Venäjän sisällissota

Lainaan alle Christo Grozevin twitter-ketjun tekstin, hän kirjoitti tämän 19.8.2023 eli ennen Prigozhinin kuolemaa. Jaoin aikaisemmassa viestissä hänen tuoreemman ketjunsa, jossa viitattiin tähän viikon vanhaan ketjuun, mutta en lukenut tätä silloin enkä lainannut tämän tekstiä tähän ketjuun - tästä syystä päätin jakaa tekstin.

Tämäkin kertoisi siitä että Prigozhinin suurin ongelma (jo jonkin aikaa) oli Wagnerin hyvin tuottavien ulkomaan operaatioiden hallinnan menetys, tässä puhutaan ryssän MoD ja GRU molemmista taustapiruina.

Grozevin mukaan Wagneria ei kutsuttu mukaan Ukrainan hyökkäysoperaatioon eli eivät olleen mukana aluksi, mutta heidät oli pakko pyytää apuun ensimmäisen sotakuukauden jälkeen eli maaliskuun 2022 lopuksi.

Hänen mukaansa GRU:n yritykset kaapata / houkutella Wagnerin parhaita komentajia omaan PMC-organisaatioonsa ei olisi tuottanut tuloksia Prigozhinin kapinan jälkeen, ainoastaan yksi suostui lähtemään. Tämäkin mies joutui heti kovan lokakampanjan kohteeksi.

Samoiten Grozev kirjoittaa siitä, miten GRU:n Redut PMC olisi värvännyt sotilaita ja osaajia Afrikan operaatioihin koko tämän sodan ajan, eli rakentanut omaa organisaatiota samalla kun käydään suursotaa. Tavoite olisi tietysti Wagnerin syrjäyttäminen tai korvaaminen - rahasta ja vallasta tietysti kyse.

Oletan että kaikki tämä sujuu huomattavasti helpommin nyt kun Prigozhin ja muu Wagnerin johto on raivattu syrjään.

Hyvin mielenkiintoinen ketju, en tosiaan lukenut tätä ennen kuin kirjoitin sen mitä kirjoitin aikaisemmissa viesteissä. Tämä muutti omaa aikasempaa spekulointia, ainakin osaksi.

I keep getting asked what's going to happen with PMC Wagner. My answer usually is "no one knows, not even Prigozhin or Putin", but there are a few things that can be put on the record for the time being, based both on leaks by in-fighting clans, ex-mercs, & phone data (short thread)

First, a reminder of the context: at the start of the war, Wagner was not invited to the table. On the assumption of a quick victory for Russia, generals at MoD and GRU set up their own PMC, both to seize control away from Prigozhin, but also to dip into the (corrupt) funding flows.

The top general who in late 2021 was put in charge of creating the new PMC (variously called Reduta or Zvezda) was Gen. Vladimir Alexeev (yes, the same one who famously sat down to negotiate with Prigozhin on the day of the abortive coup attempt)


1693043200095.png

Alexeev had recruited Wagner's former "Intelligence chief" and used him as the recruiter for the new, competing PMC. This was Anatoly Karzai (HUOM: kirjoittaa seuraavassa viestissä: Karаziy (typo in name previous tweet)), a former Spetznaz lieutenant colonel who was big in the Russia's bikers' circles.

1693043242763.png

Naturally, Prigozhin found out about the competing operation and (as reported by two former mercenaries) went to the GRU HQ to confront Alexeev, and threatened his ex-employee Karаziy (typo in name previous tweet) with physical violence .

Karaziy and Alexeev won that battle, but lost the war (literally), as their PMC was decimated in the first days of the war and Prigozhin had to be begged to bring the original Wagner into the war as of end of March 2022.

Back to modern day.. After the final fall-out with Wagner this past June, MoD and GRU tried to recruit as many of Wagner's top commanders and mercenaries into Redut/Zvezda/MoD. However, not a whole lot responded.

The only commander that Alexeev/Karaziy were able to steal away from Wagner after the failed coup was a colonel with callsign Seriy (the grey-ing one) (HUOM: kirjoitti myöhemmin näin: а correction to Troshev's call sign - Sedoy, not Seriy - the gray-ing one, not the "gray" one).

@bellingcat wrote about his role in Wagner, especially in Syria, in 2020:

https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2020/08/14/pmc-structure-exposed/

To the (mirror) left of Putin.


1693043440977.png

Troshev is now "the Utkin", or the mil. commander, of Redut. And he is now the target of a character assassination campaign by his former Wagner buddies, bringing back a 2017 incident when he was found passed out in the street with secret Syria maps.

https://www.fontanka.ru/2017/06/06/021/

However, rather than recruiting mercenaries for fighting in Ukraine, the GRU-controlled Redut is reported to be hiring now primarily for overseals/Africa postings. Wagner-aligned channels are accusing MoD of trying to divert resources to replace Prigozhin in lucrative markets.

