Villa ja sarka

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
Merino kalsarit on must..
Testasin piruuttani bokserimallisia Saudeissa +48 astetta ja koska tapa jolla ne on kudottu ei ole lahellekaan niin tiivista kuin esim. puuvillassa, niin tuon ilmavuuden ansiosta toimivat siedettavasti myos ei-kylmissa oloissa.
 
Mutta eikö vain olekin nuo halvimmat merinotuotteet melko ohutta sorttia=lujuus, käyttöarvo???
Moro. Kyllä näissä valitettavasti hinta ja laatu kulkee käsikädessä. Joskus ostin paikallisesta Tokmannista jotkut työkäyttöön viritetyt, L Brador merkkiset. Speksit oli ihan ok, mutta käytäntö sitten aivan muuta. Olivat ensinnäkin mitoitukseltaan ns. ISA-standardin mukaiset (kuten vanhoissa Fiat merkkisissä autoissa ajoasento). Paidan hihat oli 10 senttiä liian pitkät, oli kyllä peukaloille reiät mutta kun niitä ei voinut käyttää. Housut oli taas 10 senttiä liian lyhyet. Eikä nuo nyt niin kovin lämpimätkään olleet, viikonlopun reissun käytin ja sitten heitin sekajätteeseen. No, paita maksoi 9,90 ja housut saman verran, ei tuosta konkurssia tullut, vitutti muuten vaan.

Noista merkeistä mitä käyttänyt.
Woolpower (sama tuote oli aiemmin nimellä Ullfrotte), kaverin kanssa Kessin-Vätsärin reissulla asu päällä yötäpäivää 10 vrk, ei haissut. On aika paksu ja lämmin.
Icebreaker. Monta paksuutta, ilmeisen kestävä. Tästä ohuinta mallia, en muista nimeä, käytän hiihto- ja lumikenkälenkeillä täällä kaakossa.
Aclima. Sama juttu, eri paksuuksia, kestää lähes isältä pojalle.
Finnsvala. Luottokampe pienempiin pakkasiin. Ei haise, vaikka sisäkerros polypropyleenia. Tehdas ja tehtaanmyymälä Kärsämäellä, siinä usein pohjoiseen ajaessa poikkean.
Devold. Luottokampe koviin pakkasiin. Hyvä leikkaus ja istuvuus. Myös kaksikerrostuote mutta ei eri materiaaleista vaan rakenneratkaisu.

Se mitä näistä postauksista huomannut, useat jäsenet käyttää mielestäni hirveän paksuja ja lämpimiä vaatteita ja useita kerroksia. Kun menen tuonne ulos, niin lämpö syntyy liikkeestä ja liikkeen loppuessa päälle puetaan taukoasua ja muuta lämmittävää. Jo muinaiset eskimot sanoivat että talvella hiki tappaa. No, tämähän riippuu aivan liikunnan määrästä, olen minäkin pitänyt pilkkihaalaria kun pitänyt lapsenlasta nukuttaa vaunuihin.

Kun veli @baikal on niin herkkähipiäinen, niin ensimmäiseksi suosittelen Ruskovillan villasilkkiä, vai oliko silkkivillaa. Jos pikkuvauvat voivat noita pitää, niin luulisin karskin äijänkin sietävän.
Se on sitten selvä että euroja palaa, näissä tuotteissa ei halpa ja hyvä koskaan kohtaa.

Mietin tuossa tätä kirjoittaessani. Minkähänlainen kombo olisi merino t-paita ja sortsit, päälle ohuet pitkähihaiset/lahkeiset samanmoiset. Luulisi aikaikkunan laventuvan kolmeen vuodenaikaan.
 
Kyllähän sitä melko ohuellakin vaatekerroksella pärjää liikkeessä ollessaan kylmälläkin, mielestäni tärkein ominaisuus silloin on tuulenpitävyys.
 
Kyllähän sitä melko ohuellakin vaatekerroksella pärjää liikkeessä ollessaan kylmälläkin, mielestäni tärkein ominaisuus silloin on tuulenpitävyys.
Joo, nythän keskustellaan mielestäni alu- ja väliasuista. Kuoriasut on sitten erikseen, niistä voisi erillisen ketjun joku pystyttää.
Olen muuten vakavasti harkinnut tuota Lekan Särmä sarka-asua. Talven ahkiovaelluksilla olisi aika passeli. Tuohan on ilmeisesti aika ohutta kamaa, mitä mieltä jäsen @Herman30 on soveltuvuudesta ko. harrastukseen. Ahkion kanssa ährätessä liika kampe on tuskaa.
Edit. No perhana, Leka ilmoittaa saatavuusongelmista, eli ei tulevan talven reissuihin.
 
