Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

SDP:n puheenjohtaja selitti, että hallituksen käännytyslaki ei kelpaa demareille sellaisenaan. Ja kun yksityiskohdista kysytään, pyrkii tämä vain väistelemään hankalia kysymyksiä.



Iltalehti kysyi SDP:n puheenjohtajalta Antti Lindtmanilta, miten puolueen eduskuntaryhmä aikoo toimia, kun lakiesityksestä äänestetään eduskunnassa. Lindtmanin mukaan SDP ei voi hyväksyä lakia hallituksen esittämässä muodossa, vaan vaatii siihen ”merkittäviä korjauksia”.

– Meillä on yhteinen käsitys siitä, että tätä rajaturvallisuuslakia hallituksen esittämässä muodossa sitä ei voi sellaisenaan hyväksyä. Nyt katse kohdistuu hallintovaliokuntaan ja siihen, että onnistutaanko sitä korjaamaan riittävästi ja sen jälkeen, kun se työ valmistuu, niin sen jälkeen on sitten yhteisen arvion paikka, Lindtman sanoo.

Lindtman ei halua vielä ottaa kantaa siihen, minkälaiselle kannalle eduskuntaryhmä aikoo asettua. Hän ei myöskään halua ottaa kantaa mahdollisiin seuraamuksiin, jos jotkut ryhmän kansanedustajista lipeäisivät yhteisestä kannasta.

– Menemme ensin nyt vaihe kerrallaan. Nyt pyrimme korjaamaan tätä hallituksen esitystä siellä hallintovaliokunnassa ja sen jälkeen keskustelun kautta haemme yhteistä näkemystä.
 
SDP:ltä jo unohtunut oma uudenmaan eristäminen, jota silloinen oppositio ei politisoinut tai hakenut vipuvarsia..

Eduskunta hyväksyi esityksen illalla​

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen noin kello 22.39, kun perustuslakivaliokunta oli ensin puoltanut esitystä.

Eduskunnan päätöksen jälkeen hallitus kokoontui vielä päättämään toisesta asetuksesta, jossa päätettiin liikkumisrajoitusten tarkoista rajauksista ja yksityiskohdista. Tämä asetus sinetöi Uudenmaan sulkemisen.

Hallitus aloittivaltioneuvoston istunnon Uudenmaan eristämisen yksityiskohdista kello 23.30. Tuon istunnon päätteeksi hallitus tarkensi asetuksella, miten eristäminen toteutetaan ja mitä poikkeuksia eristämisestä sallitaan.

Eduskunta hyväksyi yksimielisesti omalta osaltaan liikkumisen rajoittamisen Uudeltamaalta muualle Suomeen ja muualta Suomesta Uudellemaalle. Tavoitteena on hillitä koronaviruksen leviämistä.
 
SDP:ltä jo unohtunut oma uudenmaan eristäminen, jota silloinen oppositio ei politisoinut tai hakenut vipuvarsia..


Sehän on ihan eri asia rajoittaa omien kansalaisten liikkumista kuin irakilaisten tai afgaanien. Vain rasisti rajoittaisi jotain muuta kuin syntyperäistä 🙄
 
Kepu kehottaa nyt demareita asettumaan käännytyslain taakse. Vasemmistoliitto ei lähde kelkkaan.


Stubb puolusti käännytyslain tarpeellisuutta.

 
Viimeksi muokattu:
Kepu kehottaa nyt demareita asettumaan käännytyslain taakse. Vasemmistoliitto ei lähde kelkkaan.


Stubb puolusti käännytyslain tarpeellisuutta.


Alkoiko nyt varovaiset Kokoomus, Persut ja Kepu hallitustunnustelut?
 
Ei. Hallituksella on vielä niin kamalan ikäviä, mutta välttämättömiä, taloudellisia päätöksiä edessä, että Kepu ei halua koskea (saatikka leimautua) niihin pitkällä kepilläkään.

Lähinnä tässä kipuillaan nyt siitä, kenen syyksi tuo lain kaatuminen tullaan laittamaan.
 
Puolustusvaliokunta linjasi, että RVL:n sodan ajan reserviä voidaan kutsua palvelukseen välineellistetyn maahantulon tilanteissa.



Eduskunnan puolustusvaliokunta puoltaa muutosta asevelvollisuuslakiin.

Muutos mahdollistaa sen, että rajajoukkoihin sijoitettuja reserviläisiä voidaan kutsua esimerkiksi välineellistetyn maahanmuuton torjuntaan aiempaa nopeammin. Muutoksen myötä reserviläiset toimivat Rajavartiolaitoksen apuna.

Nykylain mukaan reserviläisiä pystytään määrätä nopeutetulla menettelyllä ainoastaan kertausharjoitukseen, jonka tarkoitus on kohottaa sotilaallista valmiutta.
 
Lindtman täsmensi mitä muutoksia haluaa käännytyslakiin.



– On tärkeää, että ensinnäkin ne vaatimukset, joita perustuslakivaliokunta edellytti muun muassa tässä riittävästä oikeusturvakeinoista, mahdollisuudesta hakea muutosta. Sen pitää olla aito ja riittävä. Se on yksi asia, jota arvioidaan, Lindtman sanoo.

