Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

valmius on kaunis sana. Sitä harjoitellaan yllättävän vähän ja aika usein vähän vasemmalla kädellä. Viranomaispuolella toki paremmin mutta siviiliviranomaisissa sitten vähän toisin.
Ainakin rajavartiolaitoksen kyky ja halu toimintaan vaikuttaa vähintään epäselvältä. Ovatko laukunkantajia vaiko aidosti huolehtivat isänmaan koskemattomuudesta? Sanovat rajan olevan kiinni, mutta ottavat avosylin vastaan 200 m raja-aseman ohi kiertävät.

Kun puolustusvoimat voi antaa korkeintaan virka-apua, niin kyllä tästä selviäminen jää siviiliviranomaisten vastuulle.

Siviiliviranomaisten täytyy nyt kaivaa poteronsa ja tehdä organisaatiossa selväksi miten toimitaan. Tarkoitan poliisia, ulkomaalaisvirastoa ja tuomioistuinlaitosta.

Turvapaikkakäsittely pitää olla nopea ja erittäin tehokas. Pitää puhua tunneista tai korkeintaan päivistä - ei kuukausista. Samoin muutoksenhakuoikeus pitää saada pyörimään ennennäkemättömällä nopeudella. Tässä avainasemassa ovat poliisi, ulkomaalaisvirasto ja tuomioistuinlaitos.

Puheet varautumisen suurvallasta voivat tarkoittaa melkein mitä tahansa. Kovin suurta luottoa en panisi sen varaan, että viranomaisemme olisivat kunnolla varautuneita laajamittaiseen maahantunkeutumiseen.
Lainsäädännön puutteet tulivat päivänvaloon korona aikana ja samoin varautumisen heikkous. Suomalainen päätöksenteko on jähmeä ja siinä on moneen maahan nähden aika byrokraattinen lähestymistapa.

Minua ei yllätä laki puutteet mitä tukee sisäiseen turvallisuuteen. Yllätys on ollut että on mennyt näin kauan että noita aletaan koeponnistamaan.
Täysin samaa mieltä ja tilanne on huolestuttava.
 
Viimeksi muokattu:
Ei estä ottamasta kantaa kun tilaisuuteen on kutsuttu tai vaikka ilmaisemasta tukeaan hallituksessa tehdyille ja valmistelun alla oleville toimenpiteille. Yhtenäisyys on tärkeää kriisiaikoina.
Hallituspuolueen puheenjohtajilla on tapana ottaa kantaa puolueensa linjasta. Tietysti jos on juhlimassa eikä kuule uutisia, eikä kerrota mitään, on paha sanoa muuta kuin: "Jag visste inte"
 
Turvapaikkakäsittely pitää olla nopea ja erittäin tehokas. Pitää puhua tunneista tai korkeintaan päivistä - ei kuukausista. Samoin muutoksenhakuoikeus pitää saada pyörimään ennennäkemättömällä nopeudella. Tässä avainasemassa ovat poliisi, ulkomaalaisvirasto ja tuomioistuinlaitos.
Muutoksenhaun nopeudella ei juuri merkitystä, koska valittaa saa loputtomia kertoja. Nopeus alkaa toimia vasta, kun valituskertojen määrä rajoitetaan tai jos valittaminen maksaa vaikka satasia ja uusi hylsy tulee samana päivänä. Alkaa koneen säätiönkin rahasäiliön pohja pilkottamaan!
 
Kansalle ei haluta näyttää, että amerikkalaisjoukot ryhmittyvät siellä hyökkäykseen Venäjää vastaan. Ano Turtiainen kertoi näin videollaan.
Eikö olekin jännää että ydintorpedoilla hypersoonisesti taisteluun ratsastava huippumoderni ja väkivahva venäjä kokee kärpäsenpaskan kokoisen naapurivaltion uusine kavereineen niin isoksi uhaksi että piti perustaa sotilaspiiri ihan vain ettei joku päivä herää cowboyn nauruun. Kaikki on venäjälle uhka. Miten tuollainen korttitalo pysyy pystyssä kun pelkää susihukkasta kun se puhkuu ja puhaltaa. Turtiaiset ja bäckmanit eivät tätä ristiriitaa havaitse.
 
