Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Näin. Pahimmillaan nämä omassa päässä olevat skenaariot johtavat paikallisiin anarkioihin (lähinnä raja-alueella), joiden hillitsemiseksi viranomaisten rauhan ajan resurssit tai oikeudet eivät enää riitä. Loppulaskuna sitten pitkäaikainen levottomuus ja sisäisen turvallisuuden heikkeneminen.

Vittumaistahan tässä on se, että ryssän kannalta tilanne on aika lailla win win. Jos suomalaiset ajavat läpi lainsäädännöllisesti kovat vastakeinot ja siinä samalla taivuttavat kansainvälisoikeudellista lainsäädäntöä, pääsee ryssä ilkkumaan miten tekopyhiä suomalaiset ovat kun muille saarnaavat sormi ojossa ihmisoikeuspykälistä. Jos laki puolestaan ei nyt mene läpi, on sekin ilman muuta voitto ryssälle. Suomi valitsee tiukasti kv-lakipykälien noudattamisen ja samalla vaarantaa oman kansallisen turvallisuutensa. Kertoo siitä miten tarpeeksi häikäilemätön roistovaltio pystyy kyykyttämään oikeusvaltioperiaatetta noudattavaa naapuriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Positiivista on, että eduskunnan 5/6 enemmistö lasketaan annetuista äänistä, eikä siis 5/6 200 edustajasta.

Omaa henkilökohtaista vastuutaan välttelevät edustajat voivat vastaan äänestämisen sijasta unohtua vaikkapa puhelinkoppiin äänestyksen ajaksi. Voivat sitten rehellisesti kertoa, että eivät äänestäneet lain puolesta (mutta eivät vastaankaan).
 
Worst case scenario tässä tietysti se, että lain kaatuminen innostaa ryssän työntämään sakkia laumoittain itäisen maastorajan yli. Tilanne karkaa käsistä puuttuvien toimivaltuuksien takia ja aletaan olla lähellä esim. poikkeustilan julistamista tms. Mutta tämä soppa ylipäänsä nostaa minusta taas ikävällä tavalla pintaan puheet Suomen kerrassaan erinomaisesta varautumisesta (ollaan varautumisen suurvalta). Ja auta armias jos tämä nyt kusee kintuille sen takia, ettei viranomaisilla ole riittäviä lainsäädännöllisiä keinoja huolehtia suomalaisten turvallisuudesta.
Ne ryssän kuvitellut kyvyt masinoida kaikki mahdollinen ovat toki kokeneet melkoisen inflaation lähivuosina, mutta kyllä siellä varmasti sen verran tajutaan että juuri nyt kannattaa pitää matalaa profiilia ja säilyttää rauhallinen raja.
 
Tutkimuksen mukaan käännytyslain puolella on kansalaisten enemmistö. Mutta eipähän kansa tästä mitään tiedä eikä ymmärrä. Oikeassa ovat vain ja ainoastaan lakiprofessorit norsunluutorneissaan. Poliitikoille tässä sentään on miettimistä. Kannattaako nyt leimautua lain vastustajaksi.



USU-gallupin mukaan 62 prosenttia suomalaisista kannattaa käännytyslakia, 17 prosenttia vastustaa ja 21 prosenttia ei osaa ottaa asiaan kantaa.

Miehet kannattavat lakia enemmän kuin naiset. Nuoret ovat keskimäärin kriittisempiä lakia kohtaan kuin vanhemmat ikäluokat.
 
Jotenkin ole pettynyt noihin Vihreisiinkin. En nyt olettanut että ovat oikeasti tuollaisia maanpettureita. Koska siitähän tässä on kysymys.

Tuo lakihan tuo vaan lisää toimintakeinoja Suomelle vastustaa venäjän hybridisotaa. Silti nuo jotkut pöljät puolueet vastustaa tuota.

Vasemmisto pettää aina. Marinin hallituksen aikana oikeisto tuki eduskunnassa sen niitä toimia mitkä katsoivat olevan politikoinnin ulkopuolella. Sama ei vasemmiston osalta toimi.
 
Demareiden pitää päästä hyvesignaloimaan tässä lain valmisteluvaiheessa. Jotain kosmeettista muutosta pitää heidän saada ajettua ensin läpi jotta voivat sitten hyväksyä lain ja kommentoida heti perään että hallituksen esitys oli surkea ja demarit tekivät siitä laista sitten niin loistavan omilla muokkauksillaan.

Varmasti suurin osa demareistakin ymmärtää että laki on pakko hyväksyä mutta nyt otetaan julkisuuspisteet talteen kun ollaan vaa'an kielenä läpimenoäänestyksessä.

Tässä on kyllä taas "hieno" mahdollisuus saada kaiken kansan nähtäväksi kenen joukoissa kukakin seisoo. Ne jotka lakia vastaan äänestävät, tulevat kokemaan seuraukset seuraavissa vaaleissa ja se on oikein. Naamiot on sitten riisuttu. Ehkä "vähiten tyhmät" älyää olla poissa äänestyksestä vaikka lakia haluaisivat vastustaakin ja sitten kaikista tyhmimmät on painamassa EI. Painetaan me sitten niiden nimet mieleen tarkasti.
 
