Villa ja sarka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Moro. Jäi vielä tuosta edellisestä vastauksesta yksi tärkeä seikka pois. En KOSKAAN käytä mitään sähköistä apuvälinettä reissuilla. Gps ja vastaavat on täysin out. Kartta ja kompassi rules. No, on minulla yksin kulkiessa tuo satelliittipuhelin mutta sekin vain vaimon vaatimuksesta.

Itsellä on aina se kartta ja kompassi matkassa. Vaikka gepaillä on näppärä katsoa paikka, niin en minä uskalla siihen niin paljoa luottaa, että yksin sen varassa olisin. Itse asiassa mulla on joskus kaksikin kompassia matkassa, toinen rinkassa ja toinen ranteessa. :D

Moro. Laitoin kaikki päälläolevat vaatteet Ortliebin vedenpitävään pussukkaan, rinkan oma sadesuoja päälle ja kaiken tämän ympärille Savotan sadeviitta. Työnsin tuota kötistystä edelläni ja polskin yli. Eihän tuo ylitysmatka ollut kuin reilu 10m, mutta vesi oli perhanan kylmää. Vastarannalla nopeasti saappaat jalkaan ja kymmenen minuuttia alasti reipasta voimistelua.
No tuli ainakin pestyä turhat hiet pois :)
Vaimo piti mua hulluna kun vetäsin pari vuotta sitten reissussa munasillaan puron yli. Kyllä se sitten tuli perässä kun sanoin, että saa kävellä 5km ylimäärästä jos ei tarkene perässä :rolleyes:

"Sarka on paras..." "...en koskaan käytä GPS:ää...", "Kumisaapas se olla pitää..." jep jep alkaa kuvio hahmottua: taitaakin olla n.s "ennen oli kaikki paremmin ja miehetkin rautaa" -lanka tämä. Tulkaa pois sieltä kylmästä sodasta ja tunnustaa tosiat: tekniikka & vaatetus on kehittynyt. Kannattaa ihan avoimin mielin ottaa kehityksen tuomat mahdollisuudet vastaan.

Edit: kaikki eivät ihan ymmärtäneet ilmeisesti pointtiani. Ei ollut tarkoitus muuta kun ehkä vähän humoristisesti viitata erään tyyppiseen tuolla tuntureilla tavattavaan "vaeltajien rotuun"

Viimeksi muokattu:
"Sarka on paras..." "...en koskaan käytä GPS:ää...", "Kumisaapas se olla pitää..." jep jep alkaa kuvio hahmottua: taitaakin olla n.s "ennen oli kaikki paremmin ja miehetkin täyttää" -laka tämä. Tulkaa pois sieltä kylmästä sodasta ja tunnustaa tosiat: tekniikka & vaatetus on kehittynyt. Kannataa ihan avoimin mielin ottaa kehityksen tuomat mahdollisuudet vastaan.

No ei nyt itsellä ole kuvitelmaa että noin olisi. Mutta kun puhutaan vaelatamisesta, eränkäynnistä, niin sitä nyt jokainen tekee tyylillään. Itse fiilistelen välillä noilla vanhemmilla kamppeilla ja pääsääntöisesti kuitenkin ihan nykypäivän kamppeilla. Ja tiedän sen, että esim kenkien paremmuudesta voidaan vääntää vaikka kuinka paljon. Mielipiteitä niiden tiimoilta on ihan niin paljon kuin on jalkojakin. Itse pidän vaelluskengistä, sinä todnäk käytät Haixin/Salomonin militarylenkkareita?

"Sarka on paras..." "...en koskaan käytä GPS:ää...", "Kumisaapas se olla pitää..." jep jep alkaa kuvio hahmottua: taitaakin olla n.s "ennen oli kaikki paremmin ja miehetkin täyttää" -laka tämä. Tulkaa pois sieltä kylmästä sodasta ja tunnustaa tosiat: tekniikka & vaatetus on kehittynyt. Kannataa ihan avoimin mielin ottaa kehityksen tuomat mahdollisuudet vastaan.
Sinä se kyllä jaksat ulista joka asiasta. Lopeta, tämä oli viimeinen huomautus asiasta.

Sinä se kyllä jaksat ulista joka asiasta. Lopeta, tämä oli viimeinen huomautus asiasta.
Ok. En kyllä asiaa itse ihan noin tarkoittanut kuten sen otit, mutta sun lauta - sun säännöt.