Ainakin rajavartiolaitoksen kyky ja halu toimintaan vaikuttaa vähintään epäselvältä. Ovatko laukunkantajia vaiko aidosti huolehtivat isänmaan koskemattomuudesta? Sanovat rajan olevan kiinni, mutta ottavat avosylin vastaan 200 m raja-aseman ohi kiertävät.

Kun puolustusvoimat voi antaa korkeintaan virka-apua, niin kyllä tästä selviäminen jää siviiliviranomaisten vastuulle.

Siviiliviranomaisten täytyy nyt kaivaa poteronsa ja tehdä organisaatiossa selväksi miten toimitaan. Tarkoitan poliisia, ulkomaalaisvirastoa ja tuomioistuinlaitosta.

Turvapaikkakäsittely pitää olla nopea ja erittäin tehokas. Pitää puhua tunneista tai korkeintaan päivistä - ei kuukausista. Samoin muutoksenhakuoikeus pitää saada pyörimään ennennäkemättömällä nopeudella. Tässä avainasemassa ovat poliisi, ulkomaalaisvirasto ja tuomioistuinlaitos.

Puheet varautumisen suurvallasta voivat tarkoittaa melkein mitä tahansa. Kovin suurta luottoa en panisi sen varaan, että viranomaisemme olisivat kunnolla varautuneita laajamittaiseen maahantunkeutumiseen.
Voisiko kuitenkin olla niin, että mollaamasi viranomainen toteuttaa lainsäätäjän ja poliittisen johdon linjaa.
Oman halun mukainen toiminta tälläisessä asiassa ei liene oikeusvaltiossa kovinkaan suotavaa toimintaa.
 
Voisiko kuitenkin olla niin, että mollaamasi viranomainen toteuttaa lainsäätäjän ja poliittisen johdon linjaa.
Oman halun mukainen toiminta tälläisessä asiassa ei liene oikeusvaltiossa kovinkaan suotavaa toimintaa.

Tuon taakse on hyvä toki piiloutua. Kaikki tietää että pätevää lainsäädäntöä ei ole ja poliittinen johto on tästä johtuen kädet sidottuna.

Pitäisikö lähettää viranomaisia Viroon koulutukseen, miten kannattaa toimia käytännössä ? Vai otetaanko vaan kaikki vastaan ja jäädään venäjän hybridihyökkäyksen uhriksi ?
 
Ei ole harvinaista, että näissä foorumikeskusteluissa yksittäinen kirjoittaja ei ole tyytyväinen viranomaisen menettelyyn ja vaatii esim räväkämpiä toimia. Vaaditaan jopa yksittäiseltä virkamieheltä lain vastaista toimintaa eli rikoksen tekemistä, jotta kirjoittajan haluama asiain tila toteutuisi. Eikä siinä mitään; tyytymätön voi olla mutta lienee kuitenkin isossa kuvassa parempi että viranomaiset ja virkamiehet pyrkivät noudattamaan lakeja.
 
Voisiko kuitenkin olla niin, että mollaamasi viranomainen toteuttaa lainsäätäjän ja poliittisen johdon linjaa.
Oman halun mukainen toiminta tälläisessä asiassa ei liene oikeusvaltiossa kovinkaan suotavaa toimintaa.
Kuitenkin ministeri Henriksson antaa ymmärtää, että Rajavartiolaitos osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla ja hän luottaa heihin. Eikö tässä ole iso ristiriita? Eihän Raja voi toimia lain vastaisesti.
 
