Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Suurella osalla tp-hakijoista perusteena on taloudelliset syyt, mikä ei riitä perusteena turvapaikkaan. Tilanne onkin edelleen se, että yksikään ei ole saanut myönteistä tp-päätöstä. Ongelma toki on, että suurin osa on kotoisin maista joihin ei voida palauttaa.

Lomailla voi, palauttaa ei. Orpo voisi laittaa Elinan töihin.
 
Käytiin tänään Vainikkalassa. Siellä rajamies puhui ihan samaa, että ei ole Venäjän intresseissä riskeerata sitä että junaliikennekin laitetaan poikki.

Mistähän on muuten peräisin tuo uutisessa ollut tieto että Vainikkalan kautta kulkee päivittäin useita kymmeniä junia, kun todellisuus on paljon vaatimattomampi?
Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Lappeenrannan Vainikkala oli vilkas junaliikenteen rajanylityspaikka itärajalla.

Vainikkalan kautta kulki useita Allegro-matkustajajunia Suomesta Pietariin ja Tolstoi-henkilöjuna Moskovaan saakka.

Päivittäin kymmenet tavarajunat ylittivät Suomen ja Venäjän välisen rajan juuri Vainikkalassa.

Nyt Vainikkala on hiljentynyt, mutta rahtia kulkee edelleen. Tosin paljon vähemmän kuin aiemmin.

Päivittäin on kolme saapuvaa ja kolme lähtevää tavarajunaa. Osa junista on toisinaan peruttu, Nuijamaan tullin liikkuvan ryhmän päällikkö Henrik Kankaristo kertoo.

 
Jotain Suomi on tehnyt oikein ... Ja rajan kiinni pistäminen oli näköjään se oikea teko.

Kun puhutaan laillisuusnäkökulmista, tästä aukeaa yksi perälauta vielä. Mitenkähän oikeuskansleri tähän suhtautuu?

Missään kansainvälisessä laissa ei ilmeisesti määrätä pitämään rajanylityspaikkoja ylipäänsä Venäjän kanssa.

Eversti evp:n mukaan asiaa on lähestytty ikään kuin Suomella olisi velvollisuus pitää yksi tai useampia raja-asemia auki valtioon, joka suhtautuu Suomeen vihamielisesti.

– Kaikki itärajan rajaylityspaikat on avattu kahdenvälisillä sopimuksilla Venäjän kanssa. Ei ole sellaista kansainvälistä määräystä, että suvereenin valtion tulisi pitää rajaa auki valtion kanssa, joka käyttäytyy totaalisesti kaikkia yhteisiä sääntöjä vastaan.

– Ylityspaikat on aikanaan avattu kaupallisiin ja kulttuurisin perustein. Nyt kun ei ole kauppaa, eikä varmaan kulttuurivaihtoakaan, niin ei ole perusteita, miksi pitäisi olla rajanylityspaikkojakaan.

 
Kun puhutaan laillisuusnäkökulmista, tästä aukeaa yksi perälauta vielä. Mitenkähän oikeuskansleri tähän suhtautuu?

Missään kansainvälisessä laissa ei ilmeisesti määrätä pitämään rajanylityspaikkoja ylipäänsä Venäjän kanssa.

Eversti evp:n mukaan asiaa on lähestytty ikään kuin Suomella olisi velvollisuus pitää yksi tai useampia raja-asemia auki valtioon, joka suhtautuu Suomeen vihamielisesti.

– Kaikki itärajan rajaylityspaikat on avattu kahdenvälisillä sopimuksilla Venäjän kanssa. Ei ole sellaista kansainvälistä määräystä, että suvereenin valtion tulisi pitää rajaa auki valtion kanssa, joka käyttäytyy totaalisesti kaikkia yhteisiä sääntöjä vastaan.

– Ylityspaikat on aikanaan avattu kaupallisiin ja kulttuurisin perustein. Nyt kun ei ole kauppaa, eikä varmaan kulttuurivaihtoakaan, niin ei ole perusteita, miksi pitäisi olla rajanylityspaikkojakaan.

Pahin perälauta tulee vielä länsirajasta, jos liike ruotsiin kiihtyisi.
 
Niin, Ruotsillahan on kokemusta jo siirtolaisten ohjaamisesta naapurimaahan, esim. Tornioon.
Tästähän ei paljon huudella kuitenkaan. Minusta tuo olisi nootin paikka.

