Venäjän merivoimat-yleisketju

Tänne linkitety uutiset väittävät, että vastapuoli oli Togoon rekisteröity livestock carrier "Yourasif H", pieni 81-metrinen elävien eläinten kuljetukseen tarkoitettu "ruotsinlaiva". Marine Trafficin reittihistorian perusteella olisi ollut ilmeisesti kuljettamassa halal-lihaa Romaniasta.

"The transport vessel was flying a Togo flag and was identified as Youzarsif H by the GAC shipping agent."

showphoto.aspx


https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:28.7/centery:41.5/zoom:7

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:765985/mmsi:671371000/vessel:YOUZARSIF H

OK. Venäläiset lähteet tosin mainitsevat edelleen toiseksi osapuoleksi "Ашот-7".
 
Kaavioissa on tosin virheitä. Steregushtshijeissa ei ole UKSK-siiloja eikä ne voi kuljettaa Oniksia tai muita raskaita risteilyohjuksia vaan niissä on Uranit. Siinä ja Gorshkovissa ei ole it-järjestelmänä S-300PMU vaan Redut jossa on kaksi ohjusta, pitkän matkan 9M96 ja lyhyen matkan 9M100. Tällä hetkellä käytössä on vain jälkimmäinen ohjus joka vastaa jokseenkin Umkhontoa. Gepardeja on kaksi erilaista, uudemmassa on UKSK-siilot ja Palma-lähi-itjärjestelmä (Kortikin kevytversio).
 
Voi olla että Gremyaschiyt on laskettu "stereoiksi". Koska ne on sen advanced-versio. UKSK löytyy.
 
Onkos tämä ollut jo ketjussa? Ainakin Putinilla on kohta vähemmän voimaa käytettäväksi maailmalla. Ehkä ihan hyvä niin, Venäjä välttyy turhilta nöyryytyksiltä.

http://yle.fi/uutiset/3-9591609

Venäjän ainoa lentotukialus menee kolmeksi vuodeksi remonttiin
Sotaretki Syyrian vesille jäi Kuznetsovin viimeiseksi reissuksi pitkään aikaan.

2.5.2017 klo 17:53
13-3-9233401.jpg

Lentotukialus Admiral Kuznetsov kuvattuna Murmanskissa.Lev Fedoseyev / AOP
1
Venäjän laivaston lentotukialus Amiraali Kuznetsov jää ensi syyskuussa Murmanskin lähellä sijaitsevalle Rosljakovon telakalle ja pysyy siellä ainakin vuoden 2020 lopulle saakka. Laivaan tehdään perusteellinen remontti ja sen järjestelmiä uudenaikaistetaan.

Uutistoimisto Tassin mukaan Kuznetsovin pääkone ja sähköjärjestelmä uusitaan, lentokannen järjestelmiä uudenaikaistetaan ja aluksen meritorjuntaohjusjärjestelmä vaihdetaan Kalibr-risteilyohjuksiin ja ääntä nopeampiin Oniks-meritorjuntaohjuksiin.

Töiden hinnaksi on Tassin mukaan sovittu 40 miljardia ruplaa eli tämän hetken kurssilla noin 644 miljoonaa euroa. Kuznetsovin lentokalusto koostuisi remontin jälkeenkin hävittäjäkoneista ja helikoptereista.

Syyriasta sekalaista mainetta
Kuznetsov on otettu käyttöön Neuvostoliitossa vuonna 1990, ja se on ennenkin viettänyt pitkiä aikoja telekalla. Alus nousi maailmalla otsikoihin viime syksynä, kun Venäjä lähetti sen Syyrian lähivesille – tukemaan taisteluja siellä, kuten Venäjä asian ilmaisi.

Voimannäytöstä ei tullut aivan sellaista kuin suunniteltiin. Kansainvälinen huomio kiinnittyi Kuznetsovin sankkaan savuttamiseen. Kaksi aluksen hävittäjää putosi Välimereen ja tuhoutui, toinen siksi että lentokannen jarruvaijeri katkesi. Osa aluksen lentokoneista teki taistelulentoja venäläisten maatukikohdasta.

