Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Turvapaikanhakemuksille nopea ensimmäinen käsittely, ja sitten vain yksi valituskerta jonka aikana tutkitaan tarkemmin. Koko prosessin ajan turvapaikanhakija on poistumis kiellossa kokoamiskeskuksesta, jos poistuu ilman hyvää syytä ja luvatta automaattinen hylky hakemukselle.
Jokainen kuitenkin valittaa kielteisestä päätöksestä niin se ei mielestäni puolla sitä, että käsittely olisi nopea ja sitten tarkempi. Mielummin kerralla kunnon työtä ja sen jälkeen valittamaan kotimaahansa. Mikäli jää laittomasti Suomeen kielteisen päätöksen jälkeen on se rikosoikeudellinen peruste tuomioon ja rangaistukseen laittamasta maassaolosta ja ko. tuomio estää turvapaikan saamisen. Käsittelyn ajan eli ennen kuin saa ensimmäistäkään päätöstä ollaan leiriolosuhteissa ja poistumis kiellossa. Tämä perustellaan sillä, että viranomaisen on tavoitettava henkilö niin tarvittaessa.

Turvapaikan saamisen esteenä pitää lähtökohtaisesti olla myös se, että mikäli henkilö on kulkenut turvalliseksi katsotun maan tai alueen läpi tämän olisi tullut hakea turvaa sieltä. Kaikki muu on taloudellista shoppailua paremman elämän perässä. Järjetön tilanne, että henkilö vaeltaa tuhansia kilometreja hakien turvapaikkaa vaikka tosiasiallisesti sellainen lähempääkin löytyisi. Onhan noita saanut lukea että milloin jokin rikolliset vainoavat tms. Ei vainolta pakeneminen vaadi liikkumista toiselle puolen maailmaa.
 
Jokainen kuitenkin valittaa kielteisestä päätöksestä niin se ei mielestäni puolla sitä, että käsittely olisi nopea ja sitten tarkempi. Mielummin kerralla kunnon työtä ja sen jälkeen valittamaan kotimaahansa. Mikäli jää laittomasti Suomeen kielteisen päätöksen jälkeen on se rikosoikeudellinen peruste tuomioon ja rangaistukseen laittamasta maassaolosta ja ko. tuomio estää turvapaikan saamisen. Käsittelyn ajan eli ennen kuin saa ensimmäistäkään päätöstä ollaan leiriolosuhteissa ja poistumis kiellossa. Tämä perustellaan sillä, että viranomaisen on tavoitettava henkilö niin tarvittaessa.
Ja kaikki hakemuksen perustelut olisi käytettävä heti ekassa hakemuksessa eikä niin, että kokeillaan ensin yhtä perustetta ja jos ei onnistu niin kokeillaan toista.
Turvapaikan saamisen esteenä pitää lähtökohtaisesti olla myös se, että mikäli henkilö on kulkenut turvalliseksi katsotun maan tai alueen läpi tämän olisi tullut hakea turvaa sieltä.
Olen ymmärtänyt että jossain kv sopimuksissakin tai jossain vastaavassa lukee, että turvapaikkaa on haettava ensimmäisestä turvallisesta maasta. Ja jos ei lue, niin tätä periaatetta tulisi ainakin soveltaa: henkilö ei tosiasiallisesti ole turvapaikan tarpeessa, jos on varaa kulkea tuhansia kilometrejä turvallisen maan tai maiden läpi, jotta voi hakea turvapaikkaa esim paremman sosiaaliturvan maasta.
 
Ja kaikki hakemuksen perustelut olisi käytettävä heti ekassa hakemuksessa eikä niin, että kokeillaan ensin yhtä perustetta ja jos ei onnistu niin kokeillaan toista.