Voisiko kuitenkin olla niin, että mollaamasi viranomainen toteuttaa lainsäätäjän ja poliittisen johdon linjaa.
Oman halun mukainen toiminta tälläisessä asiassa ei liene oikeusvaltiossa kovinkaan suotavaa toimintaa.
Noinhan se toki on, mutta ei näitä toimintalinjoja kaiketi vielä ole ponnistettu tuomioistuimissa? Ei ole mitään varmuutta missä kohtaa asteikkoa ollaan oltu ja todellakin olisi syytä olla säädösten tiukimman tulkinnan puolella. Ennemmin niin, että vasta tuomioistuimen ratkaisu pakottaisi löysäämään liekaa.

Ei tietenkään kukaan oleta rajamiesten menevän rikollisen toiminnan puolelle, mutta sen raja on vielä paljon kauempana kuin hallinto-oikeudellisen rajanvedon.

Poliittisesta koeponnistamisesta ulkopuolisten on vaikea sanoa mitään.

Loukkaantumiseltasi et vissiin lukenut puheenvuoroani. Ainakin tavoittelemani pointti oli siinä, että jos maahantulijoita vyöryy maahan niin rajamiehiä seuraavan portaan eli turvapaikkaprosessin ja valitusviranomaisen vuoro on seuraavana ja se koneisto täytyy olla kunnossa siinä vaiheessa. Tällä hetkellä en luota kykyyn enkä haluun.

Edit: Lisätään tuohon viimeiseen listaan vielä tehokas maastapoistaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole harvinaista, että näissä foorumikeskusteluissa yksittäinen kirjoittaja ei ole tyytyväinen viranomaisen menettelyyn ja vaatii esim räväkämpiä toimia. Vaaditaan jopa yksittäiseltä virkamieheltä lain vastaista toimintaa eli rikoksen tekemistä, jotta kirjoittajan haluama asiain tila toteutuisi. Eikä siinä mitään; tyytymätön voi olla mutta lienee kuitenkin isossa kuvassa parempi että viranomaiset ja virkamiehet pyrkivät noudattamaan lakeja.

Kai tuossa lain noudattamisessakin jotain harmaita alueita on ? Vai eikö ole ? Onko kaikki niin tarkkaan säädelty että virkamiehellä ei ole pelivaraa yhtään ?

Ei tässä nyt ole tarkoitus ketään syytellä, mutta onhan nyt Viron ja Puolan vastaavilla virkamiehillä aika erityylinen asenne. Toki noudattavat eri lainsäädäntöäkin.

Täällä varautumisen suurvallassa ei ilmeisesti ole vaan osattu huomioida ja varautua (lue haluttu) 2015 asti täysin selkeiden reikien tukkimiseen lainsäädännössä. Aikaa on kyllä ollut, mutta ei halua. Nyt sitten ollaan kädet taskussa, että eipä voi mitään.
 
Turvapaikanhakemuksille nopea ensimmäinen käsittely, ja sitten vain yksi valituskerta jonka aikana tutkitaan tarkemmin. Koko prosessin ajan turvapaikanhakija on poistumis kiellossa kokoamiskeskuksesta, jos poistuu ilman hyvää syytä ja luvatta automaattinen hylky hakemukselle.
 
Kai tuossa lain noudattamisessakin jotain harmaita alueita on ? Vai eikö ole ? Onko kaikki niin tarkkaan säädelty että virkamiehellä ei ole pelivaraa yhtään ?

Ei tässä nyt ole tarkoitus ketään syytellä, mutta onhan nyt Viron ja Puolan vastaavilla virkamiehillä aika erityylinen asenne. Toki noudattavat eri lainsäädäntöäkin.

Täällä varautumisen suurvallassa ei ilmeisesti ole vaan osattu huomioida ja varautua (lue haluttu) 2015 asti täysin selkeiden reikien tukkimiseen lainsäädännössä. Aikaa on kyllä ollut, mutta ei halua. Nyt sitten ollaan kädet taskussa, että eipä voi mitään.
Niin, ainahan puhutaan yksittäisestä rikosepäilystä ja laki on aina tulkinnanvarainen. Suomessa on kuitenkin viime vuosina menty liberaalimpaan laintulkintaan, ja pääsääntöisesti siellä oikeudessa on yksittäinen virkamies vastaamassa mahdollisista rikosepäilystä.

