#vihapuhe

Haha!! Joo tuli joskus luettua kommunisti-Sutelan "Kansantaloustieteen perusteet", vuonna 1992, joka alkoi lauseella: "Suomi on sekatalous"....
Kun silloin joskus heikkona hetkenä tuli haettua ja päästyä Jyväskylän yliopistoon yhteiskuntatieteitä lukemaan, niin tuli luettua ohjeen mukaan Marxilainen tuotantotalous, Heidelin sekä Weberin näkökulmat sosiaaliseen konstruktionismiin...

Joo, mä olin ihan onnellinen ettei sitä opiskelua kauaa jatkunut, kun soittivat että jonkun tarvis työtäkin tehdä... kävin sitten Tampereella muuttamassa sen AMK-inssin vähän isommaksi inssiksi...
 
Sama pätee, kun päivityksessä on viitattu "vuohipaimeniin". Ilmauksella on syyttäjän mukaan luotu mielikuva siitä,että heidän kulttuurinsa olisi jälkeenjäänyt.
Mutta niinhän se on, Mitä mullistavaa keksintöä on tuosta kulttuurista tullut viimeisten parinsada vuoden aikana. Tai jotain muuta ihmiskuntaa auttavaa. Montako Nobelpalkinnon voittajaa on tullut noista hiekkamaista (nyt ei lasketa niitä jotka ovat muuttaneet USA;an tai muualle)?
 
Mutta niinhän se on, Mitä mullistavaa keksintöä on tuosta kulttuurista tullut viimeisten parinsada vuoden aikana. Tai jotain muuta ihmiskuntaa auttavaa. Montako Nobelpalkinnon voittajaa on tullut noista hiekkamaista (nyt ei lasketa niitä jotka ovat muuttaneet USA;an tai muualle)?
Entä mites tasa-arvo ja ihmisoikeusasiat? Täysin ajantasallako?
 
Mutta niinhän se on, Mitä mullistavaa keksintöä on tuosta kulttuurista tullut viimeisten parinsada vuoden aikana. Tai jotain muuta ihmiskuntaa auttavaa. Montako Nobelpalkinnon voittajaa on tullut noista hiekkamaista (nyt ei lasketa niitä jotka ovat muuttaneet USA;an tai muualle)?
Ilmeisesti tuon kulttuurin piiristä on tullut tasan yksi tiede-Nobelisti, mutta hänkin brittiläisten koulujen kasvatti...Vrt. juutalaisten tiede-Nobelistien määrä.
 
Aluesyyttäjä Kosti Kurvisen mukaan Peltokankaan päivityksissä panetellaan ja solvataan pakolaisia sekä turvapaikanhakijoita niiltä osin, kun niissä on mainittu "loisivat elintasosurffarit" ja kehotettu heitä poistumaan maasta.

Sama pätee, kun päivityksessä on viitattu "vuohipaimeniin". Ilmauksella on syyttäjän mukaan luotu mielikuva siitä, että turvapaikanhakijat olisivat ihmisryhmänä alempiarvoisia ja että heidän kulttuurinsa olisi jälkeenjäänyt.

Syyttäjän mukaan kirjoitukset ovat näiltä osin omiaan herättämään suvaitsemattomuutta, halveksuntaa ja jopa vihaa kyseessä olevia ihmisryhmiä kohtaan eivätkä ne siten nauti sananvapauden suojaa.
Mitä meikäläinen noilla seuduilla punttejaan nosteli niin aika moni sikäläisistä oli ainakin semi-nomadi, ja niitä vuohenperkeleitä (ja -perkeitä, nahatsorkatjne kadulle vaan) oli kyllä joka puolella.
 
Aluesyyttäjä Kosti Kurvisen mukaan Peltokankaan päivityksissä panetellaan ja solvataan pakolaisia sekä turvapaikanhakijoita niiltä osin, kun niissä on mainittu "loisivat elintasosurffarit" ja kehotettu heitä poistumaan maasta.