"Sarka on paras..." "...en koskaan käytä GPS:ää...", "Kumisaapas se olla pitää..." jep jep alkaa kuvio hahmottua: taitaakin olla n.s "ennen oli kaikki paremmin ja miehetkin rautaa" -lanka tämä. Tulkaa pois sieltä kylmästä sodasta ja tunnustaa tosiat: tekniikka & vaatetus on kehittynyt. Kannataa ihan avoimin mielin ottaa kehityksen tuomat mahdollisuudet vastaan.

Mitä suosittelet?

No ei nyt itsellä ole kuvitelmaa että noin olisi. Mutta kun puhutaan vaelatamisesta, eränkäynnistä, niin sitä nyt jokainen tekee tyylillään. Itse fiilistelen välillä noilla vanhemmilla kamppeilla ja pääsääntöisesti kuitenkin ihan nykypäivän kamppeilla. Ja tiedän sen, että esim kenkien paremmuudesta voidaan vääntää vaikka kuinka paljon. Mielipiteitä niiden tiimoilta on ihan niin paljon kuin on jalkojakin. Itse pidän vaelluskengistä, sinä todnäk käytät Haixin/Salomonin militarylenkkareita?
Totta kai! Jokainen tyylillään. Monta kertaa olen itse hämmästellyt tuolla kämpillä ja tulipaikoilla kun on keskusteltu varusteista kuinka vähän ihmiset perehtyy ja vain pysyy uskollisesti vanhassa. Joskus jopa kiroten joitain sen oman vaatteen ominaisuuksia vaikka parempia ratkaisuja on kehitetty pilvinpimein. Nykyään kun tietoa löytyy eikä tarvitse edes etsiä (välttämättä) ulkomaankielellä.

Oma kenkävalinta riippuu ihan kelistä, maastosta ja matkasta. On ollut "kevyempiä" ja "raskaampia" kenkiä, mutta nykyään arvostan keveyttä tosi paljon myös vaelluskengässä vaikka kunnon nilkkatuki on ehdoton - Gore taas ei ole sitä kaikissa oloissa. Ehkä tuo polkujuoksu harrastelu on suunnannut omat valinnat "lenkkarimaisempaan" suuntaan? Nilkkatuen puutteen ja hengittämättömyyden takia kumisaapas on kyllä itselläni ihan no go.

Viimeksi muokattu:
Mitä suosittelet?
Tarkoitin tuolla lähinnä sitä että kannattaa tutkia esim mitä materiaaleja kiipeilijät ja jäätikkötetkeilijät käyttävät.

Aina kun joku kysyy suositusta niin minulla herää kysymys: Mihin käyttöön? Itse olen sen ajatuksen suuri fani että eri käyttöihin / vuodenaikoihin /olosuhteisiin omat spesifit tavarat enkä oikein usko monen vuoden ajan tai kelin kompromissivaatteisiin. Esim Perus-Gore ei ole hyvä kesällä eikä talvella, mutta keväällä ja syksyllä kyllä, jne

Viimeksi muokattu:
Totta kai! Jokainen tyylillään. Monta kertaa olen itse hämmästellyt tuolla kämpillä ja tulipaikoilla kun on keskusteltu varusteista kuinka vähän ihmiset perehtyy ja vain pysyy uskollisesti vanhassa.. joskus jopa kiroten joitan sen ominaisuuksia vaikka parempia ratkaisuja on kehitetty pilvinpimein. Nykyään kun tietoa löytyy eikä tarvitse edes etsiä (välttämättä) ulkomaankielellä.

Oma kenkävalinta riippuu ihan kelistä, maastosta ja matkasta. On ollut "kevyempiä" ja "raskaampia" kenkiä, mutta nykyään arvostan keveyttä tosi paljon myös vaelluskengässä vaikka kunnon nilkka tuki on ehdoton. Ehkä tuo polkujuoksu harrastelu on suunnannut omat valinnat "lenkkarimaisempaan" suuntaan? Nilkka tuen ja hengittämättönyyden takia kumisaapas on kyllä itselläni ihan no go.

Kengistä ollaan sitten juurikin samaa mieltä nilkkatuen suhteen.
Paljon sitä törmää sellaisiin vanhoihin partoihin jotka tykkää tehdä samoin kuin nuorena. Itse olen aina halunnut kokeilla näitä uusia juttuja, mutta kuitenkin myös niitä vanhoja. Silloin ainakin osaa arvostaa erilaisia ratkaisuja.