Se mitä näistä postauksista huomannut, useat jäsenet käyttää mielestäni hirveän paksuja ja lämpimiä vaatteita ja useita kerroksia. Kun menen tuonne ulos, niin lämpö syntyy liikkeestä ja liikkeen loppuessa päälle puetaan taukoasua ja muuta lämmittävää. Jo muinaiset eskimot sanoivat että talvella hiki tappaa. No, tämähän riippuu aivan liikunnan määrästä, olen minäkin pitänyt pilkkihaalaria kun pitänyt lapsenlasta nukuttaa vaunuihin.

Juurikin näin. Itse pärjään aika väjällä vaatteella pitkin talvea jos on liikettä, siitten paikallaan ollessa lisää päälle. Tärkeintä itselle liikkuessa on, että kuori pitää tuulen. Taukokamppeena yleensä on brittien softie-puku. Tulevana talvena pääsee kokeilemaan jenkkien ECWCS-housja, ne vaikuttais myös sangen hyviltä.
Mutta erojakin on, vaimolla taas on aivan jumalattomasti vaatetta päällä, itse ei pystyisi lähtemään mitenkään hiihtämään pikkupakkasella kahdella merinopaidalla ja gore-toppatakilla.
 
Joo, nythän keskustellaan mielestäni alu- ja väliasuista. Kuoriasut on sitten erikseen, niistä voisi erillisen ketjun joku pystyttää.
Olen muuten vakavasti harkinnut tuota Lekan Särmä sarka-asua. Talven ahkiovaelluksilla olisi aika passeli. Tuohan on ilmeisesti aika ohutta kamaa, mitä mieltä jäsen @Herman30 on soveltuvuudesta ko. harrastukseen. Ahkion kanssa ährätessä liika kampe on tuskaa.
Edit. No perhana, Leka ilmoittaa saatavuusongelmista, eli ei tulevan talven reissuihin.

Vaimo on luvannut tuon lekan sarka-asun mulle sitten kun täytän 50vee, oon kyllä vihjannut, että osta kun sen vaan saa, pirustako sitä tietää, että onko noita vielä viiden vuoden päästä myynnissä :eek:
 
Testasin piruuttani bokserimallisia Saudeissa +48 astetta ja koska tapa jolla ne on kudottu ei ole lahellekaan niin tiivista kuin esim. puuvillassa, niin tuon ilmavuuden ansiosta toimivat siedettavasti myos ei-kylmissa oloissa

Lähtekäähän missä tahansa villavaatteessa pusikoihin. :rolleyes: Noissa maan äärissä nimittäin.
 
Kun veli @baikal on niin herkkähipiäinen, niin ensimmäiseksi suosittelen Ruskovillan villasilkkiä, vai oliko silkkivillaa. Jos pikkuvauvat voivat noita pitää, niin luulisin karskin äijänkin sietävän

Kiitos näistä sanoista. :cool: Mulla nimittäin ON kokemusta merinovillasta jo ajoilta, kun useimmat foorumin jäsenet vielä imivät äitinsä rintaa. Jos en väärin muista, niin Instrumentariumista sen ostin ja maksoi maltaita. Pidin niitä sillä tavoin, että mulla oli bokserit alla ja muuten vasten ihoa. Mulla oli myös Naton ylijäämävilla-asu, se oli varmasti tarkoitettu sotavangeille alkujaan, sen verran nokkoselta se iholla tuntui.
 
Mutta oletko sen jälkeen kokeillut merinoa? Ehkä kudontamenetelmät on muuttunut ja tuloksena pehmeämpää kuin silloin?
 
Vaimo on luvannut tuon lekan sarka-asun mulle sitten kun täytän 50vee, oon kyllä vihjannut, että osta kun sen vaan saa, pirustako sitä tietää, että onko noita vielä viiden vuoden päästä myynnissä :eek:

Sasta teki aikoinaan nimenomaan kappareille aivan ehdottomia sarkapukuja. Valmistajia löytyisi, mutta se kunnon sarkakangas on kuulemma hakusessa.
 