Sama pätee, kun päivityksessä on viitattu "vuohipaimeniin". Ilmauksella on syyttäjän mukaan luotu mielikuva siitä, että turvapaikanhakijat olisivat ihmisryhmänä alempiarvoisia ja että heidän kulttuurinsa olisi jälkeenjäänyt.

Syyttäjän mukaan kirjoitukset ovat näiltä osin omiaan herättämään suvaitsemattomuutta, halveksuntaa ja jopa vihaa kyseessä olevia ihmisryhmiä kohtaan eivätkä ne siten nauti sananvapauden suojaa.
Onko peltokangas kansanedustaja, ja siis syytesuojattu?
 
Hesarissa oli yllättävä juttu vihapuheesta; haastateltava kritisoi mm punaviherporukkaa, mediaa ym vain "oikean" mielipiteen sallimisesta, lyttäsi woke-kulttuuria jne. Juttu on maksumuurin takana, enkä voi tekijänoikeuksia rikkomatta postata koko juttua tähän.

Muutama nosto kuitenkin:

”Suomessa aidot sananvapauden puolustajat ovat käyneet todella vähiin. Asia on puoluepolitisoitunut. Vain omia ja samaa mieltä olevia puolustetaan.”

”Jäädytään eikä uskalleta sanoa, mitä mieltä ollaan asioista, jolloin pieni aggressiivinen vähemmistö pääsee hallitsemaan ilmatilaa.”
Mitä vaikenijat sitten pelkäävät?

Lynkkausta sosiaalisessa mediassa. Mainehaittaa. Rahoituksen ja töiden menetystä. Jopa persuksi leimautumista, Tontti sanoo.

”Tässä olisi journalisteillakin itsetutkiskelun paikka. Miksi aina pitää haastatella niitä tiettyjä tutkijoita, joilla on jyrkkiä punavihreitä mielipiteitä?”

ENITEN Tonttia ärsyttää suomalainen ”vihapuhehysteria”. Vihapuhetta nähdään nyt kaikkialla.

”Juristina poistan vesipistoolistani varmistimen aina, kun kuulen sanan vihapuhe. Se on täysin puoluepolitisoitunut termi. Vihapuhetta on mahdotonta määritellä tarkkaan, ja sitä käytetään vaientamiseen.”

Tontin mielestä hyvä esimerkki vihapuhehysteriasta on vihapuhetutkimus, jonka valtioneuvoston kanslia tilasi muutama vuosi sitten Jyväskylän yliopistolta. Siinä vihapuheeksi leimattiin muun muassa sanat kyttä ja paska.

TONTIN huoli sananvapauden kaventumisesta liittyy Suomeenkin rantautuneeseen woke-ilmiöön.
...
Tontista Suomessa vallitseva woke-aktivismi on punavihreää ja jo puoluepoliittisesti vasemmalle kallellaan. Samalla ilmiö on muuttanut vanhan asetelman, jossa valtiovalta sekä kansallismieliset uskonnolliset ja konservatiiviset tahot olivat ilmaisun vapauden suurimmat vastustajat.

Ja linkki artikkeliin:
”Surullisimpia kehityksiä mitä on" – Kirjailija Jarkko Tontti muutti vaimonsa siivellä Englantiin ja katsoo sieltä huolestuneena Suomea
 
Viimeksi muokattu:
Sitähän tässä itsekin:
Rahoituksen ja töiden menetystä. Jopa persuksi leimautumista, Tontti sanoo.

Eikä pelkästään omat työt vaan muiden. Pessimisti olen, pahemmaksi vaan tulee menemään. Kun ilmapiiri on laitettu menemään vinksalleen niin millä sitä korjaa. Ilmapiiri vieläpä tarttuu. Yhä enemmän vaan tulee häiriöitä joilla tätäkin maata joko tahallaan tai tahattomasti sotketaan.