.
Miten helvetissä on mahdollista, että sitä Ruotsin aiheuttamaa paskavyöryä ei ole mitenkään selvitetty esim median taholta. Ei se voinut olla mitenkään muuten mahdollista, kuin että Suomi on salaisesti luvannut EU:lle tai Ruotsille että tänne vaan taakanjakoa. Orpon ja kumppaneiden suhtautuminen silloin aiheeseen oli epämääräistä ja hyssyttelevää.
 
Kremlin kätyreitä löytyy turhan paljon tästä maasta. Tiedotusvälineille asiantuntijaksi kelpaa yksi sun toinen stallari tai dosentti. Olisi korkea aika käydä julkisesti myös Tiitisen listakin läpi ja arvioida paljonko itänaapurin pussiin pelaajia täällä on myyräntyötään tehnyt.
Nää on aika pitkälle pörssissä nämä meidän metiat... niin niiden intressissä on tehdä tulosta. Kuka maksaa vai muka tuolla omiin muroihin kusemisellako se tulos oikeasti tehdään?

Olin HS:llä töissä vuosituhannen vaihteessa. Syöksykierteessä jo silloin ja tilausmaksu kattoi jakelun, painokustannus oli lillukanvarsia. Mainoksista ja vastaavista "sponsoroinnneista" lehdet elää.
 
Nää on aika pitkälle pörssissä nämä meidän metiat... niin niiden intressissä on tehdä tulosta. Kuka maksaa vai muka tuolla omiin muroihin kusemisellako se tulos oikeasti tehdään?

Olin HS:llä töissä vuosituhannen vaihteessa. Syöksykierteessä jo silloin ja tilausmaksu kattoi jakelun, painokustannus oli lillukanvarsia. Mainoksista ja vastaavista "sponsoroinnneista" lehdet elää.
Tulosta yritetään tehdä niiden raamien puitteissa, jotka yhtiöhallitus laatii. Sanoman osalta on selvä, että siellä on tietyt raamit, joista ei laisteta. Suurimmista omistajista voi saada viitettä siitä, mihin voi odottaa seinien rakentuvan. Omistajat joko eivät halua ylittää omia rajojaan tai eivät halua ärsyttää omia eturyhmiään. Sanoma ei ole yksittäinen muista tahoista riippumaton toimitsija, vaan sen taustalla on läjä toimitsijoita, jotka ovat riippuvaisia eri suuntaan. Viimekädessä kyse on yhteenkuuluvuudesta, millä luodaan ja ylläpidetään verkostoja. Näitä hyvin inhimillisiä asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Kun puhutaan laillisuusnäkökulmista, tästä aukeaa yksi perälauta vielä. Mitenkähän oikeuskansleri tähän suhtautuu?

Missään kansainvälisessä laissa ei ilmeisesti määrätä pitämään rajanylityspaikkoja ylipäänsä Venäjän kanssa.

Eversti evp:n mukaan asiaa on lähestytty ikään kuin Suomella olisi velvollisuus pitää yksi tai useampia raja-asemia auki valtioon, joka suhtautuu Suomeen vihamielisesti.

– Kaikki itärajan rajaylityspaikat on avattu kahdenvälisillä sopimuksilla Venäjän kanssa. Ei ole sellaista kansainvälistä määräystä, että suvereenin valtion tulisi pitää rajaa auki valtion kanssa, joka käyttäytyy totaalisesti kaikkia yhteisiä sääntöjä vastaan.

– Ylityspaikat on aikanaan avattu kaupallisiin ja kulttuurisin perustein. Nyt kun ei ole kauppaa, eikä varmaan kulttuurivaihtoakaan, niin ei ole perusteita, miksi pitäisi olla rajanylityspaikkojakaan.

Siitähän on jokin kansainvälisen tuomioistuimen (EU-tuomioistuimen?) päätös että riittää että maassa on yksi rajanylityspaikka auki jollakin rajalla; ei tarvitse olla jokaisen naapurimaan vastaisella rajalla.

Montakohan rajanylityspaikkaa on auki Etelä- ja Pohjois-Koreoiden rajalla? Asiaa sen paremmin tuntematta uskallan veikata että ei kovinkaan montaa.
 
