Venäjän merivoimat-yleisketju

VTOL-hävittäjä ei lähde nollasta, vaan ymmärsin, että vietäisiin Yak-141 kehitys maaliin. Tämä voisi olla suht nopeakin projekti, koska kone on jo lentänyt jopa lentonäytöksissä 1990-luvulla

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-141

Niin uutisessa sanottiin että kone pohjautuisi Jak-41:een mutta aika nollista pitää silti aloittaa. 25 vuoden jälkeen suurin osa suunnittelijoista on kuollut/eläkkeellä, protot on museoitu, materiaalit ja valmistusmenetelmät muuttuneet jne. Avioniikkapaketti pitäisi tehdä uusiksi. Ei se kovin nopeasti käy...
Voi olla että puolustusministeriössä on aloitettu jonkun selvityksen teko aiheesta VSTOL-tukialukset ja innokas tai asiantuntematon journalisti on raportoinut sen heti tulevana projektina.
 
Pitää muistaa että pintalaivastolla on oma roolinsa bastioni-puolustuksessa ydinasepelotteen suojelemisessa. Itse asiassa Neuvostoliiton ensimmäiset tukialukset tehtiin juuri tätä varten. Tämä tehtävä ei tietenkään ole kylmän sodan jälkeen mihinkään kadonnut. Lisäksi tykkivenediplomatia muuttuu vaikeaksi ilman, noh, tykkiveneitä. Esimerkiksi Syyrian interventio olisi Venäjälle vaikea toteuttaa ilman minkäänlaista avomerilaivastoa.

Ei avomerilaivasto ole suinkaan Venäjälle mahdoton tai tarpeeton toteuttaa, interventiokelpoisenakaan. Tärkeimpänä tehtävänä bastionipuolustus, toiseksi tärkeimpänä interventiot siirto...lähiulkomaihin, kolmantena avunanto demokraattisille voimille ympäri maailman. Nämä tehtävät eivät vaadi lentotukialuksia saati taisteluristeilijöitä, modernit fregatti/hävittäjäkokoluokan alukset riittävät. Interventiot demokraattisille voimille ympäri maailman vaativat toki tukikalustoa, ehkäpä Mistralien hankinta on juuri ja juuri järkiperäistä.

Se on totta että osa projekteista - kuten esimerkiksi taisteluristeilijöiden modernisointi - vaikuttaa melko puhtaalta prestiisi-tuherrukselta jossa järkiperäinen tarve on vähäisempi. Julkisesti esimerkiksi vaadittiin että Kirov tulee kunnostaa koska se on "legendaarinen" alus..

No, eihän toisaalta Iowa-luokan käyttöönotossa 1980-luvullakaan ollut mitään järkeä, mutta USN budjetti oli jonnin verran suurempi...
 
Ei avomerilaivasto ole suinkaan Venäjälle mahdoton tai tarpeeton toteuttaa, interventiokelpoisenakaan. Tärkeimpänä tehtävänä bastionipuolustus, toiseksi tärkeimpänä interventiot siirto...lähiulkomaihin, kolmantena avunanto demokraattisille voimille ympäri maailman. Nämä tehtävät eivät vaadi lentotukialuksia saati taisteluristeilijöitä, modernit fregatti/hävittäjäkokoluokan alukset riittävät. Interventiot demokraattisille voimille ympäri maailman vaativat toki tukikalustoa, ehkäpä Mistralien hankinta on juuri ja juuri järkiperäistä.

Wikipediassa väitettiin, että ensimmäinen Mistral oli tarkoitus sijoittaa Tyynelle merelle, jotta Kuriileille voitaisiin tarvittaessa siirtää joukkoja. Mihin lie olisi myöhemmät jääneet, kenties yksi Itämerellekin pelottamaan naapurivaltioita? Merijalkaväkipataljoona Gotlantiin tai Ahvenanmaalle kertasiirtona, hurrurr...
 
Wikipediassa väitettiin, että ensimmäinen Mistral oli tarkoitus sijoittaa Tyynelle merelle, jotta Kuriileille voitaisiin tarvittaessa siirtää joukkoja. Mihin lie olisi myöhemmät jääneet, kenties yksi Itämerellekin pelottamaan naapurivaltioita? Merijalkaväkipataljoona Gotlantiin tai Ahvenanmaalle kertasiirtona, hurrurr...

Mustameri varmaan.
 