Mikähän olisi metsien jälkeen seuraava asia? Minä veikkaan ensinnäkin ruokakriisiä ja ruuan säännöstelyä ja energian hintaa. Useita kovia pakkastalvia niin miltähän näyttää kun ministerit paasaavat edelleen "ilmastomuutoksesta" ja kun on kiire (kusetuksen toteutuksella). Voi tietysti olla että kunniaa himoitsevat poliitikot hinaavat sekä dieselin että bensan hinnan ensi vuoden loppuun mennessä kolmeen euroon. Siitä vois tulla paljonkin vihaista puhetta. Se koskettaisikin välittömästi vähän suurempaa joukkoa kuin muutamaa sataa tuhatta metsänomistajaa.

Todennäköisesti kaikki vänkäämisen aiheet ovat vuoden kuluttuakin. Onko yhtäkään saatu suljettua pois. On virusmuunnos X, maskit ei maskit, rokotetaanko viidennen kerran, kelpaako appsipassi vai pitääkö olla jo mikrosiru, matkustuskieltoja, ruoka, polttoaineet, energia, woket ja lehtineekerit YLE:llä, kuuma kesä 2022,, inflaatio, palkat, muutama iso EU:alueen pankki on kaatumassa mutta pelastettu suomalaisten rahoilla, nekään eivät riitä vaan printataan. Brysselissä nyökyteltiin. Kymmenen tuhatta ukkoa ylitti rajan Vaalimaalla, nykyinen hallitus tuleva oppositio vaatii yhdessä Putinin kanssa että kaikille pakolaisille ja "pakolaisille" on annettava oleskeluluvat ja kansalaisuus. Persut uudessa hallituksessa joita tiedostavien turpojen toimesta on väitetty Putin-uskovaisiksi vänkäävät että eipäs, laitetaan ukot takaisin sinne mistä tulivatkin.

Oikeastaan Venäjän tarvitsi tehdä yhtikäs mitään!! Kaikki sotkeutuu "itsestään" vähän auttaen. Ehkä pelottelevat suomalaisia vähän enemmän EU-myönteisemmiksi?

Sitten kun some, tämä sirkus joka on aina tulessa, on alhaalla niin kivet, kepit ja pullot, niitä lentelee.
Härmän häijyt, puukkojunkkarit ja maahantunkeutujat, kyllä se hämäläinenkin veri vielä kuohahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä meikäläinen noilla seuduilla punttejaan nosteli niin aika moni sikäläisistä oli ainakin semi-nomadi, ja niitä vuohenperkeleitä (ja -perkeitä, nahatsorkatjne kadulle vaan) oli kyllä joka puolella.
Se, mitä kyseessä olevan alueen talouden- sekä yhteiskunnan rakenteiden kehityksen suuntaan tulee vaikkapa aikajanalla 1800-2000 -lukujen välinen ajanjakso niin erityisen vaikeaa on hahmottaa ajatuksenkulkua missä voidaan jättää huomioonottamatta tosiasiallinen suhdevaje positiiviseksi ainakin länsimaissa ymmärretyn yhteiskunnan täysivaltaisen yksilön kannalta tapahtuneissa muutoksissa suhteissa valta-rakenteisiin. Olivat nämä rakenteet sitten valtio- tai heimopohjaisia lähtökohdiltaan.

Tämä osin ainakin relativistiseen kulttuuritaso-käsitykseen pohjaava ideologia saattaa olla hyvää tarkoittavaa, mutta kuten sokean hyvää tarkoittava kuvailu visuaalisesta ympäristöstä, saatava informaatio ja siitä johdetut päätelmät ovat erityisen vajavaisia. Kuten usein ovat myös päätelmien kautta tehtävät toimenpiteet haluttujen muutosten ajureiden suhteen.
 