Mites valmiuslain pykälät, eikös nekin loukkaa kaiken maailman ihmisoikeussopimusten pyhiä tekstejä ? Vaikka kyllähän Uusimaa saatiin melko nopeasti kiinni kun tarpeelliseksi katsottiin.



Tämän lain tarkoituksena on poikkeusoloissa suojata väestöä sekä turvata sen toimeentulo ja maan talouselämä, ylläpitää oikeusjärjestystä, perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia sekä turvata valtakunnan alueellinen koskemattomuus ja itsenäisyys.


Poikkeusoloksi laki määrittelee mm. tämän:


rajaturvallisuuden tai yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen
 
Afganistanin kommunistisen puolueen edustaja kommentoi. Tästä saa käsityksen, että rajat vaan auki ja kaikki halukkaat sisään.



– Puhutaan erilaisista uhista ja niiden arvioista, määristä ja laadusta. Ja sitten toisaalta itse olisin toivonut, että tässä matkan varrella olisi ollut selkeämpi käsitys siitä, minkälainen kapasiteetti meidän viranomaisillamme on huolehtia esimerkiksi niistä määristä.

– Meillä on kokemusta siitä, että 30 000 turvapaikanhakijaa on pystytty erilaisten järjestelykeskusten ja vastaanottokeskusten kautta huolehtimaan. Näihin ei ole valitettavasti ole ollut riittävän selkeitä ja yksiselitteisiä vastauksia, Razmyar jatkaa.

Iltalehti kysyi Razmyarilta, että jos hän päätyy vastustamaan rajalakia, mikä voisi olla rajalaille vaihtoehto, jos Venäjä lähtee tuomaan turvapaikanhakijoita laajamittaisesti.

Razmyarin mukaan pitäisi ottaa käyttöön jo olemassa olevat työkalut.

– Esimerkiksi EU-komission ja -neuvoston kanssa, miten tällaisissa tilanteissa Suomi voi saada apua. Toisaalta mikä on meidän oma kapasiteettikykymme selviytyä tällaisista tilanteista.

– On totta, että asialle pitää tehdä jotain, mutta itse toivon, että tämänkaltaiset asiat olisivat ennen kaikkea EU:n laajuisia, koska Venäjänä hybridivaikuttaminen vaikuttaa moneen eurooppalaiseen maahan tällä hetkellä, ei vain Suomeen, Razmyar sanoo.
 
Vittumaistahan tässä on se, että ryssän kannalta tilanne on aika lailla win win. Jos suomalaiset ajavat läpi lainsäädännöllisesti kovat vastakeinot ja siinä samalla taivuttavat kansainvälisoikeudellista lainsäädäntöä, pääsee ryssä ilkkumaan miten tekopyhiä suomalaiset ovat kun muille saarnaavat sormi ojossa ihmisoikeuspykälistä. Jos laki puolestaan ei nyt mene läpi, on sekin ilman muuta voitto ryssälle. Suomi valitsee tiukasti kv-lakipykälien noudattamisen ja samalla vaarantaa oman kansallisen turvallisuutensa. Kertoo siitä miten tarpeeksi häikäilemätön roistovaltio pystyy kyykyttämään oikeusvaltioperiaatetta noudattavaa naapuriaan.
Suomi on todella kyykyssä henkisesti jos jopa zenäjän ilkkumiset painavat yhtään mitään. Terve maa sanoisi irti tällaiset aivan toiseen aikaan tehdyt sopimukset ja jos "ystävät" ilkkuisivat niin eikun väestön haittafraktioiden sosiaaliavustukset vastikkeellisiksi mutta menolipun hankkimiseen ja muuttoavustukseen rahaa löytyisi.
 
Markku Jokisipilän mietteet.



• SDP on vaa’ankieliasemassa, osa eduskuntaryhmästä on lähtökohtaisesti torjuvalla kannalla, osa pelkää, että tämänkaltaisen poikkeuslain säätäminen vie meidät kaltevalle pinnalle, jossa jatkossa kynnys oikeusvaltioperiaatteesta joustamiseen madaltuu muissakin asioissa, osa taas katsoo, että jos kansallista turvallisuutta ei pystytä takaamaan, on se oikeusvaltiolle vielä suurempi uhka

• paljon riippuu nyt siitä, pystyykö hallintovaliokunta tekemään lakiesitykseen PeV:n edellyttämät muutokset ennen kaikkea turvapaikanhakijoiden oikeusturvaan eli käytännössä hakemuksen käsittelemättä jättämistä koskevan aidon valitustien olemassaoloon

• jos puolue hoitaa tilanteen poliittisesti taitavasti, se ulosmittaa vaa’ankieliasemansa antavan neuvotteluvivun maksimiinsa ja suostuttelee hallitukseen tekemään esitykseen sellaisia muutoksia, että laki muuttuu SDP:n koko eduskuntaryhmän näkökulmasta mahdolliseksi hyväksyä
 
Back
Top