Venäjän merivoimat-yleisketju

Valtamerilaivaston rakentaminen on Venäjälle järjetöntä rahanhaaskausta ja suuruudenhullua uhoa jotta voidaan esittää suurvaltaa isojen poikken kikkelinmittauskilpailuissa.

Venäjä on kaikista maailman valtioista varmaan vähiten merireiteistä riippuvainen, koska se on kahdelle mantereelle levittäytynyt jättiläisvaltio joka kattaa mm planeetan suurimman mantereen koko pohjoisosan. Lisäksi laivastokisassa Venäjä joutuu aina antamaan muille etumatkaa jakamalla laivastovoimansa peräti neljään osaan, joista kaksi operoi ahtailla ja helposti suljettavilla sisämerillä.

Venäjän kannattaisi keskittyä pienillä aluksilla operoiviin rannikkolaivastoihin sekä ilmavoimiin ja ehkä jäämerellä toimiviin arktiselle alueelle erikoistuneisiin merivoimiin. Loput paukut maavoimiin.

Minun mielestäni Venäjän kannattaisi rakentaa valtameriolosuhteisiin soveltuvia lentotukialuksia, mieluiten ilman saattajia, Yksittäiskappaleina, ei sarjoina, Muttta intressinäni onkin olla Suomen puolella :confused:

Muuten pitkälti samaa mieltä, mutta tuohon voi lisätä vielä kaksi ulottuvuutta - Mustan meren ja suurvaltaleikit. Venäjä haluaa ylläpitää riittävän suuria merivoimia toimiakseen Mustan meren lähiulkomaita vastaan, mikä vaatii jonkun kokoisi merivoimia, samoin kuin leikkiä suurvaltaa, mikä myös vaatii jonkin kokoisia merivoimia. Sitten on vielä tärkein ulottuvuus, joka usein unohtuu, eli ohjussukellusveneet ja niiden vaatimat tukitoimet.
 
Laivaston vuosiparaati on sunnuntaina. Jostain syystä tänä vuonna siihen on panostettu erityisen paljon, melkein kaikki vähänkään isompi tai fiinimpi on roudattu paikalle. Mahtaisiko syynä olla kiinalaisten läsnäolo, saa nähä osallistuvatko nekin juhlallisuuksiin.

Eikös niillä ollu pyöriät synttärit. Laivasto 100v.

Aamulehden mukaan näin

172-metrinen sukellusvene on matkalla Pietariin, missä se osallistuu Venäjän laivaston satavuotisjuhlaan. Juhlaparaati pidetään heinäkuun lopulla.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/maailman-suurin-ydinsukellusvene-saapui-suomenlahdelle-200283102/
 
Mitäs jos tuo uppoaa Suomenlahteen...on nimittäin aika vanha vempele.
 
Venäläisten sympatia kuolemanvaarassa olevia ihmisiä kohtaan on käsinkosketeltavaa. Hyi helvetti että voikin halveksia tuollaista nauramista asialle.
Saattoi olla räkänokka varusveijareita jotka ajattelemattomuuttaan naureskelivat. Samanlaisia kusipäitä löytyy täältäkin.
 
Eikös niillä ollu pyöriät synttärit. Laivasto 100v.

Aamulehden mukaan näin

172-metrinen sukellusvene on matkalla Pietariin, missä se osallistuu Venäjän laivaston satavuotisjuhlaan. Juhlaparaati pidetään heinäkuun lopulla.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/maailman-suurin-ydinsukellusvene-saapui-suomenlahdelle-200283102/

Venäjän laivasto laskee alkunsa vuodesta 1696, ja -96 juhlittiin 300-vuotissynttäreitä, yksi sukellusvenekin sai nimeksi "300-Vuotias Venäjän Laivasto". Olisiko tänä vuonna jotkut Itämeren punalippuisen laivaston satavuotissynttärit, emt.
 
Mikä tuo Kirov-luokan aluksen pääasiallinen tehtävä on?

Siinäpä hyvä kysymys, varmaan edes neuvostolaivasto itse ei tiennyt. Alunperinhän projektin tavoite oli muistaakseni noin 6000 tonnin sutohävittäjä. Kuten usein käy, koko lähti kasvamaan projektin edetessä. Myöhemmin alettiin kehittämään projekti Fugasia, joka oli valtava ydinkäyttöinen ohjusristeilijä (32-48 Granit-ohjusta). Viimemainittua pidettiin liian suuruudenhulluna ja päädyttiin kompromissialukseen, iso ohjusristeilijä jossa oli vahva suto-aseistus. Alusta kritisoitiin jo silloin ja luokan myöhemmissä aluksissa sutoaseistusta karsittiin ilmapuolustusjärjestelmien tieltä. Tosin Petr Velikijiin ei ole kaikkia it-järjestelmiä koskaan asennettu.