Kuznetsovilta toimivat lentokoneet eivät voi kuljettaa pommilastia vaan vain kevyempiä ilmataisteluohjuksia, koska koneita varten ei ole katapulttia vaan ne nousevat ilmaan rampin avulla. Ei ole tiedossa, asennetaanko aluksen kannelle katapultti remontin yhteydessä.

Kuznetsov on palannut Välimereltä Murmanskiin helmikuussa, ja pysynee kotisatamassaan telakalle joutumiseen saakka.

Lähteet: Yle, Tass
 
Kuznetsovin remontti on ollut kiikarissa jo vuosia ja sitä on lykätty sekä rahan puutteen että aluksen tarpeen mukaan (isojen näyttävien alusten täytyy edustaa maailmalla). Syyrian purjehdus raavittiin kasaan 'väkisin' että päästäisiin kokeilemaan alusta ja lennostoa tositoimissa edes vähän ennen monta vuotta kestävää telakointia.
Aika hassua että alukseen laitetaan Oniksit. Luulisi että risteilyohjusten sijoittaminen tukialukseen olisi jo todettu tarpeettomaksi.
 
@fulcrum montas risteilyohjusalustaksi soveltuvaa alusta Venäjällä on? Ja monta modernia? Montaa ei taida olla, joten kai siinä mielessä lentotukialuksen varustaminen niillä ohjuksilla on jotenkin ymmärrettävissä.

Jenkeillä on hiukka eri tilanne kun Tomahawk kelposia aluksia on luokkaa >120 kpl
 
Ei niitä paljoa ole vielä, mutta lisää tulee koko ajan koska ne eivät tarvi kovin isoja aluksia, toisin kuin takavuosien Granitit ja Basaltit. Lisäksi noita ohjuksia saadaan myös sukellusveneisiin. Venäjällä muutenkaan tuskin on varaa mihinkään OIF-tyylisiin satojen ohjusten massalaukaisuihin.
 
Mig 29K:n laskut sujuvat yhtä vahvasti kuivalla maalla kuin Kuznetsovilla. (Tämä yksilö oli myös mukana sillä kuuluisalla Syyrian reissulla)

ToOALF9QtiU.jpg

Ilmeisesti jokin kesken lennon iskenyt hydrauliikkavika.
 
Mig 29K:n laskut sujuvat yhtä vahvasti kuivalla maalla kuin Kuznetsovilla. (Tämä yksilö oli myös mukana sillä kuuluisalla Syyrian reissulla)

Katso liite: 14524

Ilmeisesti jokin kesken lennon iskenyt hydrauliikkavika.

Toivottavasti pilotti laukaisi heittoistuimen ennenmin paremmin kuin jälkeen hankikeikkaa... Tai tulee mieleen "Onko siellä ryssän helvetissä kylmä?"....
 
Mig 29K:n laskut sujuvat yhtä vahvasti kuivalla maalla kuin Kuznetsovilla. (Tämä yksilö oli myös mukana sillä kuuluisalla Syyrian reissulla)

Katso liite: 14524

Ilmeisesti jokin kesken lennon iskenyt hydrauliikkavika.

Tukilaiva joutaakin remonttiin. Eihän Venäjällä kohta ole laittaa sille edes koneita...
 
Toivottavasti pilotti laukaisi heittoistuimen ennenmin paremmin kuin jälkeen hankikeikkaa... Tai tulee mieleen "Onko siellä ryssän helvetissä kylmä?"....

Muistaakseni jotakin tuon tapaista tapahtui täällä meilläkin. Vai oliko niin, että se Hornet ei kuitenkaan mennyt katolleen, mutta käsittääkseni siipi ainakin otti maahan.
 
Back
Top