Jabberwocky
Kersantti
Tuon olen kuullut jossain muuallakin. Aika ikävät olivat seuraukset.Maksukykyiset maksakoon kykynsä mukaan ja kaikki saakoon tarpeensa mukaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuon olen kuullut jossain muuallakin. Aika ikävät olivat seuraukset.Maksukykyiset maksakoon kykynsä mukaan ja kaikki saakoon tarpeensa mukaan.
Tämähän ei sinänsä ole ongelma, koska se ei syö eläkemaksuja ja se on näkyvää rahankäyttöä, toisin kuin pyramidihuijauksen tapaan toimiva eläkemaksujärjestelmä. Jos olisi oltu järkeviä, niin eläkejärjestelmä olisi alun alkaen luotu niin, että eläkemaksut menevät täysmääräisesti rahastoon, ja ne eläkkeet, joita varten ei oltu vielä rahastoitu varoja, olisi maksettu valtion budjetista. Tämä olisi tarkoittanut jonkinasteista verotuksen tiukentumista suurten ikäluokkien työssäoloaikana, mutta nyt eläkejärjestelmässä ei olisi samanlaista rahoitusongelmaa.2. Valtion virkamiesten lihavat eläkkeet tulevat suoraan valtion budjetista.[/B]
Myös takuueläkkeet kansaneläkkeet, Myellit yms maksetaan valtion budjetista
Valtio maksaa suoraan budjetista 11.1 mrd eläkkeitä
Tutkibudjettia.fi-sivusto uudistuu - Valtiovarainministeriö
tutkibudjettia.fi
Saksassa on ainakin ollut tällainen systeemi. Samaa voidaan soveltaa myös sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksuun.Ja vastaavasti eläkemaksuille yläraja? Jos kerran jonkun rajan ylittävästä ei enää eläkettä kerry niin miksi periä eläkemaksuakaan?
Vuoden tai enemmän työttömänä olleen palkkaaminen pitäisi voida tehdä ilman työnantajamaksuja ensimmäisen vuoden osalta ja vasta seuraavana vuonna alkaa perimään niitä kummaltakaan (työnantaja tai työntekijä) tässäkin porrastuksella ylöspäin eikä heti 0 --> 100 %, nyt niitä maksuja turhaan alennetaan kaikille kun työllistämisen kynnystä pitäisi alentaa juuri siellä missä sitä kynnystä on eli työttömänä olevien palkkaamisessa.
Tätähän aina yritetään, mutta ei ole mitään syytä koplata maksuja ja saanteja noin. Maksukykyiset maksakoon kykynsä mukaan ja kaikki saakoon tarpeensa mukaan. Pikkuisen tästä joustetaan eläkkeiden kohdalla mutta turha lähteä noin radikaaliin meininkiin.
Aloittivat juu ja ehkä se kissan nostaminen pöydälle vaatii aika provosoivan ulostulon että se huomioidaan.Mikähän puolue haluaisi suututtaa niinkin pienen ryhmän kuin eläkeläiset? No Vihreät aloittivat jo pelin, joten ei muuta kuin äänestämään heitä ensi edareissa, on niin suosittu puolue täällä...
Rautakansleri Bismarck, joka yhdisti Saksan, on eläkejärjestelmän isä.
Sosiaalisten etujen kuten eläkkeiden tarkoitus Bismarckilla oli estää sosialistien eteneminen.
Bismarck oli vankkumanton keisarivallan kannattaja.
Rautakansleri asetti eläkä-iäksi viisaasti 65-vuotta, koska siihen aikaan eläkkeellä ei montaa vuotta tämän jälkeen oltu.
Myöskin se oli hyvä tapa siivota tuottamattomat pois viroistaan.
Nykyaikana vain eletään eläkejärjestelmän kannalta aivan liian pitkälle.
Suomessa naiset elävät 85 vuotiaiksi ja miehet 79 vuotiaksi.
Jos naiset jäävät keskimäärin 62-vuotiaina eläkkeelle, tulee heille eläkevuosia keskimäärin 23 vuotta.
Miehille vastaavat luvut ovat 63-vuotta ja 16 vuotta.
Tämä tarkoittaa sitä että naiset ovat 7 vuotta keskimäärin pidempään eläkkeellä kuin miehet.
Tarvisiko eläkemaksuihin pistää erityinen naislisä tasa-arvon vuoksi?
Myöskin naiset rasittavat terveydenhuoltoa monilla sairauksilla, kuten dementialla ja luukadolla.
Mummot ovat myös tukkeuttaneet päivystyspoliklinikat.
Olisko myös suurempi sairausvakuutus-maksu paikallaan?
Eläke-ongelmaan on ratkaistu eläköitymisiän nostolla, joka on jo tapahtunutkin.
Tällä hetkellä 1962 syntyneiden aikaisin eläkeikä on 65 vuotta.
1972 syntyneiden alin eläkeikä on 66 vuotta.
Ei näitä asioita tarvitsi miettiä jos kaikki hoitaisivat eläkkeensä yksityisesti eikä yhteisestä kolhoosipussista niin kuin nykyään.
Palkitaan ne jotka ovat ahkeroineet.
Ei ole helppo ongelma ratkaistavaksi!