Se, mitä kyseessä olevan alueen talouden- sekä yhteiskunnan rakenteiden kehityksen suuntaan tulee vaikkapa aikajanalla 1800-2000 -lukujen välinen ajanjakso niin erityisen vaikeaa on hahmottaa ajatuksenkulkua missä voidaan jättää huomioonottamatta tosiasiallinen suhdevaje positiiviseksi ainakin länsimaissa ymmärretyn yhteiskunnan täysivaltaisen yksilön kannalta tapahtuneissa muutoksissa suhteissa valta-rakenteisiin. Olivat nämä rakenteet sitten valtio- tai heimopohjaisia lähtökohdiltaan.

Tämä osin ainakin relativistiseen kulttuuritaso-käsitykseen pohjaava ideologia saattaa olla hyvää tarkoittavaa, mutta kuten sokean hyvää tarkoittava kuvailu visuaalisesta ympäristöstä, saatava informaatio ja siitä johdetut päätelmät ovat erityisen vajavaisia. Kuten usein ovat myös päätelmien kautta tehtävät toimenpiteet haluttujen muutosten ajureiden suhteen.
Tarkoittanet "sitä" ideologiaa etkä viestini konnotaatioita. Jos näin niin: Joo.
 
Sori, nyt olen hieman eksyksissä tuon kirjoittamasi suhteen. Jos tarkentaisit?
Meinasin siis että teikäläinen antoi siis huutia Afrikan Sarven meiningille ja tuolle sakille, joka vaahtoaa avaruusaivokirurgian kukoistavan sieltä tulevien keskuudessa, eikä meikäläisen relativistiselle kulttuuritason käsitykselle noista seuduista. Koska sitähän se kaikki Afrikan Sarvessa(kin) taivalteluni oli. Pintaraapaisun niistä kulttuureista lopulta opin, sillä eihän kukaan ulkopuolinen voi koskaan täysin omaksua täysin toisenlaisen maailmankolkan kulttuuria. Pintatason käytöstavat jne, jopa työmoraali ovat kyllä sisäistettävissä, halutessa, nopeastikin. Varsinkin jos siihen on jokin oikea intensiivi.
 
  • Tykkää
Reactions: aab
Meinasin siis että teikäläinen antoi siis huutia Afrikan Sarven meiningille ja tuolle sakille, joka vaahtoaa avaruusaivokirurgian kukoistavan sieltä tulevien keskuudessa, eikä meikäläisen relativistiselle kulttuuritason käsitykselle noista seuduista. Koska sitähän se kaikki Afrikan Sarvessa(kin) taivalteluni oli. Pintaraapaisun niistä kulttuureista lopulta opin, sillä eihän kukaan ulkopuolinen voi koskaan täysin omaksua täysin toisenlaisen maailmankolkan kulttuuria. Pintatason käytöstavat jne, jopa työmoraali ovat kyllä sisäistettävissä, halutessa, nopeastikin. Varsinkin jos siihen on jokin oikea intensiivi.
Joo, olisihan tuo ollut viestissäsi sisällä. Jos en näin hidas olisi. Tämä on niin monella tasolla outoa aikaa mitä elämme, että ehkä hämmentynyt olotila onkin se uusi normaali.

On ikäänkuin se tavoiteltava malli yksilölle olla osa yhteiskuntaa (meidän mallimme). Sitten on se (valta-osa) maailmanjärjestystä, missä meidän ymmärryksemme kohtaa ristiriidan suhteessa (valta-osaan) todellisuutta. Ja se kolmas malli, jossa ei pelkästään velvollisuutemme vaan syvemmälle menevä tarkoituksemme, on pelastaa kannaltamme vääryyden kautta elävää ihmisyksilöä. Korjata maailma.

Tuohon saakka kaikki on ikäänkuin ok. Mutta tuosta eteenpäin, vaikkapa ajattelussa ja toiminnoissa kuinka saamme muun maailman toteuttamaan tätä omaa statustamme... ilman vaikkapa sananvapauden ja yksilön itsevallan määritelmien rapautumista omissa kuilttuuripiireissämme...