– Toinen on se, että on välttämätöntä, että tähän tuodaan eduskunnalle keskeinen rooli, kun kyse on todella uhasta, joka on tiedustelutiedon takana. On tärkeää, että eduskunta pystyy arvioimaan sitä, että miten mahdollista lakia käytetään.

– Sitten on todella se, että näitä avainpykäliä muutetaan niin, että ne parantavat oikeusturvaa sekä näiden rajavartijoiden että maahanpyrkijöiden osalta, jotta löydetään parempi tasapaino tämän rajan turvallisuuden ja meidän kansainvälisten velvoitteiden välillä.

– Se on nyt pitkälti hyvin paljon kiinni siitä, ovatko hallituspuolueet valmiita tekemään näitä korjauksia, joita on välttämätöntä tehdä, koska tämä hallituksen esitys siinä muodossa on saanut niin paljon kritiikkiä.
 

Asiantuntija: Venäjä voi tuoda Suomen rajalle ”täysin käsittämättömän määrän ihmisiä”​



……………….

Jukka Savolaiselta taas kerran oikein hyvä kirjoitus.
Toivottavasti Savolaisen näkemykset tavoittavat myös KOKO Sdp:n eduskuntaryhmän.
Se on heidän (demareiden) vika mikäli rajalaki ei saa tarvittavaa 5/6 enemmistöä taakseen.
Demarit leikkivät ja politikoivat Suomen kansallisella turvallisuudella.
 

Presidentti Stubb MTV:lle: Venäjä voi siirtää Suomen rajalle yli tuhat siirtolaista muutamassa tunnissa​



……………….

Presidentti Stubb muistuttaa myös rajalain hyväksymisen tärkeydestä, hyvä!

Aiheuttanee osaltaan painetta demareiden ryhmälle hyväksy laki tai olla äänestämättä sitä vastaan (jättää äänestämättä tai on poissa äänestyksestä).
 
Ilta-Sanomat tietää kertoa, että hallitus varautuu jo siihen, että käännytyslaki ei mene läpi eduskunnassa.



HALLITUS on valmistautunut siihenkin vaihtoehtoon, että käännytyslaki kaatuisi eduskunnassa. Hallituksessa nähdään, että sellainen käänne olisi erittäin epätoivottava.

Jos käännytyslaki kaatuisi eduskunnassa, päättäisi hallitus IS:n tietojen mukaan pitää itärajan jatkossakin kiinni. Mikäli käännytyslaki kuitenkin menisi läpi eduskunnassa, voitaisiin itärajaa sen turvin avata hallitusti.

– Raja-asemia ei avata, jos käännytyslaki kaatuisi. Tehtäisiin kaikki voitava olemassa olevan lainsäädännön puitteissa. Mutta se on enemmän (Venäjän hybridivaikuttamisen) hallintaa kuin sen estämistä, yksi lähteistä kertoo.

– Jos lakia ei saada läpi, olemme todella alttiita, toinen toteaa.

– Ongelma olisi myös se, että käännytyslain kaatuminen olisi Venäjälle suora signaali, kolmas sanoo.

Ei ole varsinaista aikarajaa sille, miten pitkään itärajaa voidaan pitää kiinni. Laki velvoittaa niin sanottuun välttämättömyyteen, eli niin kauan kuin uhka on olemassa, voi itärajan teoriassa pitää kiinni.

Kyse ei ole kestävästä vaihtoehdosta, sillä hallituksen intressinä on saada itäraja auki. Hallituksella on turvanaan myös rajamenettelylaki, mutta se ei ole yksin vastaus itärajan hybridivaikuttamiseen.

Varsinaista käännytyslakia olisi sen mahdollisen kaatumisen jälkeen hankalaa muokata niin paljon, että se säilyttäisi merkityksensä määräaikaisena poikkeuslakina. IS kertoi jo aiemmin keväällä, että jos käännytyslaki kaatuisi, hallitus joutuisi aloittamaan jälleen nollasta.
 
Ilta-Sanomat tietää kertoa, että hallitus varautuu jo siihen, että käännytyslaki ei mene läpi eduskunnassa.



HALLITUS on valmistautunut siihenkin vaihtoehtoon, että käännytyslaki kaatuisi eduskunnassa. Hallituksessa nähdään, että sellainen käänne olisi erittäin epätoivottava.

Jos käännytyslaki kaatuisi eduskunnassa, päättäisi hallitus IS:n tietojen mukaan pitää itärajan jatkossakin kiinni. Mikäli käännytyslaki kuitenkin menisi läpi eduskunnassa, voitaisiin itärajaa sen turvin avata hallitusti.

– Raja-asemia ei avata, jos käännytyslaki kaatuisi. Tehtäisiin kaikki voitava olemassa olevan lainsäädännön puitteissa. Mutta se on enemmän (Venäjän hybridivaikuttamisen) hallintaa kuin sen estämistä, yksi lähteistä kertoo.

– Jos lakia ei saada läpi, olemme todella alttiita, toinen toteaa.