Sutorooli noin isolla aluksella on tietenkin aika järjetöntä, ei mitään mieltä että raskas ja kallis risteilijä lähtee vaaralliseen sukellusvenejahtiin. Käytännössä Kirovit ovat olleet lippulaivoja, isojen osastojen komentoaluksia ja ilmapuolustusfokuksia. Venäjällä tosin ei oikein ole enää isoja laivasto-osastoja. Slava- ja Kara-luokan aluksillakin oli komentotilat ja olivat huomattavasti halvempia operoida. Tietysti ilmapuolustusroolissa isompi risteilijä korkealle ja vakaammalle alustalle asennettuine tutkineen on parempi.

Amerikkalaisilla oli vastaava hullutusprojekti, CSGN. Siitä luovuttiin kun huomattiin että Aegis pystytään asentamaan Spruance-luokan runkoon ja näin syntyi Ticonderoga. Mutta kun neuvostolaivasto otti Kirovit käyttöön niin jenkeissäkin syntyi paniikki ja piti ottaa taistelulaivat uudestaan käyttöön.

Valtamerilaivaston rakentaminen on Venäjälle järjetöntä rahanhaaskausta ja suuruudenhullua uhoa jotta voidaan esittää suurvaltaa isojen poikken kikkelinmittauskilpailuissa.

Venäjä on kaikista maailman valtioista varmaan vähiten merireiteistä riippuvainen, koska se on kahdelle mantereelle levittäytynyt jättiläisvaltio joka kattaa mm planeetan suurimman mantereen koko pohjoisosan. Lisäksi laivastokisassa Venäjä joutuu aina antamaan muille etumatkaa jakamalla laivastovoimansa peräti neljään osaan, joista kaksi operoi ahtailla ja helposti suljettavilla sisämerillä.

Venäjän kannattaisi keskittyä pienillä aluksilla operoiviin rannikkolaivastoihin sekä ilmavoimiin ja ehkä jäämerellä toimiviin arktiselle alueelle erikoistuneisiin merivoimiin. Loput paukut maavoimiin.

Tämänkaltaiset argumentit ovat Venäjällä hyvin yleisiä. On totta ettei Venäjä ole meriyhteyksistä samalla tapaa riippuvainen kuin esimerkiksi Japani tai Kiina ja puhtaasti rannikkopuolustukseen vahvan ilma- ja ohjusaseen omaava Venäjä ei pintalaivastoa tarvitse. Toisaalta, maailman sivu sellaiset maat jotka ovat halunneet suurvalloiksi ovat kehittäneet ainakin jonkunmoisen laivaston, jopa mongolit rakensivat laivastoja.
 
Hinaaja mukana. Kuinkas muualla? Onkos muillakin aina hinaaja saattamassa sukellusvenettä?

Yleinen irvistelyn aihe maailmalla!
Mutta johtuu siitä, ettei heillä ole muita omia aluksia tai liittolaisia maailman merillä. Jos laiva saisi konevian olisi apuun kutsuttava jostakin hinaaja. Se olisi sitten samalla pelastusalus, jonka palkkio määrättäisiin kansainvälisten merilakien mukaisesti prosenttiosuutena sotalaivan arvosta. Voihan olla alusten ikään tai kuntoonkin liittyviä syitä, mutta tämä on mainittu pääperusteeksi.
 
Yleinen irvistelyn aihe maailmalla!
Mutta johtuu siitä, ettei heillä ole muita omia aluksia tai liittolaisia maailman merillä. Jos laiva saisi konevian olisi apuun kutsuttava jostakin hinaaja. Se olisi sitten samalla pelastusalus, jonka palkkio määrättäisiin kansainvälisten merilakien mukaisesti prosenttiosuutena sotalaivan arvosta. Voihan olla alusten ikään tai kuntoonkin liittyviä syitä, mutta tämä on mainittu pääperusteeksi.

Kyllähän tuo on perusteena melkoinen osoitus siitä, etteivät itsekkään oleta laivojensa kestävän.
Vanhoja, mutta kunnossa olevevia aluksia seilaa maailman merillä vaikka kuinka ja niitä ei tarvitse saattaa hinaajilla.

Touhussa on perinteistä venäjä meininkiä, pakko pullistella, mutta eivät tajua tekevänsä itsensä naurunalaiseksi. Kun tämä muun maailman huvittuneisuus sitten lopulta selviää, tulee hirveä kiukku ja pullistelu kasvaa vain potenssiin.
 
