Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Osui silmiini tämmöinen hinurivideo. Pitää sanoa, että on tuo kovaa hommaa...


Tuolla hinaajalla ei taida AVI tehdä työturvallisuustarkastuksia, siellä on psykososiaalisten tekijöiden lisäki muutama muukin työturvallisuusriski.
 
Linkkasin tuon itse ennen lukemista. Ajattelin että tietäjät täällä voisivat kommentoida jolloin saisin paremman käsityksen uutisesta. No nyt sitten selventyikin.

No otsikkohan oli ihan uskottavissa, vanha Slava päivitetään, mutta sitten alkoi vähän epäilyttämään kun ohjukset korvataan ydinkäyttöisillä ydintorpedoilla, ja it-aseistuksen perässä on "and a rail-gun.". Joka myös korvaisi vanhat tykitkin. Enkä ollut ihan tietoinen siitä että tutkien vaihdolla aluksesta tehdään "stealth" taikka uudesta Hybrid Hyper-warfare doktriinista joka pohjautuu vahvasti uusiin superaseisiin. Huipennus oli tuo uusi NATO-luokitus..

Mutta ihan hyvä aprillijuttu.
 
Millaista ainesta hakeutuu Venäjän merivoimien eri tehtäviin? Ilmeisesti palkkataso noissa hommissa on ihan hyvä paikallisiin vaihtoehtoihin nähden? Miten erotellaan tulevat kipparit ja kansien lakasijat eli millainen uraputki näillä herroilla (rouvia tuskin tuolla palvelee) on? Jostain joskus luin, että Vladivostok olisi herrahissi kyseisessä organisaatiossa. Laivalla palvelleen tutun kanssa pohdiskelimme asiaa, mutta hän palveli Suomen merivoimissa, joten hänellä ei ollut sisäpiiritietoa Venäjän merivoimista. Valaiskaapa meitä.
 
Millaista ainesta hakeutuu Venäjän merivoimien eri tehtäviin? Ilmeisesti palkkataso noissa hommissa on ihan hyvä paikallisiin vaihtoehtoihin nähden? Miten erotellaan tulevat kipparit ja kansien lakasijat eli millainen uraputki näillä herroilla (rouvia tuskin tuolla palvelee) on? Jostain joskus luin, että Vladivostok olisi herrahissi kyseisessä organisaatiossa. Laivalla palvelleen tutun kanssa pohdiskelimme asiaa, mutta hän palveli Suomen merivoimissa, joten hänellä ei ollut sisäpiiritietoa Venäjän merivoimista. Valaiskaapa meitä.

En menee vannomaan, että seuraava tieto on aivan oikein (ja se on jo 2 vuotta vanha), mutta yhdellä foorumilla yksi kaveri kertoi näin (lyhennetty):

olen pohjoisen laivaston sukellusveneen upseeri.
ensimmäinen plussa on palkka. Luulen, että sukelluveneidän upseerit saavat parhaimmat palkat venäjän asevoimissa (enemmän saavat lentäjät jotka oikeasti lentää, ja erikoisjoukot kuten sso). FSB ja FSO palkkoja ei oteta huomioon. sukellusveneen upseerin palkka on 130-280K ruplaa /kk riippuen arvosta, kertyneistä vuosista ja muista korotuksista (osaamisesta).

toinen plussa - palvelusvuodet lasketaan kertomalla 2. 7,5 vuotta palvelusta sukellusveneellä ja olet jo eläkeläinen. Kertymä on 15 vuotta + 5 vuotta korkeakoulussa. Pienin eläke minun tapauksessa 15K ruplaa / kk. Jos jatkatte palvelusta eläkkeellä (kapteenin arvossa) ja kertyy vähintään 15 kalenterivuotta silloin eläke on 30K ruplan paikkeilla / kk

kolmas plussa on lomat. pohjosessa laivastossa palvelevat saavat erilaisia lisäyksiä lomiin. esim. 35pv perusloma + 15pv "pohjoislisä" + 15pv lisäys + 5pv matkaan + 20 pv (palvelus erikoisssa paikoissa) = yhteensä 80pv. Harvemmin niitä saa pidettyä yhteen jaksoon, ja miten saat ne pilkottua riippu tilanteesta/esimiehistä.

neljäs plussa - ruoka-apu. jos et ole sukellusvenellä merellä, vaan kotona olet oikeutettu ruoka-apuun (kerran kuussa). Saat armeijalta peruspaketin eväitä (voi, kananmunia, lihaa, vihanneksia jne.)

5 plussa - ilmainen asunto palveluspaikan lähistöltä.

