Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Udaloy on Venäjän laivastossa suosittu tyyppi koska kaasuturbiini on luotettavampi ja vähemmän työläs kuin Sovremennyjen höyryturbiinit. Lisäksi niissä on kunnon hangaari kahdelle kopterille, siinä missä Sovissa on vain teleskooppihangaari jonne juuri ja juuri mahtuu yksi kopteri.

No, tuo kopterien määrä johtuu hävittäjätyypin optimoimisesta sukellusveneiden jahtiin.
Rinnakkain Udaloy-hävittäjien kanssa kehitettiin (ja rakennettiin) myös pinta- ja ilmatorjuntaan erikoistunut tyyppi (Sovremennyt).

The Project 1155 dates to the 1970s when it was concluded that it was too costly to build large-displacement, multi-role combatants. The concept of a specialized surface ship was developed by Soviet designers. Two different types of warships were laid down which were designed by the Severnoye Design Bureau: Project 956 destroyer and Project 1155 large anti-submarine ship. The Udaloy class are generally considered the Soviet equivalent of the American Spruance-class destroyers.
 
Uskotteko viralliseen tarinaan? Veli venäläisen on epäilty teloittaneen nämä merirosvot. Merellä nääntyminen on perin ikävä kohtalo.

"After the pirates had been disarmed and had their ladders and boats seized, they were set adrift in an inflatable boat after being provided with food and water but with no navigation equipment, some 300 nautical miles (560 km) off Somalia. According to the Russian Ministry of Defence, they did not reach the coast and likely died at sea."

 

Lisäksi pari Yasen -sukellusvenettä ja 2x Admiral Gorshkov -luokan fregattia...


"On July 16, shipbuilders will lay down upgraded Project 22350 two frigates, Project 885M ‘Yasen-M’ two multi-purpose nuclear-powered submarines and, for the first time in the Russian Navy’s history, Project 23900 two multi-purpose amphibious assault ships," the source specified.

 
Uskotteko viralliseen tarinaan? Veli venäläisen on epäilty teloittaneen nämä merirosvot. Merellä nääntyminen on perin ikävä kohtalo.

"After the pirates had been disarmed and had their ladders and boats seized, they were set adrift in an inflatable boat after being provided with food and water but with no navigation equipment, some 300 nautical miles (560 km) off Somalia. According to the Russian Ministry of Defence, they did not reach the coast and likely died at sea."

Tässä asiassa on pakko sanoa, että Ivan Haisunovits tietää miten merirosvoja pitää kohdella.
 
Tässä asiassa on pakko sanoa, että Ivan Haisunovits tietää miten merirosvoja pitää kohdella.
Venäläisiä ei kuollut yhtään, piraatteja kuoli vähintään yksi, mutta todennäköisesti kaikki piraatit menettivät henkensä. Siinä mielessä hyvin hoidettu Venäjän merivoimilta.

Teoriassa piraatit ovat voineet selviytyä, mikäli joku alus on pelastanut heidät. Tämä lienee sangen epätodennäköistä, sillä merirosvoja kuhisevalla alueella ei kovin moni laiva taida olla halukas lähestymään piraattivenettä, jos nyt edes muita laivoja on sattunut kohdalle.

Jollain sivulla mainittiin elämän Venäjän vankeinhoitolaitoksessa olevan mukavampaa kuin Somaliassa, minkä takia piraatteja ei haluttu palkita matkalla Venäjänmaalle. Tosin en tiedä olisiko somalipiraatin elämä Venäjän vankeinhoitolaitoksen tarjoamassa asumuksessa kovinkaan mukavaa.
 
Taitaa neekeri olla Venäjän vankilahierarkiassa aika matalla tasolla. Siellä kun istuu vaikutusvaltaisempiakin maffiajäseniä.
 
Onko tuo nyt se erikoinen semikatamaraani-runkomuoto josta puhuivat taannoin lentotukialuksen yhteydessä?