Jos ministeriöstä tulee jotain pysyväismääräystä, niin siihen on hyvä tukeutua ja voi olettaa, että sen lainmukaisuus on tutkittu. Ja jotain ohjeistutahan sieltä lienee tulossa, ja lakimuutoksiakin yritetään mutta niissä kestää aikaa.
 
Voisiko kuitenkin olla niin, että mollaamasi viranomainen toteuttaa lainsäätäjän ja poliittisen johdon linjaa.
Oman halun mukainen toiminta tälläisessä asiassa ei liene oikeusvaltiossa kovinkaan suotavaa toimintaa.
Kaikkein vastenmielistä on kuulla ministeritason poliitikon moittivan laillisuusvalvojaa tai viranomaista lakien noudattamisesta. Jos laki on huono niin mars muutosta rustaamaan. Jos poliitikko haluaa laista poikettavan niin istukoon nuotioon omilla housuillaan. Eikä virkamies tietysti voi napisematta tehdä mitään laittomaksi tietämäänsä vaikka kuka käskisi.

Lait ovat osoittautuneet toimimattomiksi ja huutavat huomattavasti tiukempia linjauksia siihen kenet on otettava turvapaikkamenettelyyn. Niin kauan kuin kaikissa tapauksissa edellytetään tarkkarajaisuutta yms niin homma ei toimi. Naapuri keksii kyllä metkut ihan jokaisen tarkasti yksilöidyn lakipykälän kiertämiseen ja hyödyntämiseen. Tarvitaan foorsmajöör-tyyppinen pykälä jolla voidaan raja- tai terveysturvallisuuden nimissä hyvin nopeasti sivuuttaa muita lakeja määräajaksi kerrallaan. Väärinkäytösten välttämiseksi vahvistamiselle voidaan edellyttää esim. eduskunnan määräenemmistöä. Tuollaistahan ei tietenkään voi säätää ilman että perustuslakia ensin muutetaan. Tai sitten pitää laajentaa poikkeusolojen määritelmää tms.
 
Suomessa on kuitenkin viime vuosina menty liberaalimpaan laintulkintaan, ja pääsääntöisesti siellä oikeudessa on yksittäinen virkamies vastaamassa mahdollisista rikosepäilystä.
Älä trollaa! Moni uskoo puheisiisi ja siksi voisit vähän kantaa vastuuta.

Tiedät vallan hyvin, ettei virkamiehen harkintavallan rajana ole henkilökohtainen rikosvastuu vaan hallintoprosessissa (tai laillisuusvalvonnan prosessissa) sitä rajaa haetaan ja siitä on pitkä matka henkilökohtaiseen vastuuseen
 
Eikö olekin jännää että ydintorpedoilla hypersoonisesti taisteluun ratsastava huippumoderni ja väkivahva venäjä kokee kärpäsenpaskan kokoisen naapurivaltion uusine kavereineen niin isoksi uhaksi että piti perustaa sotilaspiiri ihan vain ettei joku päivä herää cowboyn nauruun. Kaikki on venäjälle uhka. Miten tuollainen korttitalo pysyy pystyssä kun pelkää susihukkasta kun se puhkuu ja puhaltaa. Turtiaiset ja bäckmanit eivät tätä ristiriitaa havaitse.
Ja kun vertailun vuoksi USA on pärjännyt omien suurten naapureidensa Kanadan ja Meksikon kanssa pitkät ajat ilman suurempia rähinöitä, miksei Venäjä samaan pysty?
Kun Suomi joutui luovuttamaan alueita NL:lle 2. maailmansodan rauhansopimuksessa harva näillä alueilla asunut suomalainen jäi alueille vaan lähes kaikki siirtyivät uusien Suomen rajojen sisään. Kun NL hajosi miksei nämä Venäjän ulkopuolelle jääneillä alueilla asuvat venäläiset muuttaneet Venäjälle jos eivät halua integroitua näiden uusien valtioiden kansalaisiksi niin että esim opettelevat kielen? Jos ei halua integroitua niin kannattaisi jäädä sen maan alueelle asumaan minkä asiaa haluaa ajaa. Ja tämä ei ainoastaan Venäjän suhteen vaan maahanmuuton osalta yleensäkin.
 
