Venäläinen sotilaskone ammuttu alas

Liittyen Venäjän kyvykkyyksiin, väitetysti Churchillin lausumasta mukaillen voi todeta aika paikkansapitävästi näin. Jotkin asiat eivät tunnu koskaan muuttuvan.

"Russia is never as strong as she says, nor as weak as she seems".
Eikös tuo ole Bismarckin sanomisia?
Venäjä ei ole koskaan niin vahva miltä näyttää eikä koskaan niin heikko miltä se vaikuttaa..
 
Jep, Bismarck se oli.
 
VaidIm Zaidman kirjoitti hauskasti ja ihmetteli tänään, miksi Putlerin venäjä ottaa herne nenään, heidänhän C200 osui ja vieläpä oikein taistelu olosuhteessa, pitähän heidän tästä olla vain iloisia.:)
5AF47C8D8C472.jpg

Ja kertoi anekdotin suoraan teemaan:
- Vovotska, sinäkö rikkonut ikkunalasin direhtöörin huonessa?
- Minä, Maria Ivanovna, en ole syyllinen.
- Miten niin? Kuka sitten on syyllinen?
- Izja on syyllinen. Minä yritit osua kivellä hänen jutsku turpaan, mutta hän on ovelasti ja katalasti kumartui ja väisti kiveä.
http://www.kasparov.ru/material.php?id=5BA61F9DAF130
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa hyljeksinnässä iso osa taitaa johtua öljyrikkaiden sunnivaltioiden vaikutuksesta kuten on nähty myös islamistien tukemisessa..
+ tuon lisäksi Baath ideologia ei miellytä USA:ta. Jos arabisosialismi pääsisi leviämään, niin öljybisnes menisi kovin hankalaksi. Nyt ei ole enää vaaraa leviämisestä, kun Irakin ja Libyan hallinto on tuhottu ja Syyrian tilanne on mikä on.
 
Ilmeisesti tuo etäisyys rannikolta on turvallinen. Qatar on maailman parhaimpia lentoyhtiöitä eivätkä taatusti ota pienintäkään riskiä turvallisuuden suhteen.
Tähän palatakseni... Jos lentoyhtiöt oikeasti haluaisivat pelata varman päälle, kävisi lentoliikenne noilla seuduilla aika vaikeaksi. Se Ukrainan harjoituksissaan tekemä S-200 -järjestelmän aiempi hutilaukaus tiputti matkustajakoneen yli 300 kilometrin päässä laukaisupaikasta. Tuo etäisyys Latakiasta kattaisi esim. lähes koko Kyproksen. Jos mitattaisiin etäisyyksiä Damaskuksen ilmapuolustuksesta käsin, jäisi esim. Israelin vilkkain lentokenttä Ben Gurion helpostikin tuon etäisyyden sisälle.

Alla tuo Ukrainan tapauksen kuvaus Wikipediasta. S-200 laukaistiin Kerchin tienoilta Krimiltä, ohjus hukkasi harjoitusmaalin (jonka S-300 olikin jo tuhonnut), ohjus löysi sitten uudeksi kohteeksi 250 km päässä (harjoitusmaalista) olleen matkustajakoneen, ja ampui sitten kyseisen koneen alas n. 350 km päähän Kerchistä.
The crash site is about 190 km west-southwest of the Black Sea resort of Sochi and 140 km north of the Turkish coastal town of Fatsa and 350 km south-southeast of Feodosiya in Crimea. The accident took place at the time of the combat missile launches during the joint Ukrainian-Russian military air defense exercises. The exercises were held at the Russian-controlled training ground of the 31st Russian Black Sea Fleet Research center on Opuk cape near the city of Kerch (Crimea).
...
Initial private assessments of American military officials said the crash was caused by a S-200 missile that overshot its target drone—which had been destroyed successfully by an S-300 fired at the same time—and instead of self-destructing, locked on the passenger plane about 250 kilometres (160 mi) further away and detonated 15 metres (50 ft) over the plane.

Summa summarum: S-200 näyttäisi olevan aktiivikäytössä todella vaarallinen esimerkki vanhentuneesta/epäluotettavasta teknologiasta, mitä ei pitäisi käyttä oikeastaan koskaan eikä missään. Ainakin maapallon asutut alueet ovat nykyisin niin lentokoneliikenteen täyttämiä, että S-200:n hutilaukauksille löytyy otollisia maaleja.

Tämä varsinkin, kun noita käyttää vähän vähemmän hyvän arviointikyvyn omaavat tahot. Kun USA ja kumppanit tekivät ohjusiskuja Syyriaan, kertoi USA:n armeijan edustaja Syyrian ilmatorjunnan ampuneen nelisenkymmentä it-ohjusta ilmaan, ja niistä monet summanmutikassa ilman ohjattua kohdetta.
McKenzie said he was “not aware” of any civilian casualties from coalition missiles but said that many of the Syrian air defence missiles had been launched unguided and may have killed people on their descent.

“The Syrians shot 40 large missiles into the air, those missiles came down somewhere,” he said.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän palatakseni... Jos lentoyhtiöt oikeasti haluaisivat pelata varman päälle, kävisi lentoliikenne noilla seuduilla aika vaikeaksi. Se Ukrainan harjoituksissaan tekemä S-200 -järjestelmän aiempi hutilaukaus tiputti matkustajakoneen yli 300 kilometrin päässä laukaisupaikasta. Tuo etäisyys Latakiasta kattaisi esim. lähes koko Kyproksen. Jos mitattaisiin etäisyyksiä Damaskuksen ilmapuolustuksesta käsin, jäisi esim. Israelin vilkkain lentokenttä Ben Gurion helpostikin tuon etäisyyden sisälle.

Alla tuo Ukrainan tapauksen kuvaus Wikipediasta. S-200 laukaistiin Kerchin tienoilta Krimiltä, ohjus hukkasi harjoitusmaalin (jonka S-300 olikin jo tuhonnut), ohjus löysi sitten uudeksi kohteeksi 250 km päässä (harjoitusmaalista) olleen matkustajakoneen, ja ampui sitten kyseisen koneen alas n. 350 km päähän Kerchistä.


Summa summarum: S-200 näyttäisi olevan aktiivikäytössä todella vaarallinen esimerkki vanhentuneesta/epäluotettavasta teknologiasta, mitä ei pitäisi käyttä oikeastaan koskaan eikä missään. Ainakin maapallon asutut alueet ovat nykyisin niin lentokoneliikenteen täyttämiä, että S-200:n hutilaukauksille löytyy otollisia maaleja.

Tämä varsinkin, kun noita käyttää vähän vähemmän hyvän arviointikyvyn omaavat tahot. Kun USA ja kumppanit tekivät ohjusiskuja Syyriaan, kertoi USA:n armeijan edustaja Syyrian ilmatorjunnan ampuneen nelisenkymmentä it-ohjusta ilmaan, ja niistä monet summanmutikassa ilman ohjattua kohdetta.

Tältä videolta käy hyvin ilmi miten monimutkainen prosessi ylipäätään S-200 järjestelmän ohjuksen laukaisu kuntoon saattaminen on: S-200 video
 
Venäjä jatkaa Israelin syyttämistä. Aina yhtä tasapuolinen ja luotettava Sputnik kertoo että Venäjän puolustusministeriön mukaan Israelin ilmavoimat antoivat venäläisille harhauttavia tietoja ilmaiskujen maaleista Syyriassa. Ja tästä johtuen Il-20 ei ehtinyt alta pois. Toistavat lisäksi väitteen jonka mukaan Israelin hävittäjät käyttivät tahallisesti venäläiskonetta "kilpenä."

https://sputniknews.com/world/201809231068261218-russia-israel-il20/
 

Addressing the situation, Russian Defense Minister Sergei Shoigu stated, in turn, that his country jam satellite navigation, on-board radars and communication systems over the waters of the Mediterranean Sea, also promising to deliver S-300 air defense systems to Syria in order to secure the safety of the Russian soldiers. According to Shoigu, this move would "cool hotheads" and "prevent ill-considered actions" against Russian military.

Välimeren ja Kyproksen kokoaikainen elsoaminen voi johtaa uusiin haavereihin siviilipuolella, varsinkin jos purjehtijat eivät osaa navigoida ilman GPSää.
 

Mikä yllätys, vanja on taas kaivanut uutta dataa esiin mikä nyt sitten tietysti todistaa Israelin olevan syyllinen. On se vaikea tunnustaa että sotatoimialueella lentämiseen liittyy riskejä. Varsinkin kun yhtenä osapuolena on Israelin perinteisesti kovaotteiset ilmavoimat ja omina liittolaisina toimii aina yhtä tehokkaita ja osaavia arabeja jotka Venäjä / Neuvostoliitto on itse aseistanut ilmatorjuntaohjuksilla.
 
Back
Top