Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Älä trollaa! Moni uskoo puheisiisi ja siksi voisit vähän kantaa vastuuta.

Tiedät vallan hyvin, ettei virkamiehen harkintavallan rajana ole henkilökohtainen rikosvastuu vaan hallintoprosessissa (tai laillisuusvalvonnan prosessissa) sitä rajaa haetaan ja siitä on pitkä matka henkilökohtaiseen vastuuseen
No sittenhän on hyvä lähteä rikkomaan lakia; foorumilla sanottiin että ei siitä mitään seuraa.
 
Poliitikon ja rajaviranomaisen välillä on ministeriö, joka on hiottu toimimaan vihreällä silmällä.

Pimiällä on kansliapäällikön kautta jäljellä reilu vuosi, ja arvaa varmaan ettei Rantanen häntä nimitä uudelleen. Eli nyt jos koskaan on aika ottaa ministeriön virkamiehistöstä irti se, minkä Ohisalo sinne viritti.
 
Ei ole harvinaista, että näissä foorumikeskusteluissa yksittäinen kirjoittaja ei ole tyytyväinen viranomaisen menettelyyn ja vaatii esim räväkämpiä toimia. Vaaditaan jopa yksittäiseltä virkamieheltä lain vastaista toimintaa eli rikoksen tekemistä, jotta kirjoittajan haluama asiain tila toteutuisi. Eikä siinä mitään; tyytymätön voi olla mutta lienee kuitenkin isossa kuvassa parempi että viranomaiset ja virkamiehet pyrkivät noudattamaan lakeja.
Ehkä isoin harmitus tulee siitä, että poliitikot antavat ymmärtää kansalaisille, että viranomaisilla olisi jotenkin muka valta toimia tilanteen mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Tällä tavalla poliitikot pesevät omat kätensä ja vierittävät vastuun viranomaisille, jotka eivät kuitenkaan voi toimia tilanteen vaatimalla tavalla, koska poliitikko on säätänyt lain, joka estää tilanteen vaatimalla tavalla toimimisen.
 
Ehkä isoin harmitus tulee siitä, että poliitikot antavat ymmärtää kansalaisille, että viranomaisilla olisi jotenkin muka valta toimia tilanteen mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Tällä tavalla poliitikot pesevät omat kätensä ja vierittävät vastuun viranomaisille, jotka eivät kuitenkaan voi toimia tilanteen vaatimalla tavalla, koska poliitikko on säätänyt lain, joka estää tilanteen vaatimalla tavalla toimimisen.

Tämä oli hyvä tiivistys, miltä sivustakatsojan silmään tämä näyttäytyy.

Tunteet nousevat pintaan kun poliitikkojen retoriikallaan luomat odotukset ja todellisuus eivät kohtaa. Puheista saa käsityksen, että nyt toimitaan tavalla X ja 12h sisään paljastuu, että toiminta on todellisuudessa X/5. Tämä huoli-helpotus-pettymys -sykli on omiaan aiheuttamaan kiukkua, mikä purkautuu netissä helposti kärkkäänä arvosteluna suorittavaa viranomaista kohtaan, vaikka oikea osoite todennäköisesti olisi jossain paljon ylempänä ravintoketjussa. Tämä tunnesykli on jo nyt tullut koettua kolmisen kertaa tämän rajaepisodin aikana. Kaksi ensimmäistä kertaa aiheutti itsessä isompaa kuohuntaa, kolmannen osasi jo ennustaa kahden aiemman perusteella.

Kokonaisuudessaan kuvaamani ilmiö on omiaan rapauttamaan luottamusta niin poliitikkoja kuin viranomasiakin kohtaan ja siksi poliitiikkojen pitäisi ymmärtää vastuunsa viestinnässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tunnesykli on jo nyt tullut koettua kolmisen kertaa tämän rajaepisodin aikana. Kaksi ensimmäistä kertaa aiheutti itsessä isompaa kuohuntaa, kolmannen osasi jo ennustaa kahden aiemman perusteella.

Kokonaisuudessaan kuvaamani ilmiö on omiaan rapauttamaan luottamusta niin poliitikkoja kuin viranomasiakin kohtaan ja siksi poliitiikkojen pitäisi ymmärtää vastuunsa viestinnässä. Nyt Purra ainakin
Siis mitä ihmettä!!?1!

