Villa ja sarka

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
Huomenna olisi ilmoituksen mukaan V-lekan myymä tummansininen M65 sarkatakki pakettiautomaatissa. Jännittää että onko tarpeeksi tilava.
Itsellä myös, tulee ihan vaan reserviin. On sen verran nyt noita jemmassa, että olen sanonut vaimolle, että voi haudata minut sellaisessa :D
 
Merinovillaiset ovat aivan ehdottomia. Olen kuitenkin luopunut niissa alle 150-vahvuuden kaytosta, koska hennommat eivat saumojen kohdilta kesta vetamista (esim. hiostuneena paalta) kauaakaan.
Itse pidän tuota ihan hyväksyttävänä riskinä. Repeämä on tuskin kerralla iso ja korjaus onnistuu tarvittaessa maastossa.

Yksi parhaimmista metsäpaidoistani on vanha silkkinen pitkähihainen kauluspaita.
On ollut arvostettua muinaisista ajoista lähtien ihan syystä.
 
Merino on ehdottomasti paras omasta mielestäni ihoa vasten. Pitkään pidin sitä ihan vaellusnarkkien hömpötyksenä, mutta kyllä sai taas kerran todeta olleensa täysin väärässä. Merinossa on kaikkien muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi yksi outo piirre, joka tosin saattaa olla omaa mielikuvitustakin. Mielestäni se pysyy paljon kauemmin "puhtaan tuntuisena" kuin muut materiaalit. Eli kestää paljon kauemmin ilman hajua.

Normimenettely esim. matkoilla on ollut jo pitkään tsekata mahdollisia edullisia merino-ostoksia. Toki netti toimii tässäkin kiitettävästi, mutta tietysti näissä saa tarkkana olla. Tarjolla lienee aika paljon myös feikkikamaa.
 
Onko kenelläkään kokemusta tästä? Kuinka vahvaa sarkaa tuo on?
https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-sarkatakki-m05-metsakuvio/51396
Minulla on harmaa Särmä M15-sarkatakki, siinä on sellainen aika notkea mututuntumalla pari-kolme milliä paksua sarkaa. Jos se nyt siis on samanlaista kangasta kuin tässä linkkaamassasi. Tosin en kyllä oikein usko että V-leka homma kangasta kovin monesta eri paikasta joten eiköhän se samanlaatuista ole.
 
Minulla on harmaa Särmä M15-sarkatakki, siinä on sellainen aika notkea mututuntumalla pari-kolme milliä paksua sarkaa. Jos se nyt siis on samanlaista kangasta kuin tässä linkkaamassasi.
Ootko tykännyt siitä?

Lähinnä kyselen sen takia että pitäisi ostaa jäälleen uusi metsästys puku ja tulee oltua ulkona aika paljon ja huonolla kelilläkin.
 
Olen tykännyt. Mukava alkutalven vaate.
Kuinka tuo sarka pelittää esim jos on plussalla mutta kolea kostea keli mutta ei mitään yhtäjaksoista sadetta ja jonkun verran satunnaisesti tuulta? Kun itte sen verran nuori ettei sarkasta paljon ole kokemusta.
 
Sarka ei ole tuulenpitävä, jonkun verran pääsee tuuli läpi. Aika hyvin se pitää vettä, siis imee itseensä ennenkuin alkaa tulla läpi. Armeijassa ollut talvella sarkapuku alla ja päällä M62- puuvillainen maastopuku päivän ryynäyksistä lumssa. Maastopuku ollut likomärkä mutta sarkapuku alla kuiva. Intin sarka on jonkun verran paksumpaa kuin V-lekan.

Jos alla villainen alusvaatekerta ja päällä villapaita niin luulisi kyllä pärjäävän aika hyvin metsässä vaikka välillä ripsauttais sadettakin.
 
Kuinka tuo sarka pelittää esim jos on plussalla mutta kolea kostea keli mutta ei mitään yhtäjaksoista sadetta ja jonkun verran satunnaisesti tuulta? Kun itte sen verran nuori ettei sarkasta paljon ole kokemusta.

Sateella toimii aikansa, ei ole märkänä kylmä. Pitää tuulta huonommin kuin tiivis polycotton mutta on mukavampi päällä kuin kalvovaate. Itse tykkään, mutta jos tihkusateessa päviän hirvimetsällä olisin niinvalitsisin sille kelille muuta..
 
Merino on ehdottomasti paras omasta mielestäni ihoa vasten. Pitkään pidin sitä ihan vaellusnarkkien hömpötyksenä, mutta kyllä sai taas kerran todeta olleensa täysin väärässä. Merinossa on kaikkien muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi yksi outo piirre, joka tosin saattaa olla omaa mielikuvitustakin. Mielestäni se pysyy paljon kauemmin "puhtaan tuntuisena" kuin muut materiaalit. Eli kestää paljon kauemmin ilman hajua.