Lomailla voi, palauttaa ei. Orpo voisi laittaa Elinan töihin.
Joo, palauttaminen pitäisi olla mahdollista, jos henkilö uskaltaa oma-aloitteisesti palata kotimaahansa. Lisäksi palautus pitäisi ehkä voida tehdä myös siihen maahan jossa tp-hakemus olisi pitänyt tehdä; eli ensimmäiseen turvalliseen maahan (esim. Venäjä). Tämäkin toki saattaisi aiheuttaa ongelmia.
 
Täyssulun jatkolle pitää sitten olla kokonaan uudet ja ennen kaikkea riittävät perusteet.



– Laki edellyttää, että täydellisen sulun jatkaminen vaatisi ihan uudet perustelut ja samanlaisen perustelurakenteen kuin nykyinen päätös. Oikeastaan vielä enemmän, eli täyssulun tarpeellisuus pitäisi pystyä perustelemaan siinä tilanteessa vielä tarkemmin kuin nyt.

– Pohditaan sitä, onko meillä varaa jostain kenties avata rajanylityspaikkoja uudestaan, vai onko tilanne niin vaativa, että on pakko jatkaa täyttä rajoitusta.

– Tilanne täytyy katsoa, kun 13. joulukuuta lähestyy. Hallituksen tahtotila riippuu siitä, mitä rajan takana silloin tapahtuu.

– Hallituksen tahtotila nojaa viranomaisarvioon ilmiön tilanteesta.

– Riippuu tismalleen tilanteesta. Jos on ongelmia, jatketaan sulkua ehdottomasti. Jos ei, puretaan. Todennäköisesti tätä joudutaan sitten tekemään eestaas, mikäli Venäjä toimii kuten sen voi olettaa toimivan.
 
Suomessa asuvat rysyt joutuvat nyt kiertämään Viron kautta päästäkseen Venäjälle. Vatnikit itkevät mitenkä suomalaisista on tullut nyt Amerikan käskyläisiä. Ja se, että Suomi laittoi itärajan kiinni ryssän masinoimien turhapaikanhakijoiden takia on kuulemma pelkkä tekosyy.

 
Täyssulun jatkolle pitää sitten olla kokonaan uudet ja ennen kaikkea riittävät perusteet.



– Laki edellyttää, että täydellisen sulun jatkaminen vaatisi ihan uudet perustelut ja samanlaisen perustelurakenteen kuin nykyinen päätös. Oikeastaan vielä enemmän, eli täyssulun tarpeellisuus pitäisi pystyä perustelemaan siinä tilanteessa vielä tarkemmin kuin nyt.

– Pohditaan sitä, onko meillä varaa jostain kenties avata rajanylityspaikkoja uudestaan, vai onko tilanne niin vaativa, että on pakko jatkaa täyttä rajoitusta.

– Tilanne täytyy katsoa, kun 13. joulukuuta lähestyy. Hallituksen tahtotila riippuu siitä, mitä rajan takana silloin tapahtuu.

– Hallituksen tahtotila nojaa viranomaisarvioon ilmiön tilanteesta.

– Riippuu tismalleen tilanteesta. Jos on ongelmia, jatketaan sulkua ehdottomasti. Jos ei, puretaan. Todennäköisesti tätä joudutaan sitten tekemään eestaas, mikäli Venäjä toimii kuten sen voi olettaa toimivan.
Mihin tämä muka perustuu, taitaa olla jonkun suvakkilähteen suusta. Jos ja kun ryssän toiminta ei muutu, pitää sulkua jatkaa hamaan tappiin saakka.
 
Miten helvetissä on mahdollista, että sitä Ruotsin aiheuttamaa paskavyöryä ei ole mitenkään selvitetty esim median taholta. Ei se voinut olla mitenkään muuten mahdollista, kuin että Suomi on salaisesti luvannut EU:lle tai Ruotsille että tänne vaan taakanjakoa. Orpon ja kumppaneiden suhtautuminen silloin aiheeseen oli epämääräistä ja hyssyttelevää.

Historiallinen fakta. Kyllä se sovittiin ja silloin meidän puolestamme sitoutuminen tapahtui Alexander Stubbin hallituksen toimesta. Sisäministerinä oli Päivi Räsänen.