Suomi on laittanut venjäjän vastaisen rajan kiinni. Paino kaikilla sanoilla.

En tiedä onko meillä sukupolvien välinen kuilu, mutta pian eläkkeelle jäävänä olen nähnyt kumartelua idän suuntaan muutaman vuosikymmenen. Edes ryssää ei saanut sanoa 70- ja 80- luvuilla. Yleinen etu vaati vaikka ja mitä.

Ja kun Neuvostoliitto kaatui, alkoi jälkisuomettuminen joka on ollut jotenkin alkuperäistä vastenmielisempää. Kylmän sodan aikana me tiedettiin Unkarit ja Tsekit ja Puolat, ja ne antoivat YYA:n lisäksikonkreettista osviittaa siitä, mitä oikeasti voi tehdä ja mitä ei. Venäjän aikana se on ollut ihan omaehtoista ja itse keksittyä.

Ensimmäinen hallitus joka oikeasti uskaltaa tehdä jotakin tuollaista on istunut puoli vuotta. Ja laittanut-venäjän-vastaisen-rajan-kiinni. Niin tässä kuin monessa muussakin asiassa on olemassa linja, jota ei kannata ylittää vaikka voisikin. Nyt tuo linja on painettu jo mutkalle, ja sitä tullaan siirtämän senko keritään. En hetkeäkään epäile, etteikö lakia jos toistakin väännettäisi laikka punaisena.
 
Pelkkä sosiaaliturvan poisto tulijoilta ei välttämättä auta riittävästi, koska pääsy rikkaaseen länsimaahan on itsessäänkin iso vetotekijä. Ehkä paras ratkaisu olisi Australian malli, että että hakijat sijoitettaisiin esimerkiksi johonkin Afrikkaan eikä sieltä olisi pääsyä Eurooppaan edes siinä tapauksessa jos turvapaikka myönnetään.



Yksi keino mitä ainakin Ruotsi on yrittämässä on se, että evätään kehitysapu niiltä mailta jotka eivät suostu vapaaehtoisesti vastaanottamaan kansalaisiaan. Mutta toki sekin pitäisi tehdä mieluusti vähintään EU:n laajuisesti, eli jos vaikkapa Irak ei suostu ottamaan vastaan jotain kansalaistaan, niin sitten Irakilta katkeaa kaikki EU-maiden maksama kehitysapu.

Joihinkin Afganistanin tapaisiin paikkoihin ei välttämättä auta muu kuin väkisin vienti, mihin siihenkin pitäisi kehittää jokin toimiva tekniikka millä se fyysisesti toteutetaan.
lentokone sen verran alas että oven voi avata ja potku perseeseen paskastanin yllä,hirveesti sen pysyvämpää ratkasua toho asiaan ei löydä
 
Siis mitä ihmettä!!?1!

Suomi on laittanut venjäjän vastaisen rajan kiinni. Paino kaikilla sanoilla.

En tiedä onko meillä sukupolvien välinen kuilu, mutta pian eläkkeelle jäävänä olen nähnyt kumartelua idän suuntaan muutaman vuosikymmenen. Edes ryssää ei saanut sanoa 70- ja 80- luvuilla. Yleinen etu vaati vaikka ja mitä.

Ja kun Neuvostoliitto kaatui, alkoi jälkisuomettuminen joka on ollut jotenkin alkuperäistä vastenmielisempää. Kylmän sodan aikana me tiedettiin Unkarit ja Tsekit ja Puolat, ja ne antoivat YYA:n lisäksikonkreettista osviittaa siitä, mitä oikeasti voi tehdä ja mitä ei. Venäjän aikana se on ollut ihan omaehtoista ja itse keksittyä.

Ensimmäinen hallitus joka oikeasti uskaltaa tehdä jotakin tuollaista on istunut puoli vuotta. Ja laittanut-venäjän-vastaisen-rajan-kiinni. Niin tässä kuin monessa muussakin asiassa on olemassa linja, jota ei kannata ylittää vaikka voisikin. Nyt tuo linja on painettu jo mutkalle, ja sitä tullaan siirtämän senko keritään. En hetkeäkään epäile, etteikö lakia jos toistakin väännettäisi laikka punaisena.

Joo en mä moittinut, se ollaan tehty mitä on tähän mennessä voitu. Raja on vissiin niin kiinni kuin sen saa.

