Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt en tarkalleen muista koska Visby alus kävi Aurajoessa viimeksi. Edelliskesä taisi olla. Juttulin silloin ilmeisesti förstin kanssa ja hän kertoi minulle, että vain Puola ja Saksa käyttää mk3. Tästä tosiaan nyt noin 2 vuotta aikaa. Mitä sen jälkeen tapahtunut on kysymysmerkki.
Joo ja Puola on nyt ostanut NSM ohjuksia kuorma auto lavetille. Muistanko oikeen niin niilä oli tai on vielä RBS-15 myös lavetilla samaa kun Suomella on, tai jos ne korvaa ne NSM:illa ??
 
Katso liite: 12108 https://pbs.twimg.com/media/CvyNgz7W8AAaiVG.jpg:large

Tulkitsenko oikein että mukana on vain yksi kone joka kykenee buddy-buddy ilmatankkaukseen? Aika omituista, luulisi että tankkereita tarvittaisiin useampi varsinkin kun tuollaiselta "hyppyri"-alukselta ei varmaankaan ihan täydessä lastissa nousta. Toinen silmiinpistävä juttu on awacs-koneiden puute. Käyttävät näemmä kahta kopteria silminä, tuskin ideaali ratkaisu.
Minua pistää silmään lähinnä nuo selkeät kielioppivirheet kuten "Attachers" ja "The Naval Aligator" :p. Ei lisää uskottavuutta.

Koko Kuznetsov-operaatio on pelkkä mediatemppu ja sapelinkalistelua kuten parin Korvetin siirtokin. Ehkä Venäjä haluaa pelotella ja saada länsimaiden johtajat epävarmoiksi?

Kuznetsov on todettu monin tavoin pelkäksi vitsiksi eikä sitä oikein voi kutsua todelliseksi lentotukialukseksi. Vanha ruosteinen paatti joka savuttaa kun Lada ja tarvitsee raskaan hinaajan turvaamaan matkaa konerikkojen varalta.

Aluksen 12 konetta eivät voi nousta täydessä aseistuksessa koska katapultti puuttuu (varmaan siitä syystä että jos se olisi niin se katkeilisi vähän väliä ja koneet menisi mereen). Nuo 12 taistelukonetta eivät kykene tuottamaan riittävää suojaa alukselle saati kykene kovin kummoiseen iskukykyyn. Alus on enemmänkin HEKO-tukialus koska 12 hävittäjällä ei pyöritetä mitään ilmatukea tosipaikassa. Alus pystyy vain yhteen, rajalliseen ja lyhyen kantaman iskuun maa- ja merikohteita vastaan.

Ilmatankkerien puute varmistaa nuo suorituskykypuutteet vaan eipä noin aneemisesta konemäärästä montaa tankkeria saisikaan.
Toki muutaman hävittäjn tuo purkki kuljettaa ja tuo sitä myöden vähän lisää iskukykyä mutta lentotukialukset ovat haavoittuvaisia ja paljon riippuu siitä minkälaisen suojan ne saavat saattueesta. Yksi taisteluristeilijä tai pari fregattia ei riitä. Sukellusveneitäkin pitäisi pystyä torjumaan.

Kuznetsovin erikoisuuksia on nuo ohjukset lentokannen alla:
admiral-kuznetsov.jpg

breaking-global-coal-prices-rocket-as-demand-rises-exponentially-by-5259502.png
 
Minä en paateista tiedä pahemmin mitään joten joku valaiskoot.

Eikös se Kursk joskus uponnut ja oli yllättävän nopeasti Britit jeesaamassa pelastustöissä?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kursk_(sukellusvene)

Lähinnä mietityttää Venäjän sukellusveneiden kunto/taso, että ovat edelleen puhki ruostuneita sillipurkkeja vai mikä lienee kokonaiskuva Venäjän nykyisestä sukellusvenekannasta?

OT: Das Boot on kyllä helvetin hyvä elokuva. :)
 
Lähinnä mietityttää Venäjän sukellusveneiden kunto/taso, että ovat edelleen puhki ruostuneita sillipurkkeja vai mikä lienee kokonaiskuva Venäjän nykyisestä sukellusvenekannasta?