Miinuksia on myös pitkä lista (pitkät työpäivät, vaaralliset tehtävät, työ suljetuissa tiloissa jne)


Miten erotellaan kipparit lakaisjoista? Venäjän laivasto on täyttä vauhtia siirtymässä ammattisotilaisiin. Monimutkaiset ja nykyaikaiset laivaston järjestelmät vaativat ammattihenkilöstöä. Varusmiesten palvelusta jatketaan laivastolla edelleen, mutta niiden tehtävät rajoittuvat vain maissa tapahtuvaan huoltoon. Laivaston upseereita valmistuu monista merimieskouluista, sekä jos omaat sopivan siviiliammatin niin voit myös siirtyä palvelemaan laivastolle.

Esim sotalaivat kuznetsov ja petr velikij ovat täysin varustettu ammattisotilailla.
 
@KkarR kiitos! Sitä vaan mietin, että millaista ainesta tuonne hakeutuu esim. henkisen kyvykkyyden osalta (fyysinen kyvykkyys varmaan on edes kohtalaista tasoa). Voisi sitä varmaan venäläinen huonommankin uran valita.
 
@KkarR kiitos! Sitä vaan mietin, että millaista ainesta tuonne hakeutuu esim. henkisen kyvykkyyden osalta (fyysinen kyvykkyys varmaan on edes kohtalaista tasoa). Voisi sitä varmaan venäläinen huonommankin uran valita.

Varmaan eniten porukkaa tulee
- erilaisista sisäoppilaitoksista (esim. orpolapsille) jotka erikoistuu maanpuolustukseen / armeijaan. Varsinkin meriaiheiset.
- periytyvä ammatti (isä, veli, setä olivat laivastolla töissä)
- elämänkutsumus / patriootti
yllämainituilla henkinen kyvykkyys on varmaan aika korkea.

Siviilityö on melkein aina parempaa palkkaista. Esim. kaupallisen rahtilaivan (venäläisen) kapteenin apulainen saa noin 450K ruplaa / kk (ilman mitään lisiä) - mikä on jo enemmän kuin armeijan laivastossa. Ja taas ei venäläisen rahtilaivan kapteeni voi ansaita jo 10-15k euroa kuukaudessa.

Kaikille, kenelle raha merkitsee enemmän kuin maanpuolustus yrittävät tietenkin hakea työpaikkaa siviilistä. Jos et onnistu löytämään siviilistä hyvää työtä ja päädyt armeijan lavastoon, niin silloin henkinen kyvykkyys voi olla aika matala.

Tää on pintatietoja ja mutua. Tarkempaa analyysiä varten pitää kaivaa erikoiskirjallisuutta/tilastotietoja ja/tai kysellä laivaston ammattilaisilta.
 
Varmaan eniten porukkaa tulee
- erilaisista sisäoppilaitoksista (esim. orpolapsille) jotka erikoistuu maanpuolustukseen / armeijaan. Varsinkin meriaiheiset.
- periytyvä ammatti (isä, veli, setä olivat laivastolla töissä)
- elämänkutsumus / patriootti
yllämainituilla henkinen kyvykkyys on varmaan aika korkea.

Siviilityö on melkein aina parempaa palkkaista. Esim. kaupallisen rahtilaivan (venäläisen) kapteenin apulainen saa noin 450K ruplaa / kk (ilman mitään lisiä) - mikä on jo enemmän kuin armeijan laivastossa. Ja taas ei venäläisen rahtilaivan kapteeni voi ansaita jo 10-15k euroa kuukaudessa.

Kaikille, kenelle raha merkitsee enemmän kuin maanpuolustus yrittävät tietenkin hakea työpaikkaa siviilistä. Jos et onnistu löytämään siviilistä hyvää työtä ja päädyt armeijan lavastoon, niin silloin henkinen kyvykkyys voi olla aika matala.

Tää on pintatietoja ja mutua. Tarkempaa analyysiä varten pitää kaivaa erikoiskirjallisuutta/tilastotietoja ja/tai kysellä laivaston ammattilaisilta.
Jossain Murmanskissa on varmasti perheitä jossa isien perinnettä jatketaan. Ville Haapasalo muistaakseni haastatteli suve kipparia joka kertoi tällaisesta. Siellä mies istui betonihelvetissä kuvaputkitelkkaria töllöttäen.
 
Jossain Murmanskissa on varmasti perheitä jossa isien perinnettä jatketaan. Ville Haapasalo muistaakseni haastatteli suve kipparia joka kertoi tällaisesta. Siellä mies istui betonihelvetissä kuvaputkitelkkaria töllöttäen.