Puhuinkin asioiden viestimisestä. Rajan piti mennä kiinni jo viikkoja sitten, ei mennyt koska ei voitu laittaa ja pitä jättää jooseppi auki. Nyt sitten raja on kiinni vaan silti portit kiertämällä saa kyydin Helsinki-Vantaalle jne. Kaikki tämä mielikuva/odotus vs. todellisuus on omiaan aiheuttamaan turhautumista.

Ja tuo maininta Purrasta oli kesken jäänyt lause, joka oli epähuomiossa jäänyt tuohon. Tarkoitus oli sanoa, että Purra nyt ainakin parissa viimeisimmässä haastatelussa puhui asioista niiden oikeilla nimillä ja se on hyvä. Että laki on paska, se yllätti kaikki ja laki korjataan heti kun voidaan. Toivottavasti voidaan, eikä tästä ala joku virkakyöstien hiekotuskampanja. Hyvää duunia ja ilmeisen pitkää päivää tekevät hallituksessa tällä hetkellä, lähtötilanne olisi voinut olla parempi.

Tämän hallituksen työsarka on iso ja tärkeä. Talous ja turvallisuuspuolella aivan ennen näkemättömät haasteet ja kiire on.
 
Turvapaikanhakemuksille nopea ensimmäinen käsittely, ja sitten vain yksi valituskerta jonka aikana tutkitaan tarkemmin. Koko prosessin ajan turvapaikanhakija on poistumis kiellossa kokoamiskeskuksesta, jos poistuu ilman hyvää syytä ja luvatta automaattinen hylky hakemukselle.
Tämä. Tuon toimintatavan mahdollistavan lainsäätämisen aikana voidaan rasvata palautuskoneisto kuntoon. Alkaen vaikka siitä, että poistetaan kehitysapu niiltä mailta, jotka eivät ota hylätyn tp-hakemuksen saaneita kansalaisiaan takaisin.
 
Joo en mä moittinut, se ollaan tehty mitä on tähän mennessä voitu. Raja on vissiin niin kiinni kuin sen saa.

Puhuinkin asioiden viestimisestä. Rajan piti mennä kiinni jo viikkoja sitten, ei mennyt koska ei voitu laittaa ja pitä jättää jooseppi auki. Nyt sitten raja on kiinni vaan silti portit kiertämällä saa kyydin Helsinki-Vantaalle jne. Kaikki tämä mielikuva/odotus vs. todellisuus on omiaan aiheuttamaan turhautumista.

Ja tuo maininta Purrasta oli kesken jäänyt lause, joka oli epähuomiossa jäänyt tuohon. Tarkoitus oli sanoa, että Purra nyt ainakin parissa viimeisimmässä haastatelussa puhui asioista niiden oikeilla nimillä ja se on hyvä. Että laki on paska, se yllätti kaikki ja laki korjataan heti kun voidaan. Toivottavasti voidaan, eikä tästä ala joku virkakyöstien hiekotuskampanja. Hyvää duunia ja ilmeisen pitkää päivää tekevät hallituksessa tällä hetkellä, lähtötilanne olisi voinut olla parempi.

Tämän hallituksen työsarka on iso ja tärkeä. Talous ja turvallisuuspuolella aivan ennen näkemättömät haasteet ja kiire on.

Kyllä ne kaikki epäkohdat oli sitä rajalakia tehtäessä tiedossa (2022). Se ensimmäinen versio oli vielä karmeampi, se olisi ollut täysin hyödytön. Tätä nykyistäkään ei vanhan hallituksen kaikki puolueet hyväksyneet, vaan meni läpi opposition (Persut,kok) äänillä. Edelleen on ollut koko ajan tiedossa että tässä laissa on ongelmia. Sitä ei ole vain ehditty muuttamaan (olisi kannattanut tehdä kerralla kunnollinen, sellainen mitä persut ehdotti).

Nyt sitten uuden hallituksen työlistalla on ollut rasismikohu, talouden syöksykierre, katastrofaalinen SOTE, ylivelkaantuminen, katuväkivalta, koulujen turvattomuus yms yms. kaikki muu roska jonka toi edellinen hallitus jätti jälkeeensä.

Oppositio on käyttänyt lähinnä aikaansa tuohon yleislakon masinointiin. Sehän Suomen tilannetta parantaa.
 