Kun katsoo miten katapultit on järjestelty, niin ei vaikuta kovin hyvin suunniteltulta. Hyppyrin sijasta pitäisi löytyä 4kpl katapultteja jotta kaikki laukaistavat koneet saadaan täyteen aselastiin.

NL:llä ei ollut katapulttilaukaisuun sopivaa hävittäjäkonetta. Saman koneen piti pystyä toimimaan sekä Kuznetsoveilta että Uljanovskeilta, erillisen version kehittäminen Uljanovskeille olisi tullut aika kalliiksi. Katapulteilla laukaistiin vain tutkakone Jak-44.
 
Wikipediassa väitettiin, että ensimmäinen Mistral oli tarkoitus sijoittaa Tyynelle merelle, jotta Kuriileille voitaisiin tarvittaessa siirtää joukkoja. Mihin lie olisi myöhemmät jääneet, kenties yksi Itämerellekin pelottamaan naapurivaltioita? Merijalkaväkipataljoona Gotlantiin tai Ahvenanmaalle kertasiirtona, hurrurr...

Mustameri tai Tyynimeri olisivat varmaankin olleet sijoituspaikkoina. Itämeren oloissa aika hankalaa nähdä erityistä hyötyä hekotukialukselle.
 
Wikipediassa väitettiin, että ensimmäinen Mistral oli tarkoitus sijoittaa Tyynelle merelle, jotta Kuriileille voitaisiin tarvittaessa siirtää joukkoja. Mihin lie olisi myöhemmät jääneet, kenties yksi Itämerellekin pelottamaan naapurivaltioita? Merijalkaväkipataljoona Gotlantiin tai Ahvenanmaalle kertasiirtona, hurrurr...

Alusten nimet Vladivostok ja Sevastopol vihjannevat sijoituspaikkoihin.
Interventionismissa juurikin Mistralin tapaisessa aluksessa on järkeä, koska sillä on useimmissa tapauksissa sama presenssi kuin "oikealla" tukialuksella mutta maksaa noin kymmenesosan. Esimerkiksi luonnonkatastrofien jälkeinen avustustoiminta hoituu sellaisella paljon kustannustehokkaammin kuin miljardien hintaisella tukialuksella. Ja voihan sillä yön pimeydessä lipua jonkun maan rannikollekin ja helikopterit käyvät vaihtamassa valtionjohdon tilalle uuden ja demokraattisemman.
 
Tällainen on Itämerellä uiva "hai" Dmitri Donskoi
Maanantai 24.7.2017 klo 07.32

Typhoon-luokan ydinsukellusveneellä on pituutta kunnioitettavat 172 metriä.


Maailman suurin ydinsukellusvene Dmitri Donskoi nähdään Suomenlahdella lähipäivinä. Aluksen määränpää on Pietari. (LEV FEDOSEYEV)

Maailman suurin käytössä oleva ydinsukellusvene Dmitri Donskoi seilaa parhaillaan Itämerellä kohti Pietaria. Dmitri Donskoi osallistuu Venäjän laivaston 100-vuotisjuhliin, sekä Venäjän ja Kiinan yhteiseen sotaharjoitukseen.

Dmitri Donskoi on viimeinen käytössä oleva Typhoon-luokan ydinsukellusvene ja sen runkonumero on TK-208. Se otettiin käyttöön kylmän sodan aikaan vuonna 1982.

Alus kuuluu Typhoon-luokan sukellusveneisiin, jotka on suunniteltu kuljettamaan 20 ydinohjusta, ja se saa käyttövoimansa kahdesta ydinreaktorista.

Ydinsukellusvene on 172 metriä pitkä ja 23 metriä leveä ja sen syväys on 12 metriä. Dmitri Donskoin kotisatama on Severodvinskissä Vienanmerellä.

Norjalaisen Independent Barents Observer -sivuston mukaan aluksella ei luokituksestaan huolimatta ole ydinkärkiä, vaan sitä on käytetty ohjusten laukaisukokeiden alustana.

Dmitri Donskoilla on testattu kehityksessä olevan Bulava-nimisen ballistisen ohjuksen laukaisua. Osa laukaisukokeista on epäonnistunut.

Dmitri Donskoi on saanut nimensä 1300-luvulla eläneen Moskovan suuriruhtinaan mukaan. Venäjällä Typhoon-venetyyppi tunnetaan nimellä Akula (hai).

