Viisi teesiä on aika vähän. Martti Lutherkin taisi naulata aikanaan peräti 95 sellaista kirkon oveen.
No, seuraavassa Sarek1:n totaalimaanpuolustususkonpuhdistuksen sydän eli jos ”valtio olen minä”:
1. ”Koulukommando” * (tm) varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja toiselle asteelle.
2. Suuri otanta ikäluokasta riviin ja selkeä reservin sijoitus kaikille palveluksen suorittaneille vaikka varalisänä (1. kohta tuottaa ikäluokasta huomattavasti enemmän kuranttia materiaalia kuin nykymeininki).
3. Runsaasti mielekkäitä ja progressiivisesti kovenevia maastoharjoitteita (ml. TRA) ja harjoitusta yöpymisineen kaikissa toimintaympäristöissä ja -olosuhteissa. Sivarit koulutetaan kriisiajan tarpeita varten yhteiskunnan tukitoimintoihin eli kovaa tekemistä ja runtua kertauksineen myös heille.
4. Ampuma- ja taistelukoulutusta. Paljon. Kaikella. Liittyy kohtaan 3.
5. Palveluksen suorittaville ja reserviläisille opintososiaalisia etuja ja veroalea. Edut ovat voimassa kun osallistut ja kannat vastuuta reserviajan säännöllisissä kertauksissa, joita on huomattavasti enemmän kuin nyt. Raskaus ja tuore äitiys ei katkaise etujen saamista reservissä, vaikka harjoitus jäisi odotusaikana tai jälkeläisen varhaislapsuudessa käymättä.**
———
* = Koulukommando on uskonpuhdistajan eli allekirjoittaneen työnimi hankkeelle, joka tukee ja valmistaa nousevia polvia fyysisesti, psyykkisesti ja asenteellisesti maanpuolustuksen tarpeisiin. Koulukommando kehittää liikkumisen valmiuksia, kansalaistaitoja (jotka ovat hyödyllisiä myös sotilaallisessa mielessä), ongelmanratkaisukykyä, yhteistoimintaa ja yhteisöllisyyttä sekä vastuun kantamista ja paineensietokykyä. Vitsan vääntämisestä nuorna olen kirjoitellut muutamassa muussa ketjussa.
** = Uusien kansalaisten valmistamisen turvaaminen on yhteiskunnan ja maanpuolustuksen jatkumoa ajatellen tärkeä ydinfunktio. Varhaislapsuus on tärkeintä aikaa uusien henkisesti tasapainoisten maanpuolustajien kasvattamisessa, vaikka se ei ole luonteeltaan ja sisällöltään sotilaallista.
P.S. Pkrl, tässähän kävi niin, että hiljalleen väistyvänä luonnonvarana minä en hyötynytkään henkilökohtaisesti näistä uudistuksista. No, tällaista saattaa sattua joskus koronakuninkaallekin. Taidanpa syödä lohdutukseksi vaikka leivoksen.