkaseen Venäjän puolelle rajaa, jäljelle vaikuttaa siis jäävän kaksi vaihtoehtoa: joko Venäjä suostuisi ottamaan heidät takaisin tai Suomi purkaisi esteitä, jolloin turvapaikanhakijat pääsisivät esittämään turvapaikkahakemuksensa Suomen viranomaisille.

Nykäsen mukaan on selvää, ettei ihmisiä voi jättää kuolemaan rajavyöhykkeelle.

Pelastusvelvoite koskisi yhtä lailla Venäjän ja Suomen viranomaisia, mutta jos Venäjä ei ryhtyisi toimenpiteisiin, vastuu jäisi luultavasti Suomelle, Nykänen sanoo.

”Vaikka Venäjän puolelta ei voikaan lähteä pelastamaan ihmisiä, on vaikeaa nähdä, että voisimme kokonaan kääntää selkämme sille, että ihmisiä mahdollisesti menehtyy meidän rajoillemme jonkin piikkilanka-aidan taakse. Vaikka unohtaisimme juridiset argumentit, se ei olisi myöskään eettisesti kestävää.”

RAJAVARTIOLAIN mukaan lasten, vammaisten ja muiden erityisen haavoittuvassa asemassa olevien voisi yksittäistapauksissa olla mahdollista hakea turvapaikkaa myös muualta, vaikka kansainvälisen suojelun hakemista keskitettäisiin.

Se tarkoittaa käytännössä, että heillä olisi oikeus hakea turvapaikkaa myös niiltä rajanylityspaikoilta, joille turvapaikanhakua ei ole keskitetty.

Jos Suomen viranomaiset havaitsisivat lapsiperheitä jumissa Venäjän puolella, tulisiko heidän poistaa esteitä, jotta perheet voisivat saapua Suomen puolelle?

Vastaavasta tilanteesta ole vielä ennakkopäätöksiä, mikä tekee juridisesta pohdinnasta hankalaa. Nykänen ei myöskään tarkasti tiedä, miten esteet on rakennettu rajalla, mikä myös vaikeuttaa arviointia.

”Lähtökohtaisesti varmasti juuri näin, eli esteitä pitäisi purkaa, jos tulijoiden joukossa on haavoittuviin ryhmiin kuuluvia ihmisiä”, Nykänen pohtii.

 
Se tässä on ehkä suurin pettymys ollut itselleni, ettei Suomen toiminta vaikuta mitenkään etukäteen valmistellulta tai harjoitellulta. Aikaa on ollut vuosia, ja viimeistään Ukrainan sodan alkamisen jälkeen olisi pitänyt oikeasti ryhtyä valmistautumaan ja harjoittelemaan tällaisen tilanteen varalle.

Nyt sitten Venäjän aggressiolta puolustautuminen on kiinni yksittäisen valtion virkamiehen suorittamasta juridisesta tulkinnasta. Ei tämä mennyt ihan kuin Strömsössä, vaikka kuinka yrittäisi ymmärtää oikeudellisia haasteita.
 
Ylihuomenna focus siirtyy Muurmanskia basecamppinä pitävään mstkailuun kohti UKK-kansallispuiston maisemia

Murmanskista on ihan kiitettävät 231km matkaa rajapisteelle ja melkoisessa korvessa, paras paikka logistisesti siirtää painetta meidän kannaltamme. Ei kannata tehdä rajalle saapumista missään nimessä helpoimmaksi mahdolliseksi. Maaston kautta alkaa olla myös aika itsemurha touhua sitten jos/kun raja menee tuollakin kiinni.

Pietarista Murmanskiin myös kiitettävät +1300km, jota ei enää taksilla suhailla, pääsee toki lentämällä/junallakin, mutta kuitenkin. Juoksutetaan vähän, ei se meille mitään maksa;)
 
Viimeksi muokattu:
Murmanskista on ihan kiitettävät 231km matkaa rajapisteelle ja melkoisessa korvessa, paras paikka logistisesti siirtää painetta meidän kannaltamme. Ei kannata tehdä rajalle saapumista missään nimessä helpoimmaksi mahdolliseksi. Maaston kautta alkaa olla myös aika itsemurha touhua sitten jos/kun raja menee tuollakin kiinni.

Pietarista Murmanskiin jo ihan kiitettävät +1300km, jota ei enää taksilla suhailla, pääsee toki lentämällä/junallakin, mutta kuitenkin. Juoksutetaan vähän, ei se meille mitään maksa;)

Pohjoisimmat rajanylituspaikat ovat myös kaukana meidän kotimaisista ihmisoikeushuolestujista ja siirtolaisten ruokkijoista. JOS ylittäjiä on vain siellä, niin maastossa ei ole ketään vastassa eikä edes SPR:n soppatykkiä.
 
Murmanskista on ihan kiitettävät 231km matkaa rajapisteelle ja melkoisessa korvessa, paras paikka logistisesti siirtää painetta meidän kannaltamme. Ei kannata tehdä rajalle saapumista missään nimessä helpoimmaksi mahdolliseksi. Maaston kautta alkaa olla myös aika itsemurha touhua sitten jos/kun raja menee tuollakin kiinni.

Pietarista Murmanskiin jo ihan kiitettävät +1300km, jota ei enää taksilla suhailla, pääsee toki lentämällä/junallakin, mutta kuitenkin. Juoksutetaan vähän, ei se meille mitään maksa;)
Kylä on useamman sadantuhannen asukkaan pitäjä, löytyy majoitus kapaa ja yhteyksiä isommillekin retkikunnille..

Aloin vaan miettimään, että siirtävätkö sinne kuitenkaan kun muualla on valmisteluja tehty🤔
 
Se tässä on ehkä suurin pettymys ollut itselleni, ettei Suomen toiminta vaikuta mitenkään etukäteen valmistellulta tai harjoitellulta. Aikaa on ollut vuosia, ja viimeistään Ukrainan sodan alkamisen jälkeen olisi pitänyt oikeasti ryhtyä valmistautumaan ja harjoittelemaan tällaisen tilanteen varalle.

Nyt sitten Venäjän aggressiolta puolustautuminen on kiinni yksittäisen valtion virkamiehen suorittamasta juridisesta tulkinnasta. Ei tämä mennyt ihan kuin Strömsössä, vaikka kuinka yrittäisi ymmärtää oikeudellisia haasteita.
Venäjän toiminta on vieläpä ollut paitsi odotettua myös aiemmin koettua. Masinoitu pakolaisaalto yli itärajan kun ei ole mikään Remes-jännärin skenaario johon ei kukaan ole voinut varautua etukäteen.
 
Kun rajanylityspaikat suljetaan, alkaa masinointi metsien läpi, korpirajaahan riittää. Kompassit on Venäjällä halpoja ja niin pois päin. Siitä tulee yhdenlainen sekasotku.


Puolassa raja-aidatkin ovat vähän toista tekoa kuin Suomessa: Katso liite: 87539Katso liite: 87540Katso liite: 87542

Suomen pilottiaita:Katso liite: 87543

Pohjoisessa liki itsemurhaa ja etelään toivon kenraali talvea oikein kunnolla kaveriksi. Onneksi on tämä vuodenaika, ei meinaa lähde tik tokkareilta kauhean hunajaista materiaalia muille maamiehille niiltä reissuilta (jos sellaiseen edes lähtevät), sen voin taata :salut:
 
Back
Top