Tuosta löytyy tietoa valmistusvuosista:

http://russianships.info/eng/today/

Muutama ydinkäyttöinen ohjusvene on valmistettu 2010-luvulla. Yhtään ydinkäyttöistä taisteluvenettä ei ole otettu käyttöön sitten 2001. Itämerelläkin olevat 2 diesel-sähköistä vempainta ovat 80-luvulta. Mikä antaa hieman erikoisen sävyn forumillakin esiintyvälle sukellusvenepaniikille. Tosin sukellusveneitä on helppo siirrellä Venäjän sisäisiä kanavia pitkin.

Eli suurimmaksi osaksi Venäjän laivasto, niin sukellusveneissä kuin pinta-aluksissakin, pyörittelee 80- ja 90-luvuilla rakennettuja vempeleitä. 30+ v. ikäisiäkin löytyy useita.
 
Paremmassa kunnossa kuin pinta-alukset.

Näin olen kanssa käsittänyt.
Miten usein tuota kalustoa tulee huoltaa?

Putella kun saattaa alkaa tulla pikku rahaongelmia oman kansansa kaitsemiseksi ja monen rintaman sodan kanssa.

Jotainhan se tosin jo vuosia sitten virkkoi, jotta "mitä tekee rotta joka on ajettu seinää vasten" tai jotain sinnepäin.
 
Kuznetsov on todettu monin tavoin pelkäksi vitsiksi eikä sitä oikein voi kutsua todelliseksi lentotukialukseksi. Vanha ruosteinen paatti joka savuttaa kun Lada ja tarvitsee raskaan hinaajan turvaamaan matkaa konerikkojen varalta.

Kun tämä purkki on taas tapetilla, niin kerrataan mihin se on alunperin tehty ja miksi se näyttää nykyään niin vitsiltä. Kuznetsoviahan ei alunperin suunniteltu voiman projisointiin, vaan Neuvostoliiton ydinohjussukellusveneiden suojelijaksi pohjoiselle Jäämerelle. Kun läntisten ohjusveneiden strategiana oli piiloutua yksinään laajoille syville merialueille, Neuvostoliiton puolella nämä partioivat vahvasti miinoituksin, aluksin ja lentokonein vartioiduilla alueilla, ns. sukellusvenebastioneissa. Koska Kuznetsovin rooli oli näiden bastionien puolustaminen, ei raskaiden rynnäkkölentojen laukaiseminen kuulunut aluksen tehtäviin, vaan alueelle pyrkivät alusosastot voitiin torjua alukselta laukaistavin raskain ohjuksin. Torjuntalentojen puolestaaon olisi päästävä ilmaan vaikeimmissakin jäätävissä myrskyolosuhteissa, ja hyppyri ei voi mennä rikki niin kuin katapultti.

Noh, ajat ovat muuttuneet, ja vaikka venäjä yrittää ottaa jäljellä olevista aluksistaan parhaan hyödyn irti, niin voihan se näyttää hassulta. Vähän niin kuin kuljettaisin lehmiä teuraaksi HIluxin lavalla, onnistuuhan se mutta ei sitä siihen ole tarkoitettu. Joitakin parannussuunnitelmia Kuznetsovin uuteen rooliin on vuosien aikana esitetty, mutta eihän venäjä ole saanut niitä toteutettua. Ei se ole laivan vika.
 
Miten usein tuota kalustoa tulee huoltaa?

Aina kun ne on satamassa. Naapuri pyörittää rumbaa tasaisesti merillä ja he ovat kehittäneet sukellusveneitään melkoisesti Kurskin mentyä pohjaan. Samalla he ovat kehittäneet ballistisia ohjuksiaan ja torpedoja. Uusin shiklava esiteltiin männä viikolla jos en muista väärin.
 
Venäjän huippusalainen vakoilusukellusvene poistui satamasta ensi kertaa 16 vuoteen
Kasperi Summanen
4 tuntia ja 34 minuuttia sitten (päivitetty 4 tuntia ja 33 minuuttia sitten)
Podmoskovie-sukellusvene liittyy pian Venäjän Pohjoiseen laivastoon.