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201707232200281184_ul.shtml

Typhoon on Naton käyttämä koodinimi ydinsukellusveneille, joita valmistui 1980-luvulla yhteensä kuusi. Dmitri Donskoi on ainoa kyseisen luokan vene, joka on edelleen Venäjän laivaston aktiivikäytössä.

Lähteet: Aftonbladet, Independent Barents Observer, Wikipedia
 
Tässä pitkä dokkari elämästä Typhoonin risteilyllä.

 
Nyt saattaisi saada Tallinkin kannelta selfien, jossa näkyy maailman suurin suklari taustalla :cool:

Venäjän ydinsukellusvene saapui Suomen edustalle kansainvälisille vesille – Lähetä kuvasi meille, julkaisemme parhaat otokset

Kaikkiaan 172 metriä pitkä ja 23 metriä leveä sukellusvene on matkalla Pietarin edustalla sijaitsevaan Kronstadtin tukikohtaan.

24.7.2017 klo 13:23
13-3-9736363.jpg

Ydinsukellusvene Dimitri Donskoi kuvattuna viime perjantaina Tanskan edustalla. Sarah Christine Noergaard / AFP

Maailman suurin ydinsukellusvene Dimitri Donskoi on saapunut Suomen edustalle kansainvälisille vesille, vahvistetaan Puolustuvoimien pääesikunnan viestinnästä.

Jättimäinen, 172 metriä pitkä ja 23 metriä leveä venäläinen sukellusvene on matkalla Pietarin edustalla sijaitsevaan Kronstadtin tukikohtaan.

Donskoi on viimeinen käytössä oleva alus sukellusveneluokasta, jonka nimi Venäjällä on Akula ja lännessä Typhoon.

sukellusvene oli osa Neuvostoliiton ydinpelotetta. Ensi sunnuntaina se osallistuu Venäjän laivaston päivän vuosittaiseen paraatiin.

13-3-9736265.jpg


Maailman suurin sukellusvene Dmitri Donskoi herätti huomiota lipuessaan pinta-ajossa Tanskan edustalla.
Ydinsukellusvenettä saattaa tiettävästi mm. Nikolai Tshiker -niminen hinaaja-alus, jonka kulkua

. Alkuiltapäivästä saattoalus eteni Inkoon eteläpuolisella merialueella kansainvälisillä vesillä.

Onnistuitko saamaan kuvan sukellusveneestä Suomenlahdella? Lähetä kuvasi meille, julkaisemme komeimmat kuvat.

https://yle.fi/uutiset/3-9738066
 
Viimeksi muokattu:
Merivoimat kuvasi maailman suurimman ydinsukellusveneen – tältä näyttävät Suomenlahtea halkovat venäläisalukset
Dmitri Donskoi on yli 170 metriä pitkä ja 23 metriä leveä sukellusvene. Sitä saattaa ydinkäyttöinen ohjusristeilijä.

24.7.2017 klo 15:04päivitetty 24.7.2017 klo 16:16
13-3-9738306.jpg

Maailman suurin ydinsukellusvene, venäläinen Dmitri Donskoi.Merivoimat / Lehtikuva
Merivoimat on kuvannut Suomenlahdella kulkeneita

Kuviin ikuistetuista aluksista toinen on maailman suurin ydinsukellusvene Dmitri Donskoi ja toinen ydinkäyttöinen ohjusristeilijä Pietari Suuri (Pjotr Veliki).


Dmitri Donskoi on yli 170 metriä pitkä ja 23 metriä leveä sukellusvene. Sitä saattava ohjusristelijä ei jää yhtään huonommaksi, sillä silläkin on mittaa 252 metriä.

Alusten matkantekoa seuranneen Ylen toimittajan Anna Karismon mukaan alukset olivat hieman ennen iltapäiväneljää saapumassa Helsingin edustalle. Hän sanoo, että alukset kulkivat saattueessa.

Hänen mukaansa ensimmäisenä saattuessa meni hinaaja-alus Nikolai Tshiker, seuraavana ydinsukellusvene Dmitri Donskoi ja viimeisenä ohjusristeilijä Pietari Suuri.

Alukset etenivät Karismon mukaan noin 11 solmun vauhtia.

– Aika hiljaista on ollut. Ei näkynyt bongailijoita, eikä huviveneilijöitä, kuvaili Karismo saattueen kulkua.