Viimeksi muokattu:
No sittenhän on hyvä lähteä rikkomaan lakia; foorumilla sanottiin että ei siitä mitään seuraa.
Tämä olisi ihan oma keskustelun aiheensa joskin hyvin mielenkiintoinen sellainen. Meinaan, missä menee viranomaisen raja totella määräystä ja toisaalta voiko tulla sellaista tilannetta eteen, että laki sanoo yhtä mutta moraali ja/tai järki toista. Suomalaiset on sen verran kuohittua kansaa, että täällä kynnys toimia ilman, että joku tulee kertomaan mitä pitää tehdä tai mitä ei saa tehdä on aika korkea. Sama näkyy rajalla. Kyllähän monella se työpaikka ja oma perse on tärkeämpi ja siinä saa siirtolaiset siinä vaiheessa lompsia seuraavat pari vuotta ihan rauhassa yli sen enempää kenenkään tuuppiessa takaisin rajan yli. Voisin väittää, että ainakin pari vuotta menee ennen kuin mitään lähellekään valmista saadaan eduskunnasta ulos lain muodossa. Sekin todennäköisesti hyvin vesitettynä. Nytkin puhutaan, että raja-alueelta ei saisi poistua jos oikeutta turvapaikkaan ei olisi vai miten se sanamuoto nyt meni. Kuka tuonkin sitten arvioi ja päättää? Päätös pitäisi tehdä ilmeisesti rajavartijan omaa harkintaa käyttäen. En jotenkin luota tuohon harkintaan.

Miksi ylipäätään Suomen alueella pitäisi sallia henkilön jonka henkilöllisyyttä ei ole todennuttu liikkua vapaasti? Meillä ollaan todella sinisilmäisiä ja itse asiassa on ollut itsellekin vähän yllätys kuinka vapaata tuo maahantulijoiden liikkuminen on.
 
Ehkä isoin harmitus tulee siitä, että poliitikot antavat ymmärtää kansalaisille, että viranomaisilla olisi jotenkin muka valta toimia tilanteen mukaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Tällä tavalla poliitikot pesevät omat kätensä ja vierittävät vastuun viranomaisille, jotka eivät kuitenkaan voi toimia tilanteen vaatimalla tavalla, koska poliitikko on säätänyt lain, joka estää tilanteen vaatimalla tavalla toimimisen.
Toki aina voidaan pohtia, että mitä laki sanoo puolassa, baltiassa, kreikassa, italiassa tai espanjassa. Meneekö siellä kaikki rajoilla tapahtuva ihan lain kirjaimen mukaan. Varsinkin kun maat ovat ihan samoissa ihmisoikeussopimuksissa mukana kuin mekin. Venäjä on myöskin ja on vielä YK:n turvallisuusneuvoston pysyvä jäsenmaa. Jokin reliikki tuokin.

Suomessa puuttuu tietynlainen oma-aloitteisuus. Paljon puhutaan miten meillä osataan innovoida, ollaan oma-aloitteisiä ja nopeasti mukautuvia. Paskanmarjat. Toivottavasti homma ei ole tositilanteessa puolustuvoimissa samanlaista säheltämistä.
 
Meinaan, missä menee viranomaisen raja totella määräystä ja toisaalta voiko tulla sellaista tilannetta eteen, että laki sanoo yhtä mutta moraali ja/tai järki toista. .
Totta kai voi tulla tuollainen tilanne. Työtehtävissä noudatetaan lähtökohtaisesti lakia. Jos sitä omasta aloitteestaan rikkoo, niin itse vastaa myös seuraamuksista. Jos esimiehen käskystä niin todennäköisesti joutuu silloinkin itse vastuuseen.
 
Kyllä ne kaikki epäkohdat oli sitä rajalakia tehtäessä tiedossa (2022). Se ensimmäinen versio oli vielä karmeampi, se olisi ollut täysin hyödytön. Tätä nykyistäkään ei vanhan hallituksen kaikki puolueet hyväksyneet, vaan meni läpi opposition (Persut,kok) äänillä. Edelleen on ollut koko ajan tiedossa että tässä laissa on ongelmia. Sitä ei ole vain ehditty muuttamaan (olisi kannattanut tehdä kerralla kunnollinen, sellainen mitä persut ehdotti).

Nyt sitten uuden hallituksen työlistalla on ollut rasismikohu, talouden syöksykierre, katastrofaalinen SOTE, ylivelkaantuminen, katuväkivalta, koulujen turvattomuus yms yms. kaikki muu roska jonka toi edellinen hallitus jätti jälkeeensä.