  • a456e3e2a71b9ad20ffef42f347974e5e65b908fee0173906a25d1ed6ac6508a

    Delta IV -luokan sukellusvene.

    (US Navy/Wikimedia Commons)
Venäläinen ballistinen ohjussukellusvene Podmoskovie jätti hiljattain laiturinsa Severodvinskissä ensi kertaa peräti 16 vuoteen kertoo War is Boring.

Center for Analysis of Strategies and Technologies -ajatushautomon BMPD-blogia pitävä Oleg Kuleshov bongasi matkaan lähteneen sukellusveneen. Hänen ottamiaan kuvia aluksesta löytyy tämän linkin takaa.

Podmoskovie on ainutlaatuinen vakoilusukellusvene. Huippusalainen alus sai alkunsa Naton Delta IV –luokkana tunnettuna ydinkäyttöisenä ballistisena ohjussukellusveneenä vuonna 1986. Sitä on kuitenkin sittemmin muunneltu raskaasti.

Sukellusveneen ominaisuuksista on tihkunut julkisuuteen vain vähän tietoa. Sen uskotaan kuitenkin kykenevän muun muassa toimimaan Venäjän niin ikään huippusalaisten ydinkäyttöisten pienoissukellusveneiden emoaluksena. Pienoissukellusveneitä voidaan käyttää esimerkiksi erilaisiin tiedustelutehtäviin, kuten vedenalaisissa kaapeleissa kulkevan tietoliikenteen vakoiluun.

Venäjän valtiollinen media on kuvannut vakoilualusta "tieteelliseen tutkimukseen muunnetuksi sukellusveneeksi, joka toimii myös syvänmeren laitteiden emoaluksena".

Podmoskovie lähti mitä ilmeisimmin merille suorittamaan koepurjehduksia korjausten tai päivitysten jälkeen. Pitkään satamassa olleen aluksen on sen jälkeen määrä liittyä Venäjän pohjoiseen laivastoon.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/venajan_salainen_sukvene-57097
 
Venäjän huippusalainen vakoilusukellusvene poistui satamasta ensi kertaa 16 vuoteen
Kasperi Summanen
4 tuntia ja 34 minuuttia sitten (päivitetty 4 tuntia ja 33 minuuttia sitten)
Podmoskovie-sukellusvene liittyy pian Venäjän Pohjoiseen laivastoon.

  • a456e3e2a71b9ad20ffef42f347974e5e65b908fee0173906a25d1ed6ac6508a

    Delta IV -luokan sukellusvene.

    (US Navy/Wikimedia Commons)
Venäläinen ballistinen ohjussukellusvene Podmoskovie jätti hiljattain laiturinsa Severodvinskissä ensi kertaa peräti 16 vuoteen kertoo War is Boring.

Center for Analysis of Strategies and Technologies -ajatushautomon BMPD-blogia pitävä Oleg Kuleshov bongasi matkaan lähteneen sukellusveneen. Hänen ottamiaan kuvia aluksesta löytyy tämän linkin takaa.

Podmoskovie on ainutlaatuinen vakoilusukellusvene. Huippusalainen alus sai alkunsa Naton Delta IV –luokkana tunnettuna ydinkäyttöisenä ballistisena ohjussukellusveneenä vuonna 1986. Sitä on kuitenkin sittemmin muunneltu raskaasti.

Sukellusveneen ominaisuuksista on tihkunut julkisuuteen vain vähän tietoa. Sen uskotaan kuitenkin kykenevän muun muassa toimimaan Venäjän niin ikään huippusalaisten ydinkäyttöisten pienoissukellusveneiden emoaluksena. Pienoissukellusveneitä voidaan käyttää esimerkiksi erilaisiin tiedustelutehtäviin, kuten vedenalaisissa kaapeleissa kulkevan tietoliikenteen vakoiluun.

Venäjän valtiollinen media on kuvannut vakoilualusta "tieteelliseen tutkimukseen muunnetuksi sukellusveneeksi, joka toimii myös syvänmeren laitteiden emoaluksena".