13-3-9738291.jpg

Venäläinen ydinkäyttöinen Pietari Suuri -taisteluristeilijä.Merivoimat / Lehtikuva
Ydinsukellusvene on matkalla Kronstadtin tukikohtaan, joka sijaitsee Pietarin edustalla.

Aluksia on kuvattu aiemmin Tanskan aluevesillä, kun ne saapuivat Itämerelle.

https://yle.fi/uutiset/3-9738281
 
Sanokaa Venäjästä, mitä haluatte, mutta onhan nuo nyt aika komeita aluksia! Suomellekin Akula-luokan kone ja lähdetään valtamerille!!
 
Muistakaa että tämä Pietari Suuri on se kelluva ydinjäteläjä joka sai reilu kymmenen vuotta sitten käskyn palata pikapikaa takaisin Muurmanskiin kun sillä sanottiin olevan räjähdysvaara. Huomatkaa myös kuinka taas kerran vika oli huonosti koulutetussa miehistössä, ja kenelle muulle tulee mieleen se kuinka Punaiselle Torille levinneen T-14 Armatankin kohdalla syynä oli huonosti koulutettu miehistö. Milloin vika on muka huonosti koulutetussa miehistössä (mikä saakin aina pohtimaan että eikö itänaapurissa osata edes kouluttaa?) ja milloin amerikkalaisten sukellusveneessä joka sattuu pinnan alla antamaan pusun Kurskille..

Toivottavasti tuo borssikippo ei uppoa Suomenlahteen vain sen vuoksi että siellä on huonosti koulutettu miehistö harjoittelemassa...

Pietari Suuri komennettiin takaisin Muurmanskiin
Yle Uutisten artikkeliarkisto
23.3.2004 klo 16:14päivitetty 9.6.2008 klo 21:16

Jaa artikkeli Facebookissa
Jaa artikkeli Twitterissä
Venäläinen ydinkäyttöinen taisteluristeilijä, Pietari Suuri, on määrätty palaamaan kiireellisesti satamaansa Muurmanskiin räjähdysvaaran vuoksi.

Asiasta kertoi Venäjän laivaston komentaja tiistaina uutistoimisto Interfaxille.

Lapin ja Norrbottenin lääninhallitukset selvittävät tiedon paikkansapitävyyttä. Venäjältä ei ole saatu asiasta vielä virallista tietoa.

Radio- ja tv-yhtiö Muurmannin mukaan kyse ei ole räjähdysvaarasta, vaan aluksen paluukäsky johtui armeijan sisäisestä kiistasta.

Toimitusjohtaja Dimitri Peredeerin mukaan kyse on riidasta laivaston pääesikunnan komentajan ja taisteluristeilijän komentajan välillä.

Uutistoimisto Interfaxin tietojen mukaan laivaston komentaja oli todennut aluksella räjähdysvaaran viime viikolla Barentsinmerellä tehtyjen laivastoharjoitusten yhteydessä.

Peredeerin mukaan komentaja oli lähettänyt laivan takaisin satamaan, koska sen miehistö oli huonosti koulutettua.

Lapin lääninvalmiusjohtaja Seppo Lehto sanoo, että tilannetta koitetaan selvittää kaiken aikaa. Lehto sai asiasta tiedon sisäministeriöstä tiistaina iltapäivällä.

Myöskään Säteilyturvakeskus ei ollut tiistai-iltapäivään mennessä saanut asiasta virallista tietoa venäläisviranomaisilta.

@ https://yle.fi/uutiset/3-5155825
 
Alusten nimet Vladivostok ja Sevastopol vihjannevat sijoituspaikkoihin.
Interventionismissa juurikin Mistralin tapaisessa aluksessa on järkeä, koska sillä on useimmissa tapauksissa sama presenssi kuin "oikealla" tukialuksella mutta maksaa noin kymmenesosan. Esimerkiksi luonnonkatastrofien jälkeinen avustustoiminta hoituu sellaisella paljon kustannustehokkaammin kuin miljardien hintaisella tukialuksella. Ja voihan sillä yön pimeydessä lipua jonkun maan rannikollekin ja helikopterit käyvät vaihtamassa valtionjohdon tilalle uuden ja demokraattisemman.

Entä ne kaksi muuta? Kaksi Mistralia piti rakentaa (ja rakennettiinkin) Ranskassa, kaksi piti rakentaa Venäjällä.
 
Back
Top