Sisäministeriössä tiesivät kaikki virkamiehet, mutta valtioneuvostolla oli hallituskauden saumakohta juuri siinä, kun pakolaiskriisi alkoi keväällä todella voimistua. Oli vaalikevät. Sipilän hallitus aloitti 29. toukokuuta 2015 ja alkoi viettää kesää. Kaikki tapahtui toukokuun aikana, kun Stubb oli jo siirtymässä sivuun.

Periaatteessa kyse oli komission tekemästä Troijan hevosesta eli päätöksessä markkinoitiin taakanjako mutta vielä paljon pienemmälle määrälle kuin oli tulossa.

Toukokuun 27. vuonna 2015 tuli julkisuuteen, että sisäministeriö oli pyytänyt kuntia etsimään 80 000 majoituspaikkaa turvapaikanhakijoiden tuloa varten. EU-kokouksia oli jo ollut. Näin itse jutun Kuntalehdessä, mutta sitä ei enää löydy siitä linkistä, missä se silloin oli. Juttu ei ilmestynyt yhteenkään isoon mediaan. Se meni laiskoilta toimittajilta täysin ohi.

Osia Kuntalehden tiedotteesta on referoitu tähän Esa Niemen blogin loppuosaan:


Myös WordPressiin joku taltioi uutisen ja kommentoi sitä 27.5.2015:


Valmiussuunnitelmissa mainitaan vielä syksyllä 2015, että ELY-keskusten tehtävänä on varautua jopa 80 000 maahantulijaan:


Pitäkää nyt tämä talteen. Kukaan ei ole tutkinut tätä huhti-toukokuuta 2015. Vain syksy, kun ne sitten "yllättivät", tunnetaan ja muistetaan.

Aiheeseen liittyy toki sikäli, että Venäjä pommitti Syyrian siviili-infran tuhannen muusiksi saadakseen sieltäkin miljoonan pakolaista. Muuten tämä ei ole tähän ketjuun eikä kannata jatkaa. Ehkä jossain muualla tästä.
 
Periaatteessa kyse oli komission tekemästä Troijan hevosesta eli päätöksessä markkinoitiin taakanjako mutta vielä paljon pienemmälle määrälle kuin oli tulossa.
...
Myös WordPressiin joku taltioi uutisen ja kommentoi sitä 27.5.2015:
"Huomenna keskiviikkona EU-komissio pyrkii aktivoimaan hätilan, jonka varjolla EU-jäsenmaat Iso-Britanniaa, Tanskaa ja Irlantia lukuunottamatta pakotettaisiin taakanjakoon ja mm. Suomi luopuisi kansallisesta itsemääräämisoikeudesta maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa."

mitäs kaikkia muutoksia EU:ssa saatiin läpi korona-hätätilan aikana? Melkoista teatteria näyttää EU-politiikkaa olevan.
 
Suomalaisia kusetetaan kyllä järkyttävästi. Uskon kyllä täysin, että nuo 2015 tapahtumat on mennyt juuri noin. Ei kysymyksessä ollut mikään ”vahinko”. Turhikset tuli Ruotsin kautta Suomeen junilla, koska niin oli jo sovittu.
Ja ihan sattumalta siellä sun täällä sattuikin olemaan maahanmuuttajien sijoituspaikka-bisnekset valmiina odottamassa. Ja se että koko turvapaikkasysteemi kestää niin kauan ja uusintahakemuksia saa tehdä rajattomasti, jolloin tätä sijoituspaikkabisnestä pyörittävät pistävät rahaa taskuun kk toisensa jälkeen jne. Tehdään lainsäädännöllä huonosti toimiva systeemi jotta tietyt ihmiset voivat rahastaa sen surkeudella.

Yllätyksenä taisi tulla vaan se, että tietyiltä alueilta Eurooppaan tuleva väki ei suostu kiltisti ylhäältä paimennettavan lampaan rooliin vaan rupeaakin aiheuttamaan erilaista hämminkiä yhteiskunnassa käyttämällä erilaisia keinoja oman asemansa parantamisessa - jonka vuoksi paikallisväestö on nyt alkanut kapinoimaan tätä mamu-suunnitelmaa vastaan eri puolilla Eurooppaa. Saksa, Hollanti, Ruotsi, Irlanti jne.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top