Podmoskovie lähti mitä ilmeisimmin merille suorittamaan koepurjehduksia korjausten tai päivitysten jälkeen. Pitkään satamassa olleen aluksen on sen jälkeen määrä liittyä Venäjän pohjoiseen laivastoon.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/venajan_salainen_sukvene-57097
Millainen on ydinkäyttöinen pienoissukellusvene? Luulisi reaktoriin jo menevän sen verran tilaa, että mistään "pienois" ei voida puhua.
 
Muutama ydinkäyttöinen ohjusvene on valmistettu 2010-luvulla. Yhtään ydinkäyttöistä taisteluvenettä ei ole otettu käyttöön sitten 2001.

Ei pidä paikkaansa. Ensimmäinen Projekti 885-luokan vene Severodvinsk otettiin virallisesti palvelukseen vuoden 2013 lopussa. Konventionaalisia Projekti 636.3-luokan veneitä on otettu 5 palvelukseen 2014-2016 ja kuudeskin tulee tämän vuoden loppuun mennessä. Yksi niistä ampui Kalibr-ohjuksia Syyriaan joulukuussa.

Sardaukar kirjoitti:
Eli suurimmaksi osaksi Venäjän laivasto, niin sukellusveneissä kuin pinta-aluksissakin, pyörittelee 80- ja 90-luvuilla rakennettuja vempeleitä. 30+ v. ikäisiäkin löytyy useita.

Aktiivikäytössä olevista ydinkäyttöisistä taisteluveneistä ainoastaan 2 on 80-luvulla palvelukseen tullut. Yksi on Victor 3-luokan Petrozavodsk, joka tuli palvelukseen 1988 lopulla, se vene on määrä romuttaa vuoden päästä. Ja toinen on Oscar 2-luokan Voronezh, joka otettiin palvelukseen 1989 joulukuussa (ja peruskorjattiin 2011). Kaikki muut Victor 3-, Akula-, Oscar- ja Sierra-luokkien veneet on 90-luvun puolella käyttöön tulleita (lukuunottamatta yhtä Akulaa, joka tuli palvelukseen 2001, kuten mainitsit). Muutama 1988-89 alunperin palvelukseen otettu vene on modernisoitavana uudelle tasolle. Akula-luokan Bratsk, Oscar 2-luokan vene Irkutsk ja mahdollisesti 2 Sierra-luokan venettä, mutta niistä liikkuu ristiriitaisia tietoja.

Jotta tälle on jokin konteksti, niin voidaan katsoa maailman toisen merkittävän (ydin)sukellusvenemahdin eli Yhdysvaltojen ydinkäyttöisiä taisteluveneitä. Los Angeles-luokan veneitä on 36 vielä käytössä, niistä 17 tuli palvelukseen 80-luvulla (6 niistä 81-84) ja 19 1990-1996. Toisaalta Yhdysvalloilla on myös 90-luvulta lähtien valmistunut 3 Seawolf-luokan venettä ja 13 Virginia-luokkaa. Yhdysvalloilla on siis selvästi Venäjää vanhempia ydinkäyttöisiä taisteluveneitä edelleen käytössä, mutta vastapainoksi on myös kohtalaisen merkittävä määrä uudempiakin. Suurin osa molempien maiden ydinkäyttöisistä taisteluveneistä on samoihin aikoihin otettu käyttöön.
 
Millainen on ydinkäyttöinen pienoissukellusvene?

Podmoskovjen päähyötykuormaksi on oletettu rontti 60-metristä AS-12 Lošarikia - ei mikään minivene mutta siltikin pienempi kuin esimerkiksi ranskalainen Rubis. Venäläisethän ovat olleet yllättävän innokkaita näiden "oseanografiseen tutkimukseen"* tarkoitettujen erikoisveneiden käyttäjiä, joten on ihme että Podmoskovjen kanssa vitkuteltiin niin kauan. Tuollainen erikoistehtävämodifikaatio on jo aiemmin tehty yhteen Deltaan (Delta III Orenburg) ja yhteen Yankee-luokan veneeseen (Yankee Stretch).

