Bushmaster
Greatest Leader
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015083120274446_uu.shtml
Tällaisia ovat armeijan suoja-alueen venäläissaaret
Kaikki venäläistaustaisen Airiston Helmen saaret sijaitsevat Suomen puolustuksen ja huoltovarmuuden kannalta keskeisten syvävesiväylien varrella Turun ja Naantalin edustalla
Hepokari on alle kahden hehtaarin suuruinen saari Ahvenanmaalle johtavan Kihdin väylän ja Uudenkaupungin väylän risteyskohdassa. Saarelta on näköyhteys Turkuun ja Naantaliin johtavalle saaristomeren syvävesiväylälle.
Tingskär on pieni saari Uudenkaupungin väylällä.
Airiston Helmen omistama Lilla Segellot sijaitsee Merivoimien suoja-alueen kyljessä. Vesialueiden osalta venäläisomistus ulottuu suoja-alueen sisäpuolelle.
LUE MYÖS
Venäläistaustaisella yrityksellä uusia saarihankintoja Turun saaristossa
Näkökulma: Valtioraja venäläishuviloilla
Airiston Helmen saarihankinnat sijoittuvat merialueelle, jolla sijaitsee Puolustusvoimien käytössä olleiden tai yhä olevien linnakesaarten tihentymä.
Yhtiön omistus on Suomen rannikkopuolustukselle tärkeiden saaristotukikohtien seassa ja selustassa. Muutamassa kohteessa venäläissaarten ja armeijan hallinnoimien saarten välillä on suora näköyhteys.
Yksi venäläissaarista sijaitsee Merivoimien suoja-alueen sisäpuolella. Saarelta avautuu näköyhteys kaikkiin ilmansuuntiin. Venäläisomisteisen Lilla Segellotin lähin naapurisaari on Merivoimien aktiivikäytössä oleva Högö.
Suomen armeijan tukikohdan ja venäläissaaren erottaa vain noin viidensadan metrin merimatka.
Lilla Segellotille saavuttaessa navigaattori vilkutta punaista merkiksi armeijan suoja-alueesta. Sotilasalueesta varoittavat taulut siintävät sijoillaan Högön rannassa. Tauluista on kuitenkin poistettu kaikki armeijan informaatio. Liikkumista rajoittavasta tekstistä on jäljellä vain valkoinen läiskä auringon haalistaman tiedotetaulun keskellä.
Vaikka taulut ovat tyhjät, alue on yhä puolustusvoimien käytössä. Merivoimien esikunnasta vahvistetaan, että Högön saari on edelleen armeija-aluetta. Saaren myyntiä ei harkita.
- Koska kieltokylttejä ei ole, saarella voi liikkua vapaasti. Sama koskee Högön ympärillä olevia vesialueita. Huviveneilyyn ei tarvita erillislupaa, mutta kaikki pohjaan käyvä toiminta on saaren ympärillä kiellettyä, selvittää johtava sotilaslakimies Jouni Honkala Merivoimien esikunnasta.
Mikäli kieltokyltit olisivat paikoillaan, sataa metriä lähemmäksi rantaviivaa ei saisi tulla edes huviveneillä.
Merellä sijaitsevien armeijan suoja-alueiden valvonta kuuluu Merivoimien esikunnalle. Esikunta käsittelee lupahakemukset ja myöntää luvat sääntelyn piiriin kuuluviin toimintoihin.
- Suoja-alueella ei saa pohjakalastaa tai laitesukeltaa ilman Merivoimien esikunnan hyväksyntää. Myös ruoppaaminen ja rakenteiden kiinnittäminen pohjaan sekä kaikenlainen merenpohjan tutkiminen ja mittaaminen on kiellettyä ilman erillislupaa. Merivoimien esikunta harkitsee suoja-alueiden lupa-asiat tapauskohtaisesti, täsmentää Honkala.
Valtavia laitureita
Säkkiluoto on suurin syvävesiväylillä sijaitsevista venäläissaarista. Uudenkaupungin väylää nuolevan saaren kokonaispinta-ala on lähes yhdeksän hehtaaria.
Säkkiluotoa ympäröivät valtavat laiturirakennelmat. Rantaviivaan on rakennettu massiivisia laitureita sekä nosto-ovella varustettu huoltohalli. Mereltä päin tarkasteltuna rantaviivassa näkyy myös kaarimaisella tukirakenteella varmennetun luolan tai kellarin suuaukko.
Säkkiluodon korkeinta kohtaa komistaa leirikeskusta muistuttava suuri kiinteistö. Rannan tuntumaan on rakennettu useita pienempiä huviloita.
Saarella on meneillään lisärakennustyöt. Rantaan on varastoitu uutta rakennusmateriaalia, muun muassa maa-ainesta sisältäviä suursäkkejä.
Airiston Helmen pienempiä saaria yhdistää samanlainen rakennuskanta.
Saarilla sijaitsee pinta-alaltaan pieni, samalla sabluunalla toteutettu huvila. Huviloiden edessä on pitkä laituri ja kylpytynnyri.
