Ottaa kyllä luonteen päälle tapahtumat jossa Ukrainalaisperheet (joita olen itsekin käynyt auttamassa) pistetään pihalle näiden 20+ vuotiaiden miesturistien tieltä. Syy ei missään nimessä ole VOK:n henkilökunnassa, vaan systeemissä, jossa sen viimeisen virkamiehen pitää linnatuomion pelossa tehdä moraalinvastaisia päätöksiä, koska lakitulkinnat ovat löyhät ja suosivat valittajaa (joita riittää).
Omat havainnot ja joidenkin ukrainalaisten. Vain yksi esimerkki, vaikka niitä on useita. Sairaanhoitaja huutaa käytävässä potilaita, ensin huudetaan arabin kieltä kuulostavan sukunimen, nousee mies, jota seuraa joku sukulainen tai tulkki, hoitaja hymyilee kun hangon keksi. Seuraavaksi huudetaan minua. Sukunimeni on suomalainen, nimi viittaa itään. Hoitaja ei ole enää hangon keksinä, naama neutraali, tavallinen.
Itse ajattelen tätä jonkunlaisena Tukholman syndroomana. Muuta selitystä en keksi. Sama tilanne julkisella puolella. Näen kuinka kärsivällisesti palvellaan afrikkalaisia, pitkään, muiden kustannuksella, lässytetään sama uudestaan ja uudestaan, kun afrikkalaisella huono englanti, loppua ei näy, tuntuu että respan henkilöllä on rautaiset hermot, lehmän aivot,kun jaksaa toistaa ja toistaa, ja ei suinkaan, kun tulee meikän vuoro, naama palaa sellaiseksi kuten aina, samalla naamalla palveltu ennenkin ja suomalaisia, hieman että on kiirettä on, teitä on paljon, minä yksin, no niin..
Ihme matelua..
Miksei voinut sanoa, tulee ensi kerta jonkun kanssa joka ymmärttää kieltä. Ja sitten tulkkeja, he maksaa valtiolle hirveästi, olkoon joku täys ummikko, vasta tullut, mutta kun heitä vaati jopa 25 v maassa asuneet! Yllättäen paljon tulkkeja annetaan niille, jotka vähän välittää opiskella suomen kieltä. Ei sitten yhtään. Heitä on paljon venäläisissäkin loisilla.