Eläkekeskustelussa unohtuu helposti se että ihmiset ovat maksaneet ja maksavat niitä eläkemaksuja aivan eri summia. Koko "pyramidihuijaus" tulisi muuttaa vakuutustyyppiseksi jossa ainakin osan eläkemaksuista voisi sijoittaa itse valitsemiinsa kohteisiin. Siis lyhyesti: pieni kansaneläke kaikille ja loppu olisi sitten sellaista eläkettä minkä on itse maksanut. Kuka tästä sitten kärsisi? No nykyiset isoa eläkettä saavat tietenkin mutta jos se ahistaisi niin eikun käänteistä asuntolainaa ja sen tyhjillään olevan kesämökin myyntiä ja kas taas voisi olla talvet Espanjassa ja vaihtaa autoa kerran vuodessa. Pienempiä eläkkeitä ei tämä malli juuri leikkaisi.
Kutakuinkin näin - yhteiskunnan takaama perustoimeentulo (=kukaan ei kuole ruuan, suojan ja terveydenhuollon puutteeseen) on eri asia kuin yhteiskunnan takaama elintaso. Tämä ero ei aina tunnu olevan kovinkaan selvä. Itse olen ensimmäisenä mainitun kannattaja, en niinkään toisena mainitun.Eläkekeskustelussa unohtuu helposti se että ihmiset ovat maksaneet ja maksavat niitä eläkemaksuja aivan eri summia. Koko "pyramidihuijaus" tulisi muuttaa vakuutustyyppiseksi jossa ainakin osan eläkemaksuista voisi sijoittaa itse valitsemiinsa kohteisiin. Siis lyhyesti: pieni kansaneläke kaikille ja loppu olisi sitten sellaista eläkettä minkä on itse maksanut. Kuka tästä sitten kärsisi? No nykyiset isoa eläkettä saavat tietenkin mutta jos se ahistaisi niin eikun käänteistä asuntolainaa ja sen tyhjillään olevan kesämökin myyntiä ja kas taas voisi olla talvet Espanjassa ja vaihtaa autoa kerran vuodessa. Pienempiä eläkkeitä ei tämä malli juuri leikkaisi.
Se onkin sitten hyvä kysymys, että miksi asialle ei alettu tehdä mitään, vaikka se oli tiedossa jo vuosikymmeniä sitten.Koulussa mainittiin jo 80-luvulla järjestelmään sisältyvä valuvika: Jos suurten ikäluokkien eläkemaksuihin ei aleta keräämään puskuria niin eläkejärjestelmä ajautuu akuuttiin maksukriisiin. Pelastus oli että eläkemaksuun tuli silloin edes pieni korotus että edes jonkinlaisen puskurin saivat kerättyä, mutta ei tarpeeksi isoa.
Se onkin sitten hyvä kysymys, että miksi asialle ei alettu tehdä mitään, vaikka se oli tiedossa jo vuosikymmeniä si
Katson juuri YLE A Studion keskustelua . Kuulin tässä ekaa kertaa vihreiden uutta Ohisalon jälkeistä puheenjohtajaa. Noh, tämäkin on nyt nähty. Huh..huh.. mikä tyyppi.
.
Siihen on varsin yksinkertainen vastaus. Niin monta ihmistä saa ansaitsematonta hyötyä.
Hyvin harva on ilmoittanut että järjestelmässä olisi mitään vikaa. Ennemminkin todisteltiin että meillä on mailman paras järjestelmä. On lottopotti syntyä Suomeen!
Siinä mielessä hyvä ilmaisu että jos vaikka on 30 vuotta hyvällä eläkkeellä valtion virasta niin kyllä se vastaakin lottopottia.
Tämä samalla kun terveydenhoito on ollut melkein ilmaista.
Ainakin ennen valtion viroissa eläke määräytyi muistaakseni viiden viimeisen vuoden palkkojen keskiarvosta.
Valtiollahan palkat ovat olleet vahvasti ikälisiin sidottu. Eli palkka on noussut automaattisesti.
Mahtaako vielä olla että sitä lomaa voi virkamiehellä olla jopa 8 viikkoa vuodessa?
Eläkejärjestelmässä olisi paljon kirveellä töitä. Yksi on leskeneläkkeet. Suurin osa niistä pitäisi siivota pois, koska ne eivät enää vastaa tarkoitustaan.
Se on jäänne ajalta jolloin naiset olivat kotona ja sitä tarvittiin kun mies yht’äkkiä suhteellisen nuorena potkaisi tyhjää.
Nykyään ihmiset nauttivat leskeneläkettä ilman mitään tarvetta kun huollettavia ei ole, muuta kuin että se kohottaa elintasoa.
Tottakai silloin kun leskellä huollettavia niin yhteiskunnan apu on tarpeen.
P.S.
”Virkamiesten” eläke-etujen leikkaamista ei tee ainakaan vihreät, koska suuri osa ”virkamiehistä” on nykyään naisia.
Naiset tyypilleisesti hakeutuvat virkoihin niiden vakauden ja palkkaturvallisuuden vuoksi.
Ne ovat ikään kuin eläkeläänityksia!
Yksityinen | Kunta | Valtio | |
Johtajat | 8 051 | 5541 | 7294 |
Erityisasiantuntijat | 4738 | 4165 | 4743 |
Yksityinen sektori | 4 738 | 4165 | 4743 |
Asiantuntijat | 3824 | 3157 | 3541 |
Toimisto- ja asiakaspalvelutyöntekijät | 3030 | 2584 | 3083 |
Palvelu- ja myyntityöntekijät | 2740 | 2683 | 3644 |
Maanviljelijät, metsätyöntekijät ym. | 2621 | 2598 | 3368 |
Rakennus-, korjaus- ja valmistustyöntekijät | 3275 | 2877 | 3365 |
Prosessi- ja kuljetustyöntekijät | 3291 | 2711 | 2967 |
Muut työntekijät | 2483 | 2273 | 2629 |