– Ongelma olisi myös se, että käännytyslain kaatuminen olisi Venäjälle suora signaali, kolmas sanoo.

Ei ole varsinaista aikarajaa sille, miten pitkään itärajaa voidaan pitää kiinni. Laki velvoittaa niin sanottuun välttämättömyyteen, eli niin kauan kuin uhka on olemassa, voi itärajan teoriassa pitää kiinni.

Kyse ei ole kestävästä vaihtoehdosta, sillä hallituksen intressinä on saada itäraja auki. Hallituksella on turvanaan myös rajamenettelylaki, mutta se ei ole yksin vastaus itärajan hybridivaikuttamiseen.

Varsinaista käännytyslakia olisi sen mahdollisen kaatumisen jälkeen hankalaa muokata niin paljon, että se säilyttäisi merkityksensä määräaikaisena poikkeuslakina. IS kertoi jo aiemmin keväällä, että jos käännytyslaki kaatuisi, hallitus joutuisi aloittamaan jälleen nollasta.
On kyllä sellanen tuijotuskilpailu menossa, että varmaan lasketaan/varmistellaan ääniä yks kerrallaan. Läpi tämä tulee menemään, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä yhtään edustajaa, joka tätä vastaan äänestää.

Ihmiset ei oikeasti taida ymmärtää, että 10 tuhatta on pieni luku.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä sellanen tuijotuskilpailu menossa, että varmaan lasketaan/varmistellaan ääniä yks kerrallaan. Läpi tämä tulee menemään, mutta en kertakaikkiaan ymmärrä yhtään edustajaa, joka tätä vastaan äänestää.

Ihmiset oikeasti taida ymmärtää, että 10 tuhatta on pieni luku.

Worst case scenario tässä tietysti se, että lain kaatuminen innostaa ryssän työntämään sakkia laumoittain itäisen maastorajan yli. Tilanne karkaa käsistä puuttuvien toimivaltuuksien takia ja aletaan olla lähellä esim. poikkeustilan julistamista tms. Mutta tämä soppa ylipäänsä nostaa minusta taas ikävällä tavalla pintaan puheet Suomen kerrassaan erinomaisesta varautumisesta (ollaan varautumisen suurvalta). Ja auta armias jos tämä nyt kusee kintuille sen takia, ettei viranomaisilla ole riittäviä lainsäädännöllisiä keinoja huolehtia suomalaisten turvallisuudesta.
 
Worst case scenario tässä tietysti se, että lain kaatuminen innostaa ryssän työntämään sakkia laumoittain itäisen maastorajan yli. Tilanne karkaa käsistä puuttuvien toimivaltuuksien takia ja aletaan olla lähellä esim. poikkeustilan julistamista tms. Mutta tämä soppa ylipäänsä nostaa minusta taas ikävällä tavalla pintaan puheet Suomen kerrassaan erinomaisesta varautumisesta (ollaan varautumisen suurvalta). Ja auta armias jos tämä nyt kusee kintuille sen takia, ettei viranomaisilla ole riittäviä lainsäädännöllisiä keinoja huolehtia suomalaisten turvallisuudesta.
Näin. Pahimmillaan nämä omassa päässä olevat skenaariot johtavat paikallisiin anarkioihin (lähinnä raja-alueella), joiden hillitsemiseksi viranomaisten rauhan ajan resurssit tai oikeudet eivät enää riitä. Loppulaskuna sitten pitkäaikainen levottomuus ja sisäisen turvallisuuden heikkeneminen.
 
Näin. Pahimmillaan nämä omassa päässä olevat skenaariot johtavat paikallisiin anarkioihin (lähinnä raja-alueella), joiden hillitsemiseksi viranomaisten rauhan ajan resurssit tai oikeudet eivät enää riitä. Loppulaskuna sitten pitkäaikainen levottomuus ja sisäisen turvallisuuden heikkeneminen.

Vittumaistahan tässä on se, että ryssän kannalta tilanne on aika lailla win win. Jos suomalaiset ajavat läpi lainsäädännöllisesti kovat vastakeinot ja siinä samalla taivuttavat kansainvälisoikeudellista lainsäädäntöä, pääsee ryssä ilkkumaan miten tekopyhiä suomalaiset ovat kun muille saarnaavat sormi ojossa ihmisoikeuspykälistä. Jos laki puolestaan ei nyt mene läpi, on sekin ilman muuta voitto ryssälle. Suomi valitsee tiukasti kv-lakipykälien noudattamisen ja samalla vaarantaa oman kansallisen turvallisuutensa. Kertoo siitä miten tarpeeksi häikäilemätön roistovaltio pystyy kyykyttämään oikeusvaltioperiaatetta noudattavaa naapuriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Positiivista on, että eduskunnan 5/6 enemmistö lasketaan annetuista äänistä, eikä siis 5/6 200 edustajasta.

Omaa henkilökohtaista vastuutaan välttelevät edustajat voivat vastaan äänestämisen sijasta unohtua vaikkapa puhelinkoppiin äänestyksen ajaksi. Voivat sitten rehellisesti kertoa, että eivät äänestäneet lain puolesta (mutta eivät vastaankaan).
 
Back
Top