Venäjän vastatoimet Suomen Nato-jäsenyydelle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YJT
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä viimeaikoina on tullut idästä vähän senkaltaista uhkailua että siellä taisi mennä pahasti ohi Nato jäsenyyden ralisoituminen. Ilmeisesti se että Suomi on Natossa ja täysin 5. artiklan suojassa tuli yllätyksenä tai jotain.

Viimeisinkin sharömpsän ulina:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009561724.html

on ihan suoraan viittaus toimiin jotka laukaisee 5. artiklan. Kun koko ryssän uhkailu on perustunut siihen että tullaan armeijan kanssa rajan yli ja nyt tuo optio on torpattu kunnolla. Niin eipä tuolla ilmeisesti tätä ole vieläkään tajuttu. Se aikaikkuna meni, eikä ole tulossa takaisin.
 
Tässä viimeaikoina on tullut idästä vähän senkaltaista uhkailua että siellä taisi mennä pahasti ohi Nato jäsenyyden ralisoituminen. Ilmeisesti se että Suomi on Natossa ja täysin 5. artiklan suojassa tuli yllätyksenä tai jotain.

Viimeisinkin sharömpsän ulina:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009561724.html

on ihan suoraan viittaus toimiin jotka laukaisee 5. artiklan. Kun koko ryssän uhkailu on perustunut siihen että tullaan armeijan kanssa rajan yli ja nyt tuo optio on torpattu kunnolla. Niin eipä tuolla ilmeisesti tätä ole vieläkään tajuttu. Se aikaikkuna meni, eikä ole tulossa takaisin.
Sepä se. NATO-hakemuksen vireillä ollessa ei kuulunut yhtään mitään ja nyt kauhia uho päällä.
 
Samaa länkytystähän "sotilaallisteknillisistä" vastatoimista tässä ollaan kuunneltu jo vuoden päivät. Tsaari tietysti itse ohitti Suomen ja Ruotsin hakemukset olankohtautuksella, rakkikoirat hoitivat haukkumisen.
jep... ja tuon vastatoimen kriteerit täyttyvät jos vaikka ylimääräisen harjoituksen järjestävät tai kyselevat sotilasarvoa rajalla. Termi voi kuulostaa yhkaavalta, mutta käytännössä voi tarkoittaa ihan mitä vain haluavat ;)
 
Sepä se. NATO-hakemuksen vireillä ollessa ei kuulunut yhtään mitään ja nyt kauhia uho päällä.
Venäjä on se vastarannankiiski taloyhtiössä. Taloyhtiökokouksessa ei sano koskaan mitään, mutta heti kun jotain on tehty kokouksen pohjalta, ni jumalauta, taas on istutettu rumat kukat, ikkunanpokat on vääränväriset ja linnutkin lentää kyljellään.

Ei aiheuta toimenpiteitä mutta täytyy pitää silmällä.
 
Mä en edelleenkän jaksa edes lukea ryssän länkytyksiä. Ohitan kyllä järjestään kaikki iltalehtien otsikot. NATO:ssa olo helpottaa :salut:

Mulle on nyt viimeistään aivan yhdentekevää mitä ryssät jauhavat, niin kauan kun vaan pysyvä siellä rajan takana. Kurittakoon toisiansa ihan niinkuin haluavat. Ei kiinnosta.
Venäjä on lopun partaalla. Sääliksi käy tietämätöntä ja flegmaattista kansaa.

.
 
Venäjä on se vastarannankiiski taloyhtiössä. Taloyhtiökokouksessa ei sano koskaan mitään, mutta heti kun jotain on tehty kokouksen pohjalta, ni jumalauta, taas on istutettu rumat kukat, ikkunanpokat on vääränväriset ja linnutkin lentää kyljellään.

Ei aiheuta toimenpiteitä mutta täytyy pitää silmällä.
Venäjä on kuin juoppohullu taloyhtiön naapuri. Huutelee (Venäjä) mitä sylki suuhun tuo, itkee omaa surkeuttaan, syyttää kaikkia muita vastoinkäymisistään, uhkailee naapureitaan ja kusee omille varpailleen sen minkä kerkeää. Hyvä on vaatia muilta kunnioitusta kun paska valuu hitaasti housujen punteissa alas. Aikamoinen naapuri (Venäjä). Ainahan ne ryssät on jostain itkeneet...
 
Venäjällä puhutaan Saimaan kanavan vuokrasopimuksen purkamisesta. Tämähän menisi hyvin päikseen..