Olen ymmärtänyt että jossain kv sopimuksissakin tai jossain vastaavassa lukee, että turvapaikkaa on haettava ensimmäisestä turvallisesta maasta. Ja jos ei lue, niin tätä periaatetta tulisi ainakin soveltaa: henkilö ei tosiasiallisesti ole turvapaikan tarpeessa, jos on varaa kulkea tuhansia kilometrejä turvallisen maan tai maiden läpi, jotta voi hakea turvapaikkaa esim paremman sosiaaliturvan maasta.
Ja tätä puoltaisi myös sekin, että jos esim. Ruotsissa, Virossa yms. Sattuisi jotain joka pakottaa ihmiset hakemaan turvaa niin näkisin, että sen sijaan, että nämä lähtisivät Kiinaan, luontevampaa olisi ottaa näitä Suomeen. Kulttuurilliset erotkin olisivat pienemmän ja sopeutuminen yhteiskuntaan helpompaa. Toki Ruotsin kohdalla on vähän riskejä, että jos siellä sattuu jotain niin turvaa lähtevät hakemaan juuri ne jotka siellä tälläkin hetkellä ongelmia aiheuttaa ja jotka alunperin ovat vaeltaneet toiselta puolen maailmaa.

Sitten kun vielä saadaan suuri yleisö ja poliitikot keskustelemaan asioista oikeilla nimillä eli ei turvapaikanhakijoista joita suurin osa on vain nimellisesti vaan sosiaali- taloudellis perusteisesta maahanmuutosta joka on siirtolaisuutta. Jos EU on tapellut vuosikymmenen kesä- ja talviajasta niin siitä ei ole Suomelle apua eli, että ko. instanssi alkaisi muuttamaan ihmisoikeusopimuksiaan yms.

Toinen Suomen ongelmista on lisäksi näkemys siitä, että suomalainen sosiaaliturva ja yhteiskunta on rajat ylittävä. Ketään ei voida mm. lähettää istumaan tuomiotaan tai oikeuden eteen maahan jossa vankilaolosuhteet ovat heikot suomalaisiin olosuhteisiin nähden. Tämähän nähtiin tämän yhden murhaajan kohdalla jonka ukrainalaiset halusivat mutta suomi kieltäytyi kun olisi ollut kostea potta selli eikä edes telkkaria ja pleikkaria.
 
Sari Essayah kommentoi.



”Minusta oli hyvä, että me aukaisimme sen rajan”, Essayah sanoi tiistaina Suomen YK-liiton, Paasikivi-Seuran ja UKK-Seuran yhdessä Helsingin yliopiston kanssa järjestämässä ulko- ja turvallisuuspoliittisessa vaalipaneelissa.

Jos Venäjä olisi palannut normaaliin rajakäytäntöön, Suomi olisi voinut antaa monille perheille mahdollisuuden yhteiseen joulun ja uudenvuoden viettoon, Essayah huomautti. Tämä oli hänen mukaansa tärkeä pystyä näyttämään.

Ministerillä on tärkeä viesti erityisesti Suomessa asuville venäläislähtöisille ihmisille.

”Venäjä, yksinomaan Venäjä on syyllinen siihen, että raja piti pistää välittömästi kiinni. Ainoastaan Venäjä”, Essayah painotti tentissä.

”Me halusimme antaa ihmisille mahdollisuuden joulunviettoon. Nähdä läheisiä, perheitään. Venäjä sulki rajan.”
 
kai joku totes että suksii vaikka viron kautta helvettiin sitten täältä valittamasta🤦🏻‍♂️
Itse en paikalla ollut mutta jos siinä joku olisi jotain sanonut niin johdolle se olisi juossut kantelemaan. Tämän pelinhän ne osaavat Edellisessä paikassa päällikkö haukkui työnjohtajan eikä tämä muuta kuin huomauttanut ryssälle että täällä pitäis tehdä töitäkin.
 
Käyppä kävelemässä omin luvin zenäjän puolella ja palaa takaisin, niin pääset syyteharkintaan. https://yle.fi/a/74-20065824
Mutta kun tulet adduilla metsän poikki ja huutelet asylumia niin saat nuudelia nassuun ja kuninkaan kohtelun.

Siltä se ainakin tällaisesta mistään mitään tietämättömältä sivustakatsojasta tuntuu.
Ei muutako rikosilmoitusta tekemään adduilijasta, niin eiköhän tää sillä selvene.
 
Käyppä kävelemässä omin luvin zenäjän puolella ja palaa takaisin, niin pääset syyteharkintaan. https://yle.fi/a/74-20065824
Mutta kun tulet adduilla metsän poikki ja huutelet asylumia niin saat nuudelia nassuun ja kuninkaan kohtelun.