Normimenettely esim. matkoilla on ollut jo pitkään tsekata mahdollisia edullisia merino-ostoksia. Toki netti toimii tässäkin kiitettävästi, mutta tietysti näissä saa tarkkana olla. Tarjolla lienee aika paljon myös feikkikamaa.
Merinolla on kyllä ihan tunnetusti anti-bakteerisia ominaisuuksia, lisäksi palaa todella huonosti eikä sula.
 
Sateella toimii aikansa, ei ole märkänä kylmä. Pitää tuulta huonommin kuin tiivis polycotton mutta on mukavampi päällä kuin kalvovaate. Itse tykkään, mutta jos tihkusateessa päviän hirvimetsällä olisin niinvalitsisin sille kelille muuta..
Voidaanko tästä vetää sellainen johtopäätös että sarka on monen kelin vaate mutta parhaimillaan pikku pakkasista eteenpäin? @Herman30
 
Voidaanko tästä vetää sellainen johtopäätös että sarka on monen kelin vaate mutta parhaimillaan pikku pakkasista eteenpäin? @Herman30

Kuivalla kelillä parhaimmillaan. Pikku pakkasilla oikeinkin hyvä ja välikerroksilla voi pelata tuota tuuliongelmaa pois.
 
Veikkaan etta yo. linkissa tama
"Available with freshFX® fabric technology for Lasting Freshness" on sita hopeakasittelya, joka estaa keinokuituisia haisemasta kuin syotti. Benelli mainitsikin, etta villa on luontaisesti anti-bakteerinen, eli ei suosi niiden kasvun alkamista.

Finsvala(kin) vannoo tuon uuden teknologian nimiin, ja parhaissa norjalaisissa, joissa mainitsemaani repaisykestavyytta (erityisesti saumakohtien ymparilla) on parannettu 3-5% keinokuituisuudella merinon seassa on myos naita hopea "filamentteja"... mikroskooppisia file-suikaleitako(?).
- nuo olen kokenut erittain hyviksi
- sitten kun kuidussa on esim. spandexia mukana jo 10%, sen kuivuminen (olipa hikoilun jaljilta, tai pesun jalkeen) hidastuu hurjasti. Ei hjuva, kun ei leirissa ehdi paivakausia loikoilemaan (niin mukavaa kuin se voisi ollakin)
 
Villa, sarka ja vaeltajan kolmas ystava: ventile-kangas! Tuulenpitava, vedenpitava (vaikka kastuu, puuvillan turpoamiseen se perustuukin, etta enempaa ei mene lapi). Ja hengittaa (paitsi kastuneena).

Tuli vaan mieleen videosta, jonka
tulikomento Ylipäällikkö oli juuri liittanyt veteenpelastautumisesta, ja sielta pelastamisesta lankaan "Lentokoneita".

Ventile nimittain kehitettiin alunperin juuri siihen. Murmanskin saattueisiin jouduttiin laittamaan ilmauhan takia mukaan Hurricane-koneita, valmiiksi katapultin paalla. Ei vain ollut minne laskeutua ja lentajista menehtyi 80% ennenkuin heidat ehdittiin poimia ylos vedesta. Ilmaa sisalla ja veden ulkona pitavien ventile-haalareiden tultua kayttoon 80/20 kaantyi painvastaiseksi.
 
V-lekan myymä tummansininen M65 sarkatakki pakettiautomaatissa. Jännittää että onko tarpeeksi tilava.
Oli se tarpeeksi tilava, otin sen suurimman koon mitä oli myynnissä. Alareunasta oli vähän liian tiukka mutta siihen auttoi kun ratkoin auki kavennusompeleita. Hihat liian pitkiä kun pituuskoko oli n. 10cm pitemmälle kuin itse olen joten tänään vein ompelijalle saadakseen niitä lyhyemmäksi.
Väri muuten niin tumma että lähes musta, taitaa olla merivoimien takki koska napit kultaiset ankkurinapit.
 
Oli se tarpeeksi tilava, otin sen suurimman koon mitä oli myynnissä. Alareunasta oli vähän liian tiukka mutta siihen auttoi kun ratkoin auki kavennusompeleita. Hihat liian pitkiä kun pituuskoko oli n. 10cm pitemmälle kuin itse olen joten tänään vein ompelijalle saadakseen niitä lyhyemmäksi.
Oma oli ihan käyttämätön. Jännä juttu, että aikaisenmmat ovat olleet kokoa 754, nyt tilasin kokoa 852. Yllättäen oli juurikin samankokoinen kun viskasin takit päällekkäin. Liekö syynä se, että tämä joka tuli on vuosimallia 67, nuo muut ovat uudempia, 80-luvulta.
 
Samoin minun takki taisi olla ihan käyttämätön, sen verran priima kunnossa ja napinreijät tiukat.
 
Back
Top