Venäjän merivoimat-yleisketju

Tässä videossa näkyy hyvin laivan uusi layout:

Eli kahden 100mm tykin tilalle tuli UKSK-siilot ja uusi 100mm tykki. Vanhojen Silex-ohjuksien tilalle on laitettu Uran-merimaaliohjukset. Silex on varmaan poistumassa, olisiko torpedoaseistus päivitetty uudemmalle Vodopad-ohjukselle? Ilmatorjunta on edelleen Kindjalin (Torin meriversio) varassa eli varsinaista alueit-kykyä sillä ei edelleenkään ole.
Muitakin Udaloita päivitetään vissiin samaan standardiin, ehkä kaikki loput.
 
Sielläki näkyy olevan savusauna.

Oikeasti, mistä johtuu että nuo iigorin vehkeet savuttaa noin paljon? Jäteöljylläkö siellä ajetaan =D
 
Sielläki näkyy olevan savusauna.

Oikeasti, mistä johtuu että nuo iigorin vehkeet savuttaa noin paljon? Jäteöljylläkö siellä ajetaan =D
Udaloy on kaasuturbiinialus ja tyypillisesti se savuttaa hiukan käynnistyksen jälkeen, kun saavutetaan suuremmat tehot/kierrosluvun ahtaminen tuottaa tarpeeksi happea palokammioihin ja kaikki palaa, eikä tule nokena ulos.

Kutznetsov sen sijaan on höyryturbiinikäyttöinen ja selvästikin suuttimet työntävät kattiloiden palotiloihin enemmän tai liian suurina pisaroina polttoainetta, eikä se kaikki pala, vaan tulee nokena ulos.

Mistään viasta ei näissä ole kysymys, vaan neuvostoaikaisesta suunnittelusta, missä ei polttoainetalous ole merkinnyt yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Udaloy on kaasuturbiinialus ja tyypillisesti se savuttaa hiukan käynnistyksen jälkeen, kun saavutetaan suuremmat tehot/kierrosluvun ahtaminen tuottaa tarpeeksi happea palokammioihin ja kaikki palaa, eikä tule nokena ulos.

Kutznetsov sen sijaan on höyryturbiinikäyttöinen ja selvästikin suuttimet työntävät palotiloihin enemmän tai liian suurina pisaroina polttoainetta, eikä se kaikki pala, vaan tulee nokene ulos.

Mistään viasta ei näissä ole kysymys, vaan neuvostoaikaisesta suunnittelusta, missä ei polttoainetalous ole merkinnyt yhtään mitään.
Käytetty on parempi ku uus venäläinen sanoo sananlaskuki. Vanhalle käytetylle venäläiselle ei taida enää edes löytyä sananlaskua. Ja tähän varmaan liittyy myöa ne kuuluisat toleranssit. Mutta siitä tulee äkkiä liin pitkä juttu =D
 
Vaikea kuvitella, että varsinaisissa taistelualuksissa käytettäisiin raskasta polttoöljyä.

Syy Kuznetsovin savutukseen on todennäköisesti kattiloissa, ei polttoaineessa. Quorasta löytyi seuraava analyysi:

Mazut is the same thing as heavy bunker oils #6 to #4 in an American classification (namely, heavy or furnace mazut is bunker oil #6 and light or naval mazut is both #4 and #5), which are still widely in use in the West, though there is a move to reduce their use as significant pollutants. Thus the fuel itself isn’t much of a problem, the problem is very advanced and temperamental boilers used in an otherwise pretty conventional steam powerplants. These boilers were both high-pressure and high-temperature, at the same time lacking in automation, so they needed a watchful eye of skilled and experienced boilermen to function properly on a manual control — and in the turmoil of the USSR’s collapse the best Russian Navy could offer were the barely trained conscript sailors, who frequently made mistakes operating the boilers, resulting in constant malfunctions and repairs. The replacements are virtually the same, but feature modern automation and thus presumably should be much less problematic.
 
Kuznetsovkaan ei aina savuta, joten syyt löytynevät koneiston säädöistä tai pienistä vioista joita kertyy mutkikkaaseen koneistoon vuosien varrella. Tämä v. 2011 purjehdukselta:
302px-MOD_UK_45153831.jpg


Myös kuvaushetki vaikuttaa, kierroksien nostaminen tyypillisesti tuprauttaa höyrylaivoissa savupilvet.
Brassien Sao Paulo (ent. Foch) oli välistä kova savuttaja. Useimmissa kuvissa siitäkin tulee vähän savua mutta loppuvuosina tuli muhkeita pilviä:
640px-NAe-S%C3%A3o-Paulo-A-12-1.jpg
 
Vähä ot mutta katsokaapas youtubesta videota venäläisestä tavarajunasta (yleensä 2-3xTExx veturi) niin löytyy mustaa savua ja paljon.
 