So the main conflict between Prigozhin and the MoD appears to mostly on the future of "kuratorstvo" of African/middle-east client states (and resource markets), rather than "how to win the war in Ukraine".

Prigozhin (who offered full-service assistance to his "client states", including spin-doctors, psyops and electoral interference as needed) has created some strong local allegiances in Africa, and won't give them up without a fight.


1693043567305.png

One thing appears certain: insofar as MoD/GRU need to allocate resources - both focus and 000's of mercenaries - to win over Africa from Prigozhin, this is focus and resources unavailable to them on the ground in Ukraine.

(а correction to Troshev's call sign - Sedoy, not Seriy - the gray-ing one, not the "gray" one)


 
Tällaisia huhuja lentokoneen tutkimisesta ennen lentoon nousua (artikkeli julkaistu 24.8.2023). Toisaalta eilen eli 25.8.2023 julkaistu artikkeli taustoittaa näitä kahta "mysteeriostajaa", laitan molempien tekstit saman spoilerin taakse.

Mark Galeotti ei ole varma, onko tämä merkittävää vai vain yksi juoru lisää:

Interesting detail on the #Prigozhin hit from Moskovsky Komsomolets: 2 people presenting themselves as potential buyers of the plane for RusJet spent an hour on it shortly before its last flight. Planting a bomb/sabotaging it?

The 2 were subsequently named, but neither turns out to work directly for RusJet, and one presented a non-Russian passport. I honestly don't know if it is significant or not, but it's a nice example of the mystery and confusion around the details

-


TWO DAYS AGO AT 22:48

Yevgeny Prigozhin equipped the plane with parachutes and destroyed the lists of passengers​

For the sake of conspiracy, the wrong airports were indicated as the point of arrival

-

YESTERDAY AT 16:29

Details of a strange visit by outsiders to Prigozhin's plane before the crash were revealed​

The date was postponed, presented a passport

https://www.mk.ru/politics/2023/08/...hyutami-i-unichtozhil-spiski-passazhirov.html

TWO DAYS AGO AT 22:48

Yevgeny Prigozhin equipped the plane with parachutes and destroyed the lists of passengers​

For the sake of conspiracy, the wrong airports were indicated as the point of arrival

We have become aware of new details of the events before the crash of Yevgeny Prigozhin's plane. Sources told how he and Wagner PMC employees behaved on flights on a business jet and how they transported weapons and ammunition.

For the sake of conspiracy, the wrong airports were indicated as the point of arrival

FRAME FROM VIDEO

Earlier, MK found out that before the fatal flight on the Moscow-Petersburg route, starting on the twentieth of July, Prigozhin's Embraer Legacy aircraft was being repaired in an open parking lot at Sheremetyevo Airport . The reason for the repair was the breakdown of the turborefrigerator, which was not so easy to buy due to sanctions.

Three people had official access to the aircraft during this period: the technical director of the MNT-Avia company that owned the aircraft and two engineers.

A few hours before departure from Moscow on August 23, two strangers entered the plane. They were brought by co-pilot Rustam Karimov - he is on the list of the Federal Air Transport Agency and died in a crash.

3096067ac0ac54747ed6d53c53d05bbd.jpg

CO-PILOT RUSTAM KARIMOV GOT A JOB AT THE COMPANY THAT OWNS PRIGOZHIN'S PLANE A COUPLE OF MONTHS AGO. HE IS FROM PERM. SOURCE: SOCIAL NETWORKS

The man and woman presented themselves as potential buyers of Embraer Legacy, employees of the RusJet company. They examined the board for an hour.

In the evening, the plane with Prigozhin, Utkin, Chekalov and others headed for St. Petersburg. The last message from him came from the stewardess Kristina Raspopova . At 17:40 she transmitted one short phrase: "Taxiing".

According to MK, the founder of PMC Wagner Evgeny Prigozhin, who allegedly died in a plane crash, was unpretentious during air travel, but sometimes surprised the crew with his decisions.

In particular, the pilots were amazed that the two planes used by Prigozhin had parachutes on a mandatory basis (the second plane also flew from Moscow, from Vnukovo to St. Baku ).

Parachutes were loaded on both sides in the spring. This is a rather pointless undertaking from the point of view of pilots: in the event of a disaster, a parachute on board the aircraft is useless. However, Prigozhin's demand was granted.

