Venäjän masinoimat "pakolais"-virrat Suomeen

Mitäköhän iivana nyt haluaa tällä viestiä?
Kiljuselta pitää pyytää anteeksi noitavainoa, tämä on selvä osoitus siitä että rajaa ei ole tarvetta pitää suljettuna.
T: päivystävät ihmisoikeusasiantuntijat ja vasemman puolen päättäjät.

E: eli koittavat antaa työkaluja sisäisten ristiriitojen vellomiseen?
 
Kiljuselta pitää pyytää anteeksi noitavainoa, tämä on selvä osoitus siitä että rajaa ei ole tarvetta pitää suljettuna.
T: päivystävät ihmisoikeusasiantuntijat ja vasemman puolen päättäjät.

E: eli koittavat antaa työkaluja sisäisten ristiriitojen vellomiseen?
Nyt kun tarkemmin mietin - niin vaikuttaa aivan ilmeiseltä, että iivana todellakin haluaa pitää rajan suljettuna. Nimenomaanhan meillä oli nyt taas keskustelua tästä rajalain jatkosta, ja haluavat selvästi muistutella, että pitäkäähän se raja kiinni.

Ilmeisesti on jollain kierolla tavalla Venäjänkin etujen mukaista, että raja on kiinni - muistaakseni taannoin pohdimme, että Venäjä haluaa estää asevelvollisuuden pakoilun ja helpohkon matkustamisen Suomen kautta, sekä sen, että venäläiset pääsisivät vertaamaan elintasoaan Suomeen. Noh, kaipa sitä voi yhteisiä etuja tälläkin lailla toteuttaa...
 
Rajalain ympärillä käyty keskustelu, vireilletulosta vahvistettuun säädöskokoelman muutoksiin. Saattaa olla yksi surullisimpia esimerkkejä systeemirikosta, jossa kv-säädöksiin sitoutumista hokemalla perusteltiin joissakin piireissä, mahdottomuus näistä po. sitoumuksista muutoksia kansallisella tasolla tehdä. Kirjaimellisesti missään olosuhteissa, ml. avoin sotatila. En nyt linkkejä tähän jaksa laittaa, mutta vähäiselläkin perehtymisellä. Asiasta ei merkittävää erimielisyyttä syntyne.

Hyvin laajasti sivuutettiin ero toisen maailmansodan aikaisten tapahtumien ketjun ja tuossa ajassa luotujen kv-lakien yhteensovittamattomasta ristiriidasta muuttuneeseen maailmaan.

Johtuen loogisesti siitä, että tuollaista tähän aikaan liittyvää näkemystä tai uhkakuvaa ei toisen maailmansodan jälkeisessä ympäristössä voitu edes spekulatiivisesti huomioonottaa ja sisällyttää kv-sitoumuksia luotaessa.

Lyhyesti, lainsäädäntö on vanhentunut eikä enää vastaa olemassaolevaa todellisuutta. Mutta, koska kv-sitoumuksiin pohjaavat sopimukset edelleen ilman päivitystä ovat voimassa. Näistä irtautuminen edes osin, halutaan vasemmalle kallistuvista piireistä käsin. Nähdä kokonaisen laillisuus- ja sopimuspohjaisen maailmanjärjestyksen romahduttavana aihiona. Riippumatta siitä oleellisesta huomiosta, että nimenomaan vihamielisen valtion intentioita ajamaan. Välineellistetyn tp-haun muodot ovat nyt tulleet käyttöönotetuiksi vaikuttamisessa suvereniteetin horjuttamiseen kohdemaissa.

Kv-juridiikan ammattilaisia tentattuina, hyvin laaja yksimielisyys vaikutti olevan siihen suuntaan, että po. kv-sopimuksista osittainen tai rajoitettu ja määräaikainen irtautuminen. Edes kansallisista suvereniteettia uhkaavassa tilanteessa, ei olisi mahdollista.

Edes tämä Suomen perustuslain suvereniteettiin vs. yksilönoikeuksiin liittyvä pykälä, ei kv-lainoppineiden mukaan. Anna meille mahdollisuutta suvereniteettia suojata ohi kv-sitoumusten. Missään oloissa.

23 §

Perusoikeudet poikkeusoloissa

Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.

Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.



Lainoppineilla on ehkäpä onni ja autuus, maailman rakenteiden tarkasteluun kirjaimellisesti lakien ja lakia tarkentavien ja tässä luokittelussa toistensa suhteen määriteltävien "primääristen" sopimusten sitouttavuuteen.

Me muut joudumme toisentyyppisessä ympäristössä elämäämme ja tulevaisuutta rakentamaan.