* tai "kalastusalueiden tutkimukseen", kuten pari Whiskey-luokan venettä. Valitettavasti tarina ei kerro, palvelivatko ne Sovrybflotin lipun alla.
 
Ei pidä paikkaansa. Ensimmäinen Projekti 885-luokan vene Severodvinsk otettiin virallisesti palvelukseen vuoden 2013 lopussa. Konventionaalisia Projekti 636.3-luokan veneitä on otettu 5 palvelukseen 2014-2016 ja kuudeskin tulee tämän vuoden loppuun mennessä. Yksi niistä ampui Kalibr-ohjuksia Syyriaan joulukuussa.



Aktiivikäytössä olevista ydinkäyttöisistä taisteluveneistä ainoastaan 2 on 80-luvulla palvelukseen tullut. Yksi on Victor 3-luokan Petrozavodsk, joka tuli palvelukseen 1988 lopulla, se vene on määrä romuttaa vuoden päästä. Ja toinen on Oscar 2-luokan Voronezh, joka otettiin palvelukseen 1989 joulukuussa (ja peruskorjattiin 2011). Kaikki muut Victor 3-, Akula-, Oscar- ja Sierra-luokkien veneet on 90-luvun puolella käyttöön tulleita (lukuunottamatta yhtä Akulaa, joka tuli palvelukseen 2001, kuten mainitsit). Muutama 1988-89 alunperin palvelukseen otettu vene on modernisoitavana uudelle tasolle. Akula-luokan Bratsk, Oscar 2-luokan vene Irkutsk ja mahdollisesti 2 Sierra-luokan venettä, mutta niistä liikkuu ristiriitaisia tietoja.

Jotta tälle on jokin konteksti, niin voidaan katsoa maailman toisen merkittävän (ydin)sukellusvenemahdin eli Yhdysvaltojen ydinkäyttöisiä taisteluveneitä. Los Angeles-luokan veneitä on 36 vielä käytössä, niistä 17 tuli palvelukseen 80-luvulla (6 niistä 81-84) ja 19 1990-1996. Toisaalta Yhdysvalloilla on myös 90-luvulta lähtien valmistunut 3 Seawolf-luokan venettä ja 13 Virginia-luokkaa. Yhdysvalloilla on siis selvästi Venäjää vanhempia ydinkäyttöisiä taisteluveneitä edelleen käytössä, mutta vastapainoksi on myös kohtalaisen merkittävä määrä uudempiakin. Suurin osa molempien maiden ydinkäyttöisistä taisteluveneistä on samoihin aikoihin otettu käyttöön.

Projekti 885 is ole ns. hyökkäys/taistelusukellusvene vaan risteilyohjussukellusvene (SSGN), siksi en laskenut sitä SSN-joukkoon. Tosin sen pääasiallinen toimenkuva on laivojen upottaminen. Projekt 636.3 on diesel-sähköinen, eikä siis ydinsukellusvene.

Akula-luokan veneet jotka ovat tulleet palvelukseen 80-luvulla:

SSN
K-322 Kashalot
Project 971
1988
SSN
K-391 Bratsk
Project 971
1989

Victor III:

SSN
B-239 Karp
Project 945
1984
 
Projekti 885 is ole ns. hyökkäys/taistelusukellusvene vaan risteilyohjussukellusvene (SSGN), siksi en laskenut sitä SSN-joukkoon. Tosin sen pääasiallinen toimenkuva on laivojen upottaminen. Projekt 636.3 on diesel-sähköinen, eikä siis ydinsukellusvene.

Akula-luokan veneet jotka ovat tulleet palvelukseen 80-luvulla:

SSN
K-322 Kashalot
Project 971
1988
SSN
K-391 Bratsk
Project 971
1989

Victor III:

SSN
B-239 Karp
Project 945
1984
Tuolla luokittelulla USN:lläkin olisi vain muutama hyökkäysvene palveluksessa. SSN-719 Providencesta lähtien kaikissa jenkkien veneissä kolmea Seawolf-luokan yksilöä lukuunottamatta on ollut 12 VLS-putkea risteily- ja meritorjuntaohjuksille. Myös improved Akula- ja uudemmissa 971-projektin veneissä on 6 ulkoista putkea, joista ehkä voidaan ampua ohjuksia. Varmaa tietoa tästä en löytänyt. Loppujen lopuksi kaikkien osapuolien vanhemmatkin veneet pystyvät ampumaan ohjuksia torpedoputkistaan.

