Moro. Nyt taas kuvioissa mukana. 11 ja puolen päivän vaellus takana, 180km tuli taaperrettua. Toisen viikon alussa "talvi yllätti vaeltajan".
Nyt on sen verran takki tyhjänä, että tällä samalla viestillä moneen ketjuun vastailen. Modet voi niitä siirrellä jos viitsivät, itse en nyt jaksa.
1. Tuo MPK suuntaviivat-ketju. Jotain kymmeniä sivuja aiemmin tuli arvosteltua ja sanottua oma mielipide. No, tästä jotkut palstan jäsenistä hermostuivat ja sanoivat oman mielipiteensä. (Pari yks.viestiäkin tuli, periaatteella "haista sinä v-ttu, kun et ole koskaan ollut mukana").
Nyt kun olen hätäisesti ketjua lukenut, osa kirjoittajista on suht. samaa mieltä kanssani, kehitys tässä on mennyt mieleiseeni suuntaan, hyvä PV.
2. Villa ja sarka. Ensimmäisen merinoasun ostin joskus Ruskovillan teltasta Riihimäen Erämessuilla -80 luvulla. Olivat hyviä ja lämpimiä, vaan kolmen neljän vuoden kuluttua rupesivat housut haaroista pykimään. Se on tuo miehen testosteronituotanto niin vahvaa. Eli olivat 100% merinovillaa, nykyisin lähes kaikki sekoittavat villan joukkoon muutaman prosentin keinokuituja, jos keinokuidun osuus jää alle 10% niin hyvä, jos menee yli, niin huono. Kuten täällä on aiemmin jo todettu, villa pyrkii itse puhdistamaan itsensä ja usein pelkkä tuuletus riittää. Omat villa-asuni reissun jälkeen pyrin puhdistamaan vain puusaunan jälkihöyryissä ilman pesukonetta.
3. Veli
@baikal tuolla toisessa ketjussa haikaili teknisten alusvaatteiden puoleen. Älä hyvä veli turhaan haikaile. Mulla oli nyt tällä reissulla päällä Finnsvalan merinoasu, mutta kun se on kaksikerrosasu. Sisäpuoli on polypropyleeniä ja ulkokerros merinoa. On mulla ollut joku tuommoinen urheilukerrasto ja tunnin hikilenkin jälkeen haissut kuin ketunkolo.
Tuo Finnsvala toimi koko reissun ajan, kaksi erillistä yötä tuuletin kämpän kuistilla ja olisi voinut kotimatkan tulla yleisillä.
Mulla tuo toimii +5 - -10 asteeseen, nyt oli just siihen sopivat olot. Jos hieman kylmempää, niin alle saman valmistajan verkko-mesh asu ja mennään jo -15 asteeseen.
Tuo pelkkä mesh on yksistään kyllä aika pervon näköinen. Lekasta siihen lisäksi kaasunaamari ja voi mennä huoletta paikalliseen kinky-baariin.
Talvireissuilla, kun on oikeesti kylmää, käytän alla Devold Expedition merinoasua, tää on sitten 15 asteesta kylmempään.
Jossain viesteissä mainittiin silkki ja bambu. Silkkiä on käytetty juurikin merinon kanssa ehkäisemään ihoärsytystä, bambu on yhtä herkkä kastumaan kuin puuvilla.