Vähä ot mutta katsokaapas youtubesta videota venäläisestä tavarajunasta (yleensä 2-3xTExx veturi) niin löytyy mustaa savua ja paljon.
Musta savu (dieselissä) johtuu siitä, että säädin syöttää palotilaan enemmän polttoainetta kuin siellä on happea sen polttamiseen, toisinsanoen, koneesta otetaan kaikki mahdollinen teho irti. Se palamaton polttoaine tulee nokena ulos. Laivan kattiloissa samaa ilmiötä tehostaa vielä mahdollinen suuttimien (joita siis voi olla jopa 14 - 16 kpl) huono toiminta (esim raskas polttoöljy ei ole tarpeeksi kuumaa sumuuntuakseen kunnolla) aiheuttaa sen, ettei palaminen ole kunnollista. Höyrylaivat savuttavat tyypillisesti aika rutkasti, kuten tuo tukialus ja esim Sovret. Sovremennyjn päällä on joskus oikein kunnon savutöyhtö.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä twiitissä näkyy täsmälleen samanlainen laukaisu-kiemura Gorshkov-luokan fregatilta ja väitetään että kyseessä on tarkoituksellinen 'throw-testi'.

Enpä oikein tiedä. Ymmärrän kyllä että tuollaisia testejä on olemassa mutta aika hurjalta tuntuisi tuollainen että tarkoituksella väännetään ohjuksen suihkusuuttimet solmuun noin lähellä laivaa, kuka tietää mihin se lähtee. Vaikkei noissa ohjuksissa olekaan nähtävästi taistelukärkeä niin aika paljon vahinkoa se voi tehdä jos vaikka pintaan osuessaan lähtee pomppimaan suuntaan X. Luulisi olevan parempiakin keinoja tuohon. Se tosin selittäisi miksi tuossa Shaposhnikovin laukaisussa oli drone vieressä katsomassa.
 
Tässä twiitissä näkyy täsmälleen samanlainen laukaisu-kiemura Gorshkov-luokan fregatilta ja väitetään että kyseessä on tarkoituksellinen 'throw-testi'.

Enpä oikein tiedä. Ymmärrän kyllä että tuollaisia testejä on olemassa mutta aika hurjalta tuntuisi tuollainen että tarkoituksella väännetään ohjuksen suihkusuuttimet solmuun noin lähellä laivaa, kuka tietää mihin se lähtee. Vaikkei noissa ohjuksissa olekaan nähtävästi taistelukärkeä niin aika paljon vahinkoa se voi tehdä jos vaikka pintaan osuessaan lähtee pomppimaan suuntaan X. Luulisi olevan parempiakin keinoja tuohon. Se tosin selittäisi miksi tuossa Shaposhnikovin laukaisussa oli drone vieressä katsomassa.

Joo tähän viittasin juuri jossain ketjussa. En oikein usko tuohon itse :D Kovin riskialttiin oloinen tapa hommautua ulos ohjuksesta. Varmasti turvalllisempiakin tapoja ampua se ulos kuin laittaa lotolla pyörimään taivaalle. Parista vastaavaa olen nähnyt eikä se todellakaan kovin kauas ole tippunut aluksesta. Ei varmaan edes aluksen mittaa pituus suunassa erona ollut ainakaan toisessa. Eikai edes venäläinen ole noin hullunrohkea. Ukoista viis mut kalustosta luulisivat välittävän ainakii sen verran.
 
Tässä twiitissä näkyy täsmälleen samanlainen laukaisu-kiemura Gorshkov-luokan fregatilta ja väitetään että kyseessä on tarkoituksellinen 'throw-testi'.

Enpä oikein tiedä. Ymmärrän kyllä että tuollaisia testejä on olemassa mutta aika hurjalta tuntuisi tuollainen että tarkoituksella väännetään ohjuksen suihkusuuttimet solmuun noin lähellä laivaa, kuka tietää mihin se lähtee. Vaikkei noissa ohjuksissa olekaan nähtävästi taistelukärkeä niin aika paljon vahinkoa se voi tehdä jos vaikka pintaan osuessaan lähtee pomppimaan suuntaan X. Luulisi olevan parempiakin keinoja tuohon. Se tosin selittäisi miksi tuossa Shaposhnikovin laukaisussa oli drone vieressä katsomassa.
Siellä ne velatkin muuttuu saataviksi! Kun kattoo miten lähelle ohjus tuli niin ei millään ole tavoiteltu tila. Käsittämätöntä, miten pokalla naamalla suoltavat tuota propagandaa...
 
Back
Top