Kaikkein vastenmielistä on kuulla ministeritason poliitikon moittivan laillisuusvalvojaa tai viranomaista lakien noudattamisesta. Jos laki on huono niin mars muutosta rustaamaan. Jos poliitikko haluaa laista poikettavan niin istukoon nuotioon omilla housuillaan. Eikä virkamies tietysti voi napisematta tehdä mitään laittomaksi tietämäänsä vaikka kuka käskisi.

Lait ovat osoittautuneet toimimattomiksi ja huutavat huomattavasti tiukempia linjauksia siihen kenet on otettava turvapaikkamenettelyyn. Niin kauan kuin kaikissa tapauksissa edellytetään tarkkarajaisuutta yms niin homma ei toimi. Naapuri keksii kyllä metkut ihan jokaisen tarkasti yksilöidyn lakipykälän kiertämiseen ja hyödyntämiseen. Tarvitaan foorsmajöör-tyyppinen pykälä jolla voidaan raja- tai terveysturvallisuuden nimissä hyvin nopeasti sivuuttaa muita lakeja määräajaksi kerrallaan. Väärinkäytösten välttämiseksi vahvistamiselle voidaan edellyttää esim. eduskunnan määräenemmistöä. Tuollaistahan ei tietenkään voi säätää ilman että perustuslakia ensin muutetaan. Tai sitten pitää laajentaa poikkeusolojen määritelmää tms.

Fantasiaa tuollaiset foorsmajöörit. Perustuslain muuttamiseen tarvitaan 5/6 enemmistö eduskunnassa. Miten ihmeessä luulet, että siitä kukaan saisi sellaista että se menisi läpi ? Ja millä aikataululla ?

Tämä uusi rajalakikin on käsitelty täällä jo monta kertaa. Siitä tehtiin niin tiukka kuin silloisella eduskunnalla oli kannatusta. Persut olisi sen silloinkin haluneet tiukemmaksi. Olivat oikeassa, nythän sen näkee.

Samat opposition edustajat, jotka silloin vastustivat tiukennuksia, ovat nyt huutamassa jotain pika-lakeja, kun tilanne on tullut silmille (josta jo silloin 2022 kyllä varoiteltiin)
 
Viimeksi muokattu:
Kai tuossa lain noudattamisessakin jotain harmaita alueita on ? Vai eikö ole ? Onko kaikki niin tarkkaan säädelty että virkamiehellä ei ole pelivaraa yhtään ?

Ei tässä nyt ole tarkoitus ketään syytellä, mutta onhan nyt Viron ja Puolan vastaavilla virkamiehillä aika erityylinen asenne. Toki noudattavat eri lainsäädäntöäkin.

Täällä varautumisen suurvallassa ei ilmeisesti ole vaan osattu huomioida ja varautua (lue haluttu) 2015 asti täysin selkeiden reikien tukkimiseen lainsäädännössä. Aikaa on kyllä ollut, mutta ei halua. Nyt sitten ollaan kädet taskussa, että eipä voi mitään.
Puolassa on virkamiehillä tällä hetkellä "pushback" laki tukena. Laki antaa myös mahdollisuuden olla ottamatta turvapaikkahakemusta vastaan jos hakija on tullut pidätetyksi rajaa ylittäessään.

Toki pitää huomata että viranomaistoiminta Puolassa kulki etukenossa lainsäädäntöön nähden ja lait korjattiin jälkijunassa. Varmaan erilainen hallintokulttuuri mahdollisti tämän.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top