The high-ranking passenger never took alcohol on board. Of the drinks, there were only juice and cola, and Prigozhin carefully monitored that the drinks were of domestic production. In food, he was extremely unpretentious: he could order, for example, scrambled eggs, and in the case of a short flight, do without food at all.

Yevgeny Prigozhin and his people did not carry any special cargo. Most often, it was a change of clothes: the head of the Wagner went on a flight in jeans and a shirt, and then changed into camouflage.

The procedure for transporting weapons was strictly observed (recall that pistols were found at the crash site of an Embraer 135BJ Legacy 600, as well as, according to unconfirmed reports, grenades). Usually, the cartridges were taken out of the firearms, placed in a bag, sealed and handed over to the crew commander. After the end of the flight, the weapons were also returned to their owners.

Aircraft crews were given mobile phones with a closed communication channel. This was due, among other things, to the fact that Prigozhin periodically called the pilots himself. He was interested in the weather at the airport of arrival, asked whether the aircraft would be treated with anti-icing liquid, etc.

The pilots remembered Prigozhin as a simple but demanding passenger who demanded respect. Once he reprimanded the crew commander for the fact that cleaning was not carried out on board. “Your plane is in shit,” the pilot remembered his phrase. At the same time, he respected the pilots, always thanked them for the flight and shook hands.

The pilots themselves examined the plane very carefully before departure - both they themselves and the passenger were carefully concerned with safety issues. In particular, Prigozhin demanded that the lists of passengers be destroyed after the flight.

Conspiracy was often observed in this way. For example, the plane with Prigozhin took off with the specified end point of the route "Zhukovsky Airport", but instead landed at Pulkovo. Such "somersaults" caused dissatisfaction with the aviation services, and recently they tried not to abuse such tricks.

Authors:

-

Tässä toinen artikkeli, julkaistu 25.8.2023:

https://www.mk.ru/politics/2023/08/...kh-v-samolet-prigozhina-pered-krusheniem.html

YESTERDAY AT 16:29

Details of a strange visit by outsiders to Prigozhin's plane before the crash were revealed​

The date was postponed, presented a passport

New details of the visit of two outsiders - representatives of a potential buyer - aboard Evgeny Prigozhin's Embraer 135BJ Legacy 600 a few hours before it crashed have become known. The board was put up for sale, and on the day of the crash it was inspected by those who responded to the commercial offer.

The date was postponed, presented a passport

PHOTO: AP

As it became known to MK, the visit of Alexandra Yulina and Sergey Klokotov - that was the name of the buyer's representatives - was postponed several times and was last scheduled for the morning of August 23.

Negotiations with Yulina were conducted by the manager of the MNT-Aero company, for which the plane was registered. Moreover, she could not help but know that on August 23 the plane might no longer be at Sheremetyevo. After all, the Embraer flight was originally scheduled for August 22 and was postponed a day later at the last moment, when an agreement with the visitors had already been reached. This is the first oddity.

The second oddity is that Yulina provided not a general civil, but a foreign passport to enter the regime zone. The presentation of a passport is a prerequisite for everyone who must board the aircraft: such procedures were in effect in the company. However, for some reason, Yulina did not have a passport of a citizen of the Russian Federation with her. However, this did not alarm anyone.

Potential buyers were accompanied by co-pilot Rustam Karimov, who died that evening along with Prigozhin, and the company's manager. She assures that both the man and the woman were in sight all the time, that is, they did not even have the potential opportunity to leave a foreign object on board the aircraft. They were on board for over an hour.

A number of telegram channels reported that Yulina and Klokotov hold senior positions in the RusJet airline, which wanted to acquire Embraer. However, according to our information, Alexandra Yulina heads a certain consulting firm "Zet Consult". She comes from the Saratov region, is registered there to this day, owns a Mercedes-Benz GLC-KLASSE car. Sergei Klokotov, originally from Yegoryevsk, near Moscow, was listed as an employee of the Bykovo-Service company and had small debts on fines for traffic violations.

Authors:

 
Viimeksi muokattu:
Helpointahan se toki olisi pommilla pudottaa. Ehkä tuo IT-ohjus on sittenkin hiukan liian lennokas teoria. Etenkin kun nyt ei noista hylyn kuvista löydy yhtään ulkoisten sirpaleiden jälkiä. Yhtä lailla putleri voi sen pommin asettamisen määrätä kuin ohjuksen ampumisen.
Mutta pommi ei olisi ollut laskutelineen kuilussa, niinkuin ryssä jossain väitti. Siinä irronneessa siivessä ei ole yhtään jälkiä pommista ja sen laskuteline on täysin ehjä. Vastakkaisten puolten laskutelineet ovat sisäänvedettyinä aivan vierekkäin, joten pommi yhdessä laskutelineessä olisi kyllä vaurioittaunut toistakin.