Siltä se ainakin tällaisesta mistään mitään tietämättömältä sivustakatsojasta tuntuu.
Näinhän se periaatteessa on; jos teet valtiorajarikoksen hakeaksesi turvapaikkaa niin se on OK; ihan kv sopimusten mukaan eli ei liity nimenomaan Suomeen.
 
Näinhän se periaatteessa on; jos teet valtiorajarikoksen hakeaksesi turvapaikkaa niin se on OK; ihan kv sopimusten mukaan eli ei liity nimenomaan Suomeen.
No näinhän se on, mutta tässäpä se ihmetyksen aihe piileekin. En minä sitä ihmettele lainkaan, että joutuu tutkinnan alaiseksi kun käy rajalla kävelemässä lenkin kummallakin puolella. Ihmettelenpähän vain sitä, ettei se sama säännöstö koske enää kun sanoo taikasanan. Naiivisti aina kuvittelin, että valtiorajarikos on rikos joka tutkitaan tulokulmasta riippumatta.

Kyllä nämä tilanteet on paljon avannut silmiä, että kuinka hölmöläisten säännöksiä meillä länsimaissa on.
 
Ja kaikki hakemuksen perustelut olisi käytettävä heti ekassa hakemuksessa eikä niin, että kokeillaan ensin yhtä perustetta ja jos ei onnistu niin kokeillaan toista.

Olen ymmärtänyt että jossain kv sopimuksissakin tai jossain vastaavassa lukee, että turvapaikkaa on haettava ensimmäisestä turvallisesta maasta. Ja jos ei lue, niin tätä periaatetta tulisi ainakin soveltaa: henkilö ei tosiasiallisesti ole turvapaikan tarpeessa, jos on varaa kulkea tuhansia kilometrejä turvallisen maan tai maiden läpi, jotta voi hakea turvapaikkaa esim paremman sosiaaliturvan maasta.

Noinhan sen pitäisi mennä, mutta mieleen tulee taas kysymyksiä.

Jos/kun se rajamenettely tulee niin missä niitä insinöörejä aletaan sitten pitämään sen käsittelyn ajan ja koskeeko se myös takautuvasti kaikkia niitä, jotka ryssä tänne jo ehti syöttää? Mistä tilat ja resurssit vahtia ettei jengi katoa?

Miten varmistetaan palautukset kun tähänkään asti ne eivät ole toimineet? Ei paljoa lohduta jos saamme heivattua pari tusinaa pois, kun samaan aikaan ryssä syöttää päivän aikana kolmikertaisen määrän tilalle.

Jonnekin saarelle palatuskeskus ja ainoastaan kotimaahan pääsisi poistumaan. Tuo voisi motivoida, mutta epäilen löytyisikö kannatusta tai poliittista tahtoa. Suljettuja keskuksia niiden pitää joka tapauksessa olla.

Eikö sitä rajaa olisi mahdollista pitää suljettuna nyt suoraan vaikka puoli vuotta kun kaikki tietävät että sama homna jatkuu taas kuukauden päästä. Me olemme hyökkäyksen kohteena ja toiminnan pitäisi olls sen mukaista. Rajalakia pitäisi tulkita tuon perusteella nyt.

On sanottu ihan rajavartijan suulla ettei push back ole käytössä ja maarajan tai esteiden läpi tulevat otetaan käsittelyyn. Onko varauduttu lumien sulamiseen ja mahdolliseen eskalaatioon? Onko olemassa mitään rajaa kuinka paljon siirtolaisia voidaan ottaa? Mielestäni tämäkin skenaario pitäisi miettiä hyvän sään aikana ja tehdä tarvittavat muutokset, jotta jengiä voitaisiin estää fyysisesti tulemasta.

Jos tulee suljetun raja-aseman läpi tai kiertää maaston kautta, pitäisin sen tarkoittaa automaattista hylsyä saman tien ilman mitään käsittelyä.
 
Puolassa on virkamiehillä tällä hetkellä "pushback" laki tukena. Laki antaa myös mahdollisuuden olla ottamatta turvapaikkahakemusta vastaan jos hakija on tullut pidätetyksi rajaa ylittäessään.