Helikoptereita
Saarten rantaviivassa on vettä 10-12 metriä. Muutamissa kohteissa rannan tuntumaan on rakennettu tanssilavaa muistuttava tasanne. Paraisten kaupungin myöntämät poikkeusluvat paljastavat, että järeät tasanteet ovat helikoptereiden laskeutumisalustoja.
Kaupungin ympäristöosastolta kerrotaan, että alustoja on käytetty. Samalla selviää, ettei venäläisten helikopteriliikenteeltä ole edellytetty ympäristölupaa.
- Emme vaatineet sitä, koska yhtiön mukaan kyseessä oli omistajien oma, pienimuotoinen liikennöinti, perustelee ympäristöosaston päällikkö Carl-Sture Österman.
Östermanin mukaan tilanne on kuitenkin muuttunut kesän aikana. Airiston Helmi kaavailee mittavia vieraskuljetuksia Latviasta Korppoon saaristoon.
- Olemme käynnistäneet lupaprosessin. Airiston Helmeltä edellytetään ympäristölupahakemusta alkusyksyn aikana.
Ympäristöosaston päällikkö kertoo, etteivät Airiston Helmen edustajat ole vielä reagoineet lupamenettelyn käynnistämiseen. Östermanin mukaan kaupunki on kuitenkin ehdoton, venäläiset eivät voi enää jatkaa helikopteriliikennettä saaristomeren yllä yhtä vapaasti kuin tähän saakka.
- Tulemme asettamaan tarkkoja lupaehtoja Airiston Helmen toiminnalle. Tilanne on muuttunut olennaisesti siitä mitä alun alkaen sovimme.
Huviloilla hiljaista
Pääosalla Airiston Helmen matkailukäyttöön hankkimista saarista on hiiren hiljaista, vaikka meneillään on matkailubisneksen sesonkiaika. Huviloiden kaihtimet ovat alhaalla ja ovet visusti suljettuina. Mikään autioilla piha-alueilla ei viittaa kesävieraisiin.
Yhden saaren laituriin on ankkuroitu kaksi venettä. Toisessa veneistä hulmuaa siniristilippu, toinen on rekisteröimätön. Venäläisyhtiölle siirtyneen Orionin entisen edustushuvilan pihakeinussa kiikkuu kaksi henkilöä. Tervehdimme heitä kädennostolla. Kumpikaan ei vastaa tervehdykseen.
TUULA MALIN
KUVAT: MATTI RUOTTINE
Tällaisia ovat armeijan suoja-alueen venäläissaaret
Kaikki venäläistaustaisen Airiston Helmen saaret sijaitsevat Suomen puolustuksen ja huoltovarmuuden kannalta keskeisten syvävesiväylien varrella Turun ja Naantalin edustalla
Hepokari on alle kahden hehtaarin suuruinen saari Ahvenanmaalle johtavan Kihdin väylän ja Uudenkaupungin väylän risteyskohdassa. Saarelta on näköyhteys Turkuun ja Naantaliin johtavalle saaristomeren syvävesiväylälle.
Tingskär on pieni saari Uudenkaupungin väylällä.
Airiston Helmen omistama Lilla Segellot sijaitsee Merivoimien suoja-alueen kyljessä. Vesialueiden osalta venäläisomistus ulottuu suoja-alueen sisäpuolelle.
LUE MYÖS
Venäläistaustaisella yrityksellä uusia saarihankintoja Turun saaristossa
Näkökulma: Valtioraja venäläishuviloilla
Airiston Helmen saarihankinnat sijoittuvat merialueelle, jolla sijaitsee Puolustusvoimien käytössä olleiden tai yhä olevien linnakesaarten tihentymä.
Yhtiön omistus on Suomen rannikkopuolustukselle tärkeiden saaristotukikohtien seassa ja selustassa. Muutamassa kohteessa venäläissaarten ja armeijan hallinnoimien saarten välillä on suora näköyhteys.
Yksi venäläissaarista sijaitsee Merivoimien suoja-alueen sisäpuolella. Saarelta avautuu näköyhteys kaikkiin ilmansuuntiin. Venäläisomisteisen Lilla Segellotin lähin naapurisaari on Merivoimien aktiivikäytössä oleva Högö.
Suomen armeijan tukikohdan ja venäläissaaren erottaa vain noin viidensadan metrin merimatka.
Lilla Segellotille saavuttaessa navigaattori vilkutta punaista merkiksi armeijan suoja-alueesta. Sotilasalueesta varoittavat taulut siintävät sijoillaan Högön rannassa. Tauluista on kuitenkin poistettu kaikki armeijan informaatio. Liikkumista rajoittavasta tekstistä on jäljellä vain valkoinen läiskä auringon haalistaman tiedotetaulun keskellä.
Vaikka taulut ovat tyhjät, alue on yhä puolustusvoimien käytössä. Merivoimien esikunnasta vahvistetaan, että Högön saari on edelleen armeija-aluetta. Saaren myyntiä ei harkita.