Ymmärtääkseni nyt aloitettavat alukset nimenomaan eivät ole tuota pienoismallina esiteltyä Priboita, vaan venäläinen Mistral-klooni.
4147567_900.jpg
 
Jostain olin lukevinani, että ainakin jotkut venakoiden laivat käyttävät halvempaa löpöä kun savun muodostuksella ei ole niin väliä. Mönjän nimi oli muistaakseni mazut ja se oli rikkipitoisempaa kuin kalliimpi menovesi ja siksi savuttaa enemmän. Kun pitää savuttaa vähemmän, käytetään kalliimpaa ainetta joka ei savuta niin paljoa.

Näin muistan joskus lukeneeni. En tiedä pitääkö kuinka paikkansa.

Saman olen jostain poiminut itsekin että siellä poltetaan rauhanaikana säästösyistä jotain karvalakkikarheus laatua ja siksi savu. Tuntuu hullulta että öljymahti toimisi noin mutta kun vaihtaa sanaksi öljymahdin tilalle Venäjä niin ei enää niin outoa olekaan. Iivanalla ollut ennenkin omat oudot metkunsa.
 
Saman olen jostain poiminut itsekin että siellä poltetaan rauhanaikana säästösyistä jotain karvalakkikarheus laatua ja siksi savu. Tuntuu hullulta että öljymahti toimisi noin mutta kun vaihtaa sanaksi öljymahdin tilalle Venäjä niin ei enää niin outoa olekaan. Iivanalla ollut ennenkin omat oudot metkunsa.
Kyse on varmaan raskaasta polttoöljystä jota usein käytetään valtamerilaivoissa. Se on siis erittäin raskasta ja rikkipitoista liejua joka pitää kuumentaa ennen kuin sitä voi edes polttaa. Käytön syy lienee se että sitä saadaan sivutuotteena kun öljystä jalostetaan muita, "hienostuneempia" polttoaineita. Siksi se on erittäin halpaa, mutta monin paikoin käyttö on nykyään kiellettyä saasteiden takia. Itänaapuri tuskin kielloista välittää.
 
Kyse on varmaan raskaasta polttoöljystä jota usein käytetään valtamerilaivoissa. Se on siis erittäin raskasta ja rikkipitoista liejua joka pitää kuumentaa ennen kuin sitä voi edes polttaa. Käytön syy lienee se että sitä saadaan sivutuotteena kun öljystä jalostetaan muita, "hienostuneempia" polttoaineita. Siksi se on erittäin halpaa, mutta monin paikoin käyttö on nykyään kiellettyä saasteiden takia. Itänaapuri tuskin kielloista välittää.
Jep, kyseessä ei ole oikeastaan edes raskas polttoöljy vaan tosiaan valmistuksen sivutuote jäteöljy laadullisesti tuon Wikipedia artikkelin valossa..
 
Jostain olin lukevinani, että ainakin jotkut venakoiden laivat käyttävät halvempaa löpöä kun savun muodostuksella ei ole niin väliä. Mönjän nimi oli muistaakseni mazut ja se oli rikkipitoisempaa kuin kalliimpi menovesi ja siksi savuttaa enemmän. Kun pitää savuttaa vähemmän, käytetään kalliimpaa ainetta joka ei savuta niin paljoa.

Näin muistan joskus lukeneeni. En tiedä pitääkö kuinka paikkansa.


"Mazut is much like Number 6 Oil (Bunker C), and is part of the products left over after gasoline and lighter components are evaporated from the crude oil."


Siis käytännössä bunkkeriöljyä. Samaa mönjää millä suurin osa valtamerirahdista kulkee merillä.