Paljon sitä törmää sellaisiin vanhoihin partoihin jotka tykkää tehdä samoin kuin nuorena. Itse olen aina halunnut kokeilla näitä uusia juttuja, mutta kuitenkin myös niitä vanhoja. Silloin ainakin osaa arvostaa erilaisia ratkaisuja.
Tämä oli se pointti jota yritin ehkä vähän huumorillakin tuoda esille tuossa edellä.

Tarkoitin tuolla lähinnä sitä että kannattaa tutkia esim mitä materiaaleja kiipeilijät ja jäätikkö käyttävät.

Aina kun joku kysyy suositusta niin minulla herää kysymys: Mihin käytttöön? Itse olen sen ajatuksen suuri fani että eri käyttöihin / vuodenaikoihin /olosuhteisiin omat spesifit tavarat enkä oikein usko monen vuoden ajan tai kelin kompromissivaatteisiin. Esim Perus-Gore ei ole hyvä kesällä eikä talvella, mutta keväällä ja syksyllä kyllä, jne

Jep, itsellä on kampetta useaan eri keliin/tilanteeseen. Ei vois kuvitella, että samoilla pärjäis läpi vuoden.

No ei nyt itsellä ole kuvitelmaa että noin olisi. Mutta kun puhutaan vaelatamisesta, eränkäynnistä, niin sitä nyt jokainen tekee tyylillään. Itse fiilistelen välillä noilla vanhemmilla kamppeilla ja pääsääntöisesti kuitenkin ihan nykypäivän kamppeilla. Ja tiedän sen, että esim kenkien paremmuudesta voidaan vääntää vaikka kuinka paljon.

Yksi asia mikä ennen ainakin oli paremmin, oli kenkien materiaali. Ostin pari vuotta sitten Reebokin trekking-lenkkarit. Pohja on kovaa liukasta muovia, ja sateella kengät ovat niin liukkaat että henki on herkässä ihan kotipihan kiveykselläkin. Mihinkään vaellukselle en uskaltaisi ikinä niillä lähteä. Viime vuonna ostamani talvilenkkarit ovat samaa maata. Myös kumisaappaat ovat nykyään yleensä lähinnä muovisaappaita, kovaa ja liukasta muovia joka menee lisäksi heti rikki.

Yksi asia mikä ennen ainakin oli paremmin, oli kenkien materiaali. Ostin pari vuotta sitten Reebokin trekking-lenkkarit. Pohja on kovaa liukasta muovia, ja sateella kengät ovat niin liukkaat että henki on herkässä ihan kotipihan kiveykselläkin. Mihinkään vaellukselle en uskaltaisi ikinä niillä lähteä. Viime vuonna ostamani talvilenkkarit ovat samaa maata. Myös kumisaappaat ovat nykyään yleensä lähinnä muovisaappaita, kovaa ja liukasta muovia joka menee lisäksi heti rikki.
Jep. Nykyään kenkien pohjat on pääsääntöisesti persiistä. Liukkaita ja eivät kestä. Ja kumisaappaat on ihan surkeita, vaimo silppuaa yhden parin vuodessa, eikä edes käytä paljoa. Tää tais olla niitä EU:n hienoja maailmanpelastusdirektiivejä.

"Sarka on paras..." "...en koskaan käytä GPS:ää...", "Kumisaapas se olla pitää..." jep jep alkaa kuvio hahmottua: taitaakin olla n.s "ennen oli kaikki paremmin ja miehetkin rautaa" -lanka tämä. Tulkaa pois sieltä kylmästä sodasta ja tunnustaa tosiat: tekniikka & vaatetus on kehittynyt. Kannattaa ihan avoimin mielin ottaa kehityksen tuomat mahdollisuudet vastaan.

Edit: kaikki eivät ihan ymmärtäneet ilmeisesti pointtiani. Ei ollut tarkoitus muuta kun ehkä vähän humoristisesti viitata erään tyyppiseen tuolla tuntureilla tavattavaan "vaeltajien rotuun"
Moro. Tunnustan kuuluvani tuohon vaeltajien rotuun. Vaikka usein paikallisia tavatessani pitävät vieläkin "turhankävelijänä".

