Venezuela

IMF on kieltäytynyt antamasta Venezuelalle 5 miljardin dollarin lainaa koronaviruksen vastaiseen toimintaan. IMF:n perustelu on se, että IMF ei tiedä kuka - Maduro vai Guaidó - on maan laillinen johtaja.
Maduron ongelmat länsimaisten talousorganisaatioiden kanssa eivät rajoitu vain IMF:ään. Tällä kertaa Maduroa kiukuttaa Englannin keskuspankki. BoE:lla on hallussa kultaa 200 miljardin punnan edestä (toiseksi eniten Fedin New Yorkin aluekeskuspankin jälkeen), joukossa myös Venezuelan kultaa. Maduro on pyytänyt BoE:a luovuttamaan kultaa holveistaan, mutta Britannian hallitus ei tunnusta Maduroa Venezuelan lailliseksi johtajaksi, joten Maduron pyyntö on sama asia kuin minä menisin pyytämään BoE:ta luovuttamaan kultaa holveistaan minulle.

FT: Venezuela sues Bank of England over refusal to release gold
 
Ei sitä kultaa ole niin paljoa että jokainen haluava saisi. Se on vaan paperilla. Jos vaikka minä ostan kilon, niin jossain on paperi, missä sanotaan että minulla on kilo kultaa. Ongelma konkretisoituu vasta jos jokainen haluaa sen kouraan. Eihän pankeillakaan ole käteistä kuin pieni määrä.
 
Ei sitä kultaa ole niin paljoa että jokainen haluava saisi. Se on vaan paperilla. Jos vaikka minä ostan kilon, niin jossain on paperi, missä sanotaan että minulla on kilo kultaa. Ongelma konkretisoituu vasta jos jokainen haluaa sen kouraan. Eihän pankeillakaan ole käteistä kuin pieni määrä.
En ymmärrä mitä yrität sanoa. Englannin keskuspankin holveissa on fyysisesti kultaharkkoja. Kultaharkot on muiden omaisuutta, jota vain säilytetään BoE:n holveissa. Englannin keskuspankin itsensä mukaan holveissa on noin 400 000 harkkoa, arvoltaan yli 200 miljardia £. Ei tässä ole kyse siitä, etteikö BoE:lla olisi kultaa.

Palstalaisia saattaa kiinnostaa tieto, että toisen maailmansodan aikaan Englannin kultaa siirrettiin turvaan Kanadaan. Englannissa sijaitsevia holveja käytettiin ruokalana ja pommisuojina.

 
Viimeksi muokattu:
Saas kattoo miten tässä käy lopulta. Onko jenkeillä oikeus estää laivoja saapumasta perille?

Jos Venezuelan laillinen hallitus on tälläistä heiltä pyytänyt, niin varmaan se on laillista. Muuten laivastosaarto lienee sotatoimi. Tietenkin jos sotatoimiin ollaan ryhdytty, niin laivastosaarto on kyllä aika normaali toiminto. Tässä nyt tulee mieleen se Gaza saattue ja sen laivastosaarron laillisuus.
 
USA pystyy trollaamaan, uhkailemalla että he haittaa hommia. Ja sit ne katsoo miten Iran yms reagoi... Yks USN voisi upottaa noi kaikki jos haluaisi, mutta se olisi liian helppoa, mutta info on arvokkaampaa.
 
Venezuelaan matkalla olevien iranilaistankkerien kuljettaman bensiinin arvellaan riittävän normaalioloissa Venezuelan kahden päivän tarpeiksi, koronaviruksen aikaan 10-20 päivän ajaksi. Venezuelan epäillään maksaneen näistä 9 tonnia kultaa. Kyseessä ei siis ole mitenkään merkittävän kokoinen bensalasti. Merkittävämpi asia voi olla Venezuelaan lennätetyt iranilaiset insinöörit, jotka auttavat Venezuelaa korjaamaan jalostamoitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Maduron ongelmat länsimaisten talousorganisaatioiden kanssa eivät rajoitu vain IMF:ään. Tällä kertaa Maduroa kiukuttaa Englannin keskuspankki. BoE:lla on hallussa kultaa 200 miljardin punnan edestä (toiseksi eniten Fedin New Yorkin aluekeskuspankin jälkeen), joukossa myös Venezuelan kultaa. Maduro on pyytänyt BoE:a luovuttamaan kultaa holveistaan, mutta Britannian hallitus ei tunnusta Maduroa Venezuelan lailliseksi johtajaksi, joten Maduron pyyntö on sama asia kuin minä menisin pyytämään BoE:ta luovuttamaan kultaa holveistaan minulle.

FT: Venezuela sues Bank of England over refusal to release gold

Aika sikamaista. Eivät edes yritä peitellä regime change:a.
 
Back
Top