Sasta teki aikoinaan nimenomaan kappareille aivan ehdottomia sarkapukuja. Valmistajia löytyisi, mutta se kunnon sarkakangas on kuulemma hakusessa.

Näin olen ymmärtänyt, että kunnon kangasta ei oikein löydy. Tuntsan kaupasta myös löytyy vähemmän militaristisia sarkapuseroita ja muutakin. Ne on ainakin ommeltu ihan kotimaassa.
 
Joo, itsellani pisin samat 11,5 pvaa, sanon puolikas tuossa, kun yhtena paivana soin illallisen ravintolassa. Muttei lahellekkaan tuollaisia kilometreja kertynyt.

Metsahallitus fiksusti tarjoaa tuolta alueelta Garmin-yhteensopivan tiedoston http://www.eraluvat.fi/en/fishing/f...g-permit/alueet/lemmenjoki-national-park.html
jos sattuu ladattuna olemaan joku vanhempi tai liian yleinen kartta. Eli kaikki palvelut, tuvat jne. ovat siina ajan tasalla.
Moro. Joo noista vaelluskilometreistä. Mielestäni olen ikään nähden aikas hyväkuntoinen, tällainen kuivankälpeä pitkän matkan kulkija. Nuo parin eka päivän kilometrit kuittaantuu aika pitkälti sillä, että kuljin polkuja pitkin. Eka päivä kokonaan ja toka päivä puoliksi Morgamojan Kultalaan asti. Sitten kun tarkasti huomioit, aina kun oli telttayö tiedossa, päivämatkakin lyheni puolella. Piti hyvissä ajoin etsiä sopiva telttapaikka ja kerätä tulipuuta iltaa varten, vaan kyllä sen tuoreen tunturikoivunkin saa palamaan.Tuo valoisa aika kun oli vain se reilu 8 tuntia. Pitkän päivämatkan salaisuus oli siinä, kun tukeuduin kämppämajoitukseen, ei tarvinnut säätää. Jokien ylityksiä tuli puolisen tusinaa, yleensä saapas riitti paitsi Suukisjoen ylitys. Kartalta katsoin Lappalaistenmellojen kohdalta sopivan paikan, paskanmarjat, vaatteet piti riisua ja yli uida.
 
Moro. Jäi vielä tuosta edellisestä vastauksesta yksi tärkeä seikka pois. En KOSKAAN käytä mitään sähköistä apuvälinettä reissuilla. Gps ja vastaavat on täysin out. Kartta ja kompassi rules. No, on minulla yksin kulkiessa tuo satelliittipuhelin mutta sekin vain vaimon vaatimuksesta.
 
Pitiko kelluttaa rinkkaa?
vaatteet piti riisua ja yli uida.
Oma sateensuojani on tehty myos lentomatkatavaran pahoinpitelya silmallapitaen, eli siina saa viilekepuolenkin vetoketjulla melkein (pl. muutaman millin rako) umpeen. Tosin nyt olis jo viilloissa ja muissa paikkaamista, jos vahankin pidempaa (>5m) pyrahdysta yrittaisi.
 
Pitiko kelluttaa rinkkaa?
Moro. Laitoin kaikki päälläolevat vaatteet Ortliebin vedenpitävään pussukkaan, rinkan oma sadesuoja päälle ja kaiken tämän ympärille Savotan sadeviitta. Työnsin tuota kötistystä edelläni ja polskin yli. Eihän tuo ylitysmatka ollut kuin reilu 10m, mutta vesi oli perhanan kylmää. Vastarannalla nopeasti saappaat jalkaan ja kymmenen minuuttia alasti reipasta voimistelua.
 
Vastarannalla nopeasti saappaat jalkaan

Katselin tuota sinun reittiäsi ja tapaasi ohittaa -merkityt polut-, jos ymmärsin oikein, niin monia varmasti kiinnostaa sinun kenkävalintasi tuollaiselle reissulle? Saapiko arvata? Jonkun sortin kumisaapas?
 
Eikös se vanhempi veli @samovaari julistautunut aiemmin kumisaapastalebaniksi :) Vaikka itse saappaita mollaan, niin kyllä kelit tuolla pohjosessa on varmasti ollut sellaiset, että kumisaapas on se oikea jalkine.
Kun tuossa rinkan painosta kerroit, niin millainen sinulla oli selässä? Ja millaisella pussilla olit liikkeellä?
 
Back
Top