Jos siellä pommi oli, niin todennäköisesti se oli koneen kuormatilassa (koneen takaosassa). Selittäisi tuon peräsinasetelman irtoamisen ennen maahansyöksyä.
 
Ilmatorjuntaohjuksesta ollut puhetta alusta pitäen, mutta tosiaan toiset (nimettömät) lähteet puhuivat myös räjähdyksestä koneen kyydissä. Otan talteen muutaman, nämä ovat 24.8.2023 julkaistuja Shashank Joshin twitter-ketjun viestejä.

Iso selittävä tekijä, miksi eivät usko ohjuslaukaisuun johtuu siitä että sellaista ei havaittu SBIRS-satelliiteilla:

“U.S. intel officials are considering possibility that the plane… crashed after an explosion aboard, according to a U.S. official familiar with the preliminary assessment. There is no indication … was downed by a missile, according to three officials”

https://www.washingtonpost.com/world/2023/08/24/prigozhin-plane-crash-wagner-russia-live-updates/

-
If US officials saying no sign jet was downed by missile, could be because infra-red satellites like SBIRS—designed to spot missile launches—showed no heat signature. Remember evidence in case of Iranian SAMs shooting down airliner in Jan 2020
https://www.reuters.com/article/uk-...nti-aircraft-missiles-officials-idINKBN1Z825L
1693048261441.png
-
How the SBIRS satellites work: "By detecting infrared light created during the launch of ballistic missiles, the sensors allow the operators to see every missile launch taking place around the world."
https://www.c4isrnet.com/battlefiel...missile-attack-with-a-critical-early-warning/

1693048221533.png



 
Helpointahan se toki olisi pommilla pudottaa. Ehkä tuo IT-ohjus on sittenkin hiukan liian lennokas teoria. Etenkin kun nyt ei noista hylyn kuvista löydy yhtään ulkoisten sirpaleiden jälkiä. Yhtä lailla putleri voi sen pommin asettamisen määrätä kuin ohjuksen ampumisen.
Mutta pommi ei olisi ollut laskutelineen kuilussa, niinkuin ryssä jossain väitti. Siinä irronneessa siivessä ei ole yhtään jälkiä pommista ja sen laskuteline on täysin ehjä. Vastakkaisten puolten laskutelineet ovat sisäänvedettyinä aivan vierekkäin, joten pommi yhdessä laskutelineessä olisi kyllä vaurioittaunut toistakin.

Jos siellä pommi oli, niin todennäköisesti se oli koneen kuormatilassa (koneen takaosassa). Selittäisi tuon peräsinasetelman irtoamisen ennen maahansyöksyä.
Tuossa jotain jälkiä, mutta en nyt varmaksi sano, että on mitä tuossa tviitissä väitetään. Tämä tviitti on jo tässä ketjussa.
 
Churchill aikanaan kuvasi Neuvostoliittoa sanoin "bulldogit tappelevat maton alla". Mitä Venäjän kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen tulee, toinen hänen lohkaisunsa oli suurin piirtein tällainen: "Venäjä on arvoituksen sisällä olevaan salaisuuteen kääritty ongelma" (it is a riddle wrapped in a mystery inside an enigma).

Murina kuuluu! Peitto kohoilee!
Jo ennen Neuvostoliittoa on Venäjän valtaapitävien ympärillä vellonut hämärä verho. Salaliittoja, huhuja, pelkoa ja kunnioitusta.

Kaikenmaailman Rasputinit tunnettiin Suomen suurruhtinaskunnassa asti.
 
Helpointahan se toki olisi pommilla pudottaa. Ehkä tuo IT-ohjus on sittenkin hiukan liian lennokas teoria. Etenkin kun nyt ei noista hylyn kuvista löydy yhtään ulkoisten sirpaleiden jälkiä. Yhtä lailla putleri voi sen pommin asettamisen määrätä kuin ohjuksen ampumisen.
Mutta pommi ei olisi ollut laskutelineen kuilussa, niinkuin ryssä jossain väitti. Siinä irronneessa siivessä ei ole yhtään jälkiä pommista ja sen laskuteline on täysin ehjä. Vastakkaisten puolten laskutelineet ovat sisäänvedettyinä aivan vierekkäin, joten pommi yhdessä laskutelineessä olisi kyllä vaurioittaunut toistakin.

Jos siellä pommi oli, niin todennäköisesti se oli koneen kuormatilassa (koneen takaosassa). Selittäisi tuon peräsinasetelman irtoamisen ennen maahansyöksyä.