Venäjä | Venäläinen kansanedustaja vaati Saimaan kanavan vuokrasopimuksen purkua: https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009531795.html?share=4bbb0314563dd00c9e7f8a1fe3b7973d

Käyttäjiä riittäisi kyllä, mutta saadaanko sieltä riittäviä tuloja kattamaan kanavaprojektia? korvaavassa kanavassa ei ole taloudellisesti mitään järkeä.

Tällaisen hankkeen toteuttamiseksi on saatavissa EU rahaa, joten ei tuota ihan täysin ole tarpeen pelkillä matkustajien rahoilla miettiä.
Hyvä esimerkki on Kouvolan kaupungin vuodesta toiseen pyörittämät juna-hankkeet. Koko touhu on aikoinaan perustettu lopetetun Trans Siperian -radan elvyttämisen merkityksessä. Ideana sinänsä hyvä mutta ensin venäläiset rata-ihmiset oli haluttomia yhteistyöhön taloudellisesti ja nyt siitä ei tule senkään vertaa mitään koska Ukraina ja ryssien boikotoiminen.
Kouvolan kaupunki havaitsi jo aikaa sitten että EU myöntää rahaa kehityshankkeisiin, joten sirkus pystyyn ja hakee rahaa ulkomailta. Rautatiekuljetukset Kauko-Itään Venäjän kautta eivät koskaan palaneet entiselleen mutta kun EU:n rahahana on saatu auki, sitä kannattaa hyödyntää.

Asiat muuttavat muotoaan. Tänä päivänä Kouvolan kaupungilla on yhtiö Kouvola Innovation jonka ympärillä on hyvä kehittää erilaista myös EU:n tukemaa hanketta.

En näe mitään estettä, en edes taloudellista sille, että uusi kanavahanke käynnistetään täysin Suomen puolella ja sille haetaan EU:lta rahoitusta.
Käsitykseni mukaan kanavalla olisi joka tapauksessa onnistuneempi lopputulos ja oikeasti matkustajia, toisin kuin monella EU rahoituksella "parannetuilla" lentokentillä

.
 
Tällaisen hankkeen toteuttamiseksi on saatavissa EU rahaa, joten ei tuota ihan täysin ole tarpeen pelkillä matkustajien rahoilla miettiä.
Hyvä esimerkki on Kouvolan kaupungin vuodesta toiseen pyörittämät juna-hankkeet. Koko touhu on aikoinaan perustettu lopetetun Trans Siperian -radan elvyttämisen merkityksessä. Ideana sinänsä hyvä mutta ensin venäläiset rata-ihmiset oli haluttomia yhteistyöhön taloudellisesti ja nyt siitä ei tule senkään vertaa mitään koska Ukraina ja ryssien boikotoiminen.
Kouvolan kaupunki havaitsi jo aikaa sitten että EU myöntää rahaa kehityshankkeisiin, joten sirkus pystyyn ja hakee rahaa ulkomailta. Rautatiekuljetukset Kauko-Itään Venäjän kautta eivät koskaan palaneet entiselleen mutta kun EU:n rahahana on saatu auki, sitä kannattaa hyödyntää.

Asiat muuttavat muotoaan. Tänä päivänä Kouvolan kaupungilla on yhtiö Kouvola Innovation jonka ympärillä on hyvä kehittää erilaista myös EU:n tukemaa hanketta.

En näe mitään estettä, en edes taloudellista sille, että uusi kanavahanke käynnistetään täysin Suomen puolella ja sille haetaan EU:lta rahoitusta.
Käsitykseni mukaan kanavalla olisi joka tapauksessa onnistuneempi lopputulos ja oikeasti matkustajia, toisin kuin monella EU rahoituksella "parannetuilla" lentokentillä
Matkustaja on varmaan huono termi - suurin osa rahasta tulisi rahdista. Turismin vaikutukset ovat optimistisesti edes jonkinlaisia, mutta välillisiä - sisävesiristeilyt ovat olleet viimeisen 20 vuotta alamäessä. Huviveneilijät varmasti toisivat rahaa, mutta Rantasalmen Järvi-Sydänkään ei veneilijöiden rahoilla lähtenyt nousuun…

Vuosittain Saimaan kanavaa on käyttänyt alle 1000 huvivenettä ja jos ns. kumikanava maanteitse merelle maksaa alle tonnin, kanava ei voi kummoisia käyttömaksuja vaatia. Toki siinä on sitä matkailua seassakin, mutta kolmen-neljän päivän köröttely ei montaa kertaa viehätä.

EU-raha kyllä auttaisi, mutta jos valtatieremontti maksaa pari miljoonaa kilometriltä ja kanavahanke 20 miljoonaa kilometriltä, en uskalla pidätellä henkeä… Tuossa on siis melko komea työmaa luvassa ja pari miljardia palanee heittämällä. Vertailun vuoksi: Panaman kanava maksoi 13 miljardia, Suezin kanava 9 miljardia, mutta ne nyt oikaiseekin vaan yhden mantereen verran, eivätkä tarjoa näköalareittiä metsien keskellä 6kk vuodesta.

Haluaisin kokea tuon kanavan - se olisi piristysruiske Järvi-Suomeen ja tuosta on haaveiltu kohta 182 vuotta - mutta realistista se ei ole.
 
Matkustaja on varmaan huono termi - suurin osa rahasta tulisi rahdista.
Totta. Ehkä parempi puhua yleisesti laivamatkoista.

Haluaisin kokea tuon kanavan - se olisi piristysruiske Järvi-Suomeen ja tuosta on haaveiltu kohta 182 vuotta - mutta realistista se ei ole.
Pitäisikö jättää yrittämättä jois tuntuu vaikealta? Minä taasen haluaisin katsoa sen kortin millä mahdollisesti EU rahoitus järjestyy.
"Yrittänyttä ei laiteta" - vanha saimaalainen sananlasku.
.
 
EU harvemmin tuntuvasti rahoittaa mitään isoja hankkeita Suomessa, mutta toisaalta kun sekä sisävesiliikenteen edistäminen että Venäjästä riippuvuuden vähentäminen ovat EU:lle tärkeitä, niin ehkä Kymijoen–Päijänteen–Saimaan kanavahankkeeseen voisikin tulla EU-rahaa vähän runsaammin?

Ainakin teorian tasolla tuo kanavahanke edistäisi sisävesiliikennettä Suomessa melkoisesti, kun Venäjä-riippuvuus poistuisi ja samalla Päijänteeltä mm. Viitasaarelle ja Pielavedelle asti ulottuva vesistöalue saisi yhteyden sekä merelle että Saimaan vesistöön.
 
Totta. Ehkä parempi puhua yleisesti laivamatkoista.

Pitäisikö jättää yrittämättä jois tuntuu vaikealta? Minä taasen haluaisin katsoa sen kortin millä mahdollisesti EU rahoitus järjestyy.
"Yrittänyttä ei laiteta" - vanha saimaalainen sananlasku.
yleinen kanta vaan ihmisillä on että ”nyt se pitää rakentaa” - reitti on merkitty maakuntakaavaan 80-luvulla mutta hylätty kannattamattomana, asiaa tutkittu uudestaan 2001 jne ja hylätty kannattamattomana. 45 vuoden aikana on lopetettu puunuitto Saimaan ulkopuolelle kannattamattomana ja tieverkosto parantunut…

Ehdottomasti kannattaa selvittää, tuo projekti olisi koko maailmankin mittakaavassa upea. Mutta ei leikitä, että se olisi jotenkin välttämätön projekti.

”Vettä on rantaan asti.”
- vanhempi saimaalainen sananlasku
 
EU harvemmin tuntuvasti rahoittaa mitään isoja hankkeita Suomessa, mutta toisaalta kun sekä sisävesiliikenteen edistäminen että Venäjästä riippuvuuden vähentäminen ovat EU:lle tärkeitä, niin ehkä Kymijoen–Päijänteen–Saimaan kanavahankkeeseen voisikin tulla EU-rahaa vähän runsaammin?

Ainakin teorian tasolla tuo kanavahanke edistäisi sisävesiliikennettä Suomessa melkoisesti, kun Venäjä-riippuvuus poistuisi ja samalla Päijänteeltä mm. Viitasaarelle ja Pielavedelle asti ulottuva vesistöalue saisi yhteyden sekä merelle että Saimaan vesistöön.
Tuosta että EU harvemmin suomalaisia hankkeita rahoittaa, niin johtuuko osin siitä että täältä ei kovin usein haeta niitä EU rahoituksia kun ne on niin työläitä ja ei kumminkaan saada? Vai eikö niitä rahoja saada vaikka haetaankin?
 
Viime vuonna haettiin ja saatiin noin 25 000 000€ rahoitus EU:n MILMOB-välineestä vt9:n (ja sillä sijaitsevan varalaskupaikan) kehittämiseen Rissalassa. Saatu rahoitus on noin puolet hankkeen kustannuksista. Vastaavista rahoitushakemuksista lähes kaikki on hyväksytty, ongelma on enemmän se, että ei osata hakea, jos hanke ei päivänselvästi osu hakuraamien keskelle. Työläs hakuprosessi kyllä on.
 
Back
Top