Ei pelkästään Murmanskissa, vaan myös idässä Vladivostokissa, etelässä Sevastopolissa, lännessä Pietari / Kronshtad / Kaliningrad.
Venäjällä on tapana, että kaukaiset osat , varsinkin harvaan asutetut jäävät jälkeen kehityksessä esim Moskovasta/Pietarista.

kuznetsov.jpg
Neuvostoliiton laivaston päällikkö, amiraali Nikolai Gerasimovich Kuznetsov (1904-1974), ja pohjoisen laivaston komentaja, varaadmiraali Arseny Grigorjevitch Golovko (1906-1962, oikealla), keskustelevat sukellusveneen Shch-403 komentajan, kapteeni-luutnantin Konstantinin Matvejevich Shuiskin kanssa. 1907 -1943). kuva otettu 19. joulukuuta 1942 Poljarny (Murmanskin lähellä), heti Shch-403: n paluun jälkeen, kapteenilla Shuisky ei ehtinyt edes ajaa partansa.

P.S. onko kuvassa keskellä Ukrainan presidentti Zelensky?
 
Viimeksi muokattu:
Ei pelkästään Murmanskissa, vaan myös idässä Vladivostokissa, etelässä Sevastopolissa, lännessä Pietari / Kronshtad / Kaliningrad.
Venäjällä on tapana, että kaukaiset osat , varsinkin harvaan asutetut jäävät jälkeen kehityksessä esim Moskovasta/Pietarista.

Ex-Neukkulan aikoihin oli tapana, että nuo vähän syrjässä palvelevat saivat sitten vähän parempaa kohtelua. Asunto oli vähän isompi kuin mitä yleensä sillä arvolla olisi ja ruokaakaan ei tarvinnut jonottaa. Ja sitä sentäs oli...

Keinohan tuokin oli saada miehiä aseisiin sinnekin. Jos olisi ollut "sama palkka/edut", niin kummassa itse palvelisit, Mustallamerellä aurinkoa ottaen vai Jäämerellä hytisten.... niin...
 
Millaista ainesta hakeutuu Venäjän merivoimien eri tehtäviin? Ilmeisesti palkkataso noissa hommissa on ihan hyvä paikallisiin vaihtoehtoihin nähden? Miten erotellaan tulevat kipparit ja kansien lakasijat eli millainen uraputki näillä herroilla (rouvia tuskin tuolla palvelee) on? Jostain joskus luin, että Vladivostok olisi herrahissi kyseisessä organisaatiossa. Laivalla palvelleen tutun kanssa pohdiskelimme asiaa, mutta hän palveli Suomen merivoimissa, joten hänellä ei ollut sisäpiiritietoa Venäjän merivoimista. Valaiskaapa meitä.

Venäjällähän ei ole kuin 2 mahdollista urasuuntautumista nykyaikana jos ei halua pysyä proletaarina. Ammattisotilaat ja sitten mafia/politiikka, joka on yksi rypäs. Armeija vetää varmasti ihan hyvää ainesta.
 
Neuvostoliiton laivaston päällikkö, amiraali Nikolai Gerasimovich Kuznetsov (1904-1974), ja pohjoisen laivaston komentaja, varaadmiraali Arseny Grigorjevitch Golovko (1906-1962, oikealla), keskustelevat sukellusveneen Shch-403 komentajan, kapteeni-luutnantin Konstantinin Matvejevich Shuiskin kanssa. 1907 -1943). kuva otettu 19. joulukuuta 1942 Poljarny (Murmanskin lähellä), heti Shch-403: n paluun jälkeen, kapteenilla Shuisky ei ehtinyt edes ajaa partansa.

Sukellusvene Shch-403 kadonnut miehistöineen (tuhoutunut todennäköisesti miinaan) 2. lokakuuta 1943 jälkeen partiomatkalla.


 
Sukellusvene Shch-403 kadonnut miehistöineen (tuhoutunut todennäköisesti miinaan) 2. lokakuuta 1943 jälkeen partiomatkalla.

"All torpedoes fired missed their target... All torpedoes fired missed their target... All torpedoes fired missed their target..."

"While on patrol of the Porsangenfjord, ShCh-403 was spotted in thick fog by the German minelayer Brummer. Brummer tried to ram ShCh-403 but missed the Soviet sub. The escorting German auxiliary minesweeper M 1503 did ram ShCh-403. The Germans thought they had sunk the enemy submarine as was the Russian commanding officer who abandoned his ship, also thinking that it was sinking. The Russian crew however managed to regain control of their heavily damaged ship and return to base."

Kapteeni luuli veneen uppoavan ja päätti pelastautua, mutta miehistö palasikin veneellä tukikohtaan? :ROFLMAO:
 
Back
Top