Sikäli tuo teoriasi ei toimi, koska matkustajalentokone voi hajota ilmassa ihan G-voimien vaikutuksesta. Syystä X-joudutaan asennon ja liikkeen puolesta tilaan jossa kone pettää rakenteellisesti. Silloin nimenomaan irtoaa kaukaisimpana rotaatioakselista olevia osia, kuten pyrstö tai siipien kärjet. Äärimmäisessä tapauksessa rungon peräosa tai siipi kokonaan.

Juurikin näin on käynyt Prigozhinin koneelle. Ainoa mikä voidaan sulkea pois on suurikokoinen räjähde painerungon sisällä. Itse runko oli ehjä alas asti.

Siiven ja peräsimen irtoaminen on voinut johtua keskipakoisvoimista tai räjähteestä. Todennäköisesti molemmista.
 
Musta laatikko löytynyt, varmaan siellä ei ole muuta kuin kansallismusiikkia.


Itse olen modifioidun tai continuous rod A2A ohjuksen kannalla, R-27ET josta on otettu räjähtävä taistelukärkiosa pois, riittää että se törmää koneen moottoreihin 3 Machin nopeuserolla takaapäin niin se on kerrasta valmis. Takaosa repeytyy hyvällä tuurilla irti kuten kävikin.

Varmistuksena hävittäjässä on toinen samanlainen ja sen jälkeen pari normaalia ohjusta mikäli ei olisi tippunut ensimmäisestä tai toisesta osumasta tai menee ohi.

Ja Putinille olisi isoin nolaus se, että Kokki nousisi kuolleista jossain päin maailmaa, joten se voidaan jättää pois spekulaatioista. Kun on todettu kuolleeksi Putinin toimesta Venäjällä niin sitä se silloin on.

Tämä on vain mielenkiintoinen yksityiskohta koneen siiven sisällä, keltasininen teippi. Otin kuvan tuosta yllä olevalta videolta. Mitä ne kohtalokkaana aamuna renkaita potkineet häiskät olivat miehiään?


Screenshot_2023-08-26-18-46-27-58_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb.jpg
 
Sikäli tuo teoriasi ei toimi, koska matkustajalentokone voi hajota ilmassa ihan G-voimien vaikutuksesta. Syystä X-joudutaan asennon ja liikkeen puolesta tilaan jossa kone pettää rakenteellisesti. Silloin nimenomaan irtoaa kaukaisimpana rotaatioakselista olevia osia, kuten pyrstö tai siipien kärjet. Äärimmäisessä tapauksessa rungon peräosa tai siipi kokonaan.

Juurikin näin on käynyt Prigozhinin koneelle. Ainoa mikä voidaan sulkea pois on suurikokoinen räjähde painerungon sisällä. Itse runko oli ehjä alas asti.

Siiven ja peräsimen irtoaminen on voinut johtua keskipakoisvoimista tai räjähteestä. Todennäköisesti molemmista.
Tuossa yhdessä aiemmassa viestissäni teorisoinkin sitä, ettei tuo vasen siipi olisi räjäytetty irti, vaan että se olisi irronnut aerodynaamisista voimista. Syynä voisi olla esimerkiksi peräsinosan irtoaminen ja sen jälkeinen jyrkkä liike, jossa nokka on kääntynyt joko ylös tai alas.
Putoamisvideossa näyttäisivät olevan moottorigondolit pakoillaan, mutta toinen siipi ja pyrstöosa puuttuvat.

Jos esimerkiksi koneen perässä olevassa tavaratilassa on ollut pommi, niin ei se välttämättä koko painerunkoa hajota, vaan esimerkiksi pelkästään tuo peräkartio saattaa irrota. Silloin kone luultavasti tekee juuri tuollaisen äkkinäisen voltin ylös tai alas jolloin siipien kuormitus kasvaa liian isoksi ja jompikumpi, tai molemmat, irtoaa.

En jotenkin usko jossain näkemääni ryssän väitettä siitä, että pommi olisi ollut laskutelinekuilussa. Joko siellä peräosassa oli se pommi, tai sitten kone pudotettiin ulkoapäin (siis IT-ohjuksella).
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tuo kone olisi pudotettu maasta-ilmaan ohjuksella, järkevämpänä pitäisin ilmastaa-ilmaan ohjusta tai hävittäjän tykkitulta.

Maasta-ilmaan ohjus on hieman huomaamattomampi jos jostakin syystä halutaan kiistää alasampuminen.

Hävittäjä jahtaamassa matkustajakonetta saattaisi olla jopa venäjällä hieman liian dramaattisen näköistä touhua.
 
Back
Top