Ylen saamat asiakirjat paljastavat: hallituksella oli kaksi vaihtoehtoa itärajalle, muttei päätynyt kumpaankaan
Hallitus päätyi lopulta keskittämään rajaliikenteen ja turvapaikanhaun Raja-Jooseppiin Inariin. Se ei ollut aluksi suunnitelmissa.
Ylen saamat asiakirjat ja sähköpostit paljastavat, millaisia suunnitelmia hallituksella oli itärajan sulkemiseksi ennen kuin se lopulta päätyi keskittämään rajaliikenteen ja turvapaikanhaun Raja-Jooseppiin Inarin erämaahan.
Esillä oli kaksi skenaariota: joko rajaliikenteen ja kansainvälisen suojelun keskittäminen itärajalla Imatran rajanylityspaikalle tai itärajan sulkeminen kokonaan. Tällöin turvapaikkaa olisi voinut hakea lentoasemilla tai satamissa. Apulaisoikeuskansleri
torppasi jälkimmäisen vaihtoehdon.
”
Muistiossa vaihtoehto VE2 eli koko itärajan sulkeminen on käytännöllisesti katsoen perustelematon”, apulaisoikeuskansleri
Mikko Puumalainen kirjoitti vastauksessaan maanantaina.
Puumalainen kirjoitti vastauksessaan myös, että suunnitelmissa käytettiin epäselvästi eri asioita tarkoittavia termejä.
”
Termit tulisi korjata niin, että turvapaikan hakua, siirtolaisuutta ja laitonta maahantuloa ei käytettäisi synonyymeinä. Turvapaikanhakija ei tarvitse viisumia eikä tule maahan laittomasti, ja toisaalta siirtolaiset eivät ole turvapaikanhakijoita”, apulaisoikeuskansleri kirjoitti.
Yle sai hallituksen itärajapäätösten esitys- ja muistioluonnoksia sekä eri vaihtoehtoihin liittyviä sähköpostiviestejä tietopyynnöllä oikeuskanslerinvirastosta. Oikeuskansleri valvoo hallituksen toimien lainmukaisuutta.
Miksi Imatra?
Skenaariota VE1 –
jossa Imatran rajanylityspaikka olisi jäänyt auki – perusteltiin suunnitelmissa niin, että sen avoinna oleminen olisi helpottanut muun muassa Suomen Moskovan-suurlähetystön huoltoa ja henkilöstön liikkumista.
”Imatran rajanylityspaikan kautta kulkeminen olisi suurlähetystön kannalta parempi vaihtoehto kuin pohjoisten rajanylityspaikkojen kautta kulkeminen”, yhdessä asiakirjassa perusteltiin.
Hallitus pohti myös maahantulon rajoittamista kansalaisuuden perusteella eli tällä linjauksella niin kutsutut kolmansien maiden kansalaiset eivät olisi päässeet Suomeen.
”Maahantulo olisi sallittu vain henkilöliikenteessä Suomen, EU-maiden, Schengen-maiden, Nato-maiden ja Ukrainan kansalaisille, EU:n vapaan liikkuvuuden piiriin kuuluville henkilöille ja diplomaattipassilla matkustaville ”, muistiossa ehdotetaan.
Lopulta Imatran rajanylityspaikan sijaan liikenne ja turvapaikanhaku keskitettiin itärajalla Raja-Jooseppiin huomattavasti pohjoisemmaksi.
Hallitus sulki viime viikon lauantaina Vaalimaan, Nuijamaan, Imatran ja Niiralan rajanylityspaikat kokonaan liikenteeltä, ja keskitti turvapaikanhakemisen Sallan ja Vartiuksen raja-asemille.
Perjantaina laitettiin kiinni Salla, Kuusamo ja Vartius. Raja-Jooseppi on ainoa liikenteelle ja turvapaikanhaulle avoinna oleva rajanylityspaikka itärajalla.
Yle