Yleinen irvistelyn aihe maailmalla!
Mutta johtuu siitä, ettei heillä ole muita omia aluksia tai liittolaisia maailman merillä. Jos laiva saisi konevian olisi apuun kutsuttava jostakin hinaaja. Se olisi sitten samalla pelastusalus, jonka palkkio määrättäisiin kansainvälisten merilakien mukaisesti prosenttiosuutena sotalaivan arvosta. Voihan olla alusten ikään tai kuntoonkin liittyviä syitä, mutta tämä on mainittu pääperusteeksi.
No Suomen rannikko on Venäjälle ystävällismielistä. Täällä hinaajia operoi Alfons Håkans. Firma jolle valtio ei suostunut myymään miinalaiva Pohjanmaata jostakin syystä.:rolleyes:
 
Tämänkaltaiset argumentit ovat Venäjällä hyvin yleisiä. On totta ettei Venäjä ole meriyhteyksistä samalla tapaa riippuvainen kuin esimerkiksi Japani tai Kiina ja puhtaasti rannikkopuolustukseen vahvan ilma- ja ohjusaseen omaava Venäjä ei pintalaivastoa tarvitse. Toisaalta, maailman sivu sellaiset maat jotka ovat halunneet suurvalloiksi ovat kehittäneet ainakin jonkunmoisen laivaston, jopa mongolit rakensivat laivastoja.
Olen asiassa @StmSvejk linjoilla, eli sitä parempi mitä enemmän Venäjä sijoittaa varoja hyödyttömään laivastoonsa.

Laivastossa näkyy hyvin venäläisten haikailu 2 MS jälkeiseen neljän vuosikymmenen pituiseen supervalta-aikaan.

Mihin Venäjä sitten merivoimillaan pystyy? Tyynimeri on Venäjälle kaukainen periferia jossa se ei pysty haastamaan alueen mahtivaltioista ketään. Rannikkopuolustus riittää.

Mustan meren dominointiin Venäjälle riittäisi x määrä korvetti/fregattiluokan aluksia ja sukellusveneitä. Rajoitettu maihinnousukyky loisi vaihtoehtoja. Todella kuumassa tilanteessa meri olisi suljettu Venäjälle mutta auki sen vihollisille joka saattaisi Venäjän alivoimaiseen asemaan.

Itämeren tilanne on samankaltainen, mutta Venäjän asema merellä suhteellisesti Mustaamerta heikompi ja maalla vahvempi. Mustanmeren kaltainen mutta vähäisempi panostus merivoimiin olisi perusteltua.

Jäämerellä Venäjä on vahvin valta ja sinne sen kannattaisi sijoittaa koko ydinpelotteensa. Sukellusveneitä ja vahvan pitkän kantaman ilmatorjuntakyvyllä varustettuja pinta-aluksia, max fregattiluokkaa. Nykyinen ydinarsenaali tosin on ylimitoitettu ja kallis.
 
Olen asiassa @StmSvejk linjoilla, eli sitä parempi mitä enemmän Venäjä sijoittaa varoja hyödyttömään laivastoonsa.

Laivastossa näkyy hyvin venäläisten haikailu 2 MS jälkeiseen neljän vuosikymmenen pituiseen supervalta-aikaan.

Mihin Venäjä sitten merivoimillaan pystyy? Tyynimeri on Venäjälle kaukainen periferia jossa se ei pysty haastamaan alueen mahtivaltioista ketään. Rannikkopuolustus riittää.

Mustan meren dominointiin Venäjälle riittäisi x määrä korvetti/fregattiluokan aluksia ja sukellusveneitä. Rajoitettu maihinnousukyky loisi vaihtoehtoja. Todella kuumassa tilanteessa meri olisi suljettu Venäjälle mutta auki sen vihollisille joka saattaisi Venäjän alivoimaiseen asemaan.

Itämeren tilanne on samankaltainen, mutta Venäjän asema merellä suhteellisesti Mustaamerta heikompi ja maalla vahvempi. Mustanmeren kaltainen mutta vähäisempi panostus merivoimiin olisi perusteltua.

Jäämerellä Venäjä on vahvin valta ja sinne sen kannattaisi sijoittaa koko ydinpelotteensa. Sukellusveneitä ja vahvan pitkän kantaman ilmatorjuntakyvyllä varustettuja pinta-aluksia, max fregattiluokkaa. Nykyinen ydinarsenaali tosin on ylimitoitettu ja kallis.
Vladivostokiin kannattaa toki myös jatkossa sijottaa modernia hyökkäys sukellusvene laivastoa.
 
No Suomen rannikko on Venäjälle ystävällismielistä. Täällä hinaajia operoi Alfons Håkans. Firma jolle valtio ei suostunut myymään miinalaiva Pohjanmaata jostakin syystä.:rolleyes:

Päätös joka oli taas kerran naurettava. Yrittäjyydelle perseennäyttöä.
Alfonso oli muuttanut tämä kuuluisan kala lautan huvikäyttöön. Paljut ja kaikki.
Nohevimmat netissä pelkäsi että tähän kiinnitettään miinakiskot ja että venäläiset rupee sillä miinoitamaan väyliä.





