Tähän palatakseni... Jos lentoyhtiöt oikeasti haluaisivat pelata varman päälle, kävisi lentoliikenne noilla seuduilla aika vaikeaksi. Se Ukrainan harjoituksissaan tekemä
S-200 -järjestelmän aiempi hutilaukaus tiputti matkustajakoneen
yli 300 kilometrin päässä laukaisupaikasta. Tuo etäisyys Latakiasta kattaisi esim. lähes koko Kyproksen. Jos mitattaisiin etäisyyksiä Damaskuksen ilmapuolustuksesta käsin, jäisi esim. Israelin vilkkain lentokenttä Ben Gurion helpostikin tuon etäisyyden sisälle.
Alla tuo Ukrainan tapauksen kuvaus Wikipediasta. S-200 laukaistiin Kerchin tienoilta Krimiltä, ohjus hukkasi harjoitusmaalin (jonka S-300 olikin jo tuhonnut), ohjus löysi sitten uudeksi kohteeksi 250 km päässä (harjoitusmaalista) olleen matkustajakoneen, ja ampui sitten kyseisen koneen alas n. 350 km päähän Kerchistä.
Summa summarum: S-200 näyttäisi olevan aktiivikäytössä todella vaarallinen esimerkki vanhentuneesta/epäluotettavasta teknologiasta, mitä ei pitäisi käyttä oikeastaan koskaan eikä missään. Ainakin maapallon asutut alueet ovat nykyisin niin lentokoneliikenteen täyttämiä, että S-200:n hutilaukauksille löytyy otollisia maaleja.
Tämä varsinkin, kun noita käyttää vähän vähemmän hyvän arviointikyvyn omaavat tahot. Kun USA ja kumppanit tekivät ohjusiskuja Syyriaan,
kertoi USA:n armeijan edustaja Syyrian ilmatorjunnan ampuneen nelisenkymmentä it-ohjusta ilmaan, ja niistä monet summanmutikassa ilman ohjattua kohdetta.