Bunker fuel or bunker crude is technically any type of fuel oil used aboard vessels. Its name is derived from coal bunkers, where the fuel was originally stored. The Australian Customs and the Australian Tax Office defines a bunker fuel as the fuel that powers the engine of a ship or aircraft. Bunker A is No. 2 fuel oil, bunker B is No. 4 or No. 5, and bunker C is No. 6. Since No. 6 is the most common, "bunker fuel" is often used as a synonym for No. 6. No. 5 fuel oil is also called Navy Special Fuel Oil (NSFO) or just navy special; No. 5 or 6 are also commonly called heavy fuel oil (HFO) or furnace fuel oil (FFO); the high viscosity requires heating, usually by a recirculated low pressure steam system, before the oil can be pumped from a bunker tank.

Kunnon pikeä.

Residual_fuel_oil.jpeg

What is bunker fuel

Bunker fuel is the generic term given to any fuel poured into a ship’s bunkers to power its engines. Deepsea cargo ships typically burn the heavy, residual oil left over after gasoline, diesel and other light hydrocarbons are extracted from crude oil during the refining process.

• Industry material safety sheets for marine fuel oil classify it as hazardous and very toxic to aquatic life, with long-lasting effects.

• Bunker fuel is graded A, B or C, with C being the thickest and most viscous, often requiring heating or blending in order to make it flow. Mixed with up to 10 per cent of a lighter fuel, such as diesel, it becomes a cheap fuel for use in shipping.

• Characterized as persistent oil, it is likely to spread large distances because it does not easily evaporate.

• It is a brown to black liquid, with a characteristic odour.

• Vapours are harmful if inhaled, exposure can cause eye or skin irritation.

• Suspected of damaging fertility, may cause organ damage through prolonged exposure.

• Harmful to fish, toxic to crustaceans and shellfish, very toxic to aquatic plants with potentially long-term adverse effects.

• Contains constituent parts with the potential to bioaccumulate.

• Left stagnant in storage tanks, deadly hydrogen sulphide gas can form.

http://www.vancouversun.com/touch/news/metro/what+bunker+fuel/10958350/story.html
 
Kyse on varmaan raskaasta polttoöljystä jota usein käytetään valtamerilaivoissa. Se on siis erittäin raskasta ja rikkipitoista liejua joka pitää kuumentaa ennen kuin sitä voi edes polttaa. Käytön syy lienee se että sitä saadaan sivutuotteena kun öljystä jalostetaan muita, "hienostuneempia" polttoaineita. Siksi se on erittäin halpaa, mutta monin paikoin käyttö on nykyään kiellettyä saasteiden takia. Itänaapuri tuskin kielloista välittää.
Raskasta polttoöljyä ei ole kielletty meriliikenteessä. Sen sijaan on asetettu määräyksiä polttoaineen rikkipitoisuudelle. Esimerkiksi Itämeren SECA (Sulfur Emission Control Area) alueella polttoaineen rikkipitoisuusraja on 0.1%. Tämän vuoden alussa globaali meriliikenteen rikkiraja laski 3,5% -> 0,5%. Hakusanalla "sulphur cap 2020" löytyy lisäinfoa. Mikäli laiva on varustettu jälkikäsittelylaitteilla eli tässä tapauksessa rikkipesurilla, korkeamman rikkipitoisuuden polttoainetta saa käyttää. Öljy-yhtiöt ovat myös alkaneet tuottaa rikkirajat alittavia raskasöljylaatuja.

Bunkkerilaatuja alettiin käyttää laivojen dieselmoottoreissa 70-luvun öljykriisin yhteydessä. Venäläisten laivojen savuttaminen johtunee enemmän puutteellisesta polttotekniikasta kuin polttoaineesta vaikka savuttaminen saataisiinkin loppumaan vaihtamalla polttoainetta. Uskoisin, että oikealla tekniikalla venäläinenkään bunkkerilaatu ei savuta noin rajusti. Esim. Kuznetsovin savuttaminen on kova suoritus., kun kyseessä on kuitenkin höyrykattila vaikkakin eksoottinen sellainen.
 
Back
Top