Tämä 50 vuotta vanha lautta oli nyt se ongelma.

Satelliittikuva: Venäläisyhtiöllä ”hämmentävää” kalustoa Turun saaristossa
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/77...tiolla-hammentavaa-kalustoa-turun-saaristossa
turunsaaristo2.jpg


Ilmeisesti tuo harmaa väri hytissä oli se ongelma

1717270.jpg


1717272.jpg


http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/2011-10-24/Merivoimat-myy-kuljetuslautan---armeijan-väri-pitää-peittää-3305030.html
"Merivoimien mukaan alus on maalattava ennen uudelleen käyttöönottoa siten, että se voidaan erottaa merivoimien aluksista"

Olisivat perkele sanoneet että pitää olla vaaleanpunainen niin ei olisi tarvinnu jälkikäteen jeesustella.
Ja ei tuota lauttaa merivoimien alukseen sekoita kuin foliohattuporukka.

On vissiin nykyään sininen hytti, jos kuvasta oikeen kattoo.

pic_5_835271_k835272_1200.jpg



Kaikki edellisetkin myydyt alukset oli ja ON harmahtavia

tyovene-muu-merkki-636966_b_7117ef594291a190.jpg

https://www.nettivene.com/tyovene/muu-merkki/636966 Ei muuten maksa paljoa 348 500 €:):)

IMG018410.jpg


http://www.merikuljetus.net/











 
--

Jäämerellä Venäjä on vahvin valta ja sinne sen kannattaisi sijoittaa koko ydinpelotteensa. Sukellusveneitä ja vahvan pitkän kantaman ilmatorjuntakyvyllä varustettuja pinta-aluksia, max fregattiluokkaa. Nykyinen ydinarsenaali tosin on ylimitoitettu ja kallis.

Miksi enintään fregatin kokoisia aluksia? Onhan Yhdysvaltain laivastollakin paljon hävittäjiä ja risteilijöitä, samoin esimerkiksi Kiinalla ja Intialla on hävittäjiä.

Tai no, paljonhan riippuu siitä, haluaako Venäjä käydä resurssikilpaa Jäämerellä. Mutta jos Venäjä haluaa jaolle alueen luonnonvaroista, niin vaatimuksia olisi hyvä kyetä pönkittääkin jollakin tavalla. Vaikka täysimittainen laivastotaistelu US Navya vastaan päättyisikin tappioon, niin riittävä voima antaa silti pelivaraa, korottaa hyökkäyskynnystä ja parantaa omaa neuvotteluasemaa.

Siinä olen samaa mieltä, että taisteluristeilijät (Kirov & co.) ovat mennyttä maailmaa ja turhia munan jatkeita. Sellaisen menetys sotatoimissa olisi valtava propagandavoitto viholliselle ja suuri moraalinlaskija omille. Ei jatkoon.
 
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Projekti_705

Venäläisillä oli aikoinaan hyökkäyssukellusvene, Alfa-luokka.

Sukelsi syvälle ja kulki lujaa, tosin pellit auki meluakin lähti ''riittävästi!'.
Amerikkalaiset lähes kuuli omalta rannikoltaan, kun Alfa pisti lämän tiskiin jossain Irlannin kupeessa.:)

Reaktorit veneessä olivat vaarallisen epäluotettavat.

Vene oli kuitenkin niin nopea, että se olisi kyennyt jättämään torpedot jälkeensä. Tämä johti US / GB akselilla uusien torpedojen kehittämiseen.
 
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Projekti_705

Venäläisillä oli aikoinaan hyökkäyssukellusvene, Alfa-luokka.

Sukelsi syvälle ja kulki lujaa, tosin pellit auki meluakin lähti ''riittävästi!'.
Amerikkalaiset lähes kuuli omalta rannikoltaan, kun Alfa pisti lämän tiskiin jossain Irlannin kupeessa.:)

Reaktorit veneessä olivat vaarallisen epäluotettavat.

Vene oli kuitenkin niin nopea, että se olisi kyennyt jättämään torpedot jälkeensä. Tämä johti US / GB akselilla uusien torpedojen kehittämiseen.

Ja oli pirun kallis, titaniumrungon takia. Sukelsi sen ansiosta myös syvemmälle kuin muut. Taisi pystyä ainakin julkisten lähteiden mukaan 45 solmuun.
 
Jenkit laittavat Ohion korvaajaan, Columbiaan, pump-jetin sähköisellä voimansiirrolla, ja luultavasti sitä ennen Virginian tulevaan päivitykseen testimielessä. Mutta ne alukset (Columbia) tulevat vasta kymmenien vuosien päästä.
 
Back
Top