Kenkiä mulla on useita erilaisia, vaelluskohteen mukaisesti jalkaan. Jos lähden Käsivarren Ylätuntureille, Muotkalle tai vaikka Sevettijärvelle, jalkaan laitetaan Meindl vaelluskengät + mahdollisesti säärystimet. Jos lähden suunnistamaan tai polkujuoksuun, jalkaan Sarvan nappulapohjaiset. Jos taas reitti osittainkin suuntautuu märille ja soisille alueille niin jalkaan pujotetaan Aigle Parcours Jersey kumisaappaat. Näissä on kumisaappaiksi hyvä iskunvaimennus, hyvä nilkan tuki, ei lonksu ja polyvuori, helppo kuivata, luonnonkumia.

Tuo GPS-kuvio. Mielestäni osaan hyvin lukea paperikarttaa ja kompanssia. Paperikartan suunnaton etu GPS-näyttöön on sen laajuus, yhdellä karttalehdellä pystyy hahmottamaan ja ennakoimaan lähes koko päivän reitin. Sitten kun jonkin laajemman suon reunalla pääset kiipeämään hiukka korkeammalle ja kiikarilla tähystät tulevaa reittiä, niin ok. GPS:llä olisit tullut sen suon reunaan ja sitten ährännyt puoli päivää toiselle reunalle.

Sarka. Mielestäni yksi parhaimmista keksinnöistä kuivaan ja tyyneen pakkaskeliin etenkin ahkion kanssa.

Gore. En käytä missään oloissa. Sorry, koirankusetuksella.

Tottakai kaikki on kehittynyt. Ei enää kuljeta pellavapuserossa ja tuohivirsuissa mutta ei kaikki uusikaan ole välttämättä hyvä. Ehdotan, että etsit haku-toiminnolla viestini, jossa verrataan gummisaapastalebaani/gorepelle.

Katselin tuota sinun reittiäsi ja tapaasi ohittaa -merkityt polut-, jos ymmärsin oikein, niin monia varmasti kiinnostaa sinun kenkävalintasi tuollaiselle reissulle? Saapiko arvata? Jonkun sortin kumisaapas?
Moro. Jalassa oli Aigle Parcours Jersey kumisaappaat, ranskalaiset. Hyvä iskunvaimennus ja nilkan tuki. Kuivauksen kannalta parempi sisävuori, samalla valmistajalla neopreenivuorattuja, älkää erehtykö. Varren yläosassa vielä hihnakiristys. Voittaa kotimaisen Nokian 6-0. Tuolla reissulla soita oli paljon, varovaisen mittauksen mukaan yli 30km kuljin erilaisella suopohjalla. Sitten nuo jokien ylitykset vielä lisäksi. On mulla kyllä Nokialaisetkin vaihdettavilla huopavuorilla, mutta ne on hiihtohommiin.

Merkityt polut? Eka puolitoista päivää kuljin polulla. Samoin viimeiset kaksi päivää jopa mönkkäriuraa pitkin.

Kun tuossa rinkan painosta kerroit, niin millainen sinulla oli selässä? Ja millaisella pussilla olit liikkeellä?
Moro. Rinkkana oli Savotan 906. Sain tyttäriltäni 50v. lahjaksi. Tää on Lassin Retkiaitan juhlamalli cordurakankaalla, punaisilla vetoketjun vetimillä ja kiinteällä sadesuojalla.
Makuupussina oli Suomen Höyhenen (Joutsen) untuva 1200. Ikävä kyllä SH ei enää valmista makuupusseja, vastaavia ovat sitten Warmpeacen tai Marmotin. Kerran tuo pussi oli Riihimäellä pestävänä ja lisättiin kuulemma vähän lisäuntuvaa. Käytän aina pussissa silkkisisälakanaa joten ei likaannu niin helposti.

Tarkoitin tuolla lähinnä sitä että kannattaa tutkia esim mitä materiaaleja kiipeilijät ja jäätikkö käyttävät.
Moro. Itse kerran ollut jäätikkökurssilla Norjan Svartisenillä ja kiivennyt Galldhöpiggenin päälle lounaisreittiä ihan näillä samoilla kamoilla kun Suomessa. Ainoa ero oli tuolla jäätiköllä, kun piti kenkiin laittaa jääraudat ja käsiin nahkahanskat että sai prussik-lenkeistä kunnon otteen. En näe Suomen oloissa mitään eroa materiaaleissa tai toiminnallisuudessa. Suomessa toimii parhaiten tänne kehitetyt varusteet ja materiaalit.

Back