Oppositio on käyttänyt lähinnä aikaansa tuohon yleislakon masinointiin. Sehän Suomen tilannetta parantaa.
sen verran pakko kyllä puolustaa vanhaa hallitusta, että virheethän on tehty vuosikymmenien aikana. Toki monessa mielessä ne kärjistyivät ja pahenivat edellisen hallituksen aikana kuten ovat pahentuneet ja kärjistyneet nykyisenkin aikana. Toivon mukaan saadaan oikeita päätöksiä mielummin nopeasti aikaiseksi. Noita monia virheitä edelleenkin pahennetaan ja monet liittyvät juuri siirtolaisten vastaanottamiseen. Eipä tuolle kamalasti vielä ole tehty ja en tiedä onko suurimmalla osalla eduskuntaa edes halua. Perussuomalaisilla tottakai. Positiiviseen sävyyn viimeksi tänään on uutisoitu miten ollaan rikottu 5,6 miljoonan asukkaan raja. Tuokin rikottiin maahanmuutolla, joka toki pitää sisällänsä myös paljon positiivista maahanmuuttoa.

Ihminen on siitä jännä ja tämä on myös ihan henkilökohtainen kokemus, että turvallisuus tulee tutuista asioista. Turvattomuus muutoksista ja varsinkin tilanteessa jossa muutosta on vaikea ennustaa. Tämä näkyy läpi yhteiskunnan ja tietyllä tavalla tätä leimaa pitkä ja hyvä sosio-ekonominen aikakausi. Ei ole ehkä ollut pakko tehdä muutoksia niin paljon mitä lopulta olisi ollut tarvis tehdä vaan on voitu tietyllä tavalla valita olla tekemättä mitään.

Suomi on joidenkin mielestä varautumisen suurvalta ja monessa ollaan onnistuttu mutta ollaanko onnistuttu oleellisissa asioissa onkin sitten oma kysymyksensä. Pandemia oli ja on ennustettavissa ollut asia. On ajan kysymys kun tulee korona pandemia 2 potensiin 10:n. Aivan samoin on ajan kysymys milloin Suomeen kohdistuu aktiivinen aseellinen uhka. Nämä ovat tilastollisia tosiasioita. Samoin on ollut ihan nähtävissä oleva asia, että Suomeen tulee kohdistumaan negatiivista muuttoliikettä. Sitä tulee kohdistumaan ilmastonmuutoksen seurauksena todennäköisesti vielä kasvavasti koska monista alueista tulee yksinkertaisesti asuinkelvottomia. Sitä vasten olisi parempi olla fiksu ja valmis etupainotteisesti kuin lähtökohtaisesti vain reagoida asioihin. Se kun tarkoittaa sitä, että joku muu antaa meille vauhtia.
 
Totta kai voi tulla tuollainen tilanne. Työtehtävissä noudatetaan lähtökohtaisesti lakia. Jos sitä omasta aloitteestaan rikkoo, niin itse vastaa myös seuraamuksista. Jos esimiehen käskystä niin todennäköisesti joutuu silloinkin itse vastuuseen.
Näinhän tuo käytännössä menee.
 
sen verran pakko kyllä puolustaa vanhaa hallitusta, että virheethän on tehty vuosikymmenien aikana. Toki monessa mielessä ne kärjistyivät ja pahenivat edellisen hallituksen aikana kuten ovat pahentuneet ja kärjistyneet nykyisenkin aikana.

Mutta vuoden 2015 jälkeen ei ollut enää mitään epäselvyyttä että tämä asia on pakko hoitaa, kun venäjä jo silloin pakolaisasetta käytti. Säpilän hallitus ei tietenkään tehnyt mitään ja aika viime tinkaan jäi kuningatarmehiläishallituksellakin eli 2022 asti.

Toivoton lakipykälien säätäminen ja uudistaminen istuvalla hallituksella edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta vuoden 2015 jälkeen ei ollut enää mitään epäselvyyttä että tämä asia on pakko hoitaa, kun venäjä jo silloin pakolaisasetta käytti. Säpilän hallitus ei tietenkään tehnyt mitään ja aika viime tinkaan jäi kuningatarmehiläishallituksellakin eli 2022 asti.