... tätä vähemmän näkee pohdittavan. Vaikka samanaikaisesti sekä todellisuus että teoreettiset mallit kulttuurisesta muutoksesta ovat kovin kirkkaasti edessämme.

Itselleni tuo tuottaa erittäin vahvaa huolta.
 
  • Tykkää
Reactions: aab
Se menee niin. Mutta aiheuttaa se kieli keskellä suuta sitten kyllä paradoksejakin, joskus oikein huvittaviakin. Triviaali esimerkki: Viimeksi keskiviikkona meinasin taas ajaa ojaan kun kaupallisessa radiossa nuori toimittaja totesi: "Enitenhän tässä koronapassissa hiertää jos se otetaan työpaikoille käyttöön. Mutta toisaalta sen kiertäminen on helppoa, sillä eihän rokotekriittisten sieltä näppäimistön takaa tarvitse mihinkään lähteä ja rahathan tulevat kuitenkin Kelalta."

Toimittaja ymmärtääkseni puhui ns. "valkoisesta roskaväestä". Toki saattaahan tuo toimittaja olla erityisen taitava verhoamaan viestinsä sillä:

Koronapassia hieman karsastan koska eihän passien sormenjälkiäkään pitänyt mihinkään muuhun käyttää, koskaan, ikinä, missään... Sinänsä ehkä kuitenkin sama, vaikkakin siellä on perusoikeuksia, joita ei oikein kyllä passaisi mielestäni tökkiä. Se, mikä tuossa oli sitten se paradoksi oli se, että poliisi tahollaan kertoi koronapassin rauhoittaneen esimerkiksi maamme yökerhoja. Itse asiassa jossain puhuttiin vuotta 2015 edeltäneestä häiriön tuottamisen tasosta. Eli mikä ryhmä puuttuu yökerhoista ja miksi? Mille Kelan rahoittamalle "yötöissä" aktiiviselle ryhmälle eivät myöskään rokotukset maistu? Vihapuhettahan tämä on!
 
Viimeksi muokattu:
Tämä otsikko jo itsessään, sekä tiedossa olevat kriteerit mahdollisille muutoksille lainsäädännössä, herättävät itsessäni vahvaa huolta sen menettämisestä minkä olemme saavuttaneet. Itsevaltaisuudessa yksilötasolla (toki suhteellisessa mielessä).

Ei ole mitään olemassaolevaa syytä sille, että historiallinen kehitys olisi lineaarista. Laadun suhteen. Vastakkaisesta löytyy historian kautta lukuisia esimerkkejä. Tiedän että itse laadullisen yhteiskuntarakenteen määrittely on kaikkea muuta kuin yksiselitteistä. Mutta toisaalta, se että täydellisen yhdenmukaista määritettä ei ole olemassa, ei tarkoita erojen tosiolevaisuuden puutetta. Kuka haluaisi - ilman huolta - siirtää tyttärensä tulevaisuuden Somaliaan.

Mutta ei saa sanoa. Ei saa leimata. Ei saa ilmaista näkemystään todellisuudesta. Ei saa olla eroja, koska kaikki on tätä samaa, inhimillisen elämän tuotosta. Myös eritoten se vääryyden kautta oleva. Meidän vääryytemme kautta oleva.

Tämä aikakausi jossa demografinen muutos on ikäänkuin ulkopuolella kriittisen ajattelun kautta tapahtuvaa havainnointia, jossa samalla väistämättä kohtaamme oman moraalimme kautta haasteellista toimintaa...

... päätyy mihin? Vaikuttaisi siltä, että kompromissien sekä toiseuden suunnan olemus kulttuurisissa tavoissa, on uusi tabu.

En ole nähnyt ainuttakaan laajaa mielenosoitusta tyttöjen sukupuolielimien silpomista vastaan Helsingissä. Toisenlaisia mielenosoituksia olen päässyt lukuisia todistamaan.
 
Back
Top