Toki pitää huomata että viranomaistoiminta Puolassa kulki etukenossa lainsäädäntöön nähden ja lait korjattiin jälkijunassa. Varmaan erilainen hallintokulttuuri mahdollisti tämän.
Tämä pushback-tyylinen laki on Suomessa vielä miljoonan kilometrin päässä. En usko että tuohon suostuisi SDP, Vihreät tai edes hallituksessa RKP tai edes KOK. Ei noita lakeja muuteta niin helposti. Pitää osata erottaa nyt tämä populismi mitä oppositio-puolueet esittävät. Ne haluavat luoda ilmapiirin että hallitus ei hoida hommiaan. No sehän on toisaalta opposition tarkoituskin.

Hallituksella on aika pieni liikkumavara. Lakeja pitää noudattaa ja sen mukaan toimitaan. Se tuntuu turhauttavalta, mutta oikeusvaltiossa on niin edettävä. Se että miksi meillä on maahanmuuttolait ja rajalakikin aika perseellään, siihen ei voi vaikuttaa kuin äänestämällä.

Toki jos puolueilla on aito halu uudistaa lakeja nyt heti, niin tuskin hallitus alkaisi tuota vastustamaan. Mutta en ole vielä sellaisia kuullut.
 
Viimeksi muokattu:
Luin tuota Ravenin linkkiä läpi. Rajamenettely ei tosiaan ole aukoton. Jos ei ehditä käsitellä neljässä viikossa tp hakemusta niin pääsee sitten vapaasti hillumaan. 🤬


MENETTELY rajoittaisi turvapaikanhakijoiden liikkumisvapautta, minkä vuoksi hakemus pitää tutkia nopeutetusti neljässä viikossa siitä, kun se on jätetty poliisille tai rajaviranomaiselle itärajalla tai lentoasemalla.


Lähtökohtaisesti hakija majoitetaan menettelyn ajaksi vastaanottokeskuksessa. Jos hakemusta ei pystytä tutkimaan neljässä viikossa, hakija pitää päästää Suomeen ja hänellä on samat liikkumisoikeudet kuin muillakin.


 
viranomaistoiminta Puolassa kulki etukenossa lainsäädäntöön nähden ja lait korjattiin jälkijunassa. Varmaan erilainen hallintokulttuuri mahdollisti tämän.
Luen myös Puolan tällaisiin Baltian maiden kaltaisiin "nuoriin demokratioihin" joissa on selkeästi Suomea kevyemmät ja ketterämmät lait.
Kevyellä ja ketterällä lakipaketilla on helppo toimia.

100 vuotiasta Suomea vaivaa jo kankeus, mikä johtuu massiivisen paksusta nipusta lakeja ja asetuksia - toinen toisensa päälle liimattuna edellistä täsmentämässä.
Yleensä jos reppu painaa, reppua kevennetään ja heitetään pois se mikä haittaa etenemistä.

.
 
Nyt tulee vastinetta verorahoille!

Erittäin hyvin tehty juttu Ylellä itärajan valvonnasta ja paino nimenomaan vanjan puolella.

Katsoin kanssa että YLE teki ihan kartan ja vinkit mistä kannattaa lähteä rajaa ylittämään
 
Jos/kun se rajamenettely tulee niin missä niitä insinöörejä aletaan sitten pitämään sen käsittelyn ajan ja koskeeko se myös takautuvasti kaikkia niitä, jotka ryssä tänne jo ehti syöttää? Mistä tilat ja resurssit vahtia ettei jengi katoa?
Ei tietenkään koske takautuvasti. Ensinnäkin se on käytännössä mahdotonta, koska edes Aziz combat fighter ei oma-aloitteisesti kävele koppiin. Tilat ja resurssit eivät ole vaikea kysymys, koska kopittaminen tuottaa erittäin nopeasti kannusteiden muutoksen yrittäjille. Kukaan ei tule vapaaehtoisesti tänne, jos täällä on tiedossa kopitus. Suunnilleen Joutsenon vokin eli Konnunsuon vanhan vankilan tilat riittävät hyvin tuottamaan tämän vaikutuksen, kunhan vaan ahmed saa sieltä soittaa kotiin ja kertoa joutuneensa suljettuun putkaan.
 
Back
Top