Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
"Vanhan aluksen käyttöönoton taustalla voi olla presidentti Vladimir Putinin tarve saada vahvistuksia Venäjän viime aikoina kärsineelle laivastolle."

Öhöhö. Peruskorjausta ja modernisointiahan on aiottu vasta 25 vuotta ja toteutettu 10+ vuotta. Todella yllättävä ja äkkinäinen päätös laittaa laiva merelle...
Kerrankin on pakko olla samoilla linjoilla Putinin kanssa! Toivon myös itse, että Venäjä tekisi mahdollisimman kalliit modernisoinnit mahdollisimman useaan neuvostoaikaiseen romuun!
 
Moskova kiistää sukellusveneen toimintahäiriöt.

Hinattava sukellusvene on varmaan normi ratkaisu Venäjän laivastossa.


Brittilaivastosta uutisoimaan erikoistuneella navylookout.com -sivustolla on pari tuoreehkoa juttua Novorossiysk-sukellusveneestä.

Tuoreemmassa, 13. lokakuuta 2025 ilmestyneessä, kerrotaan Novorossiyskin matkasta Englannin kanaalin läpi pohjoiseen.

Jutussa todetaan Novorossiyskin liikkuneen avomerihinaaja Yakov Grebelskiyn saattamana. Huhun polttoainevuodosta ja siitä aiheutuneesta räjähdysvaarasta kerrotaan olevan peräisin Telegramista. Venäläisviranomaisten, joiden antamat tiedot eivät sivuston mukaan aina nekään ole täydellisen paikkansapitäviä, kerrotaan kiistäneen polttoainevuodon. Tämän jälkeen navylookout.com selostaa, ettei dieselöljy ole erityisen herkästi haihtuvaa ja mahdollisesti vuotanut polttoaine voidaan pintakulussa pumpata pilssiveden mukana mereen, mistä johtuen räjähdysriski on pieni.

Pohjustuksella Syyrian tukikohtien menetyksestä ja Bosporinsalmen kauttakulun kiellosta (Ilmeisesti Turkki on sitten sulkenut salmen venäläisilta sota-aluksilta) päädytään toteamaan, että toiminta-alueen ja kotisataman välinen matka, Välimereltä Atlantin kautta Itämerelle, on pitkä ja että venäläiset (todennäköisesti pätee yleisemminkin) diesel-sukellusveneet tekevät pitkät siirtymät tyypillisesti pintakulussa ja usein tarvitsevat vielä saattoaluksen.


Kolme kuukautta vanhemmassa, 3. heinäkuuta 2025 julkaistussa, artikkelissa kerrotaan Novorossiyskin matkasta kanaalin läpi etelään Välimerelle (tehtävälle, jonka paluumatkasta kerrottiin ylempänä), tämäkin avomerihinaaja Yakov Grebelskiyn saattamana. Tehtäväksi navylookout.com arvioi Naton toiminnan peitellyn tarkkailun ("Maintaining a submarine in the area is especially important as it enables covert monitoring of NATO assets.")

Artikkelissa paneudutaan hieman syvällisemmin Venäjän laivaston tukeutumismahdollisuuksiin Välimerellä Syyrian tukikohtien menetyksen jälkeen. Vaihtoehdot ovat, ilmeisesti paremmuusjärjestyksessä, Libya, Algeria ja Egypti. Libyan maariski on navylookout.comin mukaan epävakaus ja se, että Venäjän tukeutumissatamat Benghazi ja Tobruk ovat sotalordi Khalifa Haftarin hallussa. Algeriassa ongelma on, ettei maan perustuslaki salli ulkomaisia sotilastukikohtia, mikä pakottaa luovimaan mm. yhteisiä sotaharjoituksia järjestämällä. Egypti on puolestaan ottanut etäisyyttä Venäjään, mutta Venäjä saa edelleen tukeutua Alexandrian satamaan.


1760681885311.webp

Vielä asiaan liittyvä Suomi-kytkös (linkit venäläisiä): Avomerihinaaja Yakov Grebelskiy on rakennettu Rauma-Repolan Uudenkaupungin telakalla osana 13 hinaajan sarjaa. Sarja on jaettu kahteen osaan:

Projekti 563, 4 alusta, luovutettu 7/1977 - 3/1978, Yakov Grebelskiy on näistä viimeisin, maaliskuussa 1978 luovutettu.
Projekti 714, 9 alusta, luovutettu 5/1982 - 9/1983.


Yakov Grebelskiy on, ilmeisesti vuonna 2018, uudelleen nimetty aluksen ensimmäisen päällikön, Yakov Grebelskiyn, mukaan. Lienee siihen asti kulkenut nimellä MB-119.

Aluksen päämitat ovat allaolevan linkin mukaan, pituus x leveys x syväys, metriä: 62,81 x 14,28 x 5,72. Uppouma 1435 tonnia.


1760681634068.webp
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top