Toivoton lakipykälien säätäminen ja uudistaminen istuvalla hallituksella edessä.
Juu ei tuo helppoa tule olemaan. Toki ensin pitäisi päästä yhteisymmärrykseen siitä mikä oikeasti on ongelma ja miten sitä ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan. Sen jälkeen voidaan lähteä sorvaamaan pykäliä. En pidättelisi henkeä, että hallituskausi tulee riittämään. Ellei sitten ensi keväällä lumien sulatessa ala tulemaan porukkaa oikein urakalla jalan rajan yli. Pidän sitä itseasiassa aika varmana, että näin tulee käymään, eikä silloin puhuta muutamasta kymmenestä tai edes parista sadasta tulijasta päivää kohden.
 
Juu ei tuo helppoa tule olemaan. Toki ensin pitäisi päästä yhteisymmärrykseen siitä mikä oikeasti on ongelma ja miten sitä ongelmaa pitäisi lähteä ratkomaan. Sen jälkeen voidaan lähteä sorvaamaan pykäliä. En pidättelisi henkeä, että hallituskausi tulee riittämään. Ellei sitten ensi keväällä lumien sulatessa ala tulemaan porukkaa oikein urakalla jalan rajan yli. Pidän sitä itseasiassa aika varmana, että näin tulee käymään, eikä silloin puhuta muutamasta kymmenestä tai edes parista sadasta tulijasta päivää kohden.

Harmittaa, vaan että tälläkin asialla halutaan tehdä politiikkaa. Ei noita pykäliä mikään hallitus pysty nopeasti saamaan läpi. Ensin on tunattu asioiden kanssa 8 vuotta ja nyt sitten pitäisi kaikki tehdä muutamassa kuukaudessa. Tosin kannattaa yrittää kuitenkin.
 
Turvapaikanhakemuksille nopea ensimmäinen käsittely, ja sitten vain yksi valituskerta jonka aikana tutkitaan tarkemmin. Koko prosessin ajan turvapaikanhakija on poistumis kiellossa kokoamiskeskuksesta, jos poistuu ilman hyvää syytä ja luvatta automaattinen hylky hakemukselle.
Luin tuon kokoamiskeskus ensin että "katoamiskeskus", mutta oikein luettuani helvetin hyvä ehdotus.
 
Totta kai voi tulla tuollainen tilanne. Työtehtävissä noudatetaan lähtökohtaisesti lakia. Jos sitä omasta aloitteestaan rikkoo, niin itse vastaa myös seuraamuksista. Jos esimiehen käskystä niin todennäköisesti joutuu silloinkin itse vastuuseen.

Suomessakin on viranomaistoiminnassa paljon erilaisia "maan tapoja" jotka ovat ristiriidassa lain kirjaimen kanssa. Niitä ei kyseenalaista virkamies itse, tämän esimies eikä myöskään ainakaan pääosa kohteeksi joutuneista kansalaisistakaan. Korkeintaan joku esimerkiksi kantelee asiasta oikeusasiamiehelle voi muutos tulla, mutta sekään muutos ei välttämättä koske kuin juuri sitä nimenomaista yksikköä johon kantelu oli kohdistettu.

Ja tämän ohella on toki vielä olemassa se hyvin laaja tulkintavapaus mitä monien pykälien soveltamiseen on annettu. Eli laissa esimerkiksi lukee, että "viranomainen voi tehdä jotakin", eikä välttämättä edes lakiin liittyvässä hallituksen esityksessä oli juurikaan kuvattu sitä, että millä ehdoilla tämä "voi" pätee. Ehkä jossain vaiheessa siihen voi tulla tulkintaohjetta esimerkiksi oikeuslaitoksen päätösten myötä, mutta sekin edellyttää sitä, että joku valittaa tai kantelee asiasta. Ja se oikeuslaitoksenkin päätös menee pitkälti sen mukaan, että mikä on maan tapa, koska ei muutakaan soveltamisohjetta ole tarjolla.

Maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä maan tapa on se ihmisoikeudet–vapaa liikkuvuus–kansainväliset sopimukset. Jos yksittäinen virkamies pysyy tällä linjalla, niin seuraamuksia tuskin tulee. Sen sijaan jos yleistä toimintatapaa lähtee oma-aloitteisesti kyseenalaistamaan, niin hyvin äkkiä toimintaa aletaan tarkastella suurennuslasilla.
 
Back
Top