Kaikenkaikkiaan siis jako SSN- ja SSGN-veneiden välillä on jäänne ajalta, jolloin ohjukset olivat isompia, monimutkaisempia ja huollollisesti vaativampia kuin nykyään ja niiden sisällyttäminen varustukseen asetti selkeitä rajoituksia aluksen muille kyvyille. Nykyään mitään kovin selvää rajaa näiden välille on vaikea vetää.
 
Tuolla luokittelulla USN:lläkin olisi vain muutama hyökkäysvene palveluksessa. SSN-719 Providencesta lähtien kaikissa jenkkien veneissä kolmea Seawolf-luokan yksilöä lukuunottamatta on ollut 12 VLS-putkea risteily- ja meritorjuntaohjuksille. Myös improved Akula- ja uudemmissa 971-projektin veneissä on 6 ulkoista putkea, joista ehkä voidaan ampua ohjuksia. Varmaa tietoa tästä en löytänyt. Loppujen lopuksi kaikkien osapuolien vanhemmatkin veneet pystyvät ampumaan ohjuksia torpedoputkistaan.

Kaikenkaikkiaan siis jako SSN- ja SSGN-veneiden välillä on jäänne ajalta, jolloin ohjukset olivat isompia, monimutkaisempia ja huollollisesti vaativampia kuin nykyään ja niiden sisällyttäminen varustukseen asetti selkeitä rajoituksia aluksen muille kyvyille. Nykyään mitään kovin selvää rajaa näiden välille on vaikea vetää.

Silti luokittelu on selkeä. SSN/SSGN. Akula on SSN, Oscar II on SSGN. Kyse on veneen pääasiallisesta käytöstä, joka SSN-hyökkäyssukellusveneellä on vihollisen sukellusveneiden upottaminen. Tästä syystä tuo jako on tehty eikä luokittelu edelleenkään ole mikään jäänne.

Ja kuten sanoin, Venäjä ei ole ottanut käyttöön yhtään ydinkäyttöistä hyökkäyssukellusvenettä (SSN) sitten vuoden 2001. 15 vuotta ilman uusia SSN-veneitä on pitkä aika. Venäjän uustuotanto on ollut SSBN-veneitä ja yksi SSGN. Tämän lisäksi on rakennettu jonkin verran konventionaalisia Kilo/Lada-luokan diesel-sähköisiä veneitä (luokittelu SSK). Venäjän uusimmat veneet ovatkin Mustallamerellä ja tuollaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Silti luokittelu on selkeä. SSN/SSGN. Akula on SSN, Oscar II on SSGN. Kyse on veneen pääasiallisesta käytöstä, joka SSN-hyökkäyssukellusveneellä on vihollisen sukellusveneiden upottaminen. Tästä syystä tuo jako on tehty eikä luokittelu edelleenkään ole mikään jäänne.
Sitten Yasen-luokka on hyökkäyssukellusvene. Niine nelikymmenine ohjusputkineen.
 
Sitten Yasen-luokka on hyökkäyssukellusvene. Niine nelikymmenine ohjusputkineen.

Jenkit ainakin luokittelevat sen SSGN:ksi. Yasenin pääasiallinen tehtävä ei todellakaan ole SSN-hyökkäyssukellusveneenä toimiminen.

Rear Adm. Dave Johnson, Naval Sea Systems Command’s (NAVSEA) program executive officer (PEO) submarines, "We’ll be facing tough potential opponents. One only has to look at the Severodvinsk, Russia’s version of a [nuclear guided missile submarine] (SSGN). I am so impressed with this ship that I had Carderock build a model from unclassified data [so that he could look at it every day on his way to his office].

Venäläiset luokittelevat sen myöskin SSGN-luokkaan. Yasen kun on sama kuin Projekt 885.

Olisiko vielä jotain muuta minkä voisin oikaista? :D
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top