Vaikkapa rakennuskaaresta on löydettävissä hyvinkin huvittavia esimerkkejä, lainsäädännön vanhenemisesta muuttuneeseen maailmaan. Ylläoleva taas ei naurua herättele.

7 luku Rakennuskaaressa 1.1.1734/2

Miten humalisto on istutettava ja kunnossa pidettävä

1 §

Jokaisessa talossa pitää olla humalisto, ja istuttakoon talonpoika joka vuosi hyviä juuria neljänkymmenen salon varalle, kunnes näitä tulee kaksisataa kokonaiseen taloon. Joka ei sitä tee, vetäköön sakkoa kultakin vuodelta [talarin], ja istuttakoon kuitenkin niinkuin on sanottu, jollei havaita, että humalistoa ei voi siihen istuttaa taikka siinä voimassa pitää.

2 §

Nimismies pankoon syyskäräjissä syytteenalaiseksi sen, joka ei ole humalistoa näin istuttanut, ja ottakoon sakon ulos ennen Tuomaanpäivää. Jos nimismies sen laiminlyö, maksakoon itse sen sakon.

3 §

Jos talonpojalla jo on kaksisatasalkoinen humalisto, pitäköön sen voimassa, ja enentäköön sitä, jos voipi. Jos hän laskee humaliston rappiolle, vetäköön sakkoa talarin kustakin neljästäkymmenestä salosta. Jos hän sen ihan autioksi jättää, vetäköön sakkoa kymmenen talaria ja tehköön humaliston uudestaan.
 
Vaikkapa rakennuskaaresta on löydettävissä hyvinkin huvittavia esimerkkejä, lainsäädännön vanhenemisesta muuttuneeseen maailmaan. Ylläoleva taas ei naurua herättele.

7 luku Rakennuskaaressa 1.1.1734/2

Miten humalisto on istutettava ja kunnossa pidettävä


Onhan niitä lakipykäliä muitakin joita ei käytännössä noudateta tai ainakaan noudattamista ei valvota. Eli poliittinen harkinta toimii myös juridiikan puolella, vaikka Suomi onkin lain varaan rakennettu pohjoismainen oikeusvaltio.

Vaikka esimerkiksi ns. käännytyslaki onkin vesitetty monenlaisilla varaumilla niin voi olla, että tiukassa tilanteessa niillä varaumilla ei olisi kovin suurta merkitystä.
 
Onhan niitä lakipykäliä muitakin joita ei käytännössä noudateta tai ainakaan noudattamista ei valvota. Eli poliittinen harkinta toimii myös juridiikan puolella, vaikka Suomi onkin lain varaan rakennettu pohjoismainen oikeusvaltio.

Vaikka esimerkiksi ns. käännytyslaki onkin vesitetty monenlaisilla varaumilla niin voi olla, että tiukassa tilanteessa niillä varaumilla ei olisi kovin suurta merkitystä.
Pykälien noudattaminen näyttää riippuvan ihan siitä, kenen tarvii ja kenen ei... Jos on esmes pykälä hoitajamitoituksesta, niin ei siitä mitään seuraa vaikka ei pykälää noudateta... Jos minä ajan 66km/h kuudenkympin alueella, niin aivan varmasti joudun maksamaan...
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kirjoitus rajaturvallisuuslain ympärillä käydystä ja käytävästä lokaavasta keskustelusta.

Rajalaki demonisoitiin – menikö Suomi pilalle?​


Elämme keskellä hybridihässäkkää. Sähkö-, kaasu- ja tietoliikennekaapeleita katkotaan Itämerellä toistuvasti. Palvelunestohyökkäykset, disinformaation levittäminen, pelon ja epävarmuuden lietsominen on arkipäivää. Kyse ei ole enää poikkeuksista.

Rajaturvallisuuslakia käännytyslaiksi kutsuvat pitäytyvät tiukasti siinä tulkinnassa, että Suomea sitoo ehdoton turvapaikanhakijoiden palautuskielto. Geneven pakolaissopimuksen ja EU:n perusoikeuskirjan yli ei heidän mukaansa kävellä ikinä eikä missään tilanteessa. Ei, vaikka Geneven sopimus on vuodelta 1951, jolloin ei ollut hajuakaan välineellistetystä maahantulosta.

Sen sijaan EU-komission kannan tiedämme. Asiasta, kumma kyllä, uutisoitiin muutamalla rivillä ja varsin niukasti suomalaismediassa. Myös komissiolle kannelleet suomalaiset oikeusoppineet ovat olleet hissukseen komission tiedonannosta, joka julkaistiin 11. joulukuuta 2024.

Komissio hyväksyy jäsenmaiden tekemät väliaikaiset rajoitukset turvapaikanhakuun välineellistetyn maahantulon tilanteissa. Turvapaikanhakuoikeutta voidaan komission mukaan rajoittaa, kunhan se tapahtuu tiukasti säädeltynä ja laillisten puitteiden sisällä. Vaikka tiedonanto ei ole oikeudellisesti sitova, komissio antoi näin poliittisen tukensa. Vihreät, vasemmisto ja useampi demarihan väittivät, että rajalaki tuhoaa Suomen oikeusvaltion. Sopia kysyy, onko nyt koko EU pilalla?


 
Poliisin mukaan syksyllä 2023 itärajan yli tulleista noin 50 henkilöä on syyllistynyt rikoksiin Suomessa.



KRP:n mukaan poliisi on kirjannut noin viisikymmentä rikosilmoitusta, joissa itärajan kautta syksystä 2023 lähtien saapunut turvapaikanhakija on Suomessa epäiltynä rikokseen syyllistymisestä.

Poliisi ei yksilöi tapauksia tarkemmin, mutta kertoo rikosepäilyjen koskevan ennen kaikkea henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia ja omaisuusrikoksia.

Lisäksi poliisin tietoon on tullut yksittäisempiä seksuaali-, huumausaine- ja liikennerikosepäilyjä sekä viranomaisia vastaan kohdistuneita epäiltyjä rikoksia.

KRP:n arvion mukaan joukosta on tunnistettu muutamia kymmeniä henkilöitä, joiden on sen tietojen perusteella arvioitu mahdollisesti uhkaavan sisäistä turvallisuutta Suomessa.
 
Poliisin mukaan syksyllä 2023 itärajan yli tulleista noin 50 henkilöä on syyllistynyt rikoksiin Suomessa.



KRP:n mukaan poliisi on kirjannut noin viisikymmentä rikosilmoitusta, joissa itärajan kautta syksystä 2023 lähtien saapunut turvapaikanhakija on Suomessa epäiltynä rikokseen syyllistymisestä.

Poliisi ei yksilöi tapauksia tarkemmin, mutta kertoo rikosepäilyjen koskevan ennen kaikkea henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia ja omaisuusrikoksia.

Lisäksi poliisin tietoon on tullut yksittäisempiä seksuaali-, huumausaine- ja liikennerikosepäilyjä sekä viranomaisia vastaan kohdistuneita epäiltyjä rikoksia.

KRP:n arvion mukaan joukosta on tunnistettu muutamia kymmeniä henkilöitä, joiden on sen tietojen perusteella arvioitu mahdollisesti uhkaavan sisäistä turvallisuutta Suomessa.
Rajan yli tullut parempaa rikollisuutta
 
Poliisin mukaan syksyllä 2023 itärajan yli tulleista noin 50 henkilöä on syyllistynyt rikoksiin Suomessa.



KRP:n mukaan poliisi on kirjannut noin viisikymmentä rikosilmoitusta, joissa itärajan kautta syksystä 2023 lähtien saapunut turvapaikanhakija on Suomessa epäiltynä rikokseen syyllistymisestä.

Poliisi ei yksilöi tapauksia tarkemmin, mutta kertoo rikosepäilyjen koskevan ennen kaikkea henkeen ja terveyteen kohdistuvia rikoksia ja omaisuusrikoksia.

Lisäksi poliisin tietoon on tullut yksittäisempiä seksuaali-, huumausaine- ja liikennerikosepäilyjä sekä viranomaisia vastaan kohdistuneita epäiltyjä rikoksia.

KRP:n arvion mukaan joukosta on tunnistettu muutamia kymmeniä henkilöitä, joiden on sen tietojen perusteella arvioitu mahdollisesti uhkaavan sisäistä turvallisuutta Suomessa.
Pitäisikö kirjoittaa että n. 50 henkilöä on jo saatu kiinni rikoksen tekemisestä.🤔
 
Itärajan avaaminen on ryssän käsissä. Toistaiseksi pysyy kiinni, kun Suomi olettaa että turhapaikanhakijaralli alkaa heti alusta jos portit avataan.



– Emme näe vielä minkäänlaisia merkkejä Venäjän puolelta siitä, että jos avaisimme rajat, ettei uudemman kerran tehtäisi samanlaista turvapaikanhakijoiden välineellistämistä. Niin kauan kuin varmuutta ei ole, näen vaikeana sen, että raja avataan. Pallo on niin sanotusti venäläisten käsissä, Stubb sanoo.
 
Vaikka itärajan yli ei tulisi ainottakaan turhapaikanhakijaa, raja minusta pitäisi pitää kiinni. Ei ryssien pidä päästä mihinkään omasta paskaläjästää... Ostelkoot siellä mitä saavat, ei tartte tänne tulla ostamaan juustoa,silityslautoja,partateriä, eikä käytettyjä renkaita... Kuitenkin olisivat taas niin ISOvenäläisiä, kuten ennenkin ja koittaisivat kuitenkin salakuljettaa yhtä sun toista ryssälään... Pidetään raja vaan kiinni ja pidetään kiinni hyvin pitkään sodan jälkeenkin...
 
Rajaturvallisuusharjoitusta pukkaa. Ilmeisesti käännytyslakia koeponnistetaan.



Välineellistetyn maahantulon torjunnan harjoitus LUKKO 25 järjestetään Rajavartiolaitoksen johdolla tammi – maaliskuun 2025 aikana.

Harjoitus koostuu pääkaupunkiseudulla järjestetystä suunnitteluharjoituksesta ja neljästä itärajalla järjestettävästä rajaturvallisuusharjoituksesta. Rajaturvallisuusharjoituksiin osallistuu Rajavartiolaitoksen lisäksi poliisin, tullin, hyvinvointialueiden ja puolustusvoimien edustajia. Harjoituksen painopiste on valmiussuunnitelmien toimeenpanon harjoittelussa.
 
Tiukennuksia Joutsenon vastaanottokeskuksessa.



Joutsenon vastaanottokeskuksessa Lappeenrannassa on ollut parikymmentä rajamenettelytapausta sen jälkeen, kun ulkomaalaislain muutokset tulivat voimaan viime syyskuussa.

Turvapaikanhakija voi päätyä rajamenettelyyn, jos hänen epäillään esimerkiksi harhauttavan viranomaisia tai hakevan turvapaikkaa ilman perustetta. Tavoitteena on ollut nopeuttaa niiden turvapaikanhakijoiden palauttamista, joiden turvapaikkapäätöksen tulee valmistua neljän viikon kuluessa.

Joutsenon vastaanottokeskus on Suomessa ainoa paikka, joka majoittaa aikuisia rajamenettelyyn päätyneitä turvapaikanhakijoita. He eivät saa poistua vastaanottokeskuksen alueelta.

– Meillä on tulossa kevään aikana lisäportteja ja -aitarakenteita, joilla alue suljetaan tiiviimmin. Lisäksi teknisellä kulunvalvonnalla tehostetaan rajamenettelyn piirissä olevien ihmisten valvontaa ja sitä, ettei alueelta pysty poistumaan, kertoo johtaja Jari Kähkönen Joutsenon vastaanottokeskuksesta.
 
Tiukennuksia Joutsenon vastaanottokeskuksessa.



Joutsenon vastaanottokeskuksessa Lappeenrannassa on ollut parikymmentä rajamenettelytapausta sen jälkeen, kun ulkomaalaislain muutokset tulivat voimaan viime syyskuussa.

Turvapaikanhakija voi päätyä rajamenettelyyn, jos hänen epäillään esimerkiksi harhauttavan viranomaisia tai hakevan turvapaikkaa ilman perustetta. Tavoitteena on ollut nopeuttaa niiden turvapaikanhakijoiden palauttamista, joiden turvapaikkapäätöksen tulee valmistua neljän viikon kuluessa.

Joutsenon vastaanottokeskus on Suomessa ainoa paikka, joka majoittaa aikuisia rajamenettelyyn päätyneitä turvapaikanhakijoita. He eivät saa poistua vastaanottokeskuksen alueelta.

– Meillä on tulossa kevään aikana lisäportteja ja -aitarakenteita, joilla alue suljetaan tiiviimmin. Lisäksi teknisellä kulunvalvonnalla tehostetaan rajamenettelyn piirissä olevien ihmisten valvontaa ja sitä, ettei alueelta pysty poistumaan, kertoo johtaja Jari Kähkönen Joutsenon vastaanottokeskuksesta.
Jännä juttu sinänsä, että aluetta pitää sulkea tiukemmin lisäämällä aitoja ja kulunvalvontaa... Koska kyseessä on entinen Konnunsuon vankila. Luulis että aidat ja muut on melko kattavat jo valmiiks ;)
 
Jännä juttu sinänsä, että aluetta pitää sulkea tiukemmin lisäämällä aitoja ja kulunvalvontaa... Koska kyseessä on entinen Konnunsuon vankila. Luulis että aidat ja muut on melko kattavat jo valmiiks ;)
Joku ihmisoikeus hihhuli varmaan puuttunut että ei saa olla vankilamaiset olot kunniakansalaisilla. Pitää olla verkkoaita tiilimuurin sijaan että näkee ohikulkijat kesähameissa.
 
Back
Top