- Koska kieltokylttejä ei ole, saarella voi liikkua vapaasti. Sama koskee Högön ympärillä olevia vesialueita. Huviveneilyyn ei tarvita erillislupaa, mutta kaikki pohjaan käyvä toiminta on saaren ympärillä kiellettyä, selvittää johtava sotilaslakimies Jouni Honkala Merivoimien esikunnasta.
Mikäli kieltokyltit olisivat paikoillaan, sataa metriä lähemmäksi rantaviivaa ei saisi tulla edes huviveneillä.
Merellä sijaitsevien armeijan suoja-alueiden valvonta kuuluu Merivoimien esikunnalle. Esikunta käsittelee lupahakemukset ja myöntää luvat sääntelyn piiriin kuuluviin toimintoihin.
- Suoja-alueella ei saa pohjakalastaa tai laitesukeltaa ilman Merivoimien esikunnan hyväksyntää. Myös ruoppaaminen ja rakenteiden kiinnittäminen pohjaan sekä kaikenlainen merenpohjan tutkiminen ja mittaaminen on kiellettyä ilman erillislupaa. Merivoimien esikunta harkitsee suoja-alueiden lupa-asiat tapauskohtaisesti, täsmentää Honkala.
Valtavia laitureita
Säkkiluoto on suurin syvävesiväylillä sijaitsevista venäläissaarista. Uudenkaupungin väylää nuolevan saaren kokonaispinta-ala on lähes yhdeksän hehtaaria.
Säkkiluotoa ympäröivät valtavat laiturirakennelmat. Rantaviivaan on rakennettu massiivisia laitureita sekä nosto-ovella varustettu huoltohalli. Mereltä päin tarkasteltuna rantaviivassa näkyy myös kaarimaisella tukirakenteella varmennetun luolan tai kellarin suuaukko.
Säkkiluodon korkeinta kohtaa komistaa leirikeskusta muistuttava suuri kiinteistö. Rannan tuntumaan on rakennettu useita pienempiä huviloita.
Saarella on meneillään lisärakennustyöt. Rantaan on varastoitu uutta rakennusmateriaalia, muun muassa maa-ainesta sisältäviä suursäkkejä.
Airiston Helmen pienempiä saaria yhdistää samanlainen rakennuskanta.
Saarilla sijaitsee pinta-alaltaan pieni, samalla sabluunalla toteutettu huvila. Huviloiden edessä on pitkä laituri ja kylpytynnyri.
Helikoptereita
Saarten rantaviivassa on vettä 10-12 metriä. Muutamissa kohteissa rannan tuntumaan on rakennettu tanssilavaa muistuttava tasanne. Paraisten kaupungin myöntämät poikkeusluvat paljastavat, että järeät tasanteet ovat helikoptereiden laskeutumisalustoja.
Kaupungin ympäristöosastolta kerrotaan, että alustoja on käytetty. Samalla selviää, ettei venäläisten helikopteriliikenteeltä ole edellytetty ympäristölupaa.
- Emme vaatineet sitä, koska yhtiön mukaan kyseessä oli omistajien oma, pienimuotoinen liikennöinti, perustelee ympäristöosaston päällikkö Carl-Sture Österman.
Östermanin mukaan tilanne on kuitenkin muuttunut kesän aikana. Airiston Helmi kaavailee mittavia vieraskuljetuksia Latviasta Korppoon saaristoon.
- Olemme käynnistäneet lupaprosessin. Airiston Helmeltä edellytetään ympäristölupahakemusta alkusyksyn aikana.
Ympäristöosaston päällikkö kertoo, etteivät Airiston Helmen edustajat ole vielä reagoineet lupamenettelyn käynnistämiseen. Östermanin mukaan kaupunki on kuitenkin ehdoton, venäläiset eivät voi enää jatkaa helikopteriliikennettä saaristomeren yllä yhtä vapaasti kuin tähän saakka.
- Tulemme asettamaan tarkkoja lupaehtoja Airiston Helmen toiminnalle. Tilanne on muuttunut olennaisesti siitä mitä alun alkaen sovimme.
Huviloilla hiljaista
Pääosalla Airiston Helmen matkailukäyttöön hankkimista saarista on hiiren hiljaista, vaikka meneillään on matkailubisneksen sesonkiaika. Huviloiden kaihtimet ovat alhaalla ja ovet visusti suljettuina. Mikään autioilla piha-alueilla ei viittaa kesävieraisiin.
Yhden saaren laituriin on ankkuroitu kaksi venettä. Toisessa veneistä hulmuaa siniristilippu, toinen on rekisteröimätön. Venäläisyhtiölle siirtyneen Orionin entisen edustushuvilan pihakeinussa kiikkuu kaksi henkilöä. Tervehdimme heitä kädennostolla. Kumpikaan ei vastaa tervehdykseen.
TUULA